Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kestävä voimansiirto (taka-akseli, kardaani, vaihteisto)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matuh
    BTCF Member
    • Apr 2013
    • 3702
    • Kouvola

    Originally posted by Freak View Post
    En millään muista anturin numeroa ulkoa, valitan. Tullut se(kin) joskus aikoinaan tutkittua oman projektin absien takia. Toisaalta, miksi kaikki pitäisi tulla kuin Manulle illallinen? Jos ei noilla antamillani ohjeilla pärjää eikä sopivaa anturia saa hommattua, niin ehkä auton rakennus saattaa ottaa lujille muutenkin.

    Ettei ihan moittimiseksi mene, niin se olin muuten minä joka sulle vinkkasi niistä kynkän poteron korjauspelleistä osanumeroineen.

    Mutta se on sitä hyvää tutkivaa journalismia joka auttaa monia

    No anturin etsimisessä meni noin 10min itellä et
    Ja eipä sillä sillain oo väliä jos vaikka laittaa ton E39 akselin niin voi sitten tehdä sopivan holkin sorvissa siihen.
    E36 328i M50B30 turbo
    Skoda vRS
    Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
    Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

    EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2560
      • .

      Originally posted by Matuh View Post
      Mutta se on sitä hyvää tutkivaa journalismia joka auttaa monia

      No anturin etsimisessä meni noin 10min itellä et
      Joo, ei se niin vaikeaa ollut ollenkaan, että turhaa siihen on puolta päivää käyttää kataloogeja tutkimalla. Pitää osata etsiä oikeasta paikasta.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • Takalo_kari
        BTCF Member
        • Mar 2007
        • 1359
        • tku

        ABS toimii nyt normaalisti.
        Osanumeron voin käydä anturista katsomassa jos joku sen tarvis, tieto ei maksa mitään.

        bmwfanssia en olekkaan koskaan käyttänyt. pitääkin perehtyä sivuun. kiitos vinkistä Freakille.
        Last edited by Takalo_kari; 09-05-2022, 20:18.
        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
        Kiitos ajastasi? :think

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2560
          • .

          Jatketaas tarinointia. Taisin keksiä sellaisen semi-vakavan harrastajan budjettiratkaisun. Semivakavan siksi, että tähän komboon kuuluu vahvasti 188 tyypin perä. Parhaana palana on tietysti ne 86mm laipat eli kalliita 500 euron secret Karpiola edition napoja ei tarvita. Vetari on 33207568731 eli e90 335i:n vasemman puolen vetoakseli. Pienestä laipasta huolimatta siinä on IIISO nivel sekä sisä- että ulkopäässä. Pituus on noin 610mm luokkaa. Löbröna löytyy esim täältä hintaan 178€ + pantti. Jostain purkaamolta voi löytyä halvemmalla käytettyjä. Autodocista saa jotain spurkumerkkiä parhaimmillaan sataseen.

          Tämähän vaatii sitten ne isolla laakerilla olevat e36/e46 kynkät, mutta sehän ei ole mikään ongelma. Samoin ABS vaatii hellää huomiota.

          No kestääkö nämäkään? Ilmeisesti kuitenkin siinä 335i:ssä tuntuvat kestävän, vaikka konetta olisi viritettykin. Jos joku tietää vetareiden olevan ongelma näissä, niin puhukoon nyt tai olkoot iäti vaiti. E90 on lisäksi painavampi ja sen taka-akseli tarjoaa parempaa pitoa kuin e36. Mikään edellä mainituista asioista ei helpota vetoakseleiden elämää, mutta niin vain tuntuvat kestävän eli 86mm laippa ei ole sinänsä aiheuta ongelmia eikä 94mm laippa ole sen suhteen tarpeellinen. Keppien ja nivelien kestäessä sulake taitaa siirtyä sitten siihen välille eli mr. Murikkaan.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • Matuh
            BTCF Member
            • Apr 2013
            • 3702
            • Kouvola

            ABS saa tehtyä sopivalla Spaacceerilla kyllä oikeaan kohtaan. Ja joo 335d vetaari on isolla jaolla ja bensan pikkusella. Kivuttoman halpoja ovat mokomat. Ei montaa euroa maksa
            E36 328i M50B30 turbo
            Skoda vRS
            Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
            Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

            EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2560
              • .

              No sitten vaan osat koriin ja kokeilemaan jatkuvalla väärinkäytöllä onko ne oikeasti kestäviä.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • Matuh
                BTCF Member
                • Apr 2013
                • 3702
                • Kouvola

                Originally posted by Freak View Post
                No sitten vaan osat koriin ja kokeilemaan jatkuvalla väärinkäytöllä onko ne oikeasti kestäviä.
                Samaan rahaan modaa ison E9x perän paikalleen jollain hyvällä lukolla
                E36 328i M50B30 turbo
                Skoda vRS
                Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                Comment

                • OGR
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 35
                  • Virrat

                  Morjesta. Osu sopivasti kohdalle m3 3,2 vetarit ja 330d olkavarret
                  Onko tää nyt Bolt on setti 188 kanssa kun etsii vielä 94mm laipat perään?
                  Onko noita 3.2 vetareita hajonnut?

                  Comment

                  • Busch
                    BTCF Member
                    • Sep 2011
                    • 271
                    • Seinäjoki/Lapua

                    Löysin edullisesti e34 530 vin: -GF65438 navat ja vetolaipat. Realoem ja partslink näyttää että noi vetolaipat olis ollu numerolla 33411131063, mutta näin nyt ei kuitenkaan ollut :think

                    Navat kuitenkin oli 42 akselilla, eli ne oli kuitenkin oikeat.
                    Attached Files

                    Comment

                    • ooopeee
                      BTCF Member
                      • Dec 2011
                      • 2111
                      • Kouvola

                      Ihan perus e34 typ188 pikku nivelen osat nuo. Ei mitään ihmeellistä.
                      VW passat 1.9tdi 4motion
                      E36 "328" cabrio

                      Comment

                      • mikuumi
                        Newbiemmer
                        • Dec 2019
                        • 6
                        • Turku

                        Originally posted by MH motorsport View Post
                        10.9 pultti kesti parhaiten. 12.9 katkesi herkemmin. Kovempi ei aina ole parempi kun pitää sivuttaista leikkaavaa voimaa kestää. Kierrettä ja pulttia voi suurentaa pari milliä ja tehdä perään tuentaa niin loppuu se ongelma ainakin johonkin pisteeseen asti. Drifting puolella käytetään aika rajuja voimansiirron osia esim e36 kopassakin. Melkein aina samsonaksen vaihdelaatikko ja winters perä jos haluaa että kestää ja kaikki pyörivä on järeää. Käy toki lompakon päälle mutta loppuu murheet sen osalta.
                        Originally posted by A.I View Post
                        Juuri näin, kovempi parempi siihen asti kunnes ei ole
                        Laitoin 10.9 sillä ajatuksella että jos vakio 8.8:sta pykälää niin 10.9 varmaankin hyvä ja 12.9 liian kova. -hyvin on kestänyt.
                        reikää voi toki isontaa, mutta kestääkö askin korvake? ureaanipuslat perässä myös vähentää iskeviä voimia..

                        Kardaanin ja askin kestoa saa parannettua tiheämmällä perävälityksellä, jolloin rojut pyörivät nopeammin. toki sitten perä heikkenee kun tiheämpi hammastus vaatii ohuemmat hampaat..

                        Mitä tarkoitatte kun puhutte pultin kovuudesta? Ette ilmeisesti lujuusteknisessä mielessä?

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5272
                          • Pirkkala

                          Eipäs nyt saivarrella.

                          Lujuushan se materiaaliteknisessä mielessä on, mutta puhekielessä usein 10.9 ja varsinkin 12.9 ovat "kovia" pultteja

                          Kerro toki oma näkemyksesi perän kiinnitykseen
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • mikuumi
                            Newbiemmer
                            • Dec 2019
                            • 6
                            • Turku

                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Eipäs nyt saivarrella.

                            Lujuushan se materiaaliteknisessä mielessä on, mutta puhekielessä usein 10.9 ja varsinkin 12.9 ovat "kovia" pultteja

                            Kerro toki oma näkemyksesi perän kiinnitykseen

                            Perän kiinnitykseen mulla ei ole yhtään mitään annettavaa. Bemarien voimansiirrot täysin vieraita, niin tulin opiskelemaan.



                            Ihmettelin vain keskustelua, kun 10.9 myötölujuus on 900MPa ja 12.9 1080MPa, niin ei voida sanoa, että on liian luja ja katkeaa sen takia. Siinä on silloin ollut jokin muu tekijä kuin pultin lujuusluokka. Samoja vetokokeen myötölujuuksia käytetään myös leikkausjännityksiä laskettaessa kertoimella pienennettynä (Teräs kestää vetoa ja puristusta paremmin kuin leikkausta).

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5272
                              • Pirkkala

                              On hyvin tiedossa, että kaikki 12.9 materiaaliominaisuudet ovat alempia luokkia paremmat. MUTTA käytännössä on havaittu että eräissä käyttökohteissa 12.9 ei ole hyvä.

                              Lieneekö sitten kyse siitä, että joka tapauksessa pultti murtuu mutta 12.9 syntyy nopeasti särö joka etenee ja pultti katkeaa. Pehmeämpi kestää pitempään koska ei mahdollisesti ole niin arka säröilemään, mene ja tiedä.

                              Kovalle pultille kova veto+taivutus on myrkkyä sen olen itsekin nähnyt.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • mikuumi
                                Newbiemmer
                                • Dec 2019
                                • 6
                                • Turku

                                Ok. Varsin mielenkiintoista. Tähän voisi joku lujuuslaskija ottaa kantaa, sillä jos näin on, niin asian pitäisi olla ihan peruskauraa. Itse en ole tämmöisestä ilmiöstä kuullut, mutta se ei toki tarkoita etteikö niin voisi olla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎