Originally posted by 131
View Post
Tuollahan e46:sen voimansiirronhäviöt 18% pidettiin jopa liian suurena monien mielestä. Siihen nähden tämä liki puolet (43%) huonompi hyötysuhde kuulostaa vähän toiveajattelulta.
Asia, mihin kuitenkin eniten kiinnitin huomiota oli se, että väität, että etuvetoisen voimansiirrossa olisi parempi hyötysuhde. Onko tälle jotain perusteluja? Kaikissa asiaa käsittelevissä julkaisuissa kun on nimenomaan kerrottu etuvedon haittapuoliksi murtavan vetonivelen huono hyötysuhde etenkin kaarrettaessa. Nyt väität, että etuvetoisen voimansiirto toimisi liki 30% paremmalla hyötysuhteella kuin tyypillisessä takavetoisessa.
Käyttämällä em. topicissa mainittuja vakiobemarien tuloksia voidaan olettaa, että voimansiirtoon ei häviä ainkaan yli 20 %, jolloin konetehoksi saadaan 114,7*1,2=137,6kW = n. 187 hv => 74,9 hv/l.
E: Hyötysuhteeseen vaikuttaa myös lämpötila sekä öljyjen viskositeetti, mutta seuraavat arviot ovat osoittautuneet aika pitäviksi hyötysuhteen osalta:
kytkimen laakerointi = 99 %
hammaspyöräpari vaihteistossa = 97 % (Vaihteiston hyötysuhde riippuu siis ajetaanko suoralla vaihteella vai ei)
vetoakseli = 98 %
kartiohammaspyöräpari = 95 – 96 %
pyörän laakerointi =100 %
Noista laskemalla karkea arvio olisi n. 16 %. Missä osassa mielestäsi hukkuu ym. enemmän tehoa?
Comment