Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 koneremonttia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sickness
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 1923
    • Helsinki

    M20 koneremonttia

    Moni näistä m20 koneista "tietää", mutta taitavat loppujen lopuksi olla aika harvassa ne jotka ovat mitään isompaa ylipäätään millekään moottorille ikinä tehneet. Kuuluinpa tähän ryhmään vielä hetki sitten itsekin.

    No, topikin tarkoituksena tyrkkiä kuvia kansan nähtäville E34:ää varten rakenteilla olevasta m20 koneesta. Mahdollisesti toisestakin. Kyseessä on siis "käyttökunnostus" ja samalla tapahtuu jotain muutakin pientä, josta kateellisten naapurien takia ei ehkä kaikille kerrotakaan.

    Totta kai aion kysellä viisaammilta neuvoja samassa yhteydessä. Kyytsiksen kanssa yhdessä ollaan hommia tehty ja samantyylistä proggista on Villenkin autoon tulossa. Mutta annan Villen kertoa itse lisää omasta koneestaan, mikäli niin haluaa tehdä.

    Aloitetaan parilla kuvalla nokalta pois nostetusta koneesta sekä maalatusta ja "uudesta" m20 lohkosta joka tulee vastaisuudessa palvelemaan alakerran virkaa autossa. Uusi lohko on hoonattu, laakeroitu ja rengastettu ja odottaa yläkertaa vanhasta koneesta sekä ratkaisua sille miten koneen korvakkeet toteutetaan. "M20 lohkot on kaikki samanlaisia" No, eihän noissa paljon eroja...

    Mutta katsokaa kuvia, kirjoittelen myöhemmin lisää.


    Vanha lohko (20 6K A), josta otettu kansi irti.


    Ja tältähän siellä näytti . Koneella ajettu 282tkm ja on helppo uskoa ettei ole koskaan avattu. Pari avattua konetta olen nähnyt ja karstaa niissäkin on ollut, mutta tämä yllätti. Mäntien päällä oli lehtimäistä karstaa, samanlaista kuin jos polttaa vaikka uunissa lehtiä Ei pysty ymmärtämään...


    Ja kannen puolella näytti tältä.


    Palotilaa lähempää...


    ... ja vielä yläpuolelta tämmöinen otos.


    Ja tällä (20 6E D) pitäisi sitten ajella seuraavat parisataa tonnia

    Katsotaan kuinka maisterismiehen käy kun rupesi käsiään likaamaan
    Last edited by Sickness; 11-08-2006, 10:35.
    E39 520iA -02
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Haastetta

    Tuossa projektin nykyinen haaste. Eli öljynsuodattimen alla on e34 lohkoissa paikka koneenkorvakkeille (samanlaiset kuin ne mestat jotka siinä taempana näkyvät). Eli yhteensä puuttuu 4 pultinpaikkaa (sama tilanne toisella puolella).

    Mutta pysyyhän se vähemmälläkin.

    t.Ville
    Attached Files

    Comment

    • Sickness
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 1923
      • Helsinki

      #3
      Koneremontin yhteydessä ajattelin uusia kytkimenkin ettei tarvitse heti sitten uudestaan ruveta purkamaan. Aiheeseen liittyen tuntuu oletus aina olevan että uusitaan "koko paketti" eli levy, asetelma ja painelaakeri.

      Mutta mutta... kun kokemusta eikä ymmärrystä ole tarpeeksi niin kertokaapa miksi asetelma pitäisi uusia samalla? Jos siinä on jotakin erityisen kuluvaa tai muuten tarkistettavaa niin kertokaahan toki mitä? Pelkkä kytkinlevy on halpa, mutta uuden asetelman kanssa homma lisääkin sitten kokonaisbudjettiin taas oman iloisen osansa. Ja sitä lisää ei viitsisi ottaa ihan vain sen takia että "niin on ollut tapana tehdä".

      EDIT: Pitäkää tunkkinne, lisäymmärrystä löytyi riittävästi
      Last edited by Sickness; 08-08-2006, 17:51.
      E39 520iA -02

      Comment

      • Michael Haiden
        Newbiemmer
        • Apr 2006
        • 14

        #4
        No kerrohhan muillekkin mihin tulokseen tulit?

        Onhan siinä asetelmassa jouset, jotka jossain vaiheessa kuoleentuu.

        Comment

        • mikko_83
          Bimmer Rookie
          • Oct 2003
          • 110
          • Lappeenranta

          #5
          Tuliko tuohon koneeseen normaalit männänrenkaat vai onko ylin rengas pyöristetty yläkantistaan? Eihän siinä sylinterin yläpäässä kovin suurta kulumaolkaa hoonauksen jälkeen ole, mutta Esson baarissa pojat väittää että poraamattomaan lohkoon pitäisi aina laittaa pyöristetty männänrengas ylimmäiseksi.

          Omaa alakertaa kasailin ainakin ihan normaaleilla männänrenkailla... Näkeehän sen sitten pitääkö harrastaa moottorijumppaa lisää.

          Comment

          • Kyytsis
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 3472
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by mikko_83
            Tuliko tuohon koneeseen normaalit männänrenkaat vai onko ylin rengas pyöristetty yläkantistaan? Eihän siinä sylinterin yläpäässä kovin suurta kulumaolkaa hoonauksen jälkeen ole, mutta Esson baarissa pojat väittää että poraamattomaan lohkoon pitäisi aina laittaa pyöristetty männänrengas ylimmäiseksi.

            Omaa alakertaa kasailin ainakin ihan normaaleilla männänrenkailla... Näkeehän sen sitten pitääkö harrastaa moottorijumppaa lisää.
            Itse kokosin mäntien mukana tullailla renkailla, lohko on hoonattu kuten Sicknesilläkin. Enpä tiedä noista pyöristetyistä renkaista, eivät koneistamollakaan asiasta mitään jutelleet joten jätän Essonpaari-jutut omaan arvoonsa kunnes toisin todistetaan.

            t.Ville

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19175
              • -

              #7
              Originally posted by Sickness
              Koneremontin yhteydessä ajattelin uusia kytkimenkin ettei tarvitse heti sitten uudestaan ruveta purkamaan. Aiheeseen liittyen tuntuu oletus aina olevan että uusitaan "koko paketti" eli levy, asetelma ja painelaakeri.
              Ehdottomasti vaan kokonaan uusi kytkinpaketti. Kyllä se vituttaa sitten paketin kasaamisen jälkeen kun parin viikon jälkeen alkaakin esim. painelaakeri rallattaa. Laatikon yms purkaminen paikoiltaan pikkuasian takia ei ole ihan pieni operaatio.

              Paineasetelma "väsyy" iän myötä ja kannattaa aina vaihtaa jos ei ole homma kiinni viimeisistä euroista.

              Kiva kun joku jaksaa väsätä tällaista tarinaa. Meillä oli BTCF sivuilla joskus 2002 keväällä tarina kuvien kera siitä kun tehtiin mun vanhan E30 Touringin M20 padasta 2,7 litrainen 325i:n kannella mutta tuskin sitä enää kukaan muistaa..
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Juhis
                Kiva kun joku jaksaa väsätä tällaista tarinaa. Meillä oli BTCF sivuilla joskus 2002 keväällä tarina kuvien kera siitä kun tehtiin mun vanhan E30 Touringin M20 padasta 2,7 litrainen 325i:n kannella mutta tuskin sitä enää kukaan muistaa..
                Sicknesin puolesta voin kertoa että painelaakeri vaihdettiin, mutta koottiin vanhalla asetelmalla. Hyvin tuo tuntuisi pitävän ja toimivan.

                Eilen sitten heilautettiin tuollainen 2,7 litrainen pellin alle. Tänään illalla sähköt ja letkut kiinni (ja kardaaninpultit tiukalle) niin eiköhän se siitä. Viime yönä asennus venyi pikkutuntien puolelle, siellä sitä maattiin auton alla kylmässä syyssateessa ja väännettiin konetta ja laatikkoa paikalleen.

                Pienenä nyanssina joka varmaan myöhemmin naurattaa voidaan mainita väärään kohtaan kiinnitetty koneenkorva.. Laatikko on paikallaan, toineen koneenkorva kiinni ja äijät ihmettelee kun toinen korvake on 5cm päässä... Oltiin melko jäässä.

                Pikkasen jännittää kääntää taas avaimesta ensimmäistä kertaa. Kone tuntuu pyörivän vähän tahmeasti, mutta onhan siellä puristuksiakin. Samaten kytkin tuntuu liian pehmeältä, mutta onko sitten vain että muisti hämää, kuitenkin irrottaa ja ottaa normaalisti kiinni. Odotukset on korkealla että tuon saisi tänään ajoon.

                t.Ville

                Comment

                • patu
                  BTCF Member
                  • Jul 2003
                  • 542
                  • Porvoo

                  #9
                  Originally posted by Sickness
                  Ja tällä (20 6E D) pitäisi sitten ajella seuraavat parisataa tonnia
                  Hienoa että mun vanha kärry pysyy vielä liikkeellä
                  BMW F30 330e LCI
                  Buick Riviera 455cid -71


                  Volvo V70 mk III - Ex
                  Jaguar F-Pace - Ex
                  Camaro 3gen - Ex
                  Subaru Levorg - Ex
                  Volvo V60 - Ex
                  Porsche 924 - Ex
                  BMW 1502 -76 - Ex
                  The Best or Something - Ex
                  BMW e39 540iA touring - Ex
                  BMW e34 525iA touring - Ex
                  BMW e34 520i -Ex
                  etc.....

                  Comment

                  • ZoMbiE
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 2583
                    • Lohja, Virkkala

                    #10
                    Originally posted by Kyytsis

                    Pikkasen jännittää kääntää taas avaimesta ensimmäistä kertaa. Kone tuntuu pyörivän vähän tahmeasti, mutta onhan siellä puristuksiakin. Samaten kytkin tuntuu liian pehmeältä, mutta onko sitten vain että muisti hämää, kuitenkin irrottaa ja ottaa normaalisti kiinni. Odotukset on korkealla että tuon saisi tänään ajoon.

                    t.Ville
                    Tsemppiä, ja toivottavasti on kaikki kohillaan, ettei heti prakaa kone...
                    Sullakin oikee moottori sit

                    Comment

                    • Jaghaath
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1273
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Juhis
                      Kiva kun joku jaksaa väsätä tällaista tarinaa. Meillä oli BTCF sivuilla joskus 2002 keväällä tarina kuvien kera siitä kun tehtiin mun vanhan E30 Touringin M20 padasta 2,7 litrainen 325i:n kannella mutta tuskin sitä enää kukaan muistaa..
                      Löytyy muuten koneelta teksti-versiona tuo stoori ja päiväykset on kyllä vuodelta -01

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

                        #12
                        OFFTOPIC löpinää..

                        Originally posted by Jaghaath
                        Löytyy muuten koneelta teksti-versiona tuo stoori ja päiväykset on kyllä vuodelta -01
                        Hmm.. niin no.. Sami teki omaan autoonsa aikoinaan jo 2001 vuonna 2,7 litraisen moottorin ja minun autoon tehtiin 2002 vuonna. Näin ainakin muistelen.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Originally posted by Kyytsis
                          Eilen sitten heilautettiin tuollainen 2,7 litrainen pellin alle.
                          Sicknesille tuli siis 2,7 vai sulle?

                          Toivottavasti toimii ja pelaa

                          Comment

                          • Kyytsis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 3472
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Bmw Master
                            Sicknesille tuli siis 2,7 vai sulle?

                            Toivottavasti toimii ja pelaa
                            Sanotaan että jollekkin sellainen tuli.

                            t.Ville

                            Comment

                            • tagagummi
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2005
                              • 156
                              • kännykkä town

                              #15
                              Originally posted by Kyytsis
                              Itse kokosin mäntien mukana tullailla renkailla, lohko on hoonattu kuten Sicknesilläkin. Enpä tiedä noista pyöristetyistä renkaista, eivät koneistamollakaan asiasta mitään jutelleet joten jätän Essonpaari-jutut omaan arvoonsa kunnes toisin todistetaan.

                              t.Ville

                              Nykyään tehdään koneistamoilla " plateau " -hoonaus. Vanhat moottorit kuten M20 ei tällaista vaadi. Uudet moottorit vaativat, tai oikeasti männänrenkaat vaativat. Jos käyttää vanhan tyylisiä mäntiä niin porausta ei välttämättä tarvita.
                              Tietenkin jos muokkaa jonkin uuden tyyppisen koneen männistä M20 sopivat männät niin sitten turvallisin vaihtoehto on poraus ja plateau-hoonaus.

                              Tulipa vähän sekavasti selostettua, toivottavasti ymmärsitte mitä yritin tarkoittaa.

                              Näin olen antanut itselleni valehdella moottori-expert koneistamolla keväällä kun tein avoon M20b25:stä M20b27 moottorin. Kiitokset vielä kerran T3:lle hyvistä osista.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎