Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 koneremonttia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #16
    tagagummi, mielenkiintoista tietoa!

    Osaisiko joku neuvoa miten tuollainen m20b27 saadaan välttäviin säätöihin kun lähtökohtana on m20b25?

    Riittääkö siirtyminen 98 tankkaamiseen ja 4-5 naksua ilmamäärämittarista? Vai pitääkö nostaa bensanpaineita jne jne...

    Karalalle tekemään lastua?

    t.Ville

    Comment

    • Sickness
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 1923
      • Helsinki

      #17
      Jahas, hyvin alkanut tämä aihe elämään muutamassa päivässä

      Originally posted by patu
      Hienoa että mun vanha kärry pysyy vielä liikkeellä
      Pysyyhän tuo. Koppa alkaa vaatimaan aika paljon huomiota osakseen mutta erityisesti nyt rempan jälkeen tekniikka pitäisi olla sellaisessa kunnossa, että kilometrejä on edessä vielä paljon. 282tkm oli mittarissa kun kone avattiin ja nyt on ajettu rauhallisesti 500km koneremontin jälkeen. Hyvältä tuntuu, pikku korjauksia vailla enää ja sen jälkeen johonkin säädättämään kartat kohdalleen.
      Last edited by Sickness; 11-09-2006, 08:24.
      E39 520iA -02

      Comment

      • ZoMbiE
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2583
        • Lohja, Virkkala

        #18
        Karalan lastua suosittelen, mutta ainakaan omassa ei KAUHEAN kaukana ollut säädöt, toki niissä parannettavaa oli. Niin joo, olin nostanut bensanpaineita jo valmiiksi, ehkä se tasoitti...

        Comment

        • Sickness
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 1923
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by ZoMbiE
          Karalan lastua suosittelen, mutta ainakaan omassa ei KAUHEAN kaukana ollut säädöt, toki niissä parannettavaa oli. Niin joo, olin nostanut bensanpaineita jo valmiiksi, ehkä se tasoitti...
          Mulla on suuttimet vaihdettu nelireikäisiin ja hieman suuremmalla tuotolla oleviin, joten se sekoittaa pakkaa aika paljon. Alakierroksilla ja kylmänä käy todella rikkaalla, ylhäällä tuntuisi olevan ihan ok ja lämpimänä tasoittuu.
          E39 520iA -02

          Comment

          • Kyytsis
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 3472
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by ZoMbiE
            Karalan lastua suosittelen, mutta ainakaan omassa ei KAUHEAN kaukana ollut säädöt, toki niissä parannettavaa oli. Niin joo, olin nostanut bensanpaineita jo valmiiksi, ehkä se tasoitti...
            Mitenkäs se bensanpaineiden säätö kikkailemalla menikään? Paluulinjaan kuristus ja kun tyhjäkäynti kärsii niin vähän takaisinpäin ja siinä on kohdallaan?

            Olettaen ettei suoraan sopivaa bensanpaineensäädintä osu käteen.

            t.Ville

            Comment

            • ZoMbiE
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 2583
              • Lohja, Virkkala

              #21
              Originally posted by Kyytsis
              Mitenkäs se bensanpaineiden säätö kikkailemalla menikään? Paluulinjaan kuristus ja kun tyhjäkäynti kärsii niin vähän takaisinpäin ja siinä on kohdallaan?

              Olettaen ettei suoraan sopivaa bensanpaineensäädintä osu käteen.

              t.Ville
              Suunnilleen niin, kokeilemalla itekin sen hain. Karala kattoi vielä sitä hiuka kun ajoi penkissä.

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #22
                Originally posted by ZoMbiE
                Suunnilleen niin, kokeilemalla itekin sen hain. Karala kattoi vielä sitä hiuka kun ajoi penkissä.
                Paljonkos penkitys/säätö kustansi?

                t.Ville

                Comment

                • ZoMbiE
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2003
                  • 2583
                  • Lohja, Virkkala

                  #23
                  Ekalla kerral pari satkuu ,toisel kerral sai hiuka alennusta

                  Comment

                  • ile01
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 191
                    • Helsinki

                    #24
                    Itelläki m20b27, b20kannel ja kireel nokal, ilmanmäärmitt. 535.....327suuuttimill, 320motronicboxi+lastu, Mulla ei riittänyt paineet tonne huippukierroxille, laitoin 2-kalvosen säätimen ja käytin suuttimet huollos, ni avot ei pölläytellyt enää rajottajallakaan ja vetää huomattavasti paremmin ylä kierroxil....mulla ainakin toimi tuo bensan paineiden nosto....ens kesän dynoon ni voi vertailla
                    vhl:llän vemppa team

                    Comment

                    • Kyytsis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 3472
                      • Helsinki

                      #25
                      Pistin ilmamäärämittarista 4-5 naksua löysää ja tuntuisi toimivan noinkin. Pitää vielä kokeilla nostaa paineita jos sitten voisi kiristää jousta pykälän-pari.

                      Pitää ajaa auto jonnekin päästötestiin niin tietää onko seokset tyhjäkäynnillä edes sielläpäin, jos samalla saisi osviittaa siitä mitä ne on kierroksilla.

                      Muuten tuo tuntuu toimivan hyvin, vähän epäilin kytkimen pitävyyttä kun poljin muuttui remontissa kevyemmäksi kuin ennen. Piti sitten etsiä syrjäinen asfalttipätkä jossa testasi kytkimen pitävyyttä. Pitihän tuo...

                      t.Ville

                      Comment

                      • Kyytsis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 3472
                        • Helsinki

                        #26
                        Dynotus ja säätö

                        Tänään oli ST-motorssilla sitten aika säätöön ja dynovetoon.

                        Vetoja tehtiin kaksi, ensin autossa olleella Jimi Conforti viriviri lastulla ja sitten vakiolastulla toinen.

                        Koneena on siis eta-kampiakselilla m20b25 lohkoon tasapäämännillä koottu 2,7 litrainen sekasikiö, yläkerta täysin vakio, alakerrassa kaikki uudet laakerit jne perusremontoinnit.

                        Virivirilastulla saatiin 127,8Kw @5700rpm ja 258,25Nm @ 3890
                        Vakiolastulla taas 124,4Kw @5440rpm ja 253,52Nm @3950

                        Molemmissa ongelmaksi tuli sytytys jota ei voitu säätää - liikaa ennakkoja ja siksi pientä nakutusta. Seos on koko ajan turvallisen rikkaalla, 98 käyttäminen bensana on välttämätöntä.

                        Päädyin pistämään vakiolastun kiinni koska ero ei ole iso ja osakaasulla se pitää seoksen laihempana, bensaa säästyy. Virilastulla oli turhan rikkaalla.

                        Jatkossa kokeiltavaa:
                        - tulpat, voisi olla lämpimämmät
                        - STM6 tms piggyback systeemi voisi kiinnostaa
                        - Nokka vaihtoon?

                        Tässä ne käyrät vielä, kolmannessa kuvassa käyrät päällekkäin niin voi vertailla.

                        Saa kommentoida - virityshän on onnistunut kun vakiotehoista on kadonnut vain 10%.

                        t.Ville

                        EDIT: Jos ei mutua, niin kertoopa jotain tuosta lastusta.
                        Attached Files
                        Last edited by Kyytsis; 06-10-2006, 12:48.

                        Comment

                        • Lese
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 220
                          • Lavia

                          #27
                          Originally posted by tagagummi View Post
                          Nykyään tehdään koneistamoilla " plateau " -hoonaus. Vanhat moottorit kuten M20 ei tällaista vaadi. Uudet moottorit vaativat, tai oikeasti männänrenkaat vaativat. Jos käyttää vanhan tyylisiä mäntiä niin porausta ei välttämättä tarvita.
                          Tietenkin jos muokkaa jonkin uuden tyyppisen koneen männistä M20 sopivat männät niin sitten turvallisin vaihtoehto on poraus ja plateau-hoonaus.

                          Tulipa vähän sekavasti selostettua, toivottavasti ymmärsitte mitä yritin tarkoittaa.

                          Mä en ainakaan ymmärtänyt sanaakaan mitä yritit sanoa...

                          Originally posted by Kyytsis View Post
                          Virivirilastulla saatiin 127,8Kw @5700rpm ja 258,25Nm @ 3890
                          Vakiolastulla taas 124,4Kw @5440rpm ja 253,52Nm @3950
                          Niin jäi hiukan epäselväksi, että mikä pata tää nyt on ja mitä muutoksia tehty?

                          Comment

                          • SledgeHammer82
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1651
                            • Pk-seutu

                            #28
                            Originally posted by Kyytsis View Post
                            Tänään oli ST-motorssilla sitten aika säätöön ja dynovetoon.....

                            Saa kommentoida - virityshän on onnistunut kun vakiotehoista on kadonnut vain 10%.
                            Jos tuota käyrää vertaa vakio M20B25 käyrästöön, niin huomaa, että 4000 1/min jälkeen ei tosiaan enää kone käyttäydy siten kuin pitäisi, vakio m20b25:ssähän tehokäyrä nousee tasaisella kulmalla 5500 kierrokseen asti.

                            Muistelen lukeneeni, että tuossa 4000 1/min jälkeen ilmamäärämittarin tieto ohitetaan ja motronicci kaivaa kartastosta sopivat sytytyshetket ja suihkutusmäärät. Tästä voisi päätellä, että moottoria et saa yläkierroksilla toimimaan ennen kuin motronicin kartastot saadaan rukattua uudelle konstruktiolle sopiviksi.

                            Saksassa noita ainakin on tehty, ja joskus olen netistäkin löytänyt sopivia karttoja, joita eprommiin voisi syöttää. Uuden kartaston laittaminen on helppoa, eprommeri ei ole mikään kallis laite, esim. Mikroprosessori lehdessä oli muutama vuosi sitten jopa tee-se-itse-ohjeet ko. laitteelle. Ongelmana on vain löytää jostain kartastot tai jos ei löydy niin penkissä tehdä sitten sopivat kartat.

                            Comment

                            • Racink
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 840
                              • Jkl

                              #29
                              Originally posted by Lese View Post
                              Mä en ainakaan ymmärtänyt sanaakaan mitä yritit sanoa...



                              Niin jäi hiukan epäselväksi, että mikä pata tää nyt on ja mitä muutoksia tehty?
                              Ymmärrätköhän ylipäätään mistään mitään??Tuossahan lukee selvällä suomen kielellä -->"Koneena on siis eta-kampiakselilla m20b25 lohkoon tasapäämännillä koottu 2,7 litrainen sekasikiö, yläkerta täysin vakio, alakerrassa kaikki uudet laakerit jne perusremontoinnit".Plateau hoonauksella karkeasti sanottuna tarkoitetaan hienoilla timantti kivillä tehtävää hoonausta jonka jäljiltä sisäänajo ei ole niin nuukaa koska hoonaus jälki on hienompaa, eikä se välttämätön ole nykyaikaisille männänrenkaille, kauppiaan puhetta koneistamoissa.

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #30
                                Originally posted by Racink View Post
                                Ymmärrätköhän ylipäätään mistään mitään??Tuossahan lukee selvällä suomen kielellä
                                Hys hys, ville on muokannut tuota viestiään tuossa välillä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎