Announcement

Collapse
No announcement yet.

lukkoperän ehjäystä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #61
    Originally posted by Ha2 View Post
    Peräkopan pohjassa on 4 mm paksu prikka/(levy?), joka otetaan pois. Lähinnä kantta on suuri kupera prikka/(levy?), joka otetaan pois. Sen lisäksi täytyy perän kannen kuperaa prikkaa/(levyä?) vasten olevasta pinnasta sorvata 1,5 mm pois. Tämä kaikki täytyy tehdä, jotta uudet lamellit voidaan lisätä/asentaa.

    Satsi 2:sen kohdalla vaihdetaan painelevyt uusiin (jotka tulee satsin mukana). Muutoin toimitaan samoin kuin yllä.

    Pitäs ite tajuta perän sisuksien rakenne niin osaisin käyttää parempia suomenkielisiä termejä. Vaan kun en tajua.
    Mä oon ainakin ihan pihalla... Kai siinä asennus ohjeet tulee mukana?

    Comment

    • Suutari
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 3064
      • Suomi

      #62
      Originally posted by Bmw Master View Post
      Mä oon ainakin ihan pihalla... Kai siinä asennus ohjeet tulee mukana?
      Jeps..eli satsi 1 nykysten ehjien lisäksi ja satsi 2 tulee korvaavat entisten tilalle. Homma selevä.
      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
      -Official BTCF-Sauna Team-
      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
      -Team BTCF Top Alcohol-
      -Team Pimp My Bride-
      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #63
        Originally posted by Suutari View Post
        Jeps..eli satsi 1 nykysten ehjien lisäksi ja satsi 2 tulee korvaavat entisten tilalle. Homma selevä.
        Noinko se nyt oli? Eihän niillä sitten mitään tee, saatanan mulkut kun moisia edes kauppaavat.

        Comment

        • Suutari
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 3064
          • Suomi

          #64
          soittelin atoylle nyt kun murikasta tuli numero esiin niin ainakin tuohon omaan lukkoyksikköön saa kitkalevyjä about 60e +alv ja sitten noita terässihmmejä/vastinlevyjä 20e +alv ja näitä viimeksimainittuja myös eripaksuisina..

          Omasta perästä löytyi sisältä nuita pikkuhampaita joita on noittne kitkalvyjen sisäkehällä..huomenna lukkomurikka auki..

          Eli omaan joutuu ainakin laittamaan nuo levyt..kuhan aukasen ton niin pitää tutustua hieman paremmin sen sielunelämään.
          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
          -Official BTCF-Sauna Team-
          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
          -Team BTCF Top Alcohol-
          -Team Pimp My Bride-
          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #65
            Originally posted by Suutari View Post
            soittelin atoylle nyt kun murikasta tuli numero esiin niin ainakin tuohon omaan lukkoyksikköön saa kitkalevyjä about 60e +alv ja sitten noita terässihmmejä/vastinlevyjä 20e +alv ja näitä viimeksimainittuja myös eripaksuisina..

            Omasta perästä löytyi sisältä nuita pikkuhampaita joita on noittne kitkalvyjen sisäkehällä..huomenna lukkomurikka auki..

            Eli omaan joutuu ainakin laittamaan nuo levyt..kuhan aukasen ton niin pitää tutustua hieman paremmin sen sielunelämään.
            Ahaa, mahtaako kaikissa 6-bolt perissä olla sama yksikkö kuin sulla, vai pitääkö avata eka ja tarkistaa numero?

            Comment

            • Suutari
              Bimmer Enthusiast
              • May 2003
              • 3064
              • Suomi

              #66
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Ahaa, mahtaako kaikissa 6-bolt perissä olla sama yksikkö kuin sulla, vai pitääkö avata eka ja tarkistaa numero?
              Jaa-a...ainaskin multa vaativat kyllä nummeron ensin enneku millekkää alkovat..

              Tarkistelkaahan muutkin et mitä sieltä löytyy..tuskin ainut perä jossa kyseinen ilmiö ikinä käynyt..
              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
              -Official BTCF-Sauna Team-
              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
              -Team BTCF Top Alcohol-
              -Team Pimp My Bride-
              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

              Comment

              • Suutari
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 3064
                • Suomi

                #67
                jeesh..eli napauttamalla piti pinjonin puoleinen kitkalevy irrotaa tasauspyörästön kotelosta .kaikki sisähampaat jossain..todennäköisesti pinjonin laakerissa osa kun ei kotelossa ollu kun 12kpl.

                toinenkin levy oli lopussa ja onneks tuli purettua tuo. oneksi oli tarkkuushiomakone jolla sai nuo leikanneet pinnat uuden verosiksi. Shimmata sitten kohilleen pienellä shimmilevyllä tuo mitä niistä lähti..joku 0.05-0.1mm kpl.

                tuolla toisella puolella oli 4mm paksu spaceri jonka tilalle menee yhdet ylimääräset levyt. noita ramppikulmia pitää hiukan laskea että saa 1.5 toimisen lukon tehtyä eli vetosuuntaan tulee enemmän pitoja mitä enemmän vääntöä tulee pyörille eli vaihtelee tuo lukko sitten jostain 20-25 tonne 75%. saa nyt nähä monellako levyllä teen tuon.

                vituttaa jo valmiiksi tuo pinjonin laakerin vaihto..mutta pakko tehä nyt. onneks poskilaakerit oli ok. samapa tuo on nyt vaihtaa niin ei tartte sitten ihmetellä ja taas purkaa kokonaan uudestaan tota murikkaa.

                muuten näytti vielä hyvältä

                samlla tiukennan tuon lukon ja teen siitä 2 toimisen eli vetopäällä tulee enemmän pitoja. pitää laskeskella hieman tuota ramppikulmaa tässä kun joutaa.
                Last edited by Suutari; 30-11-2006, 01:54.
                Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                -Official BTCF-Sauna Team-
                -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                -Team BTCF Top Alcohol-
                -Team Pimp My Bride-
                TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                Comment

                • Suutari
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 3064
                  • Suomi

                  #68
                  ainut mikä tuossa ruottalaisen jannun ohjeessa häiritsee on se että muka toinen lautasjousi poistetaan ja sen tilalle(+sorvattu 1.5mm) lykätään nuo toisenpuolen extralevyt. ja vielä aika halvalla..60ex4 = 240e + 20ex4 = 320e + koneistukset..njoo..kai se menee vielä inhimillisiin puitteisiin...

                  kysyppäs siltä miten tämä vaikuttaa normaalivoimaan mikä painaa levyjä ja onko asia todella näin että tuon levyjen lisäyksen jälkeen tullaan toimeen vain yhdellä lautasjousella toisella puolella pakkaa??

                  sellanen varotuksen sana joka tuota meinaa "shimmamalla" kiristää niin tekee yli 0.4mm shimmillä sellasen jutun että lautasjousien liikevara on lopussa--> 100% lukko että semmosta...et laittakaa vaan sinne sitten 0.8mm jos mahtuu heheh.

                  Bemun ohjeissa tuo ohjearvo on välillä 0.1-0.4mm eli tuon verran pitää olla varaa lautasjousilla vielä puristua lisää kun murikka kasassa. sitä ei paljon shimmailla...toki se auttaa jos on kuluneet levyt ja palautetaan tuo alkuperäinen toleranssi.

                  Mutta jos se lukko luistaa niin kannattanee aukoo se ja kattoo hiukka miltä ne levyt näyttää ...ei oo kovin paksu pinnoitus niissä. ja kulutustavaraa toisin kun luullaan. driftereissä suositellaan kerran ajokaudessa huoltamaan kitkalukko jos ajaa esim. kerran viikossa/parissa tms..
                  Last edited by Suutari; 30-11-2006, 00:40.
                  Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                  -Official BTCF-Sauna Team-
                  -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                  -Team BTCF Top Alcohol-
                  -Team Pimp My Bride-
                  TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                  R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                  R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                  526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                  Comment

                  • mortimer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 1079
                    • Satulinna kaukomaan

                    #69
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Ahaa, mahtaako kaikissa 6-bolt perissä olla sama yksikkö kuin sulla, vai pitääkö avata eka ja tarkistaa numero?
                    Yli 3:n ja alle 3:n välityksillä olevien perien lukkoyksiköt eivät sovi keksenään. ->Kaikkiin muihin taitaa sopia sama paitsi 2.79:1 ja 2.93:1 on oma lukkoyksikkönsä.

                    i3S -20
                    E30M3 slotcar 1:32
                    XKE FHC 1971
                    Mgb Gt -66
                    T6 -19
                    E91 -08

                    Comment

                    • Suutari
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 3064
                      • Suomi

                      #70
                      Originally posted by mortimer View Post
                      Yli 3:n ja alle 3:n välityksillä olevien perien lukkoyksiköt eivät sovi keksenään. ->Kaikkiin muihin taitaa sopia sama paitsi 2.79:1 ja 2.93:1 on oma lukkoyksikkönsä.

                      miun mielestä 168, 188, 210 lautaspyörille on omat lukkonsa. Noita kitkalevyjä on 3 eri halkaisijaa myös. tosin siitä että meneekö nämä ristiin niin on epäselvää..se pienen perän pienillä levyillä oleva lukko ei ole kovin kiva ..vähiten kitkapintaa-->seuraa nopein kuluminen..ja pienin halkaisijaltaan se levy eli huonoin pitokyky...

                      EDIT: joo..pikainen vilkaisu ETK:hon asian tiimoilta näyttää että 4,6,8 pulttisille perille tosiaan (poskilaakerit) on oma lukkoyksikkö.

                      Ramppikulma selvillä..nyt ei kun tekemään ..heleppoo ku heinän teko..pitäs tulla aika kova lukkoyksikkö..ajattelin jäähytyksenkin laittaa peräöljylle.

                      tulee vastaamaan täysin tommosta n.25%-75% lukkoa...eli vaihtelee tolla alueella vedon mukaan ja pitäs 3 kitkaparilla kestää 5 kertaa kauemmin kun normi 2 levynen ja 4 10x kauemmin kuin tavan perse.
                      Last edited by Suutari; 30-11-2006, 02:20.
                      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                      -Official BTCF-Sauna Team-
                      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                      -Team BTCF Top Alcohol-
                      -Team Pimp My Bride-
                      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #71
                        perä

                        Originally posted by Suutari View Post
                        miun mielestä 168, 188, 210 lautaspyörille on omat lukkonsa. Noita kitkalevyjä on 3 eri halkaisijaa myös. tosin siitä että meneekö nämä ristiin niin on epäselvää..se pienen perän pienillä levyillä oleva lukko ei ole kovin kiva ..vähiten kitkapintaa-->seuraa nopein kuluminen..ja pienin halkaisijaltaan se levy eli huonoin pitokyky...

                        EDIT: joo..pikainen vilkaisu ETK:hon asian tiimoilta näyttää että 4,6,8 pulttisille perille tosiaan (poskilaakerit) on oma lukkoyksikkö.

                        Ramppikulma selvillä..nyt ei kun tekemään ..heleppoo ku heinän teko..pitäs tulla aika kova lukkoyksikkö..ajattelin jäähytyksenkin laittaa peräöljylle.

                        tulee vastaamaan täysin tommosta n.25%-75% lukkoa...eli vaihtelee tolla alueella vedon mukaan ja pitäs 3 kitkaparilla kestää 5 kertaa kauemmin kun normi 2 levynen ja 4 10x kauemmin kuin tavan perse.
                        Eiköhän mortimer tarkoittanut juuri type 188 perää tuolla välitys kommentilla. Eikä suinkaan että 168, 188 ja 210 perissä olisi sama lukko yksikkö...

                        Jos 188 perässä välitys on 3> sinne ei mahdu lukko yksikkö joka on perästä jonka välitys on 3<
                        Sitä tarina ei kerro että sopiiko toi etan/dieselin lukko sitten periin joiden välitys on 3<
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • #BMW#
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 488
                          • Espoo

                          #72
                          kertokaa mikä hitto on ramppikulma? :think Piirtäkää vaikka kuva
                          E38 pre 740i 4.4l Manual

                          Comment

                          • mortimer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 1079
                            • Satulinna kaukomaan

                            #73
                            Originally posted by #BMW# View Post
                            kertokaa mikä hitto on ramppikulma? :think Piirtäkää vaikka kuva
                            Kyseisestä linkistä on saanut moni TI-mies osviittaa


                            i3S -20
                            E30M3 slotcar 1:32
                            XKE FHC 1971
                            Mgb Gt -66
                            T6 -19
                            E91 -08

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #74
                              Pistähän Suutari ohjeet lukko yksikön irroituksesta kaikkien ihmeteltäväksi. Saako sen lukko mötikän laitettu lukottomaan kiinni?

                              Comment

                              • baku
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2006
                                • 347
                                • Kausala

                                #75
                                Originally posted by jannmann View Post
                                Jos 188 perässä välitys on 3> sinne ei mahdu lukko yksikkö joka on perästä jonka välitys on 3<
                                Sitä tarina ei kerro että sopiiko toi etan/dieselin lukko sitten periin joiden välitys on 3<
                                Rupes tekemään aika pahaa. Ihan siinä määrin, että oli lähdettävä perä purkamaan vielä näin iltasella. Mua on nimittäin odottanut e34 525 tds:n harva perä lukkoineen, että siirtäisin sen 3.91 välityksisen lukottoman tilalle. No, eipä tuo sitten ihan noin vaan onnistukkaan.

                                En pistänyt vielä ihan kaikkea levälleen, mutta sen verran, että pääsin vertaamaan tuota lukollista lukottomaan 3.73:n, joka sattui tuossa pyörimään ylimääräisenä. Jo silmällä näki, että välitys ei vaihdu lennossa, rattaan kiinnitys on lukollisessa jotakuinkin 7mm enemmän vasemmassa laidassa kuin 3.73:ssa. Syy on varmaan se, että pinionin puolen ratas on harvassa perässä aika kookas, joten tarvii tilaa enemmän.

                                En luovu vielä toivosta. Jos nuo muuten sopii, niin sitten rakentamaan tuo n.7mm fyllirengas väliin. Vai onko halukkaita vaihtokaupan tekijöitä?
                                F20 116d
                                E63 645
                                E28 528
                                F30 320d x-drive
                                F31 335d x-drive

                                ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                                KTM 1290 Super Adventure
                                K1200S
                                ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎