Originally posted by Clavurion
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Lämmitettävän huohottimen rakennus PIENELLÄ BUDJETILLA M57 + M47
Collapse
X
-
Originally posted by Tojopa View PostTuo letku on tosiaan sen verran iso, että sen tukkeutuminen/jäätyminen epäilyttää kyllä vahvasti. Itse huohotin+suodatin potentiaalisempi porsimispaikka. Eli onko jollain konkreettista kokemusta, että tuo huohotinletku olisi jäätynyt?
On tosiaan aika paksu tuo ko.letku, mutta jos ei eristämiseen olisi aihetta niin miksi näitä osia sitten myydään alkuperäisosina kylmiin oloihin ja merkkihuolloissa asennellaan tämän tästä?:think
Ps.Itselle ainakin laittelen tuon paikalleen ja eristän vielä koko keksinnön perusteellisesti, vaikka sitten harrastusmielessä ja talven Lapin reissua fiilistellessä. Leppoisaa näpertelyä, ja eipä tarvii porsia jänkhälle tuon takia!530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Comment
-
-
Originally posted by Gonzalez View Postmiksi näitä osia sitten myydään
P.S. Tuo varuste on vain "tuontiautovaruste" eli sitä ei markkinoida "Suomiauton" omistajille.. Hassua sinänsä kun sitä ei ole ollut maahantuoduissa "Suomiautoissakaan" Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan BMW:n dieselistä, jossa huohotin olisi todistettavasti jäätynyt..
EDIT: M47:ssa vaakatasoputki voi helpostikin jäätyä mutta epäilykseni tätä härpäkettä kohtaan koskee M57-sarjan koneita.Last edited by -Tapi; 03-02-2009, 15:19.---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostNo miksi ostat? Ostatko kaiken mitä myydään?
P.S. Tuo varuste on vain "tuontiautovaruste" eli sitä ei markkinoida "Suomiauton" omistajille.. Hassua sinänsä kun sitä ei ole ollut maahantuoduissa "Suomiautoissakaan" Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan BMW:n dieselistä, jossa huohotin olisi todistettavasti jäätynyt..
Heh, tottakai ostan
Siinä uskossa olen kuitenkin ollut asiaan tämän enempää perehtymättä että Suomiautoissa tällainen olisi, nähtävästi olin väärässä. Eli kaikkiin josta tällainen löytyy se on asennettu jälkikäteen huollon/maahantuojan toimesta?
Oli miten oli, haittaa tuosta ei takuulla ole.530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostNo miksi ostat? Ostatko kaiken mitä myydään?
P.S. Tuo varuste on vain "tuontiautovaruste" eli sitä ei markkinoida "Suomiauton" omistajille.. Hassua sinänsä kun sitä ei ole ollut maahantuoduissa "Suomiautoissakaan" Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan BMW:n dieselistä, jossa huohotin olisi todistettavasti jäätynyt..
Tosin olet saattanut nähdä jonkin ns suomiauton jonka joku Laakkosen myyjä tms vastaava kyseisen organisaation henkilö on tilannut tai ostanut jonkin kiertue / koulutus käytössä olleen ajoneuvon maahantuojan kautta se voi olla eri asia.
Ja lähinnä tuo huohottimen jäätymis ongelma tulee eteen ajettaessa erittäin pitkä yhtäjaksoinen matka kosteassa nolla kelin tuntumassa. Ei niinkään kovalla kuivalla paukkupakkasella.
Ja joku sitä jo kyselikin, että mikä siellä huohottimessa jäätyy niin se on ihan yksinkertaisuudessaan öljy / kondenssi vesi mönjä.
PS:Ja minun mielestäni ei kannata lähteä väittelemään tälläisen varusteen tarpeellisuudesta bmw:een yli viittä tuhatta insinööriä vastaan.
Tämä on kuitenkin edullinen toimenpide verraten siihen riskitekijään mikäli huohotin pääsisi (suuresta halkaisijastaan huolimatta) jäätymään, se aiheuttaisi paljon suuremmat kustannuksetLast edited by Spetke; 08-10-2008, 09:04.
Comment
-
-
Originally posted by Masatus View PostNiin mikähän se oli tuon lämmityksen tarpeellisuus sitten tälläisessa 9/2004 530d:ssä kun joskus luin tämän treadin ja kävin sitten ostaan nuo osat
-Lämmitysvastus 13717786642
-Adapterijohto 12517787043
kun luulin olevan kyseessä sama kone kuin mulla mutta kun eihän noi paikat ollutkaan samanlaiset kuin noissa spetken eka kuvissa... joten taisi nuo jäädä nyt ylimääräisiksi.
No kai tuolle vastukselle olisi käyttöä mutta johtosarja onkin sitten kai turha kun ei sille löytynyt paikkaa mihin tökätä.
Onko tähän minun pirssiin tehty valmista johtosarjaa ja ohjeita mihin kytkeä...Apuuvva!
Sähkö kytkennöille ei ole olemassa valmista johtosarjaa niin kuin vanhemmissa malleissa.
Kytkennät täytyy suorittaa suoraan E-Boksiin sijaitsee siis siinä tuulilasin reunassa raitisilma suodatin kotelon alla.
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostPS:Ja minun mielestäni ei kannata lähteä väittelemään tälläisen varusteen tarpeellisuudesta bmw:een yli viittä tuhatta insinööriä vastaan.
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View Postolen ollut bmw merkkiliikkeessä duunissa jo toistakymmentä vuotta eikä minun eteen ole vielä tullut tapausta jossa virallisesti maahantuojan kautta asiakkaalle tilatussa autossa ei olisi ollut lämmitettyä huohotin järjestelmää.
Originally posted by Spetke View PostPS:Ja minun mielestäni ei kannata lähteä väittelemään tälläisen varusteen tarpeellisuudesta bmw:een yli viittä tuhatta insinööriä vastaan.---
Comment
-
-
Originally posted by MarttiKK View PostTilasin vastaavan setin Laakkoselta, mutta mukaan tuli joku mystinen jatkojohtosarja, joka on kuulemma tilattu E60:n kohdalla. Tiedä sitten mitä sieltä tulee.
Originally posted by Spetke View PostAutosi on siis E60 korimallinen?
Sähkö kytkennöille ei ole olemassa valmista johtosarjaa niin kuin vanhemmissa malleissa.
Kytkennät täytyy suorittaa suoraan E-Boksiin sijaitsee siis siinä tuulilasin reunassa raitisilma suodatin kotelon alla.
Comment
-
-
No niin, nyt on vastus paikallaan. Työn jälkeisissä tunnelmissa voisi todeta, että jos tekee alkuperäisen johtosarjan kanssa kannattaa koittaa laittaa liitin kiinni vastukseen ja liimata vasta sitten se tuohon putkeen.
Tällä varmistaa että liitin mahtuu varmasti paikalleen vastukseen eikä mennessään ota milliä kiinni tuohon kuvassa näkyvään haitariosaan. Paikkaan jossa alkuperäisen johtosarjan liitin tulee painaa paikalleen ei mahdu kuin pari sormea jotka sinne survottuaan liitintä ei enää näe. Tuli siinä hetki tamuttua ja vittuunnuttua ennenkö hoksasin mistä kiikastaa, sitten menikin suht helposti. Onneksi liimat ei ollu niin lujaa jämähtäny että sai vielä vastuksen irti ja uuteen asentoon.
---> Summa summarum...
Jos teen homman vielä uudestaan niin unohdan alkuperäisen johtosarjan (ei sillä mitään tee, ja taas säästää pari kymppiä)
Teen koko paketin valmiiksi "köntäksi" (putket, eristeen, vastuksen, ja siihen piuhan kiinni) jonka survon paikalleen niin että kun koko keksintö on 100% paikallaan on piuha metrin pitkänä koneen päällä ja liittelen lopuksi johdot kiinni.530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Comment
-
-
Originally posted by MarttiKK View PostNimenomaan tämä E-boksi kytkis kiinnostaa, kun homma on edessäLast edited by WSE1; 26-10-2008, 02:14.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostPeriaatteessa sama minkä E boksin sulakkeen takaa ottaa, alkuperäinen lämmitys on ensimmäisen (20A, etummainen) sulakkeen takana, e boxissa on 5 sulaketta (? mallivariaatiot) joille kaikille tulee virransyötö samasta pisteestä. Huohottimen lämmitys itsessään ottaa virtaa 1A joten järkevää olisi laittaa lisäsulake (ettei tarvitse turhan paksuja johtoja käyttää) ja ottaa virta vaikkapa 3 sulakkeelta tulevasta (30A, keskimmäinen) sulakepesästä lokasuojaan päin olevasta vapaasta pistokkeesta (oikeanlaista liitintä käyttäen), mta sulakepesä sulautuu hyvin ko. liitännän jatkoksi... Maadoitus vaikkapa lokasuojan maadoituspisteestä e boksin ulkopuolelta. E boksin originaali sulakepesille siis sähkö tulee lokasuojan puolelta ja lähtee vastakkaiselta, tälle puolelle siis kytkentä. Huohottimen päähän sopii standardimallinen halpa anturiliitin (amp, mta ym) kunhan veistää "haitan" pois huohottimen liitoksen yläpuolelta. Sillä ei ole sinänsä väliä kummin päin sitä plussaa ja miinusta sinne lämmitysvastukseen laittaa kun niillä ei ole siitä mihinkään muualle yhteyttä.
Juu eli jos haluaa sähkö(+auto)alan ammattilaisen tekevän tuo e-boksikytkennän E61/E60, niin suosittelen kääntymistä Elektromekan puoleen.Last edited by MarttiKK; 26-10-2008, 10:55.
Comment
-
-
Olenpa spetken kanssa samaa mieltä, että ko. putki voi hyvin jäätyä, ei se nyt niin paksu ole. Putkihan on moottorin käydessä muualta lämmin, vain tuo liittymä imuputkeen on ulkoilman lämpöinen ja senkin tuo vastus lämmittää.
Itse en viitsinyt alkaa putkea kovertamaan, tuo paksu mutkaputki suodattimelta + lämmitin + huohottimen putki tulee pakettina, maksoi 118e . Lämmittimeen sopivia liittimiä löytyy purkaamoilta runsaasti.
Virrankulutun on niin pieni, että lienee ihan sama, mistä sen ottaa, siis sellaisesta kaapelista mihin tulee virtalukon kautta virta:think
Comment
-
Comment