Originally posted by Corleone
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Lämmitettävän huohottimen rakennus PIENELLÄ BUDJETILLA M57 + M47
Collapse
X
-
E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
-
-
Thanks, guys . In addition to heating element, now (thanks to you) i understand one of the reasons why turbo can throw oil in the intake system (intercooler, intake manifold and so on) and exhaust system. I didn't understand how can clogged oil separator (almost blocked crank case ventilation) cause the oil throw from the turbo before. It's so obvious now . I only knew the fact that the clogged oil separator can cause the death of the turbo, but not how it happens.
Comment
-
-
Joutunee vielä yrittämään tämänkin ketjun pientä herättelyä, koska rintaa raastaa epätietoisuus. Eli, autona on E60 530D 01/2007 M57N2 koneella. Kävin kuikuilemassa konehuoneen puolelle ja eihän siellä ollut lämmitettyä huohotinputkea. Lueskelin tämän ketjun läpi ja tulin siihen lopputulokseen että voisin moisen asentaa/asennuttaa. Ongelmahan on että asustelen vielä Hampurissa helmikuun loppuun asti.
Kävin paikallisessa merkkiliikkeessä kysymässä mihinkä hintaa voisi tämä onnistua. Sain kuulla mielenkiintoisia faktoja kuinka moottori on (lähes täysin) erilainen autoissa täällä ja autoissa suomessa, just joo. Pienen inttämisen jälkeen kaveri lupasi soittaa Müncheniin pääkallopaikalle ja varmistaa asian. Myöhemmin sain kuulla ettei jälkiasennus ole mahdollinen... teki mieli linkittää täältä hieman lisätietoa, mutta tuskinpa ne olis suomenmurteesta viisastuneet.
Rupesin miettimään, että odottelisko siihen asti kun pääsee suomeen vai kokeilisiko laittaa täällä itse. Mikään automekaanikko en ole, mutta imusarjan läppien ja webaston venttiiliin tiivisteen poistot onnistui loppujen lopuksi ihan ok (mitä nyt läppiä poistaessa pudotin kolme kertaa jotain pohjalevyn päälle ja siinä tuhrautui aikaa etsiessä; apukaveri meinasi jo kolmannella kerralla työntää erinäisiä työkaluja exit-only-aukkooni). Eli onko toi e-box kytkentä niin paha kuin se aloittelijalle kuullostaa. Hyviä kuvia löytyi tästä ketjusta, kiitos niiden postaajille. Silti hieman raastaa rintaa... vai pitäisikö kuitenkin vain hommata osat ja panna tuumasta toimeen.
Katsoin runkonumeron perusteella kataloogista ( http://bmwfans.info/parts/catalog/E6...lean_air_pipe/ ) että tuolta jos ottaisi numerolla 4 olevan setin (varaosanumero: 13 71 7 794 173) tulisi lähes kaikki mukana (tiedän ettei kaikkea tarvitse uusia, mutta on hyvä mahdollisuus että saisin täältä paikallisesti autojobbarin kautta osat "halvalla" joten ei tarvitsisi askarrella niin paljoa). Tarvitseeko kuitenkin myös numeroa 10 ja jos kyllä, kumpaa osanumeroa? En oikein saanut selvää tuosta.
Lisäksi siis tarvitsen sopivan johdon lämmittimeltä e-boxille? Hieman liittimiä ja sulaketta väliin?
Jos joltakulta asentaneelta saisi mielipiteen asennuksen vaikeudesta ja mahdollisesti joku voisi tuplatarkastaa varaosanumerot, olisin erittäin kiitollinen. Hieman tosiaan tuo sähköjen kanssa leikkiminen mietityttää, mutta voisihan se onnistuakkin. Jos tosiaan huohotin osaa jäätyä nollakelin seuduilla, täällä sitä löytyy ja kosteutta on niin maan pirusti (vaikkakin nyt on ollut pakkasta jo pitkään ja lunta puskee). Vaan enpähä ala Pohjois-Saksan kelejä ennustelemaan joten mielelläni lämmittimen asentaisin (olisipahan suomea varten jo valmiina).
Kiitokset jos joltain tietoa löytyy!
ps. Offtopic: Olen lisäksi ihmetellyt, että onko tässä moottorimallissa öljynerotinta ollenkaan. Ajattelin sitä vortex-mallista asentaa, mutta nettiä selaamalla (osaksi lontoonmurteella) tuntuu aina tulevan vastaan seinä ettei moista ole ollenkaan. Joissain paikoissa mainitaan että paikka on kylläkin valmiina, että sinne se uppoaa suoraan laittamalla. Hieman hämärää siis itselleni, onko tietoja tähän asiaan liittyen? Jos ei ole, miksi, ja pitäisikö laittaa? Anteeksi typeryyteni asiassa...E90 320D -08
Comment
-
-
Originally posted by Pietsu View PostJoutunee vielä yrittämään tämänkin ketjun pientä herättelyä, koska rintaa raastaa epätietoisuus. Eli, autona on E60 530D 01/2007 M57N2 koneella. Kävin kuikuilemassa konehuoneen puolelle ja eihän siellä ollut lämmitettyä huohotinputkea.
Lämmittämätön jäi yli, voisi myydäkin sen parillakympillä jos joku haluaa askarrella tee-se-itse-version valmiiksi jo ennen auton ottamista työnalle.Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/
Comment
-
-
Huohotinasian ihmettelyä täälläkin. Kyseessä E90 320d (M47T2) '06.
Yritin etsiä tästäkin topicista, mutta jäi vähän epäselväksi, että mahtaakohan osanumerolla 13717791647 tulla siis mukana jo kaikki nuo tarvittavat osat (putki, vastus, tiivisteet), kuten esim. realoem/bmwfans.info antaa olettaa.
Vai tuleeko tuossa pelkkä putki, eli nuo vastukset ym. pitää ostaa vielä erikseen?
Lisäksi, onko jollakin tietoa tuon lämmittimen tarvitseman johtosarjan osanumerosta?
Tai ylipäätänsä, jos jollain on tietoa, saako jollain osanumerolla koko setin (vastuksen + johtosarjan) ko kajakkiin?
Kiitokset!
E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
-------------------------------------
Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA
Comment
-
-
Originally posted by Ironic32 View PostHuohotinasian ihmettelyä täälläkin. Kyseessä E90 320d (M47T2) '06.
Yritin etsiä tästäkin topicista, mutta jäi vähän epäselväksi, että mahtaakohan osanumerolla 13717791647 tulla siis mukana jo kaikki nuo tarvittavat osat (putki, vastus, tiivisteet), kuten esim. realoem/bmwfans.info antaa olettaa.
Vai tuleeko tuossa pelkkä putki, eli nuo vastukset ym. pitää ostaa vielä erikseen?
Lisäksi, onko jollakin tietoa tuon lämmittimen tarvitseman johtosarjan osanumerosta?
Tai ylipäätänsä, jos jollain on tietoa, saako jollain osanumerolla koko setin (vastuksen + johtosarjan) ko kajakkiin?
Kiitokset!
Moi
Riittää pelkkä (osa 3 S842A=Yes) 13717791647 se pitää sisällään lämmitys vastuksen ym tarvittavan, eli osat 3, 4, 5, 6, 7, 8 ja 9.
Lisäksi tarvitset siihen sähköpistokkeen liittimen (osa 22) 12521427787 sekä kaksi kappaletta liitin pinnejä (osa 22--) 12520007170
Sähköt rakennetaan imuputken vastukselta auton E-boxiin periaatteella aina kuin auton moottori on käynnissä niin vastus lämpenee, oli kesä tai talvi. Sulake kannattaa ja täytyy lisätä myös kytkentöihin . Valmista johtosarjaa ei ole olemassa, koska moottorit missä tämä huohotinlämmitys on vakoina varustetaan tehtaalta tullessaan erilaisella johtosarjalla.
Edit: tämä ylempi teksti pätee myös hyvin pitkälti E60 / E61 autojen vastuksen sähkökytkentöihin.Last edited by Spetke; 14-12-2010, 20:58.
Comment
-
-
Kiitokset vastauksista!
Eikös jollakin kuitenkin ollut jo valmiiksi tuollainen johtosarja, vaikkei tuota cold climatea ollutkaan. Taisi olla E46:ssa, joten onko ihan saletti, ettei E90:ssä ole mahdollisesti tuota sarjaa jo valmiina?
Tietenkin tuo varmaan selviää vain katsomalla. Mitähän kaikkea ne huollossa sitten mahdollisesti vaihtaa, kun ne tuon jälkiasennuksen tekee? Vaihtavat tieten kaikki tarvittavat johtosarjat = €€€€
Muuten kyllä teksi tuon homma itse, mutta hieman arveluttaa noiden sähköjen kanssa kikkailu...E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
-------------------------------------
Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA
Comment
-
-
Originally posted by Ironic32 View PostKiitokset vastauksista!
Eikös jollakin kuitenkin ollut jo valmiiksi tuollainen johtosarja, vaikkei tuota cold climatea ollutkaan. Taisi olla E46:ssa, joten onko ihan saletti, ettei E90:ssä ole mahdollisesti tuota sarjaa jo valmiina?
Tietenkin tuo varmaan selviää vain katsomalla. Mitähän kaikkea ne huollossa sitten mahdollisesti vaihtaa, kun ne tuon jälkiasennuksen tekee? Vaihtavat tieten kaikki tarvittavat johtosarjat = €€€€
Muuten kyllä teksi tuon homma itse, mutta hieman arveluttaa noiden sähköjen kanssa kikkailu...
Riippuu tietenkin huollosta mihin viet ja mitä käsket tekemään, voihan sinne uusia vaikka koko moottorin johtosarjan jos niin haluaa, mutta uskokaa nyt, että ei tuohon mitään valmista "settiä" ole.
Kytkennät suoritetaan "leikkaa tinaa" toiminnoilla auton sähköihin
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostTuon enempää "rautalangasta vääntämällä" en tuota pysty selittämään, eikä se siitä ihmettelemällä / katsomalla mihinkään muutu
Riippuu tietenkin huollosta mihin viet ja mitä käsket tekemään, voihan sinne uusia vaikka koko moottorin johtosarjan jos niin haluaa, mutta uskokaa nyt, että ei tuohon mitään valmista "settiä" ole.
Kytkennät suoritetaan "leikkaa tinaa" toiminnoilla auton sähköihin
Kiitos ja anteeksiE350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
-------------------------------------
Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostEdit: tämä ylempi teksti pätee myös hyvin pitkälti E60 / E61 autojen vastuksen sähkökytkentöihin.E90 320D -08
Comment
-
-
Jouduin konerikon takia vaihtamaan koneen kesän aikana.
Edellinen kone oli M47 ja nyt vaihtokone on M47-TUD20.
Eli johtosarja on vanhasta koneesta ja niin on myös kaikki apulaitteet,ahdin,imuputket,ym ym.
Mitenkä saan siis rakennettua tuohon nyt tuon lämmityksen? :think
Meenkö M47 ohjeen mukaan vai?
Comment
-
-
Mites tämä homma menee x3:n osalta? kyseessä olis -04 3.0D 204hv moottori. onko siihen olemassa omaa pakettiaan vai joutuuko tähän rakentelemaan kans jos haluaa siihen letkuun lämmittimen?näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
Comment