Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Crusader
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 19

    tehoa edelleen....


    Nonni nyt tarttee talveks saada järkeilemistä... olis tuo m50b25 motti tuossa valmiina asennuksiin ja haluaisin tietää, että mitä 300hv vaatii todellisuudessa ja mikä on budjetti... itse ajattelin 2-3keur mutta riittääkö se mihinkään... tuossa siis ei ole laskettu esim.. penkityksiä yms..

    Vähän katselin hintoja niin jos ensinnäkin moottoriin perus huolto (stefoja yms.) muutama satanen... DBilas läppärungot ~2500e... wisecot 700e... moottorin ohjaus tuolla "valmiilla" megalla joka tässäkin topicissa puheena ollut noin 450e suuttimet 400e... nokat ehkä 500-1000e... eli tuo minun budjettini ei siis riitä alkuunkaan... onko tosiaan näin ?

    Joku joka tosissaan asiasta jotain tietää ja haluaa asian jakaa voisi tähän vähän kirjoitella tuosta ko. aiheesta hintoja ja osia joita tarttee hommailla ja apurikin seinäjoen alueelta ei olisi huono TARKOITUS SIIS noin 300HV vapari ja sellainen joka myös toimii ja vähän kestääkin...

    pakko laittaa tämä tänne kun jostain GTI forumin uumenista löysin tälläisen jonkun vanhan kirjoitelman

    Lähetetty: Tor Tou 18, 2006 8:10 pm Viestin aihe: ja taas huudellaan asioista mitään tietämättä, eli kiitos juha k, kun jaoit ehtymätöntä viisauttasi moottorin virityksestä. sit tosiseikkoihin. tollasesta 2.5 24v koneesta saa jo vaparina tuon 300 heposta irti.

    DBilas läppärungot.
    isommat venat, seetityöt, kanavien avarrus ja kiilloitus, jyrkät jokat ja kunnolla nostoa,
    peltisarja, putkisto
    hyvä filtteri ja varmistetaan että se varmasti saa kylmää ilmaa vaivattomasti.
    ja puristuksien nosto esim männillä tai kannen lasku
    tähän päälle hyvin ohjelmoitu lastu vaikka harisen sepolta.

    2.8 tai vaikka 3 litraiseksi stroukkaamalla saa taas vielä enemmän.
    3 litraistahan on amerikan M3:ssa joka on tuo m50 kone toisin kuin euro m3 on taas moottorityypiltään s50 ja eroaa todella paljonkin usa M3:sta. alpinalta löytyy myös 3 litrainen M50 pata jonka aihiona on käytetty muistaakseni tuota 2. 5 litraista

    ja kestävyysongelmista ei ole vielä tietoakaan 300 hevosvoiman lukemilla jos vähänkin järkeä käyttää tuon koneen tekemisessä

    konetta avaamatta on ahdettu joitakin m50 moottoreita joista ainakin yhdessä oli 350-380 hp, ja tämä pannu oli aikanaan e30 kopassa. videokin löytyi joskus koneelta kun kyseinen peli suditteli meneen radalla lievien pitovaikeuksien saattelemana.

    ruotsalaiset on ottanu jo +700hp tehoja ja kaverikin rakentelee e30 koppaan tuota m50 ahdettuna, ja tehot tuskin jää alle 500 hepan.

    TÄMÄN PERUSTEELLA PAHA SANOA ENÄÄN ETTÄ HOMMA ON MAHDOTON OSTA M3.... NIIN KUIN TÄÄLLÄ YLEENSÄ KAIKKEEN VASTATAAN :P

    Comment

    • Harri G
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 9041
      • Iisalmi

      Tuota. Öh. Kannattaisko harrastaa vähän kritiikkia kun GTi-foorumin totuuksia lainaa Se on aina gti-jätkien yksi pointti: hyvä filtteri että saa kylmää ilmaa

      Melkein sanoisin, että et tule b25 koneesta saamaan mitenkään 300hp, ehkä joku 230 saattais olla mahdollista. Sun kannattaa kasvattaa b28 kampuralla tilavuus 2.8 litraiseksi, laittaa nokat, kannelle työstöt, moottorinohjaus ym ym ja sitten voinet saada 260-270hp (ks. quisma -nimimerkin topik). Lasken itse että 100hp/litra on jo todella kova viritys.
      E39 ja E91

      Comment

      • Freak
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 2560
        • .

        Originally posted by Harri G View Post
        Melkein sanoisin, että et tule b25 koneesta saamaan mitenkään 300hp, ehkä joku 230 saattais olla mahdollista. Sun kannattaa kasvattaa b28 kampuralla tilavuus 2.8 litraiseksi, laittaa nokat, kannelle työstöt, moottorinohjaus ym ym ja sitten voinet saada 260-270hp (ks. quisma -nimimerkin topik). Lasken itse että 100hp/litra on jo todella kova viritys.
        Nooh, älä nyt ole noin kriittinen. Suomenmaassa on kyllä otettu reilusti yli 300 heppaa m50-pohjaisesta vapaastihengittävästä moottorista eli mahdollista se on. Ne kaverit eivät tosin kysele täällä neuvoa.

        Vaikka kyseessä onkin lähes ihmiskunnan tunnetun historian erän mahtavimmista koneista, niin silti silläkin omat heikkoutensa ja lainalaisuutensa. Moottori se on siinä missä muutkin ja tottelee samoja käskyjä kuin muutkin moottorit. Ei tuossa GTI-foorumin listauksessa mitään ihmeellistä ole. Samat asiat joutuu tekemään muillekin moottoreille, jos niistä tehoja haluaa. Tosin kannen madaltaminen ei ehkä ole niitä parhaimpia neuvoja, jos m50:stä haluaa 300 heppaa vaparina saada.

        3000 eurolla ei saa kuin pahan mielen itselleen, jos moottoria oikeasti meinaa virittää. Tietysti silläkin saa näkyvää aikaiseksi, mutta kannattaa tarkkaan miettiä mihin rahansa laittaa. Käyttömoottoria viritettäessä kannattaa aina muistaa jenkki-kustaan neuvo: Nothing beats cubic inches.
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          Kystästään täällä vaikka kyseessä onkin m52.
          Mietin vaan tuota kiinapakosarjan toimintaa. Selkeesti kuumin kohta tulee kollektrorille koska se on muuttanut aika reilusti väriä. Kertooko tämä että kaikki on ok vai voiko päätellä että se ahdistaa jotenkin tai pulssit ei mee kuten pitäs?
          Vai mietinkö turhia
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • *makke*
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 884
            • Klaukkala

            Originally posted by Crusader View Post
            tehoa edelleen....
            Tän kusettajan juttuihin en hirveesti uhrais aikaa...

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              Ja läppärungoiksi ei ole mitään järkeä hankkia Dbilaksen settiä, kun S50-läppärungot suuttimineen + adapterilaipan saa n.500eurolla.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                Kannattaa myös muistaa se ettei tuommoinen 120hv/l moottori ole enää siviililiikenessä tai ainakaan ruuhka-ajossa yleensä mikään miellyttävä kokemus.

                M50 tapauksesta osaa niin sanoa, mutta yleensä se teho siirtyy ylemmäs viritysastetta nostettaessa ja m50b25 on vakionakin aika mehun tuntuinen alhaisilla kierroksilla.
                Olli.

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  Originally posted by Supa View Post
                  Kystästään täällä vaikka kyseessä onkin m52.
                  Mietin vaan tuota kiinapakosarjan toimintaa. Selkeesti kuumin kohta tulee kollektrorille koska se on muuttanut aika reilusti väriä. Kertooko tämä että kaikki on ok vai voiko päätellä että se ahdistaa jotenkin tai pulssit ei mee kuten pitäs?
                  Vai mietinkö turhia

                  et tuolla kiiltävällä kiinan sarjalla ainakaan yhtään lisätehoa saa verattuna M52 alkuperäiseen peltisarjaan, vai onko kyseessä sellainen sarja missä putket yhdistyy vasta alhaalla?
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    et tuolla kiiltävällä kiinan sarjalla ainakaan yhtään lisätehoa saa verattuna M52 alkuperäiseen peltisarjaan, vai onko kyseessä sellainen sarja missä putket yhdistyy vasta alhaalla?
                    Se perinteinen supersprint kopio.
                    EDIT: Tämmönen siis
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • grab_
                      BTCF Member
                      • Aug 2009
                      • 2839
                      • Uusimaa

                      Originally posted by Neppo View Post
                      Kaverille säädettiin noin 1h pihassa ajellen ja sitten pari h penkissä. Sytty kartta tais jäädä tuon boxin oman kartan mukaiseksi.

                      Tais olla vakio boxilla ja ohjelmalla 155 takarenkailta ja tuolla Kdfi:llä yli 180 renkailta kun otti maf:n ja vakio suodattimen irti. Hintaan 450 + penkitys. Eli en lähtisi kyllä vakiota säätämään. Tuokin tarjoaa sitten mahdollisuuden ylipaineeseen jos joskus halajaa. Ja ennekun joku kysyy penkin virheestä, niin Tatecin pajan penkkiin 450 tehoissa eroa noin 3-4 hepokattia.

                      Ostan kyllä tuommoisen jos joskus M50 kanssa alan leikkimään.

                      Lambdan asennukseen piisasi yhden johdon tinaaminen piirilevylle, missä on ihan riittävän kokoinen natsa sitä varten. Launchille on valmiina kytkentä, eli maattava nappi vaan sille. JAW:kin (Just Another Wideband) löytyy piirilevyltä valmiiksi ja muistaakseni se JAW ohjain olisi jonkun 30-50 lisää ja sitten vaan Bosch LSU laajakaista lambda kiinni (erillistä ohjainta ei tartte) jos ei semmosta oo vielä olemassa.

                      Perus asennus kesti noin 15 minsaa.

                      Kannattaa kysellä tuolta linkin takaa jos heräs kiinnostus. Jos monta kiinnostunu, niin laittakaa mailia sinne jos menis samoilla posteilla tai sais muuten vaan alennusta. Ainakin kesällä oli nopea ja asiallinen palvelu. Ohjeet on kyllä ihan OK:ta ja ne saa kans ladattua tuolta K-datan sivuilta.

                      EDIT: ja jos Suomestakin löytyy vastaavaa, niin suosikaa kotimaista "joutsenmerkki"
                      Eli onko tuossa valmiina johto launchille mihin vaa nappi kiinni ja toinen johto maahan?tommosta boxia olen harkitsemassa mutta arveluttaa se kun kaikki on pintaliitoksina kolvattu ja niitähän on paha lähtee sörkkimään enkä ainakaan ite alkas kolvailemaan yli 400e laitetta..
                      Ei mitään kerrottavaa

                      Comment

                      • ErPe
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2009
                        • 63
                        • Hämeenlinna

                        Originally posted by O-Peksi View Post
                        Ja läppärungoiksi ei ole mitään järkeä hankkia Dbilaksen settiä, kun S50-läppärungot suuttimineen + adapterilaipan saa n.500eurolla.
                        Onko heittää linkkiä mistä löytyisi M50 pataan sopivaa adapteria s50 läppärungoille.

                        Meinaa olla vähän hintavia..
                        www.rallysport.suntuubi.com

                        Comment

                        • Slazha
                          BTCF Member
                          • Nov 2004
                          • 2284
                          • Joensuu/Syvyys

                          Originally posted by ErPe View Post
                          Onko heittää linkkiä mistä löytyisi M50 pataan sopivaa adapteria s50 läppärungoille.

                          Meinaa olla vähän hintavia..
                          Kysäsehän peksiltä ihan iteltään
                          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                          E36 318is class II, e30 turpo

                          Comment

                          • Daa Daa
                            BTCF Member
                            • Aug 2004
                            • 910
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by ErPe View Post
                            Onko heittää linkkiä mistä löytyisi M50 pataan sopivaa adapteria s50 läppärungoille.

                            Meinaa olla vähän hintavia..
                            Multa löytyis ylimääräisenä settinä S50 läppikset + adapteri joka on Blingfactoryn tekemä. 700e.

                            Comment

                            • grab_
                              BTCF Member
                              • Aug 2009
                              • 2839
                              • Uusimaa

                              mites tässä m50 kun oma menee atomeiksi ja uusilla osilla pitäs kasata niin nuo ketjut onko nuo tarvike ketjut heikompilaatusia?kun ahdettuna tulee käyttöön nii arveluttaa niiden kestävyys?
                              Ei mitään kerrottavaa

                              Comment

                              • Julle
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2002
                                • 659
                                • Oulu

                                Öljypumpuista... En löytänyt searchilla niin isketään tähän.

                                M50B25 kone levällään eikä öljypumppuun löydy sopivia sisuskaluja. Pumpussa numero 1730070 eikä bmwfans.info löydä mitään sillä numerolla. Tilasin uudet sisuskalut, mutta eivät sovi vanhan pumpun kuorien sisään.

                                Vanhan "naaras" siiven ulkohalkaisija: 57,86mm
                                paksuus: 16,31mm

                                Uuden "naaras" siiven ulkohalkaisija: 58,14mm
                                paksuus: 19,96mm

                                Moottori on kasattu ennen minulle tuloaan ilmeisesti aika epämääräisistä osista...
                                Mistähän tuo pumppu mahtaa olla peräisin että saisin siihen sopivat siivet?

                                Tai jos jollakin on kunnossa olevat pumpun kuoret, joihin nuo uudet siivet sopii, niin voin ostaa pois.

                                Niin ja tällä olisi jo hieman kiire ja meinaan olla umpikujassa tämän asian kanssa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎