Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR:n poistomenetelmistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wiking
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2005
    • 1641
    • Laihia

    #31
    Otin putken pois ja hitsautin molempiin laippoihin vahvasta raudasta peitelevyt reijän päälle. Ööh, mikä egr vesikierto/termari? Ei vissiin oo tos e34?

    Tälläne siihe tuli
    Nyt
    BMW 330e g21 M-Sport
    Ennen
    BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

    Comment

    • tumppi$
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2007
      • 457
      • Päijät-Häme

      #32
      Originally posted by -Tapi View Post
      Poistin jäähdytyskierron käytöstä tulppaamalla sen. Minulla oli tuossa termostaatissa vikaa (jäi raolleen), joten tulppaaminen oli syytä tehdä joka tapauksessa.

      Morjens.
      Lueskelin tätä mielenkiintoista keskustelua.
      Omasta 530dA:sta poistin tuossa hiljattain ne surullisen kuuluisat
      läpät ja samalla tukin EGR-venttiilin.
      Mutta minulla sama ongelma, eli lämmöt seilaa ja putoilee kesken ajon.
      Tosin lämmön heittely ainakin mittarin mukaan on aika pientä, mutta
      kuitenkin.

      Olen itse tehnyt näitä hommia aika vähän, joten en vielä ihan ymmärtänyt,
      miten se vedenkierto ja termostaatti poistetaan toiminnasta sieltä EGR:stä.

      Eli jos viitsit tarkentaa, tai toisin sanoen vääntää ihan rautalangasta, miten nämä toimenpiteet tehdään. Kun vaikea ilman kuvia hahmottaa, koska todella vähän kokemusta autojen rassaamisesta.

      Kiitos jo etukäteen -tumppi$-

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #33
        Originally posted by tumppi$ View Post
        miten se vedenkierto ja termostaatti poistetaan toiminnasta sieltä EGR:stä.
        Esim. avaamalla termostaatti (musta muoviosa) ja etsimällä sisään sopiva palikka joka estää veden virtauksen (minulla oli joskus isohko kuusiokolohylsy siellä, nyttemmin olen poistanut koko termostaatin ja lämmönvaihtimen saadakseni vähän lisää tilaa/huoltoystävällisyyttä).
        ---

        Comment

        • tumppi$
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2007
          • 457
          • Päijät-Häme

          #34
          Originally posted by -Tapi View Post
          Esim. avaamalla termostaatti (musta muoviosa) ja etsimällä sisään sopiva palikka joka estää veden virtauksen (minulla oli joskus isohko kuusiokolohylsy siellä, nyttemmin olen poistanut koko termostaatin ja lämmönvaihtimen saadakseni vähän lisää tilaa/huoltoystävällisyyttä).

          Johan valkeni kun rautalangasta väännetään.
          Hyvä juttu. Taidanpa tässä lauantai-illan kunniaksi vetäytyä talliin.

          Kiinnostaisi myös tuo EGR:n poistaminen kokonaan.
          Laitahan ihmeessä joskus kuva omasta variaatiostasi.

          Kiitos paljon tiedoista. -tumppi$-

          Comment

          • Jaska.T
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1519
            • TaNpere

            #35
            Joku voisi tosiaan laittaa vähän kuvia millaisilla rakennelmilla olette poistaneet / tukkineet EGR:n niin voisi itselle suunnitella tekemistä talvilomalle samalla kun vaihtelee hehkut autoon. Mulla on prefacelift 530d mutta se tuskin pahemmin eroaa faceliftistä.... kai.

            Kumpi on järkevämpää pelkkä tukkiminen vai korvataan suoralla putkella kuten moni on tehnyt?

            G30 530e Msport
            -------------------------------------------------
            F30 330e Msport
            E60 525d Msport LCI
            E39 530d Touring
            Ex E46 320i coupé
            Ex AC Schnitzer S5 3.0d
            Ex ALPINA B6
            Ex E34 525i Touring
            Ex E36 328i Coupe
            Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
            Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
            Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
            Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
            Never Drive Faster Than
            Your GuardianAngel Can Fly

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #36
              Originally posted by Jaska.T View Post
              Joku voisi tosiaan laittaa vähän kuvia millaisilla rakennelmilla olette poistaneet / tukkineet EGR:n niin voisi itselle suunnitella tekemistä talvilomalle samalla kun vaihtelee hehkut autoon. Mulla on prefacelift 530d mutta se tuskin pahemmin eroaa faceliftistä.... kai.

              Kumpi on järkevämpää pelkkä tukkiminen vai korvataan suoralla putkella kuten moni on tehnyt?
              Tukkiminen on toiminut hyvin täällä. Ei mitään ongelmia omassa e39 530dA:ssa.

              Kuvassa 1mm rosterilätkä halkaisija 36mm:



              Tuolta löytyy linkki imusarjan läppien poistolle + egr:n sulkemisesta: http://koti.mbnet.fi/pro-ht/bmw-projects.htm
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • njassu
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 45
                • Sotkamo

                #37
                Tuli itsekkin sitten poistettua egr kokonaan, laitoin suoran putken välijäähdyttimeltä imusarjaan. Imusarja näyttää olevan täynnä mustaa öljymönjää tms. jota koitin liuotella enimpiä bensalla. Ei tunnu bensalla ainakaan hirveästi liukenevan, millä tuon paskan saisi irti? Aivan kuin jotain alustamassaa joka ei olisi kuivunut.
                E34 525tds -92 osina maailmalla...

                Comment

                • Kurre
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 384
                  • Veteli

                  #38
                  Originally posted by njassu View Post
                  Tuli itsekkin sitten poistettua egr kokonaan, laitoin suoran putken välijäähdyttimeltä imusarjaan. Imusarja näyttää olevan täynnä mustaa öljymönjää tms. jota koitin liuotella enimpiä bensalla. Ei tunnu bensalla ainakaan hirveästi liukenevan, millä tuon paskan saisi irti? Aivan kuin jotain alustamassaa joka ei olisi kuivunut.

                  Itse tein kyseisen putsausoperaation ja pesussa käytin Alfa-Kemin Eko-Solia. Eli isoon astiaan reilu seos pesuainetta ja mahdollisimman kuumaa vettä, tämän jälkeen imusarja likoamaan astiaan yön yli ja seuraavana päivänä riitti kun näytti hieman tiskiharjaa ja painepesuria.
                  sigpic
                  Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                  ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                  Comment

                  • Max
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 994
                    • Kotona

                    #39
                    Originally posted by tuikku View Post
                    .
                    Uudemmissa pitää siitä moottorin "käyttöjärjestelmästä" poistaa se ohjelman pyyntö kierrätykselle.
                    Sitten ei tule enää herjaa, vaikka miten tulppailee.
                    Se herja voi tulla pitkänkin ajan perästä, se ei tule välttämättä heti.
                    Eikä sitä sitten enää tarvi välttämättä tulpatakkaan, kun egr- venttiili pysyy koko ajan muutenkin kiinni.

                    Jos läpät on kunnossa, ei niitä kannata poistaakkaan.
                    Ne ohjaa niillä pienimmillä kaaupolkimen asennoilla ilman kulkemaan pelkästään sen "kierteentekevän" kanavan kautta, tällä on hyviä vaikutuksia mm. taloudellisuuteen.

                    Karalan Mikaan yhteyttä, niin muunmuassa kierrätyksen saat poikkeen.
                    Tulppasin viikonloppuna tuosta omasta autostani tuon EGR-venttiilin ja tulppaamisen jälkeen kävin ajamassa noin 20 minuutin ajan. Noin 3-4 tuntia väliä ja sit lähdin uudestaan ajamaan ja mittaristoon tuli tuo moottorin kuva. Onko kenelläkään tietoa mikä on Oulua lähin paikka missä saisi tuon "käyttöjärjestelmän" pyynnön kierrätykselle pois?!? Auto tosiaan on 320dA -04. Sellaisen myöskin huomasin tuon tulppauksen myötä, että lämmöt eivät ainakaan kovin nopeasti nouse. Tuon 20 minuutin aikana sain lämmöt lopuksi nousemaan, kun annoin autolle kenkää... Tuossa aikaisemmin jo "väännettiin" rautalangasta tuo miten EGR:n vedenkierto ja termari poistetaan käytöstä mut olisko jollain pistää kuvaa et miten tuo oikein tehdään tai siis paikka mistä tuo vedenkierto poistetaan?!?

                    EGR-venttiili oli autossa kököinen ja tarkoitus olisi jossain vaiheessa sitten ottaa imusarja ja EGR-venttiili pois ja putsata ne... Mut tällä hetkellä suurin huoli tuo moottorin kuvan palaminen tuolla mittaristossa... Siitä ei kuitenkaan ilmeisesti suurempaa haittaa autolle ole vaikka valo palaa?

                    Comment

                    • Exami
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 986
                      • Hyvinkää, Tuusula

                      #40
                      Softauttajat huomio!

                      EGR:n saa pois käytöstä myös ohjelma muutoksella ainekin Turbotecillä kun sanoo "pystyykö EGR:n ottaa samalla pois käytöstä" kuuluu *naps naps* "joo se ei oo enää käytössä"

                      tosin ite miettiny imusarjan puhdistusta + tuon EGR venttiili osan tilalle suoraa putkea.. paranee ainekin ilmanotto koneelle ku ylimääräset romppeet pois putkista

                      näitä aineki jos tulee GT2260V ahdinvaihto operaatio
                      sigpic
                      Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                      Comment

                      • hattiwatti
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2008
                        • 255
                        • Vantaa

                        #41
                        Originally posted by Max View Post
                        Mut tällä hetkellä suurin huoli tuo moottorin kuvan palaminen tuolla mittaristossa... Siitä ei kuitenkaan ilmeisesti suurempaa haittaa autolle ole vaikka valo palaa?
                        Joo nou hätä. Itse testailin samaa omalla 320d -05:lla ja tosiaan moottorin vikavalo syttyi. Palautin EGRn toimintaan ja 2 päivän ajojen jälkeen auto kuittasi valon pois itsestään. Nähtävästi huomasi, että kaikki on taas ok

                        Comment

                        • Masatus
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 867
                          • Haukipudas

                          #42
                          Poistin kesällä e60 530d:n imusarjasta läpät mutta kaiken muun jäton ennalle, eli pitäisi vissiin vielä ottaa egr pois käytöstä, voiko sen toteuttaa puhtaasti ohjelmoinnilla ja tekeekö oulun wetteri ko. toimenpidettä jos ei niin olisko oulussa muuta paikkaa jossa pystyvät sen hoitamaan.

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            #43
                            Originally posted by hattiwatti View Post
                            Joo nou hätä. Itse testailin samaa omalla 320d -05:lla ja tosiaan moottorin vikavalo syttyi. Palautin EGRn toimintaan ja 2 päivän ajojen jälkeen auto kuittasi valon pois itsestään. Nähtävästi huomasi, että kaikki on taas ok
                            No joo

                            Muutaman häiröttömän startin ja ajokerran jälkeen valo sammuu "itsekseen".
                            Ei kannata huolestua.

                            Luulisin, että kaikki kaksituhatta luvun bemarit vaatii jo, että kierrätyksen pyyntö poistetaan myös ohjelmasta.
                            Se riippuu siitä, minkä pakokaasunormin mukaan on tehty.
                            Euro3,n taisi olla jo sellainen.
                            Se on ihan simppeli homma poistaa ohjelmasta, eikä vaikuta mihinkään, ainaskaan negatiivisesti.
                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            • jsr85
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2007
                              • 1372
                              • Oulainen

                              #44
                              Originally posted by tuikku View Post
                              Se on ihan simppeli homma poistaa ohjelmasta, eikä vaikuta mihinkään, ainaskaan negatiivisesti.
                              Lämpenee hitaammin...:think
                              ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #45
                                Originally posted by jsr85 View Post
                                Lämpenee hitaammin...:think
                                Pakokaasujen kierrätyksen ideana on laskea palamislämpötilaa (päästöt), millä tavalla palamislämpötilan laskeminen nopeuttaa lämpenemistä?
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎