Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR:n poistomenetelmistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gubbe89
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 315
    • Mouhijärvi

    #76
    Kyllähän tuo paskankierrätysjärjestelmä kannattaa tukkia lähes poikkeuksetta. Itse olen tähän mennessä kaikista autoistani sen tukkinut, eikä ongelmia ole tullut. Kannattaa melkeinpä tilkitä molemmista päistä, eli alipaine tukkoon ja laippa putkeen. Johtoja ei parane mennä irrottelemaan.

    Nykyseen tupaöljypolttimeen tein niin, että revin koko EGR-putken helvettiin, katkaisin putkesta kartiopäät, jotka hitsasin laippoihin sopivasti kiinni, laipan päälle passeli prikka, jonka hitsasin kiinni. Sitten vielä molemmilta puolin reikä tukkoon. Alipaineletkusta katkaisin pienen pätkän, johon laitoin ruuvin ja sen EGR:n ohjausventtiiliin. Onpahan koko paska tukittu nyt, pitäisi vielä ahtoputki korvata suoralla, niin eipähän olisi se venttiili siellä putkessa tilkkeenä.

    Imusarjassa oli kyllä kaikenlaista öljytohjoa, onneksi ei kovin paksulti, niin en jaksanut kuin isommat ottaa irti. Kaikki öljytohjo oli EGR-venttiilin jälkeen imusarjan puolella, itse ahtoputki oli puhdas. Lienee siis pääteltävissä, että EGR:n kautta tulee aika paljon paskaa koneeseen. Äkkiseltään kulkupuoleen tukkiminen ei vaikuttanut, koska systeemi toimi edelleen normaalisti, eikä ollut jumittunut auki. Moottorin lämpenemiseen EGR:n tukkimisella ei ollut mitään merkitystä. Enemmän huomiota oman kokemukseni puolesta kaipaa dieselissä katalysaattori, joka ennen pitkää osin myös EGR:n myötä karstoittuu tukkoon, omassanikin oli jo 1/3 pinta-alasta tukossa. Kummasti alkoi kulkemaan paremmin ilman sitä. Eikä täkäläisillä päästötesteillä edes noita nokiloukkuja tarvita kuin uusimmissa.
    Last edited by gubbe89; 17-03-2012, 02:50.
    nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
    nyk. Yamaha XJR 1200 -98
    nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
    ex. E34 525 TDS Touring -93
    ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
    ex. Yamaha YZF 1000R -02
    ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
    ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
    ex. E34 535i -88
    ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
    ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

    Comment

    • expertti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 874
      • Kainuu

      #77
      Originally posted by tumppi$ View Post
      Morjens.
      Lueskelin tätä mielenkiintoista keskustelua.
      Omasta 530dA:sta poistin tuossa hiljattain ne surullisen kuuluisat
      läpät ja samalla tukin EGR-venttiilin.
      Mutta minulla sama ongelma, eli lämmöt seilaa ja putoilee kesken ajon.
      Tosin lämmön heittely ainakin mittarin mukaan on aika pientä, mutta
      kuitenkin.

      Olen itse tehnyt näitä hommia aika vähän, joten en vielä ihan ymmärtänyt,
      miten se vedenkierto ja termostaatti poistetaan toiminnasta sieltä EGR:stä.

      Eli jos viitsit tarkentaa, tai toisin sanoen vääntää ihan rautalangasta, miten nämä toimenpiteet tehdään. Kun vaikea ilman kuvia hahmottaa, koska todella vähän kokemusta autojen rassaamisesta.

      Kiitos jo etukäteen -tumppi$-

      Originally posted by -Tapi View Post
      Esim. avaamalla termostaatti (musta muoviosa) ja etsimällä sisään sopiva palikka joka estää veden virtauksen (minulla oli joskus isohko kuusiokolohylsy siellä, nyttemmin olen poistanut koko termostaatin ja lämmönvaihtimen saadakseni vähän lisää tilaa/huoltoystävällisyyttä).
      Mitä laitoit(te) lämmönvaihtimen tilalle jotta neste ei karkaa...?

      Luin jostain että jos tuon termostaatin sulkee niin lämmönvaihdin saattaa sulaa jos vesi ei siinä pääse vaihtumaan.....

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #78
        EGR tukittu -> ei pakokaasujen virtausta -> ei lämpökuormaa
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • expertti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 874
          • Kainuu

          #79
          Originally posted by Clavurion View Post
          EGR tukittu -> ei pakokaasujen virtausta -> ei lämpökuormaa
          Eli ei tuota sulamisvaaraa. Ja tuon lämmönvaihtimen kautta kai muutenkin virtaa vain kylmää vettä muuhun jäähdytysjärjestelmään? Ja siitä sitten johtuukin se ongelma jotta moottorin lämmöt seilaa talvipakkasilla?

          Siksi olisi hyvä tulpata myös tuo vedenkierto vaihtimen kautta. Siihen neuvoja/rarkaisuja/toteutustapoja?

          Comment

          • expertti
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 874
            • Kainuu

            #80
            Nyt olis hyvät kelit fixailla tuota vedenkiertoa kun EGR- venttiili korvattu putkella. Vinkkejä?

            Comment

            • maahinen
              Bimmer Rookie
              • Jun 2012
              • 87
              • E_Suomi

              #81
              Löytyykös tästä Hyvinkään nurkilta ketään joka saisi ohjelmallisesti poistettua multa tuon egr:än pois käytöstä?
              Auto on e60 530d(-03)
              Jossain vaiheessa lähtee koko egr veke mut eka vois sen poistaa käytöstä.
              E60 530D

              Comment

              • Ovaali
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2010
                • 244
                • Ylivieska

                #82
                Mitenpä jos jättäis egr-venan toimimaan mutta katkaisis sen egr-putken, tulppais pakosarjalle menevän pätkän ja asentelis pienen ilmansuodattimen imusarjalle menevään putkeen? Ei pakokaasua imusarjaan eikä imm aisti ylimääräistä ilmaa -> ei vikakoodia :think

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #83
                  Originally posted by Ovaali View Post
                  Mitenpä jos jättäis egr-venan toimimaan mutta katkaisis sen egr-putken, tulppais pakosarjalle menevän pätkän ja asentelis pienen ilmansuodattimen imusarjalle menevään putkeen? Ei pakokaasua imusarjaan eikä imm aisti ylimääräistä ilmaa -> ei vikakoodia :think
                  Mihin suuntaan ilma virtaisikaan ahdetussa koneessa, kun EGR-ventiilin avaa vapaaseen ilmaan?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Ovaali
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2010
                    • 244
                    • Ylivieska

                    #84
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Mihin suuntaan ilma virtaisikaan ahdetussa koneessa, kun EGR-ventiilin avaa vapaaseen ilmaan?
                    Tämä kävi kyllä mielessä. Mutta onko imusarjassa ahtoja egr:n ollessa auki? Toki siihen vois kötöstellä jonkun takaiskuventtiilin

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #85
                      Originally posted by Ovaali View Post
                      Tämä kävi kyllä mielessä. Mutta onko imusarjassa ahtoja egr:n ollessa auki? Toki siihen vois kötöstellä jonkun takaiskuventtiilin
                      Ei ahdetussa koneessa ole imusarjassa missään vaiheessa alipainetta, eli takaiskuventtiilin jälkeen mitään virtausta ei tapahdu, vaikka EGR-venttiili olisi kaiken aikaa auki. EGR:n toiminta perustuu pakopaineeseen.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Ovaali
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2010
                        • 244
                        • Ylivieska

                        #86
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Ei ahdetussa koneessa ole imusarjassa missään vaiheessa alipainetta, eli takaiskuventtiilin jälkeen mitään virtausta ei tapahdu, vaikka EGR-venttiili olisi kaiken aikaa auki. EGR:n toiminta perustuu pakopaineeseen.
                        No perhana näinhän se on kun vähän ajattelee. Joissakin moottoreissa käytetään kaasuläppää tehostamaan egr:n toimintaa esim. tyhjäkäynnillä imusarjassa vallitsee alipaine. Sellaisessa koneessa EHKÄ saattas toimia tuo patentti. Ehkä pysyis ilmamassa alle kynnyksen ja vikakoodia ei muodostu. Ehkä pitää nyt kuitenki herätä ja päästää kissa ulos

                        Comment

                        • m.luukkonen
                          BTCF Member
                          • Feb 2011
                          • 336
                          • Oulu

                          #87
                          Missäs tuossa 525tds:ssä on egr-venttiili? Auto siis e39 -99
                          Volvo V60 D4 AWD -13 (käyttis)
                          E30 316i M40B16 4d -89 (projekti)
                          E36 320 M52B20 Cabriolet -95 (kesäpirssi)
                          Ex:
                          E39 525tds Sedan -99
                          E36 318iS Coupe -93
                          E60 530DA -04

                          Comment

                          • Ovaali
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2010
                            • 244
                            • Ylivieska

                            #88
                            Originally posted by m.luukkonen View Post
                            Missäs tuossa 525tds:ssä on egr-venttiili? Auto siis e39 -99
                            Siinähän se on imusarjan ja viimeisen ahtoletkun välissä. Kyljessä alipainekello ja putki joka lähtee pakosarjalle.

                            Comment

                            • Lördagskorv
                              Aluevastaava
                              • Nov 2016
                              • 2097
                              • Lohja city

                              #89
                              Upataanpas vähän vanhempaa triidiä.

                              Oma E46 320d ei ahda moottorivaihdon jälkeen ollenkaan.
                              Koitan rajailla näitä mahdollisia vikakohtia ja tuli mieleen EGR asiat.

                              Auto ei ahda tällä hetkellä tosiaan ollenkaan. Moottorivalo ei pala ja ahtamisen puutteen lisäksi muita vikoja ei ole. Turbo pitää wouvvaavaa ääntä.

                              Tein tuon EGR deleten autoon.
                              Pakosarja tulpattu, EGR-venttiili vaihtui suoraan putkeen.
                              Mitään ei ole koodattu ja ilmeisesti ei tarvitse koodatakkaan.
                              Alipaineventtiililtä EGR:lle lähtevää alipaineletkua en tulpannut vaan poistin letkun kokonaisuudessaan.

                              Vaatiiko tuo alipainejärjestelmä tuon tuplatun letkunpätkän toimiakseen, vai voiko olla kokonaan ilman sitä?
                              E92 M3 -10 Jerezschwarz
                              E28 528i -84 Diamantschwarz
                              G20 320e -22 Sunset Orange
                              Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

                              E92 M3 -08 Silverstone 2
                              E38 740i -00 Imolarot 2
                              E46 320d -02 Orientblau

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                #90
                                Originally posted by Lördagskorv View Post
                                Alipaineventtiililtä EGR:lle lähtevää alipaineletkua en tulpannut vaan poistin letkun kokonaisuudessaan.

                                Vaatiiko tuo alipainejärjestelmä tuon tuplatun letkunpätkän toimiakseen, vai voiko olla kokonaan ilman sitä?
                                Tokihan alipainelinja solenoidilta tai jakotukilta solenoidille tuleva alipaineletku täytyy tulpata. Muutenhan se hukkaa alipaineita siitä.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎