Kyllähän tuo paskankierrätysjärjestelmä kannattaa tukkia lähes poikkeuksetta. Itse olen tähän mennessä kaikista autoistani sen tukkinut, eikä ongelmia ole tullut. Kannattaa melkeinpä tilkitä molemmista päistä, eli alipaine tukkoon ja laippa putkeen. Johtoja ei parane mennä irrottelemaan.
Nykyseen tupaöljypolttimeen tein niin, että revin koko EGR-putken helvettiin, katkaisin putkesta kartiopäät, jotka hitsasin laippoihin sopivasti kiinni, laipan päälle passeli prikka, jonka hitsasin kiinni. Sitten vielä molemmilta puolin reikä tukkoon. Alipaineletkusta katkaisin pienen pätkän, johon laitoin ruuvin ja sen EGR:n ohjausventtiiliin. Onpahan koko paska tukittu nyt, pitäisi vielä ahtoputki korvata suoralla, niin eipähän olisi se venttiili siellä putkessa tilkkeenä.
Imusarjassa oli kyllä kaikenlaista öljytohjoa, onneksi ei kovin paksulti, niin en jaksanut kuin isommat ottaa irti. Kaikki öljytohjo oli EGR-venttiilin jälkeen imusarjan puolella, itse ahtoputki oli puhdas. Lienee siis pääteltävissä, että EGR:n kautta tulee aika paljon paskaa koneeseen. Äkkiseltään kulkupuoleen tukkiminen ei vaikuttanut, koska systeemi toimi edelleen normaalisti, eikä ollut jumittunut auki. Moottorin lämpenemiseen EGR:n tukkimisella ei ollut mitään merkitystä. Enemmän huomiota oman kokemukseni puolesta kaipaa dieselissä katalysaattori, joka ennen pitkää osin myös EGR:n myötä karstoittuu tukkoon, omassanikin oli jo 1/3 pinta-alasta tukossa. Kummasti alkoi kulkemaan paremmin ilman sitä. Eikä täkäläisillä päästötesteillä edes noita nokiloukkuja tarvita kuin uusimmissa.
Nykyseen tupaöljypolttimeen tein niin, että revin koko EGR-putken helvettiin, katkaisin putkesta kartiopäät, jotka hitsasin laippoihin sopivasti kiinni, laipan päälle passeli prikka, jonka hitsasin kiinni. Sitten vielä molemmilta puolin reikä tukkoon. Alipaineletkusta katkaisin pienen pätkän, johon laitoin ruuvin ja sen EGR:n ohjausventtiiliin. Onpahan koko paska tukittu nyt, pitäisi vielä ahtoputki korvata suoralla, niin eipähän olisi se venttiili siellä putkessa tilkkeenä.
Imusarjassa oli kyllä kaikenlaista öljytohjoa, onneksi ei kovin paksulti, niin en jaksanut kuin isommat ottaa irti. Kaikki öljytohjo oli EGR-venttiilin jälkeen imusarjan puolella, itse ahtoputki oli puhdas. Lienee siis pääteltävissä, että EGR:n kautta tulee aika paljon paskaa koneeseen. Äkkiseltään kulkupuoleen tukkiminen ei vaikuttanut, koska systeemi toimi edelleen normaalisti, eikä ollut jumittunut auki. Moottorin lämpenemiseen EGR:n tukkimisella ei ollut mitään merkitystä. Enemmän huomiota oman kokemukseni puolesta kaipaa dieselissä katalysaattori, joka ennen pitkää osin myös EGR:n myötä karstoittuu tukkoon, omassanikin oli jo 1/3 pinta-alasta tukossa. Kummasti alkoi kulkemaan paremmin ilman sitä. Eikä täkäläisillä päästötesteillä edes noita nokiloukkuja tarvita kuin uusimmissa.
Comment