Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forte-käsittely, onko vaaratonta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW323
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 994
    • kempele

    Originally posted by peto2 View Post
    diesel: 0,776€ 500ml
    PÖ: n. 0,6€ 500ml
    meinasin ihan samaa laittaa tänne..
    yhtä hyvin puhistaa polttoöljy ja tiisseli
    toimii myös hyvänä puhdistajana bensa autossa johon laittaa jonkun verran tiiseliä tankkiin.. tiiä sitten nykyautoista mut vanhemmissa ainakin
    Nissan Stagea NM35 -01
    2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
    harrastepohjalta E21 316

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      Forte (=löpö...) auttaa kun öljynvaihdot ja muut huollot on laiminlyöty.
      Ei niitä huoltoja tartte edes laiminlyödä. Riittää kun ajelee esp-öljyillä ja sillä BMW:n 25tkm vaihtovälillä. Tuosta löpöväitteestä en nyt hirveesti jaksa syttyä. Voi ollakin, mutta voi olla ihan yhtä hyvin olematta. Perusaineena on varmaan joku löpön kaltainen litku jota on luultavasti lisäaineistettu.

      Omalla kohdalla oon kaikkiin autoihini tunkenut Fortet kun olen ne saanut. Kahden ekan öljynvaihdon yhteydessä fortet ja sen jälkeen vaihdot n.10tkm välein. Ekalla käsittelyllä ulos tullut tavara on ihan hirveetä sotkua. Tokalla ei juuri enää vaikuta ja sen jälkeen vaihdetut öljyt on näyttäneet normaaleilta. Noita kyllä käytetään ihan merkkiorganisaatioidenkin huolloissa.

      Comment

      • tabasco
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2007
        • 851
        • fin

        Originally posted by JaniLah View Post
        En tiedä onko Eurolin laatu parantunut vuodesta 2006, mutta silloinen öljytesti TM:ssä lyttäsi täysin silloisen 5W-50 -öljyn, joka ei edes saavuttanut SAE 5W -öljyn kylmäominaisuuksia ja kuumaominaisuuksissakin oli puutteita. Luokitukset olivat tuolloinkin olemassa. Tässäpä tämä ongelman ydin onkin. Luokituksen voi ylittää rimaa hipoen, reippaasti tai ei ollenkaan. Eipä niitä jokaikistä öljyerää kukaan ulkopuolinen instanssi valvo. Se on valmistajan oman laadunvalvonnan käsissä, että tavara vastaa jatkossakin sitä näyte-erää jolla luokitukset on haettu.

        http://tos.pp.fi/koukku/5w-40.pdf
        Senhän voi jokainen itse valita, ajaako merkkiöljyillä 30tkm vai halpiksilla 15tkm. Epäpuhtauksia ja kondenssivettä sinne kertyy samalla tavalla joka öljyllä, enemmänkin käytöstä ja vaihtovälistä kuin öljystä riippuen. Joskin se on aikalailla se ja sama, ovatko moottorin liukupinnat kuluneet vähän vaiko vähän enemmän, kun muu auto menee paaliin.

        Em. vertailusta:
        ... öljyjen väliset erot ovat menneet sen verran minimaalisiksi, että moottorikokeet eivät antaneet tarkkuutensa puitteissa vertailukelpoisia tuloksia.

        Tästä varmaan voidaan jatkaa jossain öljytopikissa enemmän.

        Comment

        • mmie
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 507
          • Kouvola

          Joitakin vuosia vanhassa mobilisti lehdessä tekivät forte käsittelyn 2002ti bemarille, (historic luokan ralliauto) jonka puristuspaineet heittelivät liian korkeasta liian matalaan. Käsittelyn jälkeen puristuspaineet palautuivat normaali tasolle (käsittelyn teki forten edustaja). Käsittely (nähtävästi) irroitti karstat pois ja vapautti jumiutuneet männänrenkaat. Eipä se aine rikkonaista moottoria korjaa, mutta joiltakin moottorin avauksilta se näköjään voi pelastaa..
          ex e36 325
          ex e46 328
          e92 335i FBO
          Ducati 900S ie
          KTM 640
          Suzuki GT550
          Honda CBR600

          Comment

          • asis
            BTCF Member
            • Mar 2009
            • 1138
            • Joensuu

            Ajattelin puhdistaa m52b28:n ihan vaan dieselillä. Paljonko dieseliä koneeseen ja kuinka kauan tyhjäkäynnillä? Onko tarvetta korotettuun tyhjäkäyntiin?

            Edit: vai kävisikö vain sittenkin ostamassa STP:n tökötin.
            Last edited by asis; 11-11-2013, 17:47.
            E39 540iA M-Sport Imolarot II
            E36 323i touring
            Volvo V70 2.4D mk3
            Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
            Honda Civic 1.4 4d ES
            Chevy Caprice Classic
            ex:
            E32 730iA
            E39 528i Calypsorot metallic
            E36 325i x2

            Comment

            • Mikkeri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2011
              • 805
              • Suomi

              Vakoilet noista oikeista aineista sen käyttöohjeen.
              Puol litraa, litra naftaa kuumaan koneeseen ja välillä kierroksilla.
              Mut ei missään nimessä ajoa, laakereilla ei ole tarpeeksi voitelua.
              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
              TDS osaa.

              Comment

              • pazq
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 3167
                • 47200

                Originally posted by Mikkeri View Post
                Vakoilet noista oikeista aineista sen käyttöohjeen.
                Puol litraa, litra naftaa kuumaan koneeseen ja välillä kierroksilla.
                Mut ei missään nimessä ajoa, laakereilla ei ole tarpeeksi voitelua.
                Ite kaadoin 4dl löpöö ja noin 10min käytin. Pari kertaa "puolivahingossa" rajotinta vasten Mutta ei ollu missään laakereissa/laakeripinnoissa mitään moitittavaa kun koneen avasin. Putsaantu kyl aika kivasti tuolla löpöllä..

                Comment

                • estervainaa
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 665
                  • Kuopio

                  Onkos noita forte tai löpökäsittelyjä tehty ns uudemmille dieseleille? Ketjun luettuani tekisi mieli kokeilla tuohon m57tu:n :think
                  -89 "m5" rataprojekti
                  -02 transporter syncro
                  -01 e53 3.0i
                  -93 318is rataprojekti nro II

                  Comment

                  • asis
                    BTCF Member
                    • Mar 2009
                    • 1138
                    • Joensuu

                    Tuli laitettua M52B28:iin STP engine flush. Pidin tyhjäkäynnillä ohjeen mukaan 15min. Ohje ei kehottanut korotettuun tyhjäkäyntiin, joten näin ei tehty.

                    11tkm ajetut öljyt eivät näyttäneet käsittelyn jälkeen juurikaan sen kummemmalta kuin normaalistikkaan. Mitään pikimustaa litkua ei tullut. Huoltokirjan mukaan öljyt on vaihdettu aina noin 10tkm välein, joten ehkä kone on sitten pysynyt puhtaana lyhkästen öljynvaihtovälien ansiosta.

                    Ennen käsittelyä nostimet piti "ränkytystä" kylmällä koneella ja toisinaan lämpimälläkin. Nyt ne ääntäävät edelleen kylmänä, mutta eivät ainakaan vielä lämpösenä. Voi tosin johtua tuoreista öljyistäkin, että alkuun saattaavat pysyä hiljaa lämpösenä.

                    Ehkäpä seuraavan öljynvaihdon yhteydessä voisi tehdä Forte motorflush ja top end treatment käsittelyn. Tuo Forten top end treatment ilmeisesti saattaa auttaa nostimien napsutteluun.
                    E39 540iA M-Sport Imolarot II
                    E36 323i touring
                    Volvo V70 2.4D mk3
                    Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                    Honda Civic 1.4 4d ES
                    Chevy Caprice Classic
                    ex:
                    E32 730iA
                    E39 528i Calypsorot metallic
                    E36 325i x2

                    Comment

                    • Mikkeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2011
                      • 805
                      • Suomi

                      Ei se moottori ole kiinnostunut mitä öljyä siellä pyörii vartin ajan, jos se on ehjä.
                      Eli melkein voin suositella autoon kuin autoon noita huuhteluaineita.

                      Loppuun ajettuihin disukoihin ei välttämättä, jos on valmiiks jo holo, on riski että alkaa käymään öljyllä... Eli ainakin kannattaa olla kuskin paikalla ja valmiina laittamaan pykälän päälle jotta saa säksättimen sammumaan.
                      TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                      TDS osaa.

                      Comment

                      • alpine3
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2010
                        • 1270
                        • Kajjjaani

                        Nostellaas vanhaa ketjua ja kysellään onko porukoilla viimeaikaisia kokemuksia Forten advanced diesel fuel conditionerista. Itsellä kahdesta suuttimesta menneet nyt korjausarvot ykkösen huonommalle puolelle ja ajatellut laittaa tuota tankkiin. Lähinnä miettinyt tuota seossuhdetta, kun käyttöohjeessa sanotaan että voi sekoittaa korkeintaan 100 litraan dieseliä, mutta vähimmäismäärää ei kerrota. Ottaneenko itseensä jos lyö putelin (400 ml) esim. neljäsosatankkiin eli noin 17 litraan dieseliä?
                        BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                        BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1761
                          • vihti

                          Se on tarkoitettu että kaadetaan ensin tankkiin ja sitte tankataan niin kauan että pistooli naksahtaa ja kyllä tuosta litkusta on ollu apua monessakin tapauksessa kuten myös bensan/viinan sekaan kaadettavat suuttimien puhdistuslitkut ovat joskus auttaneet.

                          Taikalitkuilla saa varsinaista korjauksen tarvetta vähän lykättyä mut jos vika on jo olemassa niin sen korjaaminen tulee eteen väistämättä jopa ihan lähiaikoina. Jobbareiden suosikkikamaan nämä putelit

                          E:tai jos on ihan kuiva tankki niin tankkaa eka vaikka 15litraa, sit mömmöt perään ja tankkaa loput
                          Last edited by naikou; 07-11-2020, 00:11.
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • alpine3
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2010
                            • 1270
                            • Kajjjaani

                            Originally posted by naikou View Post
                            Se on tarkoitettu että kaadetaan ensin tankkiin ja sitte tankataan niin kauan että pistooli naksahtaa ja kyllä tuosta litkusta on ollu apua monessakin tapauksessa kuten myös bensan/viinan sekaan kaadettavat suuttimien puhdistuslitkut ovat joskus auttaneet.

                            Taikalitkuilla saa varsinaista korjauksen tarvetta vähän lykättyä mut jos vika on jo olemassa niin sen korjaaminen tulee eteen väistämättä jopa ihan lähiaikoina. Jobbareiden suosikkikamaan nämä putelit

                            E:tai jos on ihan kuiva tankki niin tankkaa eka vaikka 15litraa, sit mömmöt perään ja tankkaa loput
                            Juu tuolta toisesta threadista lueskelin että tuo kyseinen aine oli auttanut noihin suuttimien korjausarvoihin. Sopivasti on neljäsosatankki jäljellä niin pitää tankilla lorauttaa sisään ja tankata täyteen.

                            Kiitos neuvosta.
                            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                            Comment

                            • hencca89
                              BTCF Member
                              • Sep 2011
                              • 619
                              • ikaalinen

                              Mä oon moneen autoon dieselpolttoainesuodattimen vaihdon yhteydes täyttäny suosattimen kyseisellä fortella.
                              Ite pitäny aina parempana sitä mitä tyhjempi tankki on. Menee jytympänä läpi. Ei oo tullu vastaa ikänä vastaan et noi forten polttoaineen sekaan laitettavat ois mitää hallaa tehny.:think

                              Motorflushin kanssa sit kannattaaki käyttää harkintaa/maalaisjärkee.
                              Koneesee paras puhdistus on lyhyempi öljynvaihtoväli.
                              BMW E91 320
                              MB W108 280SE
                              SUZUKI GSX-R
                              BMW K100 "cafe"

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16465
                                • Asikkala

                                Originally posted by hencca89 View Post
                                Mä oon moneen autoon dieselpolttoainesuodattimen vaihdon yhteydes täyttäny suosattimen kyseisellä fortella.
                                Ite pitäny aina parempana sitä mitä tyhjempi tankki on. Menee jytympänä läpi. Ei oo tullu vastaa ikänä vastaan et noi forten polttoaineen sekaan laitettavat ois mitää hallaa tehny.:think

                                Motorflushin kanssa sit kannattaaki käyttää harkintaa/maalaisjärkee.
                                Koneesee paras puhdistus on lyhyempi öljynvaihtoväli.
                                Motorflush on huhujen mukaan löpöä, kerran bensa-bemariin eli m50b25 kaadoin puoli litraa löpöä öljykorkista sisään ja ajoin puoli tuntia ennen öljynvaihtoa. En osaa sanoa vaikuttiko puhdistavasti mutta en havainnut mitään negatiivista asiassa. Ohi aiheen mutta menköön.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎