Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forte-käsittely, onko vaaratonta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Forte-käsittely, onko vaaratonta?

    Moi,

    Olenpa lukenut useamman ylistävän kommentin Forte-moottorinpesun tuloksista . 0-100:set paranee, nakutusäänet vähenee yms. yms. Viimeisimmän mainospuheen sain Samppasialta livenä .

    Lueskelin kuiteski jotain vanhoja ketjuja, ja niissä esitettiin huolenaiheita siitä, että mikäli nuo moottorista irtoavat karstapaskat menevät semmoisiin paikkoihin, joissa ei öljynpaine huuhtele/murenna niitä öljyn sekaan, että saattaa olla jopa typerää ehjää moottoria alkaa "koestamaan" noilla litkuilla.

    Oisko tähän kommentteja ?

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7434
    • Oulu

    #2
    Sama kiinnostaa kun myös nuo Samppasian kommentit täältä luin ja öljynvaihtokin on kohta käsillä jokatapauksessa.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #3
      No sitten me tarvitaankin asiantuntijoilta nyt lausumaa, ja pian .

      Nimim. "inspection + keltainen valo" viikonloppuna lävähti ruutuun.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • hoikkas
        BTCF Member
        • Oct 2005
        • 1579
        • TURKU

        #4
        Originally posted by teropa View Post
        No sitten me tarvitaankin asiantuntijoilta nyt lausumaa, ja pian .

        Nimim. "inspection + keltainen valo" viikonloppuna lävähti ruutuun.

        Tero
        Kuin salama kirkkaaltaivaalta myös täällä...
        Mitä "perusosia/litkuja" tulisi tarkistaa kautta fiksata juurikin BMW e39 mallissa, esim 540iA 1997? Käytännön vinkkejä...
        BMW i4M50

        Comment

        • Scyber
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 686
          • Hyvinkää

          #5
          Hyvää vai huonoa

          Ite aikoinaan kokeilin m40 koneeseen 316i-89 ja sen jälkeen tuli niin sankat öljyt ulos että voi juku. Nakutus hävisi, saattoi myös johtua öljymerkin vaihdon takia.
          Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
          www.napalmi.com

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by Scyber View Post
            Ite aikoinaan kokeilin m40 koneeseen 316i-89 ja sen jälkeen tuli niin sankat öljyt ulos että voi juku.
            M43B18 sama homma. Sen jälkeen kone näki vielä 50tkm kovaa elämää minulla, ei hajonnut.
            Originally posted by teropa View Post
            Moi,

            Olenpa lukenut useamman ylistävän kommentin Forte-moottorinpesun tuloksista . 0-100:set paranee, nakutusäänet vähenee yms. yms. Viimeisimmän mainospuheen sain Samppasialta livenä .

            Lueskelin kuiteski jotain vanhoja ketjuja, ja niissä esitettiin huolenaiheita siitä, että mikäli nuo moottorista irtoavat karstapaskat menevät semmoisiin paikkoihin, joissa ei öljynpaine huuhtele/murenna niitä öljyn sekaan, että saattaa olla jopa typerää ehjää moottoria alkaa "koestamaan" noilla litkuilla.

            Oisko tähän kommentteja ?

            Tero
            Kiihtyvyyttä saat lisää kun ostat nopeamman auton. Käyntiäänestä: saattoi olla placebovaikutus mutta omaan korvaan moottori kävi (ja vetikin) siistimmin
            Noista epäpuhtauksien kulkeutumisista: Kaikkeahan voi sattua, mutta luitko yhdenkään kohdalla tuota tapahtuneen vai pelkkää spekulointia?
            Last edited by petrolhead; 23-08-2007, 00:36.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Originally posted by teropa View Post
              Moi,

              Olenpa lukenut useamman ylistävän kommentin Forte-moottorinpesun tuloksista . 0-100:set paranee, nakutusäänet vähenee yms. yms. Viimeisimmän mainospuheen sain Samppasialta livenä .

              Lueskelin kuiteski jotain vanhoja ketjuja, ja niissä esitettiin huolenaiheita siitä, että mikäli nuo moottorista irtoavat karstapaskat menevät semmoisiin paikkoihin, joissa ei öljynpaine huuhtele/murenna niitä öljyn sekaan, että saattaa olla jopa typerää ehjää moottoria alkaa "koestamaan" noilla litkuilla.

              Oisko tähän kommentteja ?

              Tero
              Mietitään hetki...

              Mitä luulet, että sieltä tulee ulos? Miksi?
              Oletko käyttänyt huonoja öljyjä liian pitkillä vaihtoväleillä?
              Tapahtui niin tai näin, miksi suorituskyky paranisi?
              Millaista nakutusta koneesi pitää? Olisiko remontin aika?
              Oletko koskaan kurkannut n.200tkm ajettuu nykyaikaiseen moottoriin joka huollettu normaalisti?

              Kyllä kai nuo jossain +350tkm ajetussa naputtavassa m40:ssa voi hetkeksi parantaa tilannetta. Mutta jos auto on huollettu normaalisti, niin en jaksa uskoa, että suurtakaan iloa. Vaihda ennemmin öljyt tiuhempaa, eikä vasta keltaisella valolla (n.15tkm?) Öljyn vaihtoa tulisi tihentää kun moottori kuluu ja vanhenee, oletko tehnyt näin?

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7434
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Vaihda ennemmin öljyt tiuhempaa, eikä vasta keltaisella valolla (n.15tkm?) Öljyn vaihtoa tulisi tihentää kun moottori kuluu ja vanhenee, oletko tehnyt näin?
                Mun autossa valojen mukaan vaihtoväli näyttää olevan noin 25 tkm (kuten kai pitääkin). Yli vuotta en kuitenkaan meinaa noilla öljyillä ajaa vaikka vähän vajaaksi kilometrit jääkin.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4647
                  • Tuusula

                  #9
                  Itse tein forte-käsittelyn +200tkm ajettuun M20B25:een enkä huomannut minkäänlaista eroa. Likaiseen / pitkillä öljynvaihtoväleillä ajettuun moottoriin nuo voivatkin auttaa mutta epäilen että normaalein välein huollettuun koneeseen vaikuttavat yhtään.
                  Toki ei se kone siitä miksikään mene eikä ne litkut paljoa maksa joten siitä vaan kokeilemaan
                  ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #10
                    Hetkinen pojjaat... en minä ole väittänyt, että minun auto nakuttaisi tai että tarvisin kiihtyvyyttä lisää. Melkonen kolmannen asteen kuulustelu! Olen kyllä autoani huoltanut aivan normaalisti, n. 13-15tkm välein uudet öljyt.

                    Kyselin vain, että mitä mahdollisia haittoja tuolla käsittelyllä voi olla ehjälle moottorille. No, menin jo ja vaihdoin Castrolit ilman tätä ihmepesua.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10057
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by teropa View Post
                      Hetkinen pojjaat... en minä ole väittänyt, että minun auto nakuttaisi tai että tarvisin kiihtyvyyttä lisää. Melkonen kolmannen asteen kuulustelu! Olen kyllä autoani huoltanut aivan normaalisti, n. 13-15tkm välein uudet öljyt.
                      Minä voisin taas kysyä mitkä on ne hyödyt ehjässä moottorissa tuolla aineella?Jos ei ole ylimääräisiä ääniä tms. niin miten tuon aineen pitäisi auttaa tai parantaa moottorin toimintaa?

                      Siis suomeksi:Mitä sillä haetaan kunnossa olevasta ja oikein huolletusta moottorista?Kuten sinun autossasi näyttäisi olevan.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Anteeksi, ei ollut tarkoitus kuulustella eikä syyttää. Yleisesti vain kannattaa miettiä onko tarvetta moisten aineiden käyttöön. Bmw kieltää lisäaineet voiteluaineissa. Tuo 25tkm vaihtoväli on aika pitkä...

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #13
                          Joo eiku oma innostus lähti vain siitä, kun kuulin toisten saavuttamista tuloksista. Eli kun itelläki vanha kone, jolla tosin ajettu vain 175tkm (M52B25), niin arvelin, että tekisi ehkä hyvää tehdä tuo moottoripesu. Mutta en ole (enkä ole vieläkään) ihan varma siitä, että voiko irronnut lika myös päätyä vääriin paikkoihin, ja olla moottorille vahingollinen (aika samantyyppinen juttu kuin tuo tomaatin öljynvaihdon dilemma, mistä on täällä paljon ollut puhetta).

                          Näissä vanhoissa E39:issä tuo vaihtoväli on tosiaan 15tkm, eikä 25tkm niinkuin uudemmissa. Castrolilta löytyy öljyjä joille luvataan 30tkm, ja se on ihan OK. Löytyy myös öljyjä, jotka eivät kestä edes 25:ttä (halvin Castrolin malli). Itse olen aina laittanut tuommosta pidempikestoista, ja vaihtanut 15tkm välein, noin.

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • mika68
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2004
                            • 1966
                            • ......

                            #14
                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Anteeksi, ei ollut tarkoitus kuulustella eikä syyttää. Yleisesti vain kannattaa miettiä onko tarvetta moisten aineiden käyttöön. Bmw kieltää lisäaineet voiteluaineissa. Tuo 25tkm vaihtoväli on aika pitkä...
                            Ai kieltää
                            Kas kummaa, kun Laakkosella käytetään juuri kyseistä Forte lisäainetta moottorin "sisäpesussa".
                            Edelliseen Touringiin sain tutulta Laakkosen asentajalta pullon kokeiltavaksi.
                            Öljyt oli kyllä todella mustat sen puolentunnin käytön jälkeen. Käyntiin ei ollut suurempaa vaikutusta.

                            Comment

                            • Samppasika
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 769
                              • Kempele

                              #15
                              Melkoinen puolesta vastaan väittely tästäkin sikisi Oma kanta on, että teen forte pesun joka inspection 2 huollossa tästä eteenpäin... ;
                              Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                              E61 530d M-sport -08
                              E39 528i Touring -97

                              Yhteydenotot: [email protected] !!

                              Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎