Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • UPI
    replied
    Kävinpä huvikseni kurkkaamassa öljykorkin alle ja majoneesiterveisiä sieltä tuli :-) No remppa (kaikki uusittu huohotinjärjestelmässä) on tehty alle 2V sitten, joten eiköhän tuo ole taas kohta umpijäässä. Pitääpä kokeilla noita pahvikikkailuja.

    Voikohan tän laittaa castrolin öljyn viaksi? On siitä muistaakseni ollut täällä juttua, eikä mobil miehet olleet sen onnellisemmassa asemassa.
    Last edited by UPI; 11-01-2010, 11:07.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Pitäiskö sitä itsekkin heräillä tälle vuosikymmenelle ja käydä tekemässä asialle jotain. Auto kyllä seisoo jatkuvasti about +20 asteen lämmössä autotallissa, mutta ajo on juurikin tollasta pätkäajoa. Täytyy nyt hätävarana käydä tukkimassa noi munuaiset.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    Mä oon ihan varma, että se ongelma on oikeasti siinä, kun kylmä ilma puhaltelee suoraan sinne imusarjan alle vasemmasta munuaisesta. Jos se separaattori on jo täynnä majoneesia, ei se tietty korjaannu kuin vaihtamalla, mutta siitä huolimatta ei oo hullumpi idea vetäistä munuaisia umpeen talven ajaksi.

    Leave a comment:


  • Nuuskis
    replied
    Toissa talvena vaihettu kaikki osat huohotusjärjestelmään (eristetyt) tänään sitten puski öljyt venttilikopan välistä... edellisen kerran meni öljyt sylintereihin pari vuotta sitten... Joten tarkkailkaa vain niitä öljykorkkeja ja huohotusoutkia vaikka onkin ne cold versiot sinne asennettu..
    Last edited by Nuuskis; 10-01-2010, 22:05.

    Leave a comment:


  • Dani
    replied
    Huonosti oli ohjeita netissä että mitä kaikkea pitää purkaa että saa imusarjan irroitettua kokonaan. Ne ohjeet mitä näin niin vaikuttaa kyllä aika työläältä tuo imusatsin irroitus.
    Kait se pitää sitten vaan yrittää asentaa cold-climatet ihan kuten Dualinkin.

    Leave a comment:


  • Driver22
    replied
    Täällä myös vasta vaihdettu talvimallin osat, ja suosittelen kaikille että tekevät ko. operaation! Ja oikeasti, ostakaa se imusarjan tiiviste ja käyttäkää se pois, on loppujenlopuksi varmasti nopeampi ja helpompi niin. Varsinkin uuden separaattorin ja letkujen paikalleen saanti on kyllä aika veemäinen homma

    Leave a comment:


  • Ekape
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Täällä on pahviviritykset paikoillaan ja huomenna marmorille osia hakemaan. Öljykorkki on aika ihanasti majoneesissa, kun se kiertää auki. Mitenköhän lie separaattori ja putket?:think

    Nyt taas kieli keskellä suuta tien päälle.
    Vinkiksi heittäisin että kannattaa tarkistaa että työkalupakista löytyy nämä huomattavasti tätä prokkista helpottavat työkalut: otsalamppu, magnettikiinnitteisiä ledilamppuja, loisteputkivalo, teleskooppivartinen peili, teleskooppivartinen magneetti, 6mm joustovartinen klemmariavain ja vd-40 öljyä putkiliitoksiin.

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by Martti View Post
    Allekirjoitan tämän täysin. Itse vaihtanut kahteen e39:iin, m52tu ja m54 ja on kyllä hommana aivan perseestä, niinkuin taisin jo joskus aikanaan tähän topicciin vuodattaakin. Imusarjan irroitus tekee hommasta helpon ja tähän jälkimmäiseen projektiin ostin tiivisteet valmiiksi, mutta en sitten sitä kuitenkaan irroittanut. Ja taas vannoin, että ei enää ikinä, tai jos niin sitten irrotan imarin suosiolla..

    Ja mitä noihin tekemiisi havaintoihin tulee, niin todellakin kannattaisi jokaisen ottaa tämä asia suht "vakavasti". Välttämättähän mitään sen kummempaa vahinkoa ei saa aikaiseksi, mutta kyllä mulle ainakin se vitutus, mitä tuonne tien poskeen kahenkympin pakkasilla aiheuttaa, on riittävä motivaatio n. 100e + muutaman työtunnin uhraamiselle. Ja onhan tässä tietysti ainakin allekirjoittaneella se, että esim. jos sattuu vaimo oleen autolla liikenteessä, öljyt pihalle ja ajo vain jatkuu (kun ei ymmärretä asian vakavuutta). Sit laulu loppuu ja selittely alkaa..

    Eli MUN mielestä kannattaa todellakin vaihdella/vaihdatuttaa nää palikat ajoissa! Tietysti putkien putsausta voi/kannattaa harrastaa, mutta miten esim. separaattorin puhdistat luotettavasti? Plus se, että viimeistään uudestaan paikalleen laitettaessa käytetyt ja haprastuneet putket saa paskaks. Ja voihan noita pahvivirityksiä ynnämuita harrastaa, mutta se ei todellakaan ole lääke tähän vaivaan.

    Aamen.
    Täällä on pahviviritykset paikoillaan ja huomenna marmorille osia hakemaan. Öljykorkki on aika ihanasti majoneesissa, kun se kiertää auki. Mitenköhän lie separaattori ja putket?:think

    Nyt taas kieli keskellä suuta tien päälle.

    Leave a comment:


  • Martti
    replied
    Allekirjoitan tämän täysin. Itse vaihtanut kahteen e39:iin, m52tu ja m54 ja on kyllä hommana aivan perseestä, niinkuin taisin jo joskus aikanaan tähän topicciin vuodattaakin. Imusarjan irroitus tekee hommasta helpon ja tähän jälkimmäiseen projektiin ostin tiivisteet valmiiksi, mutta en sitten sitä kuitenkaan irroittanut. Ja taas vannoin, että ei enää ikinä, tai jos niin sitten irrotan imarin suosiolla..

    Ja mitä noihin tekemiisi havaintoihin tulee, niin todellakin kannattaisi jokaisen ottaa tämä asia suht "vakavasti". Välttämättähän mitään sen kummempaa vahinkoa ei saa aikaiseksi, mutta kyllä mulle ainakin se vitutus, mitä tuonne tien poskeen kahenkympin pakkasilla aiheuttaa, on riittävä motivaatio n. 100e + muutaman työtunnin uhraamiselle. Ja onhan tässä tietysti ainakin allekirjoittaneella se, että esim. jos sattuu vaimo oleen autolla liikenteessä, öljyt pihalle ja ajo vain jatkuu (kun ei ymmärretä asian vakavuutta). Sit laulu loppuu ja selittely alkaa..

    Eli MUN mielestä kannattaa todellakin vaihdella/vaihdatuttaa nää palikat ajoissa! Tietysti putkien putsausta voi/kannattaa harrastaa, mutta miten esim. separaattorin puhdistat luotettavasti? Plus se, että viimeistään uudestaan paikalleen laitettaessa käytetyt ja haprastuneet putket saa paskaks. Ja voihan noita pahvivirityksiä ynnämuita harrastaa, mutta se ei todellakaan ole lääke tähän vaivaan.

    Aamen.

    Originally posted by Dualfun View Post
    Ja eilen meni kiinni asti. Huh huh mikä projekti. E46 konehuoneessa ainakin on niin vähän tilaa, että kädet on vereslihalla kauttaaltaan. Usko meinasi loppua kesken ties kuinka monta kertaa, mutta hiljalleen touhuamalla se siitä suttaantui.

    Ehdottomasti vaikein rasti oli saada separaattori (osa 1) paikalleen. Jotta molempiin sen kiinnityspultteihin pääsi käsiksi, saati sai koko valtavan mokkulan paikalleen, joutui tieltä väistymään mm. seuraavat osat: IMM, sen putket ja koteloinnit, DISA, öljytikku, "sähkökeskus" ja kaasuläppä. Kaasuläppä siis on pakko irrottaa jos meinaa saada sen paikalleen, tulee niin tiukasti sen taakse (myös yksi pultti jää sen peittoon). Puhumattakaan putkien liitoksista, joiden taivuttaminen ja painaminen paikalleen oli melko tuskaa.

    Mutta kannatti se. Vanhat osat kertoi pelottavaa totuuttaan: Osa 2 - lähes ummessa, osa 3 - miedosti öljyssä (kiertoon lähtenyt siis jo tavaraa ), osa 1 (separaattori) - kuorrutettu sisältä kauttaaltaan vaaleanruskeaksi. Osa 4 oli ainoa "täysin kunnossa".

    Hemmetin hyvä fiilis aikaansaannoksesta, mutta kieltämättä ehkä vittumaisimpia hommia mitä olen koskaan tehnyt. Tilaa on todella vähän ja mm. IMM putkien liitokset sai auki ainoastaan 1mmx1mm liikkeellä 6mm lenkkiavaimella sormet 90 asteen kulmassa.

    Tsemppiä puuhasteluun siihen alkaville, tämä ei ollut tarkoitus olla pelottelua Osat saa kyllä vaihdettua, vaatii vain paljon kärsivällisyyttä, aikaa sekä reipasta asennetta purkaa ensin tie auki kokonaan.

    Samalla vaihtui mm. termari, mikä nosti hymyn korviin kun tuli ekaa kertaa kunnolla lämmintä sisään, vanha oli silminnähtävästi jumittunut.

    edit: Osa 7 oli muuten eristetty jo valmiiksi, tosin eipä sitä oltukaan vaihtamassa.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Imusarjan irroitus olisi varmasti helpottanut hommaa, mutta siihen en halunnut lähteä..

    Mutta totta puhut tuosta E39 vs. E46. E39 mahtuu vaikka tanssimaan konehuoneessa tuolla alueella missä hommia tehdään siinä missä E46 on todella ahdasta.

    Originally posted by markok View Post
    Ainakin osa letkuista kiinnittyi pyöräyttämällä ja eihän ne mahtuneet imusarja paikallaan kääntymään lukkoon.
    Osa 3 oli pyöräyttämällä kiinni separaattorissa. Pienellä kikkailulla ja näppäryydellä sen sai loksahtamaan lukkoon kyllä imusarja paikallaan letku sen läpi vietynä.

    edit: ajatuskatkos
    Last edited by Dualfun; 10-01-2010, 09:38.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Ja eilen meni kiinni asti. Huh huh mikä projekti. E46 konehuoneessa ainakin on niin vähän tilaa, että kädet on vereslihalla kauttaaltaan. Usko meinasi loppua kesken ties kuinka monta kertaa, mutta hiljalleen touhuamalla se siitä suttaantui.

    Ehdottomasti vaikein rasti oli saada separaattori (osa 1) paikalleen. Jotta molempiin sen kiinnityspultteihin pääsi käsiksi, saati sai koko valtavan mokkulan paikalleen, joutui tieltä väistymään mm. seuraavat osat: IMM, sen putket ja koteloinnit, DISA, öljytikku, "sähkökeskus" ja kaasuläppä. Kaasuläppä siis on pakko irrottaa jos meinaa saada sen paikalleen, tulee niin tiukasti sen taakse (myös yksi pultti jää sen peittoon). Puhumattakaan putkien liitoksista, joiden taivuttaminen ja painaminen paikalleen oli melko tuskaa.

    Mutta kannatti se. Vanhat osat kertoi pelottavaa totuuttaan: Osa 2 - lähes ummessa, osa 3 - miedosti öljyssä (kiertoon lähtenyt siis jo tavaraa ), osa 1 (separaattori) - kuorrutettu sisältä kauttaaltaan vaaleanruskeaksi. Osa 4 oli ainoa "täysin kunnossa".

    Hemmetin hyvä fiilis aikaansaannoksesta, mutta kieltämättä ehkä vittumaisimpia hommia mitä olen koskaan tehnyt. Tilaa on todella vähän ja mm. IMM putkien liitokset sai auki ainoastaan 1mmx1mm liikkeellä 6mm lenkkiavaimella sormet 90 asteen kulmassa.

    Tsemppiä puuhasteluun siihen alkaville, tämä ei ollut tarkoitus olla pelottelua Osat saa kyllä vaihdettua, vaatii vain paljon kärsivällisyyttä, aikaa sekä reipasta asennetta purkaa ensin tie auki kokonaan.

    Samalla vaihtui mm. termari, mikä nosti hymyn korviin kun tuli ekaa kertaa kunnolla lämmintä sisään, vanha oli silminnähtävästi jumittunut.

    edit: Osa 7 oli muuten eristetty jo valmiiksi, tosin eipä sitä oltukaan vaihtamassa.
    En ole tuota e46:n moottoritilan ahtautta niin tarkasti tutkinut, mutta ei tuossa e39:ssäkään separaattori ole kovin helposti vaihdettavissa. Ihan samalta se tuntui kuin mitä Dualfun edellä kirjoitti. Minulla kun oli uudet imusarjan tiivisteet varastossa niin otin sitten tuossa yhteydessä koko imusarjan irti. Silloin tilaa onkin jo niin paljon, että itse huohotusjärjestelmän osien vaihto on todella helppo tehdä. Jos siis epäilyttää ryhtyä tuohon hommaan niin kannattaa varata ne imusarjan tiivisteet lähettyville. Imusarjan irroitushan on tuossa vaiheessa todella nopea homma. Eniten minulla ongelmia aiheutti putkien liittäminen separaattoriin. Ainakin osa letkuista kiinnittyi pyöräyttämällä ja eihän ne mahtuneet imusarja paikallaan kääntymään lukkoon.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Osat odottamassa kotona kiinnilaittoa.
    Ja eilen meni kiinni asti. Huh huh mikä projekti. E46 konehuoneessa ainakin on niin vähän tilaa, että kädet on vereslihalla kauttaaltaan. Usko meinasi loppua kesken ties kuinka monta kertaa, mutta hiljalleen touhuamalla se siitä suttaantui.

    Ehdottomasti vaikein rasti oli saada separaattori (osa 1) paikalleen. Jotta molempiin sen kiinnityspultteihin pääsi käsiksi, saati sai koko valtavan mokkulan paikalleen, joutui tieltä väistymään mm. seuraavat osat: IMM, sen putket ja koteloinnit, DISA, öljytikku, "sähkökeskus" ja kaasuläppä. Kaasuläppä siis on pakko irrottaa jos meinaa saada sen paikalleen, tulee niin tiukasti sen taakse (myös yksi pultti jää sen peittoon). Puhumattakaan putkien liitoksista, joiden taivuttaminen ja painaminen paikalleen oli melko tuskaa.

    Mutta kannatti se. Vanhat osat kertoi pelottavaa totuuttaan: Osa 2 - lähes ummessa, osa 3 - miedosti öljyssä (kiertoon lähtenyt siis jo tavaraa ), osa 1 (separaattori) - kuorrutettu sisältä kauttaaltaan vaaleanruskeaksi. Osa 4 oli ainoa "täysin kunnossa".

    Hemmetin hyvä fiilis aikaansaannoksesta, mutta kieltämättä ehkä vittumaisimpia hommia mitä olen koskaan tehnyt. Tilaa on todella vähän ja mm. IMM putkien liitokset sai auki ainoastaan 1mmx1mm liikkeellä 6mm lenkkiavaimella sormet 90 asteen kulmassa.

    Tsemppiä puuhasteluun siihen alkaville, tämä ei ollut tarkoitus olla pelottelua Osat saa kyllä vaihdettua, vaatii vain paljon kärsivällisyyttä, aikaa sekä reipasta asennetta purkaa ensin tie auki kokonaan.

    Samalla vaihtui mm. termari, mikä nosti hymyn korviin kun tuli ekaa kertaa kunnolla lämmintä sisään, vanha oli silminnähtävästi jumittunut.

    edit: Osa 7 oli muuten eristetty jo valmiiksi, tosin eipä sitä oltukaan vaihtamassa.
    Last edited by Dualfun; 10-01-2010, 09:01.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by JiiP View Post
    Paljon jäi hintaa osille ja oliko tuolle 1-3 paketille oma nimike?
    Paketti (osat 1-3) löytyy osanumerolla 11 61 7 534 237 (ovh 88e) ja sitten päälle putki (osa 4) osanumero 11 15 7 532 629 (ovh 13,50e). Nämä siis 330i manuaali '02.

    Tuossa vielä parempi kuva "pressure regulatorista".





    edit: osa 7 menee kuulemma helposti paskaksi irrotettaessa, hinta ~20e, mutta eipä ollut hyllyssä. -> Varovaisuutta.
    Last edited by Dualfun; 06-01-2010, 22:12.

    Leave a comment:


  • fastandfurious
    replied
    Originally posted by JiiP View Post
    Paljon jäi hintaa osille ja oliko tuolle 1-3 paketille oma nimike?
    Täällä kiinnostaa sama?! :think

    Leave a comment:


  • JiiP
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Cold Climate mallin huohottimet tuli kahtena pakettina: Ensimmäinen osat 1-3 (kuvassa yhdistetty toisiinsa) ja erikseen osa 4. Kuulemma edullisempi tuollaisena kittinä.
    Paljon jäi hintaa osille ja oliko tuolle 1-3 paketille oma nimike?

    Edit: Itselle osat 1-4 + öljynsuodatin maksoi 130€, Metroauto, Tampere.
    Last edited by JiiP; 06-01-2010, 21:13.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎