Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Antza
    replied
    walde: otitko imusarjan / polttoainelinjaston pois? Oletko kokeillut käyttää akkua irti? Ettei kuitenkin olisi joku liitin irti tai jopa mennyt väärään paikkaan?

    Itsekin tuli tehtyä huohottimen päivitys talvimalliin. Netistä löytyy liuta ohjeita, mutta hyvää kaikenkattavaa ei tarttunut silmään. Parilla oleellisella pikkujipolla säästyy aikaa jopa tunteja. Itse tuli tietenkin opittua nämä kokeilemalla N vaihtoehtoa. Joka tapauksessa kyseessä ei ole "parin tunnin remppa".

    Eli tässä muutama oma huomio, joilla toivonmukaan säästää aikaa ja kirosanoja:

    - purettavaa osaa on sen verran paljon, että varsinkin pultit ja mutterit kannattaa merkitä.

    - Separaattorin pääsee helposti käsiksi ilman imusarjan irroitusta, kunhan vain purkaa edestä ja sivuilta kaiken mahdollisen. Ei kannata hätäillä kun separaattori näkyy. Jos johtosarja tai öljytikku ovat kiinni, ne ensin pois.

    - imusarjan etuosan alla, menosuuntaan katsottuna vasemmalla puolella on jokin anturi tms, mihin tulee liitin johtosarjasta. Tämä systeemi on kiinni metallilevyllä imusarjan seinämässä. Tämän levyn pois ottaminen on ehkäpä tärkein askel uuden imusarjalle menevän huohotinputken asentamiseen (kiinnitys molemmista päistä)

    - Uuden separaattorin asennus. Hieman asennusrasvaa uuden separaattorin liitoskohtiin. Itse asennus onnistuu luontevasti seuraavassa järjestyksessä: ensin uusi öljypohjasta tuleva tikku kiinni öljytikun putken alaosaan. Myös huohottimen putket kannattaa tässä vaiheessa pujottaa imusarjan "läpi" oikeille kohdille. Mallaa ensin oikeat putkien liittimien kulmat niin ei tarvitse paikallaan vääntää. Seuraavaksi itse mötikkä paikalleen ilman että siinä on ensimmäistäkään putkea kiinni. Imusarjan etuosassa on vapaa aukko (ks. edellinen kohta), josta pääsee helposti työntämään imusarjalle menevän putken kiinni ja lukitsemaan sen (kierto myötäpäivään). Tämän jälkeen kaksi muuta huohottimen putkea saa kiinni painamalla (klik) - ne ovatkin jo aiemman sovitusoperaation jälkeen "huulilla hyppelemässä" eivätkä vaadi suurempaa taivutusjumppaa. Jos autossa on ohut alipaineletku, sen saa helposti pujotettua tässä vaiheessa. Sitten vain kasailemaan muuta tilpehööriä aloittaen kaasuläpästä.

    - jos kaasuläppä on perinteinen mekaanisesti ohjattu, varmista kiinnittäessä että vaijeri on sopivan tiukalla. Vaijeri voi löystyä irroitusvaiheessa kaasuläppää käännellessä (ennen kuin vaijerin saa irti).

    - Kiinnitysten varmistamisessa ei voi olla liian huolellinen - et halua todeta esim imuvuotoa näin ison työn jälkeen.

    - asennusolutta usea tölkki! Operaatiota ensimmäistä kertaa tehdessä näyttää homma välillä erittäin hankalalle. Kun joudut umpikujaan, ota olut ja jatka kohta uudestaan tuorein ajatuksin.

    Leave a comment:


  • walde
    replied
    Noniin, olihan vittu homma. Eittämättä paskin remontti mitä on tullut tehtyä, usko meinasi loppua muutamassakin kohtaa. Olinhan hauska muuten ujutella niitä eristettyjä letkuja, tilaa on niin että ripaskaa voisi tanssia.
    Vihdoin kun auton sain nippuun, ja tyytyväisenä koe-ajolle, mutta:

    EML valo vilkkuu, ja ACS vikavalot palaa, eikä auto starttaa.
    Kun virrat laittaa päälle, bensapumppu raksuttaa toistuvasti monta kertaa putkeen.
    Ei muuta kuin purkuhommiin, ja tarkistamaan, että kaikki sähköliitokset (ja kaikki muukin) on kuten pitää, ja kyllähän ne oli. Hyvin varovasti tuli leikittyä kaikkien liittimien kanssa, joten en oikein jaksa uskoa, että mitään onnistuin rikkomaankaan. Kaasuläppäkotelon kanssa toimin myöskin kuin sairasta paskalle, mutta siihenhän tuo kovasti viittaisi.

    Ei muuta kun testeri huomenna duunista lainaan, ja auto piuhan päähän.
    Onneksi sain faijalta auton lainaan.

    Vittu että vituttaa

    Leave a comment:


  • DTR
    replied
    Originally posted by MPV View Post
    Wetterillä eivät uskaltaneet tilata tuota pakettia, kun eivät tienneet mitä tuolla osanumerolla tulee, niinpä sitten piti ostaa nuo osat erikseen. Vielä kun saisi aikaseksi asentaa.
    Johan on kummallista toimintaa??? Itse ainakin laitoin vaan paketin tilaukseen ja sanoin varaosamyyjille, että turha tuijottaa niihin varaosaohjelmiin, kyllä nää palikat sopii. RealOEM:han ei taida näyttää tuolle numerolle mitään, mutta ainakin täältä löytyy http://de.bmwfans.info/parts/catalog/11617534237/

    Leave a comment:


  • MPV
    replied
    Originally posted by DTR View Post
    Kiitoksia tuosta osapakettivinkistä!
    Wetterillä eivät uskaltaneet tilata tuota pakettia, kun eivät tienneet mitä tuolla osanumerolla tulee, niinpä sitten piti ostaa nuo osat erikseen. Vielä kun saisi aikaseksi asentaa.

    Leave a comment:


  • DTR
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Paketti (osat 1-3) löytyy osanumerolla 11 61 7 534 237 (ovh 88e) ja sitten päälle putki (osa 4) osanumero 11 15 7 532 629 (ovh 13,50e). Nämä siis 330i manuaali '02.

    Tuossa vielä parempi kuva "pressure regulatorista".



    edit: osa 7 menee kuulemma helposti paskaksi irrotettaessa, hinta ~20e, mutta eipä ollut hyllyssä. -> Varovaisuutta.
    Kiitoksia tuosta osapakettivinkistä! Eilen asensin nuo eristetyt osat 1-3 ja 7 omaan autoon ja aikaa meni 3,5 tuntia, muutamalla hämmästelytauolla. Oli kyllä aika v-mäinen homma, mutta ilman imusarjan irroitusta homma tuli hoidettua. Remontin jälkeen oli muuten tehot aivan hukassa, kunnes huomasin, että nokka-akselin asentotunnistimen liitin oli irti. Mielessä vilahti jo kauhukuva lähes kaikkien osien purkamisesta uudelleen

    Leave a comment:


  • ace_
    replied
    Itse sain myös paketin asenneltua ilman imusarjan irrotusta. Purkamaan tosiaan joutuu jonkin verran mutta homma hoituu kyllä kunhan ei menetä hermojaan Kaikkein pahin homma oli kaasuläpälle menevän alemman kumiletkun ja siitä tyhjäkäyntimoottorille lähtevän kumiletkun klemmarien irrotus kun olivat niin vittumaisessa asennossa ettei meinannu mikään työkalu sopia sinne väliin. Lopulta sain pikkuräikkä+6mm hylsy+nivel yhdistelmällä ja monen kerran yrittämisen jälkeen hylsyn paikalleen ja pikkuhiljaa klemmarit lähti auki, kasatessa olikin helpompaa kun sai klemmarit käännettyä. Johtohässäkkä on myös ikävästi tiellä lähes koko ajan.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    Voi vittu. Mä ajattelin, että teen webaston asennuksen yhteydessä ton homman. Mua alko sen johtokotelonhässäkän (kaasuläppäkotelon vieressä) irroittelun jälkeen jo vituttaa niin, että päätin antaa homma olla tällä kertaa. Joka ainoa klemmarikin oli semmosessa asennossa, että vaati räikän ja niveliä, että ne saisi edes auki. Ei oo pelkoo, että klemmariavain mahtuis sinne väliin. En todellakaan aio vaihtaa sitä myöskään imusarja paikallaan. Nii vittumaisessa kolossa se kyllä on. Täytyy ottaa tosta ihan oma rojekti ja haalia varoiks kaikki mahdolliset putket siltä varalta, kun ne kuitenkin murtuvat irroitettaessa. Alkaa vanhuus ja laiskuus painamaan :P

    Omat putket olivat kyllä ihan joustavat, ja kaikki liitokset olivat aivan kuivia. Öljyä ei näkynyt missään. Kaikki oli siis silmämääräisesti kondiksessa. Se nyt ei tarkoita silti mitään... Voi kyllä olla että teetän ton homman, kun on aika vähän kortilla.

    Miten se imusarja mahtaa olla kiinni? Onkohan siellä jotain tukirautoja sen alapuolella? Saiskohan sen irti niin, että irroittaisi sen ensin kannesta ja sitten kun se on irti, irroittelis varovasti liittimet ja muut vastaavat osat ja nostais pois. Mun tuurilla se liikkuu sen 4cm mutterit löysällä ja koko homma on edelleen yhtä vittumaista, paitsi että kaupan päälle saa vielä vaihtaa imusarjan tiivisteet...

    Edit:
    Ai niin. On sitten muuten ihan turha ostaa sitä vesiputkille tarkoitettua neopreenieristettä. On seinämältään aivan liian paksua tavaraa noihin putkiin. Kait ne sinne vois jotenkin saada veisteltyä, muttei se mikään helppo asenus tule olemaan. Varmasti joutuu veistelemään niitä eristeitä vaikka kuinka paljon ja rojektin kesto kaksinkertaistuu muutaman kympin takia.
    Last edited by Juppe; 18-01-2010, 23:02.

    Leave a comment:


  • JiiP
    replied
    Jees. 4,5h sain tuhrattua tuohon hommaan. Toivotaan, että kaikki liitokset pitää.

    Itsellä huomasin sen, että öljytikulle menevä letku (nro. 4) oli jo hapertunut rikki. Ja vähän öljyä auton konetilasta löytyi. Majoneesia oli todella vähän.

    Leave a comment:


  • Doni
    replied
    Taas yksi jäätyvä M54 vähemmän. Tällä kertaa kyseessä E46 325i.

    Purettuja osia ja tässä järjestyksessä:
    - ilmanputsarikoteloon menevä ilmatorvi
    - ilmaputsarikotelo (MAF lähtee samalla)
    - ensimmäinen haitariletku
    - disa venttiili
    - toinen haitariletku
    - tyhjäkäyntimoottori
    - kaasuläppä
    - koneen päältä suuttimet peittävä muovi

    Jossain välissi irroittelin myös ylimääräiset sähköjohdot pois edestä.

    Aikaa kului konepellin avaamisesta kiinnilaittoon noin 2.5h.

    Ei tarvitse poistaa imusarjaa vaikka välillä siltä tuntuukin.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by Ekape View Post
    ETästä yksilöstä ei pystynyt irroittamaan paluuletkua niin että tikku on autossa paikoillaan, vaan paluuletku piti irroittaa ensin separaattorista. Tämän jälkeen putki ja letku pöydälle ja ruuvimeisselillä avittamalla liitos auki.
    Nyt ymmärrän minäkin mistä puhut. Eli putken 4 ja öljytikunputken liitoskohdasta? Kyllä, se oli jumissa juu, mutta kun tajusi ottaa letkusta kiinni ja pyörittää sitä vetämisen sijaan niin kyllähän se sieltä irtosi lopulta..

    Leave a comment:


  • Ekape
    replied
    Originally posted by Martti View Post
    No tottahan sen öljytikun putken saa irti ilman huohotussysteemin purkamista?? Nappaa vaan ilmanputsarikotelon ja tarvittaessa haitariputken mäkeen, niin täts it.
    En ala enempää vänkäämään kun oma kokemus perustuu tasan tuohon yhteen yksilöön. Tästä yksilöstä ei pystynyt irroittamaan paluuletkua niin että tikku on autossa paikoillaan, vaan paluuletku piti irroittaa ensin separaattorista. Tämän jälkeen putki ja letku pöydälle ja ruuvimeisselillä avittamalla liitos auki.
    Olettaisin että kun Petri.Kekkonen tätä kysyy niin ei ole hänenkään autostaan tuota järjestelmää purettu miesmuistiin. Sen jälkeen kun tuo on kertaalleen avattu ja liitos "voideltu" niin tuon letkun pystyy nyppäämään varsin helposti irti eikä tarvitse purkaa niin paljoa.

    Leave a comment:


  • Martti
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Pääseekö tuota kohtaa mitenkään helposti puhdistamaan ilman että purkaa koko huohotussysteemiä irti?


    Jep, olen ajanut letkut majoneesissa vaikka olen niitä katsonutkin.
    Originally posted by Ekape View Post
    Ei pääse. , öljytikunputken vois pystyä irroittamaan ilman koko systeemin purkamista, mutta samalla vaivalla ottaa koko paketin irti.
    No tottahan sen öljytikun putken saa irti ilman huohotussysteemin purkamista?? Nappaa vaan ilmanputsarikotelon ja tarvittaessa haitariputken mäkeen, niin täts it. Max. 30min homma putsauksen kanssa ja tuostahan se taistelu tilaongelmien kanssa vasta alkaa..siis jos oikeasti asian haluaa korjata (järjestelmän puhdistaa/uusia).

    Tuo ölytikun putkihan on alapäästään tavallaan kaks putkea sisäkkäin, tää natsa johon separaattorilta tuleva letku yhdistyy, purkaa sen varsinaisen öljytikun putken ympäriltä. Tuo putkien väli on luokkaa 2mm, jos sitäkään, ja ymmärrettävästi virtauspinta-alaa on kohtuu niukasti.

    E: Siis nimenomaan öljytikun putken saa helposti irti, ei tuota Dualfunin postaaman kuvan letkua nro 4. Tosin siinä tuskin puhdistustarvetta ilmeneekään. Mulla oli myös öljytikun putki suht puhdas, kuten Dualilla. Isoimmat mömmöt oli ylempänä (ja luultavasti separaattoristakin jotain mielenkiintoista olisi purkamalla löytynyt..)
    Last edited by Martti; 12-01-2010, 10:56.

    Leave a comment:


  • Ekape
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Pääseekö tuota kohtaa mitenkään helposti puhdistamaan ilman että purkaa koko huohotussysteemiä irti?
    Ei pääse. , öljytikunputken vois pystyä irroittamaan ilman koko systeemin purkamista, mutta samalla vaivalla ottaa koko paketin irti.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Pääseekö tuota kohtaa mitenkään helposti puhdistamaan ilman että purkaa koko huohotussysteemiä irti?
    E39 saattaa olla melko helpostikin pääsy öljytikun juureen (kts. kuva, osa nr. 4 menee tikulle). E46 sanoisin melkein, että ei mitään toivoa ilman isoja purkujuhlia.

    Itsellä oli öljytikun putki puhdas kuin uusi, samoin kuin ko. osa nr. 4.

    Komppaan Ekape:a kyllä tuossa kosteuden muodostumisessa. Toisaalta, ämpö ja korkeammilla kierroksilla ajaminen poistaa kosteutta öljyn seasta myös huohottimessa (majoneesia). Mutta entäs kun se poistunut kosteus (vesi) jäätyy sinne separaattoriin? Mulla tuli pitkä liru pihalle sieltä irroitettaessa, mitähän olisi tapahtunut jos se olisi jäätynyt..

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Ekape View Post
    Letkujen tukkeentuminen lähtee liikkeelle öljytikun putkesta jossa on hyvin ahdas virtausaukko. Tämä kapeikko karstoittuu ajan kanssa umpeen.
    Pääseekö tuota kohtaa mitenkään helposti puhdistamaan ilman että purkaa koko huohotussysteemiä irti?

    Originally posted by Juppe View Post
    Joo, se voi olla, että tässä on monet ajelleet letkut majoneesissa vaikka kuinka monta talvea, kun ei oo vaan tullut katsottua niitä.
    Jep, olen ajanut letkut majoneesissa vaikka olen niitä katsonutkin.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎