No vttu, nyt tämä riesa sitten iski tännekin... Perjantaina aamulla ei auto jaksanut startata, laitoin talven kylmimmän yön piikkiin ja ajattelin että wanhan akun lataus oli päässyt liian alas, samanlaista oiretta oli ollut pitkin viikkoa.
Tänään illalla kokeiltiin startata täyteen ladatulla akulla ja edelleen jaksoi tuskin pyörittää konetta. Ajattelin että no se akku on sitten lopullisesti paskana mutta auto piti saada siirrettyä ja hätiin saatiin starttikaapelit. Ei tuntunut silti lähtevän millään käymään, aloin jo todella ihmettelemään että WTF.
Lopulta kuitenkin starttasi mutta kävi vaivalloisesti ja vajailla sylintereillä (+moottorin varoitusvalo) mutta kun pakko oli siirtää niin ajoin lyhyen matkaa. Parkkeeraamisen jälkeen kokeilin startata uudestaan ja auto lähti kuin palmun alta, tosin yksi sylinteri oli edelleen pimeä eli olisiko hiukan karstaa päässyt muodostumaan....
Nythän asia on ihan selvä kun aloin muistelemaan lukeneeni jotain huohottimen jäätymisestä mutta ajattelin että se koski vain M57 koneita, ilmeisesti sitten ei. Ajot on 10-15 km työmatkaa eli juuri sitä pahinta. Muutaman kerran pakkasilla autosta on kuulunut ajossa lievä pihinä tasakaasulla ajaessa.
Noh, tulpat irti ja putsausta ja kylmän ilmanalan osat tilaukseen. Tuskin mitään vakavampaa, vaikea uskoa että palotilaan olisi mennyt niin paljon öljyä että olisi venttiilit/kanget solmussa koska auto ei savuttanut tai haissut öljylle.
M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?
Collapse
X
-
Miten usein huohotinongelma sotkee imusarjan öljyllä niin, että se pitää putsata?
Paikaillisessa merkkiliikkeessä tarjoutuivat automaattisesti tekemään homman huohottimen vaihdon yhteydessä. Lisähintaan tietenkin. Perusteluna se, ettei öljy pääse sylinteriin ja aiheuta suurempaa tuhoa.
Tänään tuli M54B25:sessa öljyt venttiilinkopan tiivisteestä pakosarjan päälle. Öljyn täyttökorkissa on hieman majoneesia.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mijuko View PostMie lopetin tuon lyhyen työajon ni ei haittaa niin paljon kun ajaa koneen aina lämpimäks asti
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mijuko View PostSe on sama onko siellä Teboilit vai Mobilit... samalla lailla kirnuaa
Mie lopetin tuon lyhyen työajon ni ei haittaa niin paljon kun ajaa koneen aina lämpimäks asti
noh, kokkeillaan silti jottai muuta ölppää. Eikai se huonommaks muutu..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Ape View PostKyllähän tuota kertyy tuossa omassakin e46ssa vaikka on eristetyt putket ja munuaiset suojattu, työmatkaa kun on vain 2 kilsaa. Vielä ei oo onneks putket jäätyny, kovia pakkasia odotellessaVoisihan tuota seuraavalla öljynvaihdolla kokeilla jotain muuta kuin magnatecciä
Mie lopetin tuon lyhyen työajon ni ei haittaa niin paljon kun ajaa koneen aina lämpimäks asti
Leave a comment:
-
-
Kyllähän tuota kertyy tuossa omassakin e46ssa vaikka on eristetyt putket ja munuaiset suojattu, työmatkaa kun on vain 2 kilsaa. Vielä ei oo onneks putket jäätyny, kovia pakkasia odotellessaVoisihan tuota seuraavalla öljynvaihdolla kokeilla jotain muuta kuin magnatecciä
Leave a comment:
-
-
Viime talvena itselle kävi perinteiset eli öljyt pöllähti venttiilikopan tiivisteen välistä ei pihalle, vaan sylinterien päälle ja kone jumiin. Syynä siis oli jäätynyt huohotinjärjestelmä. No silloin päivitettiin cold climate versioon putket 1-4 + sepa.
Tänä talvena ei ole vielä ongelmia tullut, kun on ollut niin leutoa. Mutta jos auto on pakkasessa ja ajetaan pätkää niin muodostuu sitä majoneesia putkiin ja täyttökorkin sisäpinnalla komeilee keltainen mönjä.
Tämän ehkäisemiseksi muodoilin 5mm paksusta kumimatosta suojat munuaisten taakse ja nippusiteillä kiinni sisä puolelta. Ei hassumman näköinen asennus alle 4e viritykseksi. Seuraavaksi öljyt vaihtoon castrolista paljon kehuttuun teboilin timanttiseen öljyyn. Seurataan tilannetta poistuuko majoneesiongelma.
Leave a comment:
-
-
Ajattelin ottaa varman päälle, kun auton vasta hankin. Uusi huohotin letkuineen, imuilmaputket ja imusarjan päädyn tulpat vaihdettu näin ennen pakkasten tuloa. Eipähän tartte miettiä niitä muutamaan vuoteen. Vanhat osat olivat alkuperäiset. Keula tukittu harmailla muotoon leikatuilla telttapatjan paloilla ja nippusiteillä sisäpuolelta. Ei tiedä mitään ulkoapäin, että ovat paikoillaan. Pätkäajosta tuo majoneesi itelläkin johtui. Lähti heti pois, kun kävin ajamassa vähän pidemmän lenkin eikä ole sen jälkeen näkynyt. Tuli tilattua myös uusi öljytikun putki, jossa ei enää ole ahtaita paluukanavia huohottimelta palaavalle öljylle. BMW:n huolto "ei tästä putkesta ollut kuullut", mutta ko. putki löytyy kuitenkin osanumerolla 11 43 7 565 437 ja käy ainakin E39:ään ja joihinkin E46:iin. Näyttäisi siltä, että nuo originaalin putken ahtaat paluukanavat saattavat olla syypäänä koko huohottimen tukkeutumiseen / öljyn imusarjaan päätymiseen. Tässä lisää juttua asiasta:
http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=528064 (ks. ainakin #23)
http://forums.bimmerforums.com/forum...1629018&page=2 (ks. ainakin #28)
Tässä vielä BMW:n sisäinen tiedote huohottimen vaihdosta ja osalista sisältäen uuden mittatikun putken: http://forums.bimmerforums.com/forum...1&postcount=22
Edit. Varoituksen sana liittyen tuohon uudentyyppiseen cold country-öljytikun putkeen. Vaikka kyseessä onkin BMW:n oma osa ja sisältyy heidän huolto-ohjeeseen, ei putki (11 43 7 565 437) vaikuta olevan yhteensopiva E39:n mittatikun kanssa. Tikun kärjen muoviosat jäävät totaalisesti jumiin putken sisällä olevaan reunukseen ja tikku on autettava ulos alapäästä ruuvimeisselillä. Ongelma on käsittämätön ja siihen oli törmännyt muutkin käyttäjät eri puolilla maailmaa. Jotkut ovat saaneet tikun väkisin irtoamaan ja tikku on käytössä hioutunut "toimivaksi", mutta itse en koe tuota järkevänä vaihtoehtona, koska irronneet muovinpalat päätyvät öljypohjaan. Ainoa järkevä ratkaisu näköjään on puhdistaa alkuperäisen mittatikun putken paluukanavat.Last edited by Bomb5; 25-01-2012, 11:47.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bmw330ci View PostNo niin tänään vaihdoin nuo huohottimen osat nro 1-4.
Hermojahan tuo homma vähän otti,mutta tulipahan tehtyä.
Vaativin homma oli mielestäni separaattorilta imusarjan päälle tuleva letku jota pitää kääntää 90 astetta ,että lukittuu. Youtubesta muuten löytyy hyvä video kyseisestä operaatiosta http://youtu.be/YWXtiCwRH-k
Letkut ja separaattori olivat aikalailla majoneesin peitossa kuten kuvasta näkyy ->
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bmw330ci View PostVoisiko johtua huohottimen tukkeutumisesta seuraava ongelma?
Eli nyt parina viime päivänä ,kun tuo 330ci on seissyt n.8 tuntia ja sitten lyönyt tulille niin pölläyttää oikein kunnolla sinistä savua putkesta jokusen sekunnin. Tänään avasin tuon huohottimen paluu letkun liittimen ja majoneesia oli putkessa ihan kiitettävästiNoh johan tässä on ollut +5 asteen kelejä yöllä
No niin tänään vaihdoin nuo huohottimen osat nro 1-4.
Hermojahan tuo homma vähän otti,mutta tulipahan tehtyä.
Vaativin homma oli mielestäni separaattorilta imusarjan päälle tuleva letku jota pitää kääntää 90 astetta ,että lukittuu. Youtubesta muuten löytyy hyvä video kyseisestä operaatiosta http://youtu.be/YWXtiCwRH-k
Letkut ja separaattori olivat aikalailla majoneesin peitossa kuten kuvasta näkyy ->
Leave a comment:
-
-
Kuinka kylmä pitää olla, että tuota majoneesia alkaa näkyä? Itellä työmatka 17 km, josta yli puolet 80 km/h nopeutta. Parina aamuna on nyt jo ollut öljyntäyttökorkin sisäpinnassa ja aukon sisäpuolella seinämässä vihreänkeltaista mönjää, hyvin ohut kerros mutta kuitenkin on. Lämpötilat on aamuisin olleet jotain -1 ja 4 asteen välillä.Last edited by Bomb5; 14-12-2011, 20:05.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bmw330ci View PostKiitos nopeista vastauksista. Eli tarvii heti maanantaina laittaa uudet huohottimen osat tilaukseen ja toivoa että pääsee eroon tosta pölläyttelystä :think
Ja muista varmistaa, että tulee kans talvimallin tavarat...mulle tuli enksiksi normaalit ku oli joku unohtunu klikata koneelta
Leave a comment:
-
-
Kiitos nopeista vastauksista. Eli tarvii heti maanantaina laittaa uudet huohottimen osat tilaukseen ja toivoa että pääsee eroon tosta pölläyttelystä :think
Leave a comment:
-
Leave a comment: