Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Cell
    replied
    Uudemmissa ei oo pa-paineensäädintä tuolla lainkaan niin ei tarvita lähtöäkään. Non-return polttoainelinja kun on, ni filtterin yhteydessä auton alla painesäädin ja siitä eteenpäin tulee suutintukille vaan yks linja. M54:ssä muistaakseni muuttui. :think

Leave a comment:

• Dani
    replied
    Joo se pikkuletku on aika haperoo, edellisessä E46 328i oli jotain pieniä halkeemia ja mun piti se vaihtaa eristetyn separaattorin+letkujen yhteydessä. No se jäi ja autohan on jo myyty+osat annoin luonnollisesti mukaan.
    Joku "vacuum hose back" on se pikkuputki ja tulee kiinni tohon "pressure regulator"iin. Näin E46 '98 328i.

Tässä nykyisessä E46 330i '02 ei ole koko pressure regulator eikä sitä pikkuputkea.

Tässä kuva alastomasta separaattorista ja tulpatusta hose backistä:

Tässä kuva E46 328i '98 pressure regulatorista johon tuo pikkuputki tulee:

Leave a comment:

• Dualfun
    replied
    Osat odottamassa kotona kiinnilaittoa.

Cold Climate mallin huohottimet tuli kahtena pakettina: Ensimmäinen osat 1-3 (kuvassa yhdistetty toisiinsa, kuva2) ja erikseen osa 4. Kuulemma edullisempi tuollaisena kittinä.

Laitan samalla uusiksi hieman oikuttelevan termarin, joka ilmeisesti ei vedä täysin kiinni tällä hetkellä.
    Last edited by Dualfun; 06-01-2010, 22:12.

Leave a comment:

• Ekape
    replied
    Originally posted by JiiP View Post
    Mutta itse putket olivat köykäisen näköiset joten voin vain kuvitella, että vanhojen putkien irtisaanti ehjänä voi olla mahdotonta.

Köykäistä on materiaali, uutena noi on semmoista mukavan elastista mutta vanhemmiten muuttuu rapsakaksi. Ainakin tuo separaattorilta imusarjaan menevä letku meni murusiksi. Separaattorilta öljytikulle menevä letku on kunnon kumiletkua ja oli puhdistuksen jälkeen uudenveroisessa kunnossa.

Leave a comment:

• Ekape
    replied
    Tätä pientä letkua ei ole kaikissa malleissa. Letku tulee toisesta päästä polttoainelinjan päässä olevalle painekellolle, yhtään en osaa sanoa mikä sen tarkoitus on. Villinä arvauksena että on jokin ilmaukseen liittyvä. Tämä letku oli muuten omasta autosta niin pehmennyt että sen joutui uusimaan. Laitoin tilalle 4mm nailonputkea.

Leave a comment:

• JiiP
    replied
    Itse tuli kanssa laitettua pahvilätkä munuaisten taakse hätävarana. Viikonloppuna pitäisi laittaa osat kiinni kun viimeinen puuttuva letku saapuu. Eriste putkissa ei ollut ihmeellisen näköistä joten itse eristämällä saa varmasti hyvän tai paremman lopputuloksen. Mutta itse putket olivat köykäisen näköiset joten voin vain kuvitella, että vanhojen putkien irtisaanti ehjänä voi olla mahdotonta.

Itsellä jossain vaiheessa käväisi vähän majoneesia öljykorkissa, mutta häipyi kun laitoin pahvin. Joka päivä en ole kyllä korkkiin kurkkinut joten voi johtua muustakin muuttujasta. Siitä en sen sijaan tiedä mistä johtuu se, että eilen (pakkasta siinä -20C) auton sammutettuani se valitti öljyntasosta, mutta tänään aamulla kun kävin öljymäärän katsomassa niin ihan ylärajassa oli. Liittykö jäätymiseen? Illalla pimeässä en saanut öljytikusta selvää.

Leave a comment:

• Martti
    replied
    No mulla tuossa tosiaan oli vain lyhyt tumppi letkua, joka ei mennyt mihinkään, vaan sen päässä oli tulppa..

Originally posted by markok View Post
    Muistaakseni tulppa oli suoraan separaattorin letkuliitännän päällä eli ei mitään letkun pätkää. Tuosta vaihdosta on jo jonkin aikaa, mutta muistelen, että se pieni letku meni siihen alipainekellolle moottorin etuosaan. Ilmeisesti jotenkin polttoaineen paineeseen liittyvä juttu.

Leave a comment:

• markok
    replied
    Originally posted by Martti View Post
    No hyvä tietää, että se ei ole tod näk avoimena mulla siellä. Tuskin tuolla suurempaa merkitystä on, oli siinä letkun pätkä tulpattuna vaiko pelkkä tulppa..?
    Muistaakseni tulppa oli suoraan separaattorin letkuliitännän päällä eli ei mitään letkun pätkää. Tuosta vaihdosta on jo jonkin aikaa, mutta muistelen, että se pieni letku meni siihen alipainekellolle moottorin etuosaan. Ilmeisesti jotenkin polttoaineen paineeseen liittyvä juttu.

Leave a comment:

• Martti
    replied
    No hyvä tietää, että se ei ole tod näk avoimena mulla siellä. Tuskin tuolla suurempaa merkitystä on, oli siinä letkun pätkä tulpattuna vaiko pelkkä tulppa..?

Originally posted by markok View Post
    Kyllä löytyy ja on tulpattu. Tulppa piti ottaa irti ja leikata separaattorin eristeeseen pieni reikä letkun läpiviennille. Kukaan vaan ei ole osannut kertoa mitä vaikutusta on jos tulpan jättää paikalleen ja letkun kytkemättä.

Leave a comment:

• markok
    replied
    Muistaako kukaan separaattorijumpan tehnyt, löytyykö talvimallin separaattorista oheisessa kuvan letkun nro 6 lähtöä? Ja jos löytyy, onko se tulpattu valmiiksi? Kesämallissahan tuo letku on (tai ainakin mulla oli) sellainen lyhyt tumppi, joka on tulpattu.

Tämä siksi, kun en muista siirtäneeni tuota ko. letkua talvimallin separaattoriin, ja sen lähtökin (jos/kun sellainen on) jää niiden eristeiden sisään...vittu.
    Kyllä löytyy ja on tulpattu. Tulppa piti ottaa irti ja leikata separaattorin eristeeseen pieni reikä letkun läpiviennille. Kukaan vaan ei ole osannut kertoa mitä vaikutusta on jos tulpan jättää paikalleen ja letkun kytkemättä.

Leave a comment:

• Martti
    replied
    Muistaako kukaan separaattorijumpan tehnyt, löytyykö talvimallin separaattorista oheisessa kuvan letkun nro 6 lähtöä? Ja jos löytyy, onko se tulpattu valmiiksi? Kesämallissahan tuo letku on (tai ainakin mulla oli) sellainen lyhyt tumppi, joka on tulpattu.

Tämä siksi, kun en muista siirtäneeni tuota ko. letkua talvimallin separaattoriin, ja sen lähtökin (jos/kun sellainen on) jää niiden eristeiden sisään...vittu.

Leave a comment:

• Bmw Master
    replied
    Originally posted by Ekape View Post

Tarkastelin tuota rakennetta niin näyttää että tukkeutuminen lähtee liikkeelle paluuputkesta joka menee tukkoon
    Samat havainnot. Öljy ei valu enää separaattorista tyhjäksi vaan tukkiin hököttimen. Paluuletkun ja öljytikunputken puhdistus auttaa.

Olen puhdistuksella pärjännyt, kannattaisi tehdä vaikka joka kesä. Tosin separaattori sen verran hankala puhdistaa, että kannattaa joskus uusia.

Leave a comment:

• Juppe
    replied
    Tutkin vähän tota omaa vessaa ja tarkemmin katsottuna munuaisista pääsee pakkasviima suoraan imusarjan alle ja separaattorin seutuville. Omaani tökkäsin hätäpäissään pahvin sinne munuaisten taakse. Lämpeni muuten auto aika paljon nopeammin, kuin ilman, vaikka termostaatti onkin ihan hyvässä vedossa. Täytyy varmaan viikonloppuna vaihtaa se separaattori ja eristää letkut. Kosteuden kertymisen kannalta on kyllä sitä parempi, mitä nopeammin kone lämpenee. Ei tyhjäkäyntejä kylmänä, vaan varovasti heti liikenteeseen, kun auton saa tulille.

Vanhemmissa e46 malleissa oon nähny semmosia ihan tehtaan tekemiä levyjä jotka tukkivat reiät munuaisten takaa. Ei välttämättä olis pölö idea talvella. Kyllä sieltä puskurin aukosta sitä ajoviimaa tulee ihan riittävästi, ettei lämmöt nouse.

Leave a comment:

• Ekape
    replied
    Kyllähän se venakopan tiiviste (tai jokin muu) antaa ennemmin periksi, ennen kuin palotilaan öljy huohottimen tukkeutumisen vuoksi menee?
    Ei välttämättä. Öljyllä on suora reitti öljytikunputkesta separaattorille ja sieltä imusarjaan. Ainoa mitä vaaditaan on että jäätyminen/tukos tapahtuu lohkon huohotusputkessa ennen separaatoria.

Juuri tein tämän remontin kun eukon käyttiksestä e39 m52b25tu meni separaattorin kalvo rikki.

Tarkastelin tuota rakennetta niin näyttää että tukkeutuminen lähtee liikkeelle paluuputkesta joka menee tukkoon, kun paluuputki on tukossa niin separaattoriin pohjalle alkaa keräntymään vettä joka aiheuttaa milloin mitäkin oireita. Itse en pidä mitenkään tärkeänä päivittää huohotinta tuohon coldcountry-malliin. Hyvin toimi eristämätön separaattori 230tkm ja toimisi edelleen jollei paluuputki olisi mennyt tukkoon. Eristämätön laitettiin tilalle.

Mutta tuo huolto kannattaa ehdottomasti tehdä, siis siivota huohotinjärjestelmä. Oikeastaan kanattaa uusia separaattori, lohkon huohotusputki sekä separaattorilta imusarjaan menevä putki. Letkut saa kyllä puhaltamalla ja pesemällä puhtaaksi mutta ne oli niin hapertuneita ettei saanut ehjänä paikoilleen.

Leave a comment:

• Martti
    replied
    Kyllähän se venakopan tiiviste (tai jokin muu) antaa ennemmin periksi, ennen kuin palotilaan öljy huohottimen tukkeutumisen vuoksi menee?

Originally posted by racingred View Post
    Laitetaan tämä tännekkin.

Eli ilmeisesti nyt kävi niin että huohotin pääsi jäätymään. Uudet osat tilasin jo. Mutta nyt pitäisi saada kone käymään.

Niin neuvvokaas nyt joku, eli auttaako muu kuin että tulpat irti ja pyörittää kone (palotila) tyhjäksi öljystä? Koneeseen laitettiin kuulemma 2l öljyä, ja vasta sitten alkoi tikussa näkymään eivät alkaneet pakkasessa tulppia aukomaan, huomenna saadaan se vasta lämpimään. Mutta kertokaas joku jolla on ollut sama ongelma

Ja tuossa linkki aiheeseen:

M52TU moottori hajos?!

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎