Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW nelivetotekniikat X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    Sattui tuommoinen testi silmään:



    Kuukkelikäännös lopusta:
    "For the next generation of X-Drive, which will be presented with the X5 end of the year, the driving force not only distribute variably to the front and rear, but also between the right and left wheels of the rear axle.
    31st March 2006

    Kuinka monta sukupolvea X-drivea on tehty ja miten ne eroavat toisistaan?
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Palataan vanhaan aiheeseen kun nelivetokelit lähestyy.

      Kokeiliko kukaan liikkuuko xdrive perä ilmassa DSC off asennossa? Takaveto aina kiinteä ja etupää lukitaan mukaan tarpeen vaatiessa, onko tuossa mitään väliasentoja? Eli osittain lukossa jolloin lamellikytkin kuluu ja lämpenee, vai kääntyykö se laakista lukkoon ja auki tilanteen niin vaatiessa?

      Löytyykö xdrivestä nykyään asianmukaisia kuvia tai videoita toiminnasta?

      Comment

      • H3nkka
        Bimmer Rookie
        • Sep 2005
        • 30
        • Kuopio

        Onko tietoa miten xdrive toimii esp pois ollessa? Mitkä on voimanjakosuhteet?
        Entäpä etu ja takaperän asetukset?
        Vai elääkö voimanjaot kaikkien pyörien välillä ilman espiäkin.. aika paljon tulee talvella ajeltua ilman esp:tä
        F10 520d lci xdrive -13 Schwarz II
        E90 330d -06 Black saphire metallic
        E46 320i - 98 Hellrott

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5257
          • Pirkkala

          Originally posted by H3nkka View Post
          Onko tietoa miten xdrive toimii esp pois ollessa? Mitkä on voimanjakosuhteet?
          Entäpä etu ja takaperän asetukset?
          Vai elääkö voimanjaot kaikkien pyörien välillä ilman espiäkin.. aika paljon tulee talvella ajeltua ilman esp:tä
          Tuo voimanjakosuhde on vähän semmonen homma että kannattaa perehtyä mitä se tarkoittaa. Bmw:ssä takaveto on aina päällä joten taakse menee 50-100% ja eteen 0-50% ja koska eteen nelivetoa kytketään monilevykytkimellä, eikä siellä ole todellista keskitasauspyörästöä saati torsenia, on etuvedon toiminta niin, että se on joko päällä jolloin vetosuhde on 50/50 tai jos se on pois se on 0/100 sitä pakkaa sitten runkataan auki kiinni ja leikitään että se on jotakin voimanjakoa.
          Oikein vanhoissa (e30ix ja e34ix asia oli vähän toisin)
          peräthän on uudemmissa bemareissa järjestään avoperiä. Ainoastaan jarruilla voidaan hillitä sutivaa pyörää ja näin ollen estää momentin karkaaminen sutivalle puolelle.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • H3nkka
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 30
            • Kuopio

            Originally posted by Urpo_rotta View Post

            Tuo voimanjakosuhde on vähän semmonen homma että kannattaa perehtyä mitä se tarkoittaa. Bmw:ssä takaveto on aina päällä joten taakse menee 50-100% ja eteen 0-50% ja koska eteen nelivetoa kytketään monilevykytkimellä, eikä siellä ole todellista keskitasauspyörästöä saati torsenia, on etuvedon toiminta niin, että se on joko päällä jolloin vetosuhde on 50/50 tai jos se on pois se on 0/100 sitä pakkaa sitten runkataan auki kiinni ja leikitään että se on jotakin voimanjakoa.
            Oikein vanhoissa (e30ix ja e34ix asia oli vähän toisin)
            peräthän on uudemmissa bemareissa järjestään avoperiä. Ainoastaan jarruilla voidaan hillitä sutivaa pyörää ja näin ollen estää momentin karkaaminen sutivalle puolelle.
            Elikkä 2 pyörävetoisella periaatteessa ajelen jossakin videossa esiteltiin x driveä ja siinä kerrottiin, että se voi kytkeä yhdelle pyörälle 100% voimasta sillon pitäisi kyllä olla tekniikka etuja taka-akselin tasauspyörästöissäkin, mutta jarruilla leikitään kuitenkin
            Last edited by H3nkka; 25-01-2024, 17:55.
            F10 520d lci xdrive -13 Schwarz II
            E90 330d -06 Black saphire metallic
            E46 320i - 98 Hellrott

            Comment

            • Rattiukko
              BTCF Member
              • Nov 2022
              • 504
              • Uusimaa

              Tällainen tuntuma: E61 xdrive tuntuu olevan enemmän 100% neliveto kuin takaveto. Ainoa missä vetoa jaetaan on tiukissa käännöksissä esim parkkipaikalla että akselit voi pyöriä eri tahtiin. Hieman herkkä puskemaan, mutta muuten hyvä systeemi ja tykkään. Toimii Suomen talvessa loistavasti. DSC pois tietty jos haluaa ajaa niin että ajonvakautus ei puutu peliin.
              Last edited by Rattiukko; 25-01-2024, 18:57.

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7395
                • Oulu

                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                ... että se on joko päällä jolloin vetosuhde on 50/50 tai jos se on pois se on 0/100 sitä pakkaa sitten runkataan auki kiinni ja leikitään että se on jotakin voimanjakoa.
                Siis eikö tosiaan ole mitään tarkempaa säätöä kuin on/off tuossa kytkimessä?
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 504
                  • Uusimaa

                  Siellä on kytkin jakolaatikossa. Kyllä se luistaa, mutta ei se voi luistaa koko ajan, se olisi entinen kytkin hyvin pian.

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2151
                    • Vantaa

                    Siellä on monilevykytkin, jonka idea on juuri se että sitä voi luistattaa koko ajan. Siksi 60/40 suhde normaalisti. Ja sitten tilanteen mukaan jotain muuta. Tuohon H3nkan kysymykseen siis vastaukseksi; ei ole yhtä oikeaa vastausta voimanjakoon, muuta kuin se 60/40. Softa kun siitä lopulta päättää kymmenien parametrien perusteella. Tuo ei siis ole haldex tyyppinen on/off. Poikkeuksena ainakin G11/G12 missä on "Efficiency Mode", missä kytkimet ovat täysin auki tietyissä tilanteissa.

                    Tuossa on fraati kerännyt oppimateriaalia:
                    Last edited by VilleP; 25-01-2024, 22:07.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5257
                      • Pirkkala

                      Minusta taas toiminnallisesti bmw neliveto on täsmälleen kuten haldex erot ovat mitoituksessa ja softan toiminnassa..

                      Sen luistattamisen kanssa kikkaillaan totta kai, mutta kyllä perusidea on, että lyödään kytkintä kiinni kun kaasua painetaan paljon tai kun takana pyörät luistaa.

                      Eräänlainen apuvetohan se etuveto on. Jos kaikki voima voitaisiin ajaa pelkille etupyorille, ja pitoa piisaisi se etukardaani tai perä sanoisi naps heti.
                      En myöskään usko että jakolaatikon levypakka pystyy siirtämään läheskään koneen täyttä vääntöä vaan pakka alkaa väkisin lipsua, ja niinkai se on tarkoitettukin. Ehkä tästä se 60/40 tulee.

                      Jokainen joka on ajanut torsen nelivedolla tietää että se on aivan eri asia kuin esim x drive tai haldex.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • Rattiukko
                        BTCF Member
                        • Nov 2022
                        • 504
                        • Uusimaa

                        Monilevykytkin, sama rakenne mitä moottoripyörissä on kytkimenä ja kuluu aivan samallalailla kuin mikä muu tahansa kytkin jos sitä luistattaa. En tiedä mistä repivät 60/40 jaon, kyllä se kytkin on kiinni ajossa aina paitsi parkkipaikalla ja molemmat päät vetää koko ajan. Ehkä siitä että eteen voima menee mutkan kautta, tulee häviöitä? Ikinä en ole huomannut että auto olisi ollut pelkällä takavedolla, paitsi kun neliveto oli vikatilassa. Ja eihän sinne eteen kaikkea voimaa saa vaan puolet.

                        Comment

                        • VilleP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2151
                          • Vantaa

                          Haldex on täysin etuveto, kunnes pyörät sutii. Xdrive ei ole takaveto kunnes pyörät sutii.

                          Xdrive kyllä käyttäytyy erillailla kuin toisen quattro, mutta veto on kyllä jatkuva molemmilla akselilla xdrivessä. Nimimerkillä 4xquattro, 1xhaldex ja 3xXdrive. Ja kyllähän ne levyt pikkuhiljaa kuluu, sillä se jakolaatikon öljy on melko mustaa kun sen pois valuttaa ja kalibraatiossa tuo kuluma nollataan.
                          ​​
                          F11 530xd LCI
                          S2 Avant

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5257
                            • Pirkkala

                            Originally posted by VilleP View Post
                            Haldex on täysin etuveto, kunnes pyörät sutii. Xdrive ei ole takaveto kunnes pyörät sutii.

                            Xdrive kyllä käyttäytyy erillailla kuin toisen quattro, mutta veto on kyllä jatkuva molemmilla akselilla xdrivessä. Nimimerkillä 4xquattro, 1xhaldex ja 3xXdrive. Ja kyllähän ne levyt pikkuhiljaa kuluu, sillä se jakolaatikon öljy on melko mustaa kun sen pois valuttaa ja kalibraatiossa tuo kuluma nollataan.
                            ​​
                            Kyllä se takaveto on jos ohjain ei pyydä pakkaa kiinni, normaalisti sähköttömänä se on auki. Näin olen ainakin itselleni antanut ymmärtää. Mielelläni muutan kantani jos toisenlaista tietoa jostakin tulee.

                            Joten mikä erottaa tämän haldexista noin niinkuin käytännössä? Se on lähinnä softa.

                            Selvennyksenä että haldexissa on märkä kytkinpakka aivan kuten x drivessakin

                            uusimmissa haldexeissa ei tarvita sutimista jotta pakka menee kiinni, agressiivinen kaasunpainaminen tai muu ajo riittää. Aivan kuten x drivekin pyrkii ennakoimaan.

                            Korostan että en ole lukenut ja opiskellut tätä asiaa muuta kuin käytännön kautta, eli korjannut näitä vehkeitä

                            Edit.
                            Fraatin laittama linkki kohdassa 4.3.2 käytännössä mielestäni vahvistaa päätelmäni tästä asiasta
                            Last edited by Urpo_rotta; 26-01-2024, 08:13.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • Rattiukko
                              BTCF Member
                              • Nov 2022
                              • 504
                              • Uusimaa

                              Xdrive on sähköttämänä ja vikatilassa takaveto, normaalisti neliveto. Haldexiin eroa on myös se että käsittääkseni haldex on normaalisti etuveto, neliveto kytketään tarvittaessa. X drive normaalisti neliveto, pelkkää takavetoa ei kytketään koskaan. Jakolaatikosta annetaan sen verran luistoa että paikat ei mene rikki tiukoissa käännöksissä. Tämä on mun käsitys noin 6 vuoden E61 xdrive kokemuksella.

                              Esimerkiksi moottoritiellä kaistan vaihdot lumivallien yli Xdrive kulkee todella vakaasti. Kyllä siinä huomaisi jos neliveto alkaisi jotain omia puuhailemaan kesken kaiken. Samoin ohituskaistalla, siellä jossa ne Bemarit normaalisti kulkee , muutama sentti lunta vasemman puolen pyörien alla ei haittaa mitään. Vajaavetoisella ei edes uskaltaisi siellä ajella.

                              Jakolaatikon öljynvaihdon ja sopeutusten nollauksen jälkeen tiukoissa käännöksissä pientä rutinaa kuuluu, jakolaatikko ei antanut tarpeeksi luistoa. Hetki meni että jakolaatikko oppi toimimaan normaalisti. Tästäkin huomasi että neliveto on koko ajan kytkettynä.

                              Viikko pari sitten kun lunta tuli niin paljon että auton pohja otti jo lumeen kiinni, jyrkkä ylämäki auraamattomalla pikkutiellä, dsc pois ja vetoja, lumi pöllyää ja Bemari kulkee, mäen ylös asti. Vajaavetoisella olisi päässyt ehkä kaksi metriä.

                              Haldex autoa en ole koskaan ajanut enkä F sarjalaista xdrivellä. Voihan se olla että F sarjassa sekin on pilattu jotenkin, jakolaatikko ja etuvetarit on ainakin siinä heikommat. E sarjan nelikkoa voin lämpimästi suositella ihan kenelle vaan.

                              Comment

                              • van cleef
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 1886
                                • 01830

                                Aihetta sivuten: miten sitten M sport differential xdrivessä eroaa normaalista xdrivestä taka-akselin lukon lisäksi? Ei mitenkään?
                                ...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎