Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW nelivetotekniikat X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2150
    • Vantaa

    Xdrivessä pakka on kiinni ihan maatieajossakin, tai ainakin se luistaa hieman. Toisin kuin haldex vehkeissä. Kokemusta on, erikoko renkaiden muodossa.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      Originally posted by VilleP View Post
      Xdrivessä pakka on kiinni ihan maatieajossakin, tai ainakin se luistaa hieman. Toisin kuin haldex vehkeissä. Kokemusta on, erikoko renkaiden muodossa.

      Sehän ei voi maantieajossa luistaa (paitsi kaarteessa), jos etu ja takapään nopeudet ovat samat, niinkuin niiden täytyy olla.

      pakka kiinni tai auki noin niinkuin lähtötilanteessa ja siitä sitten löysätään tai kiristetään. Täsmälleen samaanhan siinä pyritään.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2672
        • Tampere

        Jos taka-akseli luistaa esim. jäisellä alustalla, eikö silloin ainakin ATC-300/DSC8+ xDrivessä etuakselille siirretä 100/0 -jakosuhteella etenemisvoima, kunnes takaa alkaa jälleen pitoa löytymään, ja ettei tällöin taka-akselin jarruilla hallita momenttia lainkaan?
        Last edited by JaniLap; 27-01-2024, 12:39.
        B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • Tatu6o
          BTCF Member
          • Sep 2021
          • 73
          • Uusimaa

          Originally posted by Urpo_rotta View Post


          Sehän ei voi maantieajossa luistaa (paitsi kaarteessa), jos etu ja takapään nopeudet ovat samat, niinkuin niiden täytyy olla.
          Tämähän ei välttämättä kaikissa nelivetojärjestelmissä pidä paikkansa (tuo "etu- ja takapään nopeus on sama" osuus). En ole yhtään perehtynyt X-driven toimintaan, joten en kommentoi siitä mitään, mutta esim GR-yariksessa (ja muistaakseni uusissa RS3 Audeissa ja R-Golfeissa) etu- ja takatasauspyörästöissä on eri välitys. Jos pakka on täysin kiinni niin silloin takarenkaat pyörii nopeammin kuin eturenkaat. Maantie ajossa tälläistä tilannetta ei käytännössä ikinä synny. Kaarteessa luistattamalla kytkinpakkaa saadaan luotua voimansiirtoon takavetopainotteinen tuntuma, vaikka muuten suurimman osan ajasta vain etupyörät vetävät. Tähän perustuu esimerkiksi Toyotan väittämä että GR-yaris on sport tilassa takavetopainotteinen.

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2672
            • Tampere

            Originally posted by Tatu6o View Post

            Tämähän ei välttämättä kaikissa nelivetojärjestelmissä pidä paikkansa (tuo "etu- ja takapään nopeus on sama" osuus).
            Olet oikeassa, ja xDrivessä etu- ja taka-akselien pyörimisnopeudet ovat identtiset kytkinpakan ollessa täysin kiinni.

            B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • H3nkka
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 30
              • Kuopio

              kahesti sama vähä tökkii
              Last edited by H3nkka; 27-01-2024, 15:22.
              F10 520d lci xdrive -13 Schwarz II
              E90 330d -06 Black saphire metallic
              E46 320i - 98 Hellrott

              Comment

              • H3nkka
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 30
                • Kuopio

                Selvittelin X drive tarvii lisäksi DPC-järjestelmän ja tämä esitelty aluksi X6 ja M5 käytössä ja se pystyy jakamaan vääntömomentin etu- ja taka-akselin sekä taka-akselin kahden pyörän välillä.
                Tossa omassa f10 lienee sitten vapaa takaperä ilmeisesti ei m-sport tms. malli?
                F10 520d lci xdrive -13 Schwarz II
                E90 330d -06 Black saphire metallic
                E46 320i - 98 Hellrott

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 503
                  • Uusimaa

                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Jos taka-akseli luistaa esim. jäisellä alustalla, eikö silloin ainakin ATC-300/DSC8+ xDrivessä etuakselille siirretä 100/0 -jakosuhteella etenemisvoima, kunnes takaa alkaa jälleen pitoa löytymään, ja ettei tällöin taka-akselin jarruilla hallita momenttia lainkaan?
                  Jos oikein kovasti haluaa kuvitella että xdrive ei ole jatkuva neliveto niin tuollaisella väitteillä voi markkinointiosasto asiakasta yrittää hämätä. Samassa paperissa:

                  Permanent all-wheel drive is cancelled to a large extent or completely in only three control
                  situations:
                  • When negotiating extremely tight corners with little engine torque in order to allow
                  speed equalization between the front and rear axle (e.g. parking)
                  • At speeds in excess of 180 km/h
                  • In extreme understeer driving situations​

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2672
                    • Tampere

                    Kuinka voimansiirto näkemyksesi mukaan käyttäytyy mainitussa tilanteessa?
                    B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • Freak
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 2540
                      • .

                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Jos taka-akseli luistaa esim. jäisellä alustalla, eikö silloin ainakin ATC-300/DSC8+ xDrivessä etuakselille siirretä 100/0 -jakosuhteella etenemisvoima, kunnes takaa alkaa jälleen pitoa löytymään, ja ettei tällöin taka-akselin jarruilla hallita momenttia lainkaan?
                      Tämä on markkinamiesten luoma illuusio. Takapäähän on kiinteä yhteys koko ajan eikä sieltä veto lopu ellei kardaani irtoa. Tilanteessa, jossa vaikkapa takarenkaat ovat ilmassa, niihin tulee 50% voimasta, mutta ne eivät pysty sitä tiehen välittämään ilmassa ollessaan. Etupää saa silloin saman 50 prossaa, auto liikkuu ja markkinamiesten 100/0 tulee jollain muotoa toteutuneeksi, mutta silloinkin takarenkaat saavat moottorilta momenttia. Eli oikeassa elämässä vetovoiman jakautuminen etu/taka -suhteessa vaihtelee välillä 0/100 - 50/50.
                      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                      Vanha Uuden liiton mies...

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2672
                        • Tampere

                        Kiitokset täsmennyksistänne, tarjositte teoreettiselle pohdinnalleni käytännöllisen ja loogisen näkökulman.
                        B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • vexu524tdic
                          BTCF Member
                          • Jan 2004
                          • 776
                          • Gallia = Kinnula

                          Muuten en ota kantaa asiaan, mutta tilanne oli mielenkiintoinen kun takaperästä ui vetoakseli pihalle e70 x vitosesssa. Ajaessa irtosi ja meno oli todella aaltoilevaa, olin varma että laatikko porsi.
                          Tunnetta ei helpottanut öljynkäry jonka peräöljy aiheutti valuessaan pakoputken päälle.
                          Pysähdyksen jälkeen otti kierroksia yli kolmen tonnin ennenkuin yhtäkkiä pamautti etuvedon päälle ja sitten sutien liikkeelle. Kotiin päästyäni aloin tutkimaan tarkemmin ja vika paljastui.
                          e70 X5 3.0sd -08
                          f30 320i xdrive -16
                          e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                          e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                          e30 316 -88 2,2TIC M10
                          e21 323i -81 ruostekasa...

                          Comment

                          • ImportTuning
                            Newbiemmer
                            • Nov 2015
                            • 4
                            • JKL

                            Morjens kanssa harrastajat. Saiskohan täältä apuja kun on tuollaisessa 3.0D - 05 vuoden x5:ssa jotain tosi mystistä voimansiirto ongelmaa.

                            Kaikkihan alkoi kun kiihdytin risteyksestä ja kuului pamaus jonka jälkeen tuntui että lyö pyöriä/pyörää lukkoon ja pääsin nilkuttamaan paikallisen motonetin pihaan. Tämän jälkeen auto liikkui muutamia metrejä ja sit aina pysähtyi eteen taakse venkslaamalla se aina muutaman metrin liikkui ja sain sen parkkiin.

                            Nyt koitettu käydä tutkimassa sitä ja homma toimii sillä lailla että laitat D:n tai R:n reikään ja nostat jalan jarrulta niin auto liikkuu eteen ja taakse ilman ihmeellisyyksiä mutta kun painat kaasupoljinta niin auto pysähtyy kuin seinään ihan sama mitä koittaa tehdä. Voisin kuvitella että voimansiirto on suurimmilta osilta ehjä kun se kerran liikkuu eteen ja taakse mutta mikä helvata sitä vaivaa ku kaasuun koskee niin pysähtyy ku seinään? Vinkkejä kenelläkään?

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7393
                              • Oulu

                              Voisko olla jotain tämmöstä: https://forum.btcf.fi/forum/yleinen-...tautuu-f-sarja
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • ImportTuning
                                Newbiemmer
                                • Nov 2015
                                • 4
                                • JKL

                                Kiitos avusta, tällä kertaa ei ollut kyse booreista vaan sattunun menemään etuperän tasauspyörästön akselipoikki ja se oli hakannut sit samalla reiän peränkuoriin. Ja jäi välillä jumiin sen takia ku se irtonainen pyöräakseleineen jäi jumiin sinne.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎