Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW nelivetotekniikat X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #31
    Originally posted by -Tapi View Post
    E83, E53, E60, E90 ja E70:n xDrive.......Tämän pitäisi olla yhtä hyvä etenemään liukkaalla kuin ehjä E30-mallikin. Se selviää kunhan lunta tulee reilummin ja pääsen harrastamaan perhepiirissä majailevaa X3:sta.
    No nyt on testattu kun vihdoinkin lunta löytyi enemmän kuin vain näön vuoksi.

    Pettymyksekseni kaksi havaintoa:
    -Kun DSC on pois päältä, auto ei ole sen nelivetoisempi kuin mikä tahansa lukoton "yksiveto". Vauhdissa sitä ei juuri huomaa mutta paikaltaan hangessa liikkeellelähdössä veto menee sinne mikä pyörä helpoiten jauhaa joutavaa.
    -DSC:n päälläollessa auto on oikeasti nelivetoinen, mutta viiveellä. Jonkin pyörän pitää sutaista ennen keskilukon kytkeytymistä. Tämä aiheuttaa sen että pyörä ehtii kaivaa itselleen kuoppaa ennen muiden pyörien apua. Hangessa ei kannata pysähtyä...

    XDrive on huomattavan paljon toimivampi kuin BMW:n välivuosien neliveto (E46 ja X5 ennen Xdrivea) mutta ei sekään pärjää vedoltaan oikeille maastureille tai edes jäykällä nelivedolla varustetuille korkeille henkilöautoille.

    Yksi pieni lisä nostaisi käyttöarvoa merkittävästi: Nappula josta saisi keskilukon kiinteäksi tarvittaessa, joka vapautuisi esim kun 20 km/h ylittyy. Tämmöistä ominaisuutta kun ei ole, niin kovin syvälle hankeen ei kannata yrittää (tai pois sieltä).

    Ohessa pari kuvaa, ekassa menee vielä OK (loiva alamäki), tokassa olin jumissa (jyrkkä ylämäki), kolmas on vaan fiilistelyä terracotta-sisustalla
    Last edited by -Tapi; 12-09-2009, 09:48.
    ---

    Comment

    • Laxa
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1363
      • Tampere

      #32
      Originally posted by -Tapi View Post
      No nyt on testattu kun vihdoinkin lunta löytyi enemmän kuin vain näön vuoksi.

      Pettymyksekseni kaksi havaintoa:
      -Kun DSC on pois päältä, auto ei ole sen nelivetoisempi kuin mikä tahansa lukoton "yksiveto". Vauhdissa sitä ei juuri huomaa mutta paikaltaan hangessa liikkeellelähdössä veto menee sinne mikä pyörä helpoiten jauhaa joutavaa.
      -DSC:n päälläollessa auto on oikeasti nelivetoinen, mutta viiveellä. Jonkin pyörän pitää sutaista ennen keskilukon kytkeytymistä. Tämä aiheuttaa sen että pyörä ehtii kaivaa itselleen kuoppaa ennen muiden pyörien apua. Hangessa ei kannata pysähtyä...

      XDrive on huomattavan paljon toimivampi kuin BMW:n välivuosien neliveto (E46 ja X5 ennen Xdrivea) mutta ei sekään pärjää vedoltaan oikeille maastureille tai edes jäykällä nelivedolla varustetuille korkeille henkilöautoille.

      Yksi pieni lisä nostaisi käyttöarvoa merkittävästi: Nappula josta saisi keskilukon kiinteäksi tarvittaessa, joka vapautuisi esim kun 20 km/h ylittyy. Tämmöistä ominaisuutta kun ei ole, niin kovin syvälle hankeen ei kannata yrittää (tai pois sieltä).

      Ohessa pari kuvaa, ekassa menee vielä OK (loiva alamäki), tokassa olin jumissa (jyrkkä ylämäki), kolmas on vaan fiilistelyä terracotta-sisustalla
      Hyvä että saatiin asiaan vähän selvyyttä.
      Tuo selittämäsi viive DSC:n kanssa näkyy aika selvästi tässä videossa 3:30 kohdilla.
      Keskilukon kytkentämahdollisuus saisi kyllä olla.
      Onkos tämä X3 se yksilö mistä puhuit syksyllä?
      Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

      E30 325i Cabrio M-Tech II -91

      EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
      EX: E61 530xdAT -07
      EX: E60 520dA Sedan -08
      EX: F30 320dA xDrive Sport -13
      EX: E39 530dAT -02
      EX: E36 320iA -91
      EX: R1150RT -03

      Comment

      • KV1
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 410
        • Suomi

        #33
        Originally posted by -Tapi View Post
        ...tokassa olin jumissa (jyrkkä ylämäki) ...
        Ei hyvältä vaikuta X3:n neliveto, ei. Itsellä oli joskus Audi 100 2,8 Quattro -91, jossa siis keskitasauspyörästönä torsen ja takana napista kytkettävä lukko. Sillä pääsi kuvanmukaisia ylämäkiä kyllä melko helposti, kunhan ei lunta ollut niin paljoa että mahasta jää kiinni. Tuon mäen jyrkkyyttä on kuvasta toki vaikea arvioida. Torsen toimi hyvin kunhan kumpikaan etupyörä ei päässyt ilmaan.

        Muutenkin Audin neliveto miellytti, voimanjako oli viiveetöntä ja autoa oli helppo viedä kaasulla kahvassa. Bemarinkin pitäisi mielestäni ehdottomasti toteuttaa nelivedot siten, että ajamisen hauskuus toteutuu (= bemarimainen ajettavuus + hyvä etenemiskyky ilman DSC:tä).
        E36 M3 -osia myynnissä
        E36 M3 -projekti

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #34
          Originally posted by Laxa View Post
          Onkos tämä X3 se yksilö mistä puhuit syksyllä?
          Jep, tämän Jahreswagenin hain Regensburgista Marraskuussa.

          Originally posted by KV1 View Post
          ja autoa oli helppo viedä kaasulla kahvassa. Bemarinkin pitäisi mielestäni ehdottomasti toteuttaa nelivedot siten, että ajamisen hauskuus toteutuu (= bemarimainen ajettavuus + hyvä etenemiskyky ilman DSC:tä).
          Siis vauhdissa kahva edellä ajamisessa ei ole mitään ongelmaa Xdrivella, vauhdissa tuokin X3 on OK. Ongelma syntyy paikaltaan lähtiessä kun ei haluaisi kaivaa renkaalle kuoppaa vaan lähteä joka pyörällä vetäen liikkeelle.
          ---

          Comment

          • Laxa
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1363
            • Tampere

            #35
            Originally posted by -Tapi View Post
            Jep, tämän Jahreswagenin hain Regensburgista Marraskuussa.

            Siis vauhdissa kahva edellä ajamisessa ei ole mitään ongelmaa Xdrivella, vauhdissa tuokin X3 on OK. Ongelma syntyy paikaltaan lähtiessä kun ei haluaisi kaivaa renkaalle kuoppaa vaan lähteä joka pyörällä vetäen liikkeelle.
            Mites muuten noissa tuo DSC:n toiminta oikein menee?
            Onko se ns. kolme-toiminen niin kuin välillä kuulee puhuttavan vai pelkästään on/off?
            Vai saako kokonaan ollenkaan pois päältä?
            Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

            E30 325i Cabrio M-Tech II -91

            EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
            EX: E61 530xdAT -07
            EX: E60 520dA Sedan -08
            EX: F30 320dA xDrive Sport -13
            EX: E39 530dAT -02
            EX: E36 320iA -91
            EX: R1150RT -03

            Comment

            • Showman
              Newbiemmer
              • Apr 2007
              • 28

              #36
              Originally posted by -Tapi View Post
              No nyt on testattu kun vihdoinkin lunta löytyi enemmän kuin vain näön vuoksi.

              Pettymyksekseni kaksi havaintoa:
              -Kun DSC on pois päältä, auto ei ole sen nelivetoisempi kuin mikä tahansa lukoton "yksiveto". Vauhdissa sitä ei juuri huomaa mutta paikaltaan hangessa liikkeellelähdössä veto menee sinne mikä pyörä helpoiten jauhaa joutavaa.
              -DSC:n päälläollessa auto on oikeasti nelivetoinen, mutta viiveellä. Jonkin pyörän pitää sutaista ennen keskilukon kytkeytymistä. Tämä aiheuttaa sen että pyörä ehtii kaivaa itselleen kuoppaa ennen muiden pyörien apua. Hangessa ei kannata pysähtyä...
              Tässä linkki melko seikkaperäisesti ja räjäytyskuvilla hahmotettuna "välimallin" = ei X-driven jakolaatikon oikea toiminta sivulta 53 alkaen:



              Keskilukossa ei ole mitään kytkeytymisiä vaan veto on jatkuvaa. Etu- ja takaulostulojen pyörimisnopeussuhde on 1:1 ja vääntö planeettavaihteella jaetaan suhteessa 38% eteen ja 62% taakse. Oma auto ainakin toimii juuri tuolla kuvatulla tavalla.
              Last edited by Showman; 14-02-2008, 05:45.

              Comment

              • jukkae
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3506
                • 70800

                #37
                Originally posted by -Tapi View Post
                No nyt on testattu kun vihdoinkin lunta löytyi enemmän kuin vain näön vuoksi.

                Pettymyksekseni kaksi havaintoa:
                -Kun DSC on pois päältä, auto ei ole sen nelivetoisempi kuin mikä tahansa lukoton "yksiveto". Vauhdissa sitä ei juuri huomaa mutta paikaltaan hangessa liikkeellelähdössä veto menee sinne mikä pyörä helpoiten jauhaa joutavaa.
                -DSC:n päälläollessa auto on oikeasti nelivetoinen, mutta viiveellä. Jonkin pyörän pitää sutaista ennen keskilukon kytkeytymistä. Tämä aiheuttaa sen että pyörä ehtii kaivaa itselleen kuoppaa ennen muiden pyörien apua. Hangessa ei kannata pysähtyä...

                XDrive on huomattavan paljon toimivampi kuin BMW:n välivuosien neliveto (E46 ja X5 ennen Xdrivea) mutta ei sekään pärjää vedoltaan oikeille maastureille tai edes jäykällä nelivedolla varustetuille korkeille henkilöautoille.

                Yksi pieni lisä nostaisi käyttöarvoa merkittävästi: Nappula josta saisi keskilukon kiinteäksi tarvittaessa, joka vapautuisi esim kun 20 km/h ylittyy. Tämmöistä ominaisuutta kun ei ole, niin kovin syvälle hankeen ei kannata yrittää (tai pois sieltä).

                Ohessa pari kuvaa, ekassa menee vielä OK (loiva alamäki), tokassa olin jumissa (jyrkkä ylämäki), kolmas on vaan fiilistelyä terracotta-sisustalla
                Aika olemattomassa hangessa näyttää meno pysähtyvän..:o

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #38
                  Originally posted by Showman View Post
                  Keskilukossa ei ole mitään kytkeytymisiä vaan veto on jatkuvaa. Etu- ja takaulostulojen pyörimisnopeussuhde on 1:1 ja vääntö planeettavaihteella jaetaan suhteessa 38% eteen ja 62% taakse. Oma auto ainakin toimii juuri tuolla kuvatulla tavalla.
                  Ei toimi. Kuten tuokin dokumentti osoittaa, keskitasauspyörästö on avoin. Eli ilman mitään lukitusta etu- ja takapään välillä. Planeettapyörästön yhden kehän pysähtyessä toinen pyörii tuplanopeutta jne. Siis planeettapyörästön eri vaiheiden nopeuserot tapetaan E30:ssa ja E34:ssa viskokytkimellä (Xdrivessa ohjaustekniikalla), tuossa E46:ssa ja alkupään X5:ssa pyörimisnopeuseroja ei määritä muu kuin renkaan ja tien pinnan välinen pito. Jakoloota on kuten E30 jakoloota risalla viskolla mutta ketju on korvattu tilansäästösyistä hammasrattailla.
                  ---

                  Comment

                  • Laxa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1363
                    • Tampere

                    #39
                    Originally posted by Laxa View Post
                    Onko missään suomalaisessa lehdessä ollut juttua tuosta BMW DPC-systeemistä, mikä on tulossa mallivuodelle 2008?
                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Viimeisin kuva ei sinänsä liity nelikkoon, vaan on aktiivisesta tasauspyörästöstä, joka on uusinta hubaa.
                    Nyt oli ilmestynyt bmw.de sivustolle X6. Siellä tuosta DPC:stä oli vähän lisäinfoa, hyvin vähän, mutta näkyi ihan mekaanisesti mikä on toiminta-ajatus.

                    Hintojakin ovat keksineet X6:lle:

                    X6 xDrive35i - 56800 €
                    X6 xDrive35d - 61800 €

                    Saa nähdä mitä tulee hintaa

                    X6 xDrive50i:
                    407ps
                    600Nm
                    0-100 km/h, 5,4 s
                    Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                    E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                    EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                    EX: E61 530xdAT -07
                    EX: E60 520dA Sedan -08
                    EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                    EX: E39 530dAT -02
                    EX: E36 320iA -91
                    EX: R1150RT -03

                    Comment

                    • Jazzoman
                      Newbiemmer
                      • Dec 2007
                      • 5

                      #40
                      X-Drive vs. Quattro

                      Comment

                      • Bema4veto
                        Newbiemmer
                        • Feb 2008
                        • 1

                        #41
                        Olen testannut -02 330 xi:tä nyt pari talvea vetäen välillä isoa peräkärryä. Mihinkään en ole koskaan edes meinannut jäädä kiinni. Valoissa liukkaalla ei ole Quattroista vastusta ollut. Tähän asti valoista on nakitellu muut, vaikka olisi ollut peräkärry kuormineen perässä.
                        Mutta... kun DSC:n ottaa pois päältä leikkiessä, niin johan on pideltävä, eikä tie tahdo riittää, kunnolla räpätessä. Jos kurvissa kahva edellä ajaessa nostaa kaasun yläs, niin spinnaa välittömästi. Ihan sama kun vetäis kässärin päälle normaali 2 vetoisessa. Olen testannut ilmiön useasti isolla marketin parkkiksella ja aina sama ilmiö.
                        DSC päällä saa koheltaa vaikka kuinka, mut turhan rajusti DSC puuttuu peliin esim. sivuluiston alkaessa.

                        Comment

                        • jackhammer
                          Newbiemmer
                          • Oct 2004
                          • 1

                          #42
                          mitähän mahtaa tuommoinen visco maksaa? uutena,käytettynä tai sitten mitenkäs tuommoisen korjaus?

                          nimimerkillä tiedossa yksilö joka "menettää takavedon kun konelämpenee"
                          malliltaan tää yksilö on e34 (525ix vm.1992)
                          kiits.
                          kovasti ollaan hakua kateltu mut suoria vastauksia ei löydy vaikka kuinka keksii hakusanoja.
                          35i td ic

                          Comment

                          • -Stalker-
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2005
                            • 46

                            #43
                            325ix:ää ostamassa

                            Mites tuon nelivedon voisi testata helposti (325ix) mutta kunnolla ihan ostotilanteessa?
                            Olisin tommosta menossa katsomaan tässä loppuviikosta...:think

                            Kyseessä siis 325ix.

                            Comment

                            • 525iiäxä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1842
                              • Lappeenranta, Finland

                              #44
                              Originally posted by -Stalker- View Post
                              Mites tuon nelivedon voisi testata helposti (325ix) mutta kunnolla ihan ostotilanteessa?
                              Olisin tommosta menossa katsomaan tässä loppuviikosta...:think

                              Kyseessä siis 325ix.
                              Etsit sellaisen liukkaan ylämäen, jossa takatuupparilla et uskaltaisi mäkilähtöä edes ajatella. Siihen seis ja nollilta liikkeelle, pitäis lähteä ihan kevyesti liikkeelle.

                              Pitoero takatuuppariin tahi nenästä vedettävään verrattuna on aivan hämmästyttävä. Pari iltaa sitten joku Rellun pikkainen tila-auto ison koppiperäkärryn kanssa oli juuttunut tohon kotikulmille jäiseen ylämäkeen eikä hievahtanutkaan, kärryn takarengas oli jo lipsahtanut penkan puolelle. Kärryssä oli vielä muuttokuorma päällä, yhdistelmä tukki koko tien ja ensin kokeiltiin työntää sitä irti, ei mihinkään. Sitten ne sai sen verran peruutettua alaspäin, että mahduin ohi. Pistettiin liina kiinni Rellun nokkaan ja niin nousi koko revohka mäen ylös. Vielä kun liina on vedettävässä kiinni alempana kuin vetäjän vetokoukku, niin takafillareille tulee entistä enemmän pitoa. Pakko sanoa, että en uskonut että nousee, mutta sieltä se vaan tuli Samaa sanoi yleisökin.

                              Ainut mikä noista puuttuu on alennusvaihde, ykkönen on vähän turhan iso tällaisiin vetohommiin.

                              Volvo V70 2.4T -02
                              E30 323i -84 (taas)

                              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                              Comment

                              • Juubi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2004
                                • 999

                                #45
                                Originally posted by -Stalker- View Post
                                Mites tuon nelivedon voisi testata helposti (325ix) mutta kunnolla ihan ostotilanteessa?
                                Olisin tommosta menossa katsomaan tässä loppuviikosta...:think

                                Kyseessä siis 325ix.
                                Hankala tosiaan ilman liukasta testata. Takakardaanin irrotuksella asia selviää varmasti. Viskovikainen ei liiku ilman takakardaania juuri mihinkään kun ehjällä viskolla auto liikkuu ilman takakardaania tyhjäkäyntinopeuksilla jopa loivaan ylämäkeen normaalin tuntuisesti.

                                Tässä viskon vaihdosta kuvia jos sattuu homma tulemaan ajankohtaiseksi:

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎