Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW nelivetotekniikat X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Stalker-
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 46

    #46
    325ix

    Originally posted by 525iiäxä View Post
    Etsit sellaisen liukkaan ylämäen, jossa takatuupparilla et uskaltaisi mäkilähtöä edes ajatella. Siihen seis ja nollilta liikkeelle, pitäis lähteä ihan kevyesti liikkeelle.

    Pitoero takatuuppariin tahi nenästä vedettävään verrattuna on aivan hämmästyttävä. Pari iltaa sitten joku Rellun pikkainen tila-auto ison koppiperäkärryn kanssa oli juuttunut tohon kotikulmille jäiseen ylämäkeen eikä hievahtanutkaan, kärryn takarengas oli jo lipsahtanut penkan puolelle. Kärryssä oli vielä muuttokuorma päällä, yhdistelmä tukki koko tien ja ensin kokeiltiin työntää sitä irti, ei mihinkään. Sitten ne sai sen verran peruutettua alaspäin, että mahduin ohi. Pistettiin liina kiinni Rellun nokkaan ja niin nousi koko revohka mäen ylös. Vielä kun liina on vedettävässä kiinni alempana kuin vetäjän vetokoukku, niin takafillareille tulee entistä enemmän pitoa. Pakko sanoa, että en uskonut että nousee, mutta sieltä se vaan tuli Samaa sanoi yleisökin.


    Ainut mikä noista puuttuu on alennusvaihde, ykkönen on vähän turhan iso tällaisiin vetohommiin.

    Eikös nuo yleensä sen takia hajoa kun tiivisteet päästää öljyt läpi?Ei siellä varmaan kuitenkaan nestettä ole(öljyn lisäksi)?
    Mutta mistäs sen öljynmäärän sitten voipi tarkistaa?
    Mites muuten tommoisen nelivedon kanssa tulisi toimia jarrutesterissä?

    Comment

    • Juubi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 999

      #47
      Originally posted by -Stalker- View Post
      Eikös nuo yleensä sen takia hajoa kun tiivisteet päästää öljyt läpi?Ei siellä varmaan kuitenkaan nestettä ole(öljyn lisäksi)?
      Mutta mistäs sen öljynmäärän sitten voipi tarkistaa?
      Mites muuten tommoisen nelivedon kanssa tulisi toimia jarrutesterissä?
      Visko vuotaa yleensä silikoniöljynsä jakolaatikkoon ATF öljyn sekaan.

      Öljyn voi tarkistaa jakolaatikon etupuolelta tuon stefan takana näkyvästä täyttöaukosta (tulppa pois ensin):

      Täyttöaukko on siis jakolaatikon etupuolella.

      Itse visko on siis tämän näköinen suljettu mötikkä:


      Katsastuskonttorilta on tähän mennessä löytynyt aina nelivetoa varten omat lisävarusteet jarrupenkkiin. Tämä toimii käytännössä niin että jarrutesteri pyörittää renkaita eri suuntiin, jolloin pyöritys ei haittaa nelivetoa. Tosin ongelma tulee taas vastaan tasauspyörästön lukon kanssa. Jotkut konttorit jättävät jarrutestaukset nelivetojen kanssa ihan ajotestin tasolle.
      Last edited by Juubi; 06-01-2009, 00:25.

      Comment

      • -Stalker-
        Bimmer Rookie
        • Nov 2005
        • 46

        #48
        Originally posted by Juubi View Post
        Hankala tosiaan ilman liukasta testata. Takakardaanin irrotuksella asia selviää varmasti. Viskovikainen ei liiku ilman takakardaania juuri mihinkään kun ehjällä viskolla auto liikkuu ilman takakardaania tyhjäkäyntinopeuksilla jopa loivaan ylämäkeen normaalin tuntuisesti.

        Tässä viskon vaihdosta kuvia jos sattuu homma tulemaan ajankohtaiseksi:
        http://juubi.hlan.net/index.php?page...x/transfercase
        Eikös tämä testi ole käytännössä sama asia kuin testaisi ilman takakardaania?

        Comment

        • -Stalker-
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 46

          #49
          Originally posted by -Stalker- View Post
          Eikös tämä testi ole käytännössä sama asia kuin testaisi ilman takakardaania?
          http://www.youtube.com/watch?v=a4exvt2_Yjc
          Originally posted by Juubi View Post
          Visko vuotaa yleensä silikoniöljynsä jakolaatikkoon ATF öljyn sekaan.

          Öljyn voi tarkistaa jakolaatikon etupuolelta tuon stefan takana näkyvästä täyttöaukosta (tulppa pois ensin):

          Täyttöaukko on siis jakolaatikon etupuolella.

          Itse visko on siis tämän näköinen suljettu mötikkä:


          Katsastuskonttorilta on tähän mennessä löytynyt aina nelivetoa varten omat lisävarusteet jarrupenkkiin. Tämä toimii käytännössä niin että jarrutesteri pyörittää renkaita eri suuntiin, jolloin pyöritys ei haittaa nelivetoa. Tosin ongelma tulee taas vastaan tasauspyörästön lukon kanssa. Jotkut konttorit jättävät jarrutestaukset nelivetojen kanssa ihan ajotestin tasolle.
          Pitääkö mennä auton alle vai miten tuohon täyttötulppaan pääsisi helpoiten käsiksi?
          Sanoit ongelmia tulevan jarrutesterin pyörittäessä renkaita eri suuntiin, mikäli autossa on lukkoperä. Eikös 325ix:ssä ole viskolukko takana? Miten on sen laita?


          Mites meneekö tuohon 325ix:ään samat etuiskarit kuin ihan tavalliseen 325i?(e30 koppasia tietty molemmat)
          Last edited by -Stalker-; 06-01-2009, 11:47.

          Comment

          • Juubi
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 999

            #50
            Originally posted by -Stalker- View Post
            Eikös tämä testi ole käytännössä sama asia kuin testaisi ilman takakardaania?
            http://www.youtube.com/watch?v=a4exvt2_Yjc
            Saman asian ajaa kyllä, kardaanin irrottamisella testaaminen onnistuu ilman trukkia.


            Originally posted by -Stalker- View Post
            Pitääkö mennä auton alle vai miten tuohon täyttötulppaan pääsisi helpoiten käsiksi?
            Sanoit ongelmia tulevan jarrutesterin pyörittäessä renkaita eri suuntiin, mikäli autossa on lukkoperä. Eikös 325ix:ssä ole viskolukko takana? Miten on sen
            laita?
            Juu visko on tasauspyörästössäkin. Tuossa omassani on vaan se visko vainaa, joten ei aiheuttanut toimenpiteitä katsastuksessa =) Kestäähän se ehjäkin visko lyhyen pyörityksen. Näistä katsastustestauksista oli jossain topicissa oikeen infolappunan PDF:nä, kannattaa etsiä se jos nuo asiat mietityttää.

            Originally posted by -Stalker- View Post
            Mites meneekö tuohon 325ix:ään samat etuiskarit kuin ihan tavalliseen 325i?(e30 koppasia tietty molemmat)
            Ei mene, searchilla löytyy ne pari merkkiä ja mallia jotka tuohon käy.

            Comment

            • Maza
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 4319
              • Kannus/Kokkola

              #51
              Huomioitavaa on myös se, että ix ei ole kaksivetoinen jos viskot ei ole toimintakunnossa. Ix:ssä voima jakaantuu AINA lähtökohtaisesti neljälle pyörälle, mutta lukkojen toimimattomuuden takia voima voi karata pelkästään yhdelle pyörälle. Mikäli toinen akseli ei vedä ollenkaan on jotain muutakin jo hajalla kuin pelkkä visko.

              Comment

              • -Stalker-
                Bimmer Rookie
                • Nov 2005
                • 46

                #52
                Originally posted by Juubi View Post
                Saman asian ajaa kyllä, kardaanin irrottamisella testaaminen onnistuu ilman trukkia.




                Juu visko on tasauspyörästössäkin. Tuossa omassani on vaan se visko vainaa, joten ei aiheuttanut toimenpiteitä katsastuksessa =) Kestäähän se ehjäkin visko lyhyen pyörityksen. Näistä katsastustestauksista oli jossain topicissa oikeen infolappunan PDF:nä, kannattaa etsiä se jos nuo asiat mietityttää.



                Ei mene, searchilla löytyy ne pari merkkiä ja mallia jotka tuohon käy.
                En kyllä itse onnistunut haulla löytämään... Nyt olisi kiire huomenna menossa autoa ja osia ostamaan(mahd.)

                Eli kertoisiko joku mitkä etuiskarit tuohon 325ix:ään sopii?:think

                Comment

                • Juubi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 999

                  #53
                  Originally posted by -Stalker- View Post
                  En kyllä itse onnistunut haulla löytämään... Nyt olisi kiire huomenna menossa autoa ja osia ostamaan(mahd.)

                  Eli kertoisiko joku mitkä etuiskarit tuohon 325ix:ään sopii?:think
                  Olihan tuossa kieltämättä hieman kaivamista kun ei tuo hakukone osaa kaksikirjaimisia hakutermejä. Tässä nyt kuitenkin tuo tiedonjyvänen:


                  Tulipas muuten sotkettua lahjakkaasti tämä topikki ihan OT:lla

                  Comment

                  • metake
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2008
                    • 331
                    • Janakkala

                    #54
                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Järjestys menee näin (suluissa olevat numerot kuvan osanumerot):
                    1.Vaihteiston ulostuloakseli (3) pyörittää planeettapyörästön (14,9 ja 17) sisällä koko planeettapyörästöpakettia mukanaan (pikkupyörät (14) eivät pyöri suhteessa muihin osiin). Kaikki voima menee siis ensin osaan 14 ja riippuen pidosta, sen sisäpuolelle (etuveto) tai ulkopuolelle (takaveto). Pääakseli pyörittää vain ja ainoastaan osan 14 runkoa.

                    EDITTIÄ vielä:
                    Kun etupyörät eivät pyöri, voima (3) kulkee osaan 14, joka tuplaa nopeuden johtaen sen osaan 17->18->ulos takapäästä
                    Kun takapyörät eivät pyöri, voima kulkee osaan 14, joka tuplaa nopeuden johtaen sen osaan 9->31->29-> ulos etupäästä.

                    Melkein koko ilta mennyt tätä miettiessä

                    Tästä kuvasta on siis kysymys.

                    Selitys oli hyvä ja melkein sen jo käsitin ja uskoin, mutta miten voima kulkeutuu osasta 3 osaan 14? Niitähän ei ole mitenkään liitetty toisiinsa. Osassa 3 on takapässä boori, joka menee osan 18 sisään? Tuosta kuvasta on hyvin hankala nähdä toteutusta, mutta kuvan perusteella näyttäisi siltä, että osa 3 on kytketty suoraan osaan 18, ja osaa 14 ei ole kytketty mihinkään, eli se on vain osien 9 ja 17 välissä. Takaveto olisi näin ollen päällä kokoajan.

                    Oma kokemus iX:stä on vielä sen verran vähäistä, että ei voi väittää mitään, eli olen todennäköisesti ymmärtänyt väärin. Selittäkää siis miten tuo osa 3 ja osa 14 ovat toisiinsa yhteydessä?

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #55
                      Originally posted by metake View Post
                      miten voima kulkeutuu osasta 3 osaan 14?
                      Hammastuksella. Osan 14 keskellä on hammastus, se ei näy ETK:n kuvassa koska se sijoittuu "offsetilla" kuvan takaosaan.

                      EDIT: Tuossa vielä kuva ko. osasta selällään.
                      Last edited by -Tapi; 12-09-2009, 09:47.
                      ---

                      Comment

                      • metake
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 331
                        • Janakkala

                        #56
                        Originally posted by -Tapi View Post
                        Hammastuksella. Osan 14 keskellä on hammastus, se ei näy ETK:n kuvassa koska se sijoittuu "offsetilla" kuvan takaosaan.
                        Kiitos. Arvasinhan että olin ymmärtänyt jotain väärin, mutta nythän tää selkis.

                        Ihmettelinkin että mitä varten tuo osa 16 (neulalaakeri) on, jollein osat 3 ja 18 pyöri kekskenään, mutta osa 3:sta menee tuon osan 18 sisään ainoastaan tuo pää, ja siinä välissä on tuo neulalaakeri. Ja osan 3 hammastus siis menee osan 14 sisään, ei osan 18. Selkee homma.

                        Comment

                        • subi
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2008
                          • 101
                          • tallinna/tampere

                          #57
                          Ihan mielen kiinnosta kysyn ku itellä tollanen ix on ja vetari huuta leipää edessä . eli jos se menee ajo tilanteessa paskaks niin pystyykö autolla ajaan eli meneekö voimaa vaan taakse ja toiselle etu pyörälle:think
                          E38 740d

                          ------------------------
                          EX:ät
                          X5 4,4 v8
                          e39 528 canibeat
                          X5 e53 3,0tdi
                          e38 730
                          e30 cabriolet m-tech1
                          e30 325ix -92

                          Comment

                          • Meisseli
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 1003
                            • Kotka

                            #58
                            Originally posted by subi View Post
                            Ihan mielen kiinnosta kysyn ku itellä tollanen ix on ja vetari huuta leipää edessä . eli jos se menee ajo tilanteessa paskaks niin pystyykö autolla ajaan eli meneekö voimaa vaan taakse ja toiselle etu pyörälle:think
                            Jos se tosissaan pärähtää ihan paskaksi ja voiman kulkeminen loppuu, niin ei sillä kauheesti enää ajeta. Mikäli keskilukko on vielä kunnossa, auto kyllä liikkuu omin voimin mutta en siirtäisi lähintä turvallista pysähtymispaikkaa pidemmälle. Jos se visko on näin pitkään kestänyt ehjänä, ei ole oikein mieltä hajottaa sitä mokoman rääkkäyksen takia. Jos se taas on jo valmiiksi poltettu niin eteneminen loppuu siihen paikkaan.

                            Itse ajelin etukardaanin hajottua kyllä vielä jokusen kilometrin perille, mutta kaupunkinopeuksilla ja HYVIN rauhallisesti, visko kesti.

                            Tietysti jos vetari napsahtaa ihan irtipoikki (en tiedä miten ne ylipäänsä normaalisti hajoavat) loppuu ajaminen siihen paikkaan kun ei sitä pätkää oikein voi pitää siellä pyörimässä irrallaan...
                            Eioo penaria alla enää.. :(

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #59
                              Originally posted by subi View Post
                              Ihan mielen kiinnosta kysyn ku itellä tollanen ix on ja vetari huuta leipää edessä . eli jos se menee ajo tilanteessa paskaks niin pystyykö autolla ajaan eli meneekö voimaa vaan taakse ja toiselle etu pyörälle:think
                              Se että nivel menee oikein tosissaan jumiin on melko vaarallista.
                              Etupyörät kun tahtoo kääntyä linkkuun silloin ja sitten voikin ihmetellä mihin mennään kun vauhtia on 80km/h.

                              Tässä myös hyvä syy hankkia etuveto auto

                              Comment

                              • AnXD
                                Newbiemmer
                                • Mar 2009
                                • 9
                                • Helsinki

                                #60
                                Vielä kertauksena...330xd:n nelivedot

                                Koska on lähtö uhkaamassa autonhakuun olisi mukava saada asiantuntijalausunto: Oliko siis 330xd:n nelivetotekniikassa mitään eroja vuosimalleissa -02,-03,-04 ?

                                Entäpäs muuten, onko mitään merkittäviä eroja em. vuosimalleissa?
                                BMW: Freude am Zahlen

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎