Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW original KK-laakerit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jochen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1229
    • Valkeakoski & Trondheim

    #91
    Originally posted by pablo View Post
    Mites toi numerohomma nyt sit menee, kun ei listasta löydy? Onko siinä jonku muun kampiakselin laakerit ja numerosarjalla selvittää mitkä:think
    Mulla on samoilla osanumeroilla olevat laakerit (kts edellinen sivu) ja vastaus tähän kiinnostaisi kovasti minuakin

    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

    Comment

    • basso72
      BTCF Member
      • Dec 2004
      • 1837
      • Ylä-Pinsiö

      #92
      Originally posted by Rocla View Post
      Olen laiska googlettaja, olet ilmeisen perillä kyseisestä toimesta, laitatko linki tai kerrotko lyhyesti mistä nitrauksessa on kyse?



      Originally posted by Jochen View Post
      Mulla on samoilla osanumeroilla olevat laakerit (kts edellinen sivu) ja vastaus tähän kiinnostaisi kovasti minuakin
      Ja näissäkin liuskoissa Bmw-logo,siis sellainen reilunkokoinen selkeä logo? Ainakin kaikissa näkemissäni,varmasti alkuperäisissä liuskoissa,tuo on/oli. 3/95 päivätty e36 Teilekatalog,eikä 11/93 Teilenummernindex ei tiennyt noista numeroista mitään.
      sigpic
      Kaikissa meissä asuu pieni M115.
      320i -77

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #93
        Pitää tarkistaa, muistan varmasti nähneeni laakereissa BMW:n logon mutta en ole varma oliko ne runko- ja kiertokangenlaakereissa vai vain toisissa.

        Osatilaus lähti sitten menemään ilman laakereita, tuumataan vielä hetki. Plastigaugea on tulossa metritolkulla, pitää vaikka aluksi mittailla noilla alkuperäisillä laakereilla millaista välystä sieltä löytyy.

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • Jochen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1229
          • Valkeakoski & Trondheim

          #94
          Joo, sekä runko- ja kiertokangen laakereissa oli BMW:n logo tai luki BMW.

          Lisäksi tarkistin, öööö, varalla olevista M44 kangista että siellä oli täsmälleen samat laakerit kuin omissa M42 kangissa ja kumpiakaan ei siis löydy varaosaluetteloista. Kai ne on sitten ihan vakiokokoa kun molemmissa on samat, vielä kun keksisi mitä väriä ne kaikki on.

          Ens viikolla toivottavasti vihdoin tulee H kanget yläsilmän holkin pienennyksestä ja kavennuksesta joten sitten pääsee vähän koemittailemaan noilla wanhoilla wakiolaakereilla ja plastigaugella.

          No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
          Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
          Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
          Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
          Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
          Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

          Comment

          • Jochen
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1229
            • Valkeakoski & Trondheim

            #95
            Löytyi arkistosta tälläinen kuva omasta kampiakselista:



            Oisko toi semmoinen värikoodi sitten vai tavallinen kauneuspilkku? Nyt sitä ei enää näy kun tuo on puhdistettu jo pariinkin kertaan.

            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

            Comment

            • pablo
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 732
              • Pirkanmaa

              #96
              Nostetaas vähän asiaan sivuten. Löytyykö keltään ton M52b28 kampiakselin kaulojen mittoja STD:nä, 0,25 jne... Eli pitäs tietää onko toi oma akseli stanu koossa vai hiottu kun mittaan sen. Kiitos.

              -Anssi

              Comment

              • Jasu
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 2110
                • Tampere / Isojoki

                #97
                Originally posted by pablo View Post
                Nostetaas vähän asiaan sivuten. Löytyykö keltään ton M52b28 kampiakselin kaulojen mittoja STD:nä, 0,25 jne... Eli pitäs tietää onko toi oma akseli stanu koossa vai hiottu kun mittaan sen. Kiitos.

                -Anssi
                BMWfans?
                Volvo S80 V8
                Mercedes C250d
                M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                Comment

                • pablo
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 732
                  • Pirkanmaa

                  #98
                  Originally posted by Jasu View Post
                  Noi ei ole kyllä tarkkoja mut mittausten perusteella akseli on STD koossa. Runkokaulat ~59,98mm ja kiertokanget ~45mm. Kiertokangen kaulat jouduin kattoo tönärillä kun mikrometristä loppui asteikko 50mm:iin.

                  Myöskin löytyi punaiset täplät akselista kun tarkemmin katsoi.

                  -Anssi

                  Comment

                  • Jasu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 2110
                    • Tampere / Isojoki

                    #99
                    Originally posted by pablo View Post
                    Noi ei ole kyllä tarkkoja mut mittausten perusteella akseli on STD koossa. Runkokaulat ~59,98mm ja kiertokanget ~45mm. Kiertokangen kaulat jouduin kattoo tönärillä kun mikrometristä loppui asteikko 50mm:iin.

                    Myöskin löytyi punaiset täplät akselista kun tarkemmin katsoi.

                    -Anssi
                    Aaa... pistin tuon vain kun halusit tietää että onko hiottu vai ei.

                    (Ikävä kyllä allekirjoittaneelta ei löydy tarkempia liuskamittoja kuin M10 moottoriin)

                    Pistän kyllä tänne jatkoksi jos jostain ne löydän.
                    Volvo S80 V8
                    Mercedes C250d
                    M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                    Comment

                    • vaappu
                      BTCF Member
                      • Sep 2010
                      • 1189
                      • Rovaniemi/Pyhätunturi

                      Sivut luettu. Vaihtelevalla menestyksellä.
                      Eli -97vm s50b32 Tarvii runko- ja kiertokankien laakerit.

                      Väri täpliä /merkkejä en löytänyt mistään. Ei lohkossa eikä akselissa.
                      Alkuperäiset laakerit oli kuitenkin. Std koossa.

                      Menenkö noilla alkuperäisen laakereiden numeroilla eteen päin vai mille tässä pitää alkaa :think

                      Kertokaas tietäväiset....
                      mb 519 täys pitkä
                      mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
                      e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
                      e31 850i Miljoonan markan bmw.
                      e21. Kimppa rassi.
                      Awd corolla turbo.+420whp..

                      Comment

                      • Doni
                        Moderator
                        • Sep 2004
                        • 2842
                        • Kyrsälä

                        Kiertokangen laakereissa sininen ylös ja punanen alas.

                        Last edited by Doni; 30-11-2011, 22:53.
                        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                        Comment

                        • vaappu
                          BTCF Member
                          • Sep 2010
                          • 1189
                          • Rovaniemi/Pyhätunturi

                          ok. Tämä selvä.

                          Entä runkolaakerit?
                          mb 519 täys pitkä
                          mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
                          e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
                          e31 850i Miljoonan markan bmw.
                          e21. Kimppa rassi.
                          Awd corolla turbo.+420whp..

                          Comment

                          • basso72
                            BTCF Member
                            • Dec 2004
                            • 1837
                            • Ylä-Pinsiö

                            Originally posted by Doni View Post
                            Kiertokangen laakereissa sininen ylös ja punanen alas.

                            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=62110
                            ...jonka jälkeen välykset mitataan ja tarvittaessa vaihdetaan esim. molemmat liuskat sinisiksi (paksummat). Periaate sama,kuin runkolaakereissa: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/38/27
                            Tiedän,että TIS-ohje s50-kk laakereista ei tuota näytä,kun se ohje selvästi on puutteellinen/puuttuu loppuosa. Esim. m50 koneen ohjeesta periaate selviää hyvin: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/03/86
                            Oleellista on välysten mittaus ja oikeellisuus. Lisäksi runkolaakereissa lohkon puolella pitää olla kaikki liuskat samanpaksuiset,jotta välysmittaus onnistuu.
                            Varsinkin käytettyä kampuraa takaisin asentaessa on syytä oikeasti tarkastaa ne välykset.

                            Edit: Sain privaan aiheellisen tarkennuksen ja kopioin sen suoraan tähän:

                            "En viitsinyt päteä ja kirjoittaa mielipidettäni että jos mittaa kaikki runkolakerit yht'aikaa, pitää olla tiedossa runkolaakerilinjan ja kammen 100% heitottomuus.
                            Arvaa kuka mittaa pesät, kaulat ja liuskojen paksuudet ja sen päälle vielä plastikakella koko paketti.

                            t. Velho"
                            Last edited by basso72; 01-12-2011, 10:42. Reason: Tarkennus
                            sigpic
                            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                            320i -77

                            Comment

                            • vaappu
                              BTCF Member
                              • Sep 2010
                              • 1189
                              • Rovaniemi/Pyhätunturi

                              "Arvaa kuka mittaa pesät, kaulat ja liuskojen paksuudet ja sen päälle vielä plastikakella koko paketti."

                              Eli pitää ostaa paljon yli määräsiä laakereita...

                              Mistä tätä plastikkakea saa ja miten sitä käytetään?
                              mb 519 täys pitkä
                              mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
                              e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
                              e31 850i Miljoonan markan bmw.
                              e21. Kimppa rassi.
                              Awd corolla turbo.+420whp..

                              Comment

                              • basso72
                                BTCF Member
                                • Dec 2004
                                • 1837
                                • Ylä-Pinsiö

                                Originally posted by vaappu View Post
                                "Arvaa kuka mittaa pesät, kaulat ja liuskojen paksuudet ja sen päälle vielä plastikakella koko paketti."

                                Eli pitää ostaa paljon yli määräsiä laakereita...

                                Mistä tätä plastikkakea saa ja miten sitä käytetään?
                                Ei välttämättä tarvitse,ostaa lisää vaan,jos tarvitsee.

                                sigpic
                                Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                                320i -77

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎