Mites toi numerohomma nyt sit menee, kun ei listasta löydy? Onko siinä jonku muun kampiakselin laakerit ja numerosarjalla selvittää mitkä:think
Mulla on samoilla osanumeroilla olevat laakerit (kts edellinen sivu) ja vastaus tähän kiinnostaisi kovasti minuakin
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrotblogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablaublogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablaublogi
Mulla on samoilla osanumeroilla olevat laakerit (kts edellinen sivu) ja vastaus tähän kiinnostaisi kovasti minuakin
Ja näissäkin liuskoissa Bmw-logo,siis sellainen reilunkokoinen selkeä logo? Ainakin kaikissa näkemissäni,varmasti alkuperäisissä liuskoissa,tuo on/oli. 3/95 päivätty e36 Teilekatalog,eikä 11/93 Teilenummernindex ei tiennyt noista numeroista mitään.
Pitää tarkistaa, muistan varmasti nähneeni laakereissa BMW:n logon mutta en ole varma oliko ne runko- ja kiertokangenlaakereissa vai vain toisissa.
Osatilaus lähti sitten menemään ilman laakereita, tuumataan vielä hetki. Plastigaugea on tulossa metritolkulla, pitää vaikka aluksi mittailla noilla alkuperäisillä laakereilla millaista välystä sieltä löytyy.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrotblogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablaublogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablaublogi
Joo, sekä runko- ja kiertokangen laakereissa oli BMW:n logo tai luki BMW.
Lisäksi tarkistin, öööö, varalla olevista M44 kangista että siellä oli täsmälleen samat laakerit kuin omissa M42 kangissa ja kumpiakaan ei siis löydy varaosaluetteloista. Kai ne on sitten ihan vakiokokoa kun molemmissa on samat, vielä kun keksisi mitä väriä ne kaikki on.
Ens viikolla toivottavasti vihdoin tulee H kanget yläsilmän holkin pienennyksestä ja kavennuksesta joten sitten pääsee vähän koemittailemaan noilla wanhoilla wakiolaakereilla ja plastigaugella.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrotblogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablaublogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablaublogi
Löytyi arkistosta tälläinen kuva omasta kampiakselista:
Oisko toi semmoinen värikoodi sitten vai tavallinen kauneuspilkku? Nyt sitä ei enää näy kun tuo on puhdistettu jo pariinkin kertaan.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrotblogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablaublogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablaublogi
Nostetaas vähän asiaan sivuten. Löytyykö keltään ton M52b28 kampiakselin kaulojen mittoja STD:nä, 0,25 jne... Eli pitäs tietää onko toi oma akseli stanu koossa vai hiottu kun mittaan sen. Kiitos.
Nostetaas vähän asiaan sivuten. Löytyykö keltään ton M52b28 kampiakselin kaulojen mittoja STD:nä, 0,25 jne... Eli pitäs tietää onko toi oma akseli stanu koossa vai hiottu kun mittaan sen. Kiitos.
Noi ei ole kyllä tarkkoja mut mittausten perusteella akseli on STD koossa. Runkokaulat ~59,98mm ja kiertokanget ~45mm. Kiertokangen kaulat jouduin kattoo tönärillä kun mikrometristä loppui asteikko 50mm:iin.
Myöskin löytyi punaiset täplät akselista kun tarkemmin katsoi.
Noi ei ole kyllä tarkkoja mut mittausten perusteella akseli on STD koossa. Runkokaulat ~59,98mm ja kiertokanget ~45mm. Kiertokangen kaulat jouduin kattoo tönärillä kun mikrometristä loppui asteikko 50mm:iin.
Myöskin löytyi punaiset täplät akselista kun tarkemmin katsoi.
-Anssi
Aaa... pistin tuon vain kun halusit tietää että onko hiottu vai ei.
(Ikävä kyllä allekirjoittaneelta ei löydy tarkempia liuskamittoja kuin M10 moottoriin)
Pistän kyllä tänne jatkoksi jos jostain ne löydän.
...jonka jälkeen välykset mitataan ja tarvittaessa vaihdetaan esim. molemmat liuskat sinisiksi (paksummat). Periaate sama,kuin runkolaakereissa: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/38/27
Tiedän,että TIS-ohje s50-kk laakereista ei tuota näytä,kun se ohje selvästi on puutteellinen/puuttuu loppuosa. Esim. m50 koneen ohjeesta periaate selviää hyvin: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/03/86
Oleellista on välysten mittaus ja oikeellisuus. Lisäksi runkolaakereissa lohkon puolella pitää olla kaikki liuskat samanpaksuiset,jotta välysmittaus onnistuu.
Varsinkin käytettyä kampuraa takaisin asentaessa on syytä oikeasti tarkastaa ne välykset.
Edit: Sain privaan aiheellisen tarkennuksen ja kopioin sen suoraan tähän:
"En viitsinyt päteä ja kirjoittaa mielipidettäni että jos mittaa kaikki runkolakerit yht'aikaa, pitää olla tiedossa runkolaakerilinjan ja kammen 100% heitottomuus.
Arvaa kuka mittaa pesät, kaulat ja liuskojen paksuudet ja sen päälle vielä plastikakella koko paketti.
t. Velho"
Last edited by basso72; 01-12-2011, 10:42.
Reason: Tarkennus
Comment