Ei kellään olisi keski-suomen alueelta lainata syöttöpumpun ulosvedintä? Mulla varmaankin pumppu 180astetta pielessä eikä viittis sen takia koko jakopäätä purkaa
Ei kellään olisi keski-suomen alueelta lainata syöttöpumpun ulosvedintä? Mulla varmaankin pumppu 180astetta pielessä eikä viittis sen takia koko jakopäätä purkaa
Käännä nokka-akselia 180 astetta? siinä kun ei ole kiilaa. Eli ensin ykk, nokan pultti auki ja kampuraa käännät sen verran että ei ota venttiilit mäntiin jne..
Last edited by kalevik; 29-09-2013, 18:40.
Reason: tarkennus
E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Käännä nokka-akselia 180 astetta? siinä kun ei ole kiilaa. Eli ensin ykk, nokan pultti auki ja kampuraa käännät sen verran että ei ota venttiilit mäntiin jne..
Eli kun pultti on löysällä niin konetta pyöräytetään puoli kierrosta vai kokonainen ennen kuin kiristetään takaisin nokan pultti? Mun järjen mukaan konetta siis pyöräytän 1 kierroksen takasin lukituskohtaan ja sit nokka oikealle kohdalle ja kiristys?
Eli kun pultti on löysällä niin konetta pyöräytetään puoli kierrosta vai kokonainen ennen kuin kiristetään takaisin nokan pultti?
Konetta (kampiakselia) ei pyöritetä kun nokan pultti on auki, vaan nokka-akselia. Jos kampiakselia pyörittää kokonaisen kierroksen ilman että nokka-akseli pyörii, seurauksena on vääntyneitä venttiileitä.
Jos tilanne on se että pumppu on 180 astetta pielessä, ruiskutus tapahtuu poistotahdin lopussa (pako auki). Kun nokka-akselia kääntää 180 astetta, sylinterissä onkin puristustahti kun ruiskutus tapahtuu.
Eli siis:
Kampura ykk-merkille, jotta tiedät tarkkaan sen asennon.
Merkkaa nokka-akselin asento selkeästi, vaikka maalia siihen kohtaan johon lukitustyökalukin tulee.
Käännä kampiakselia paut 40 astetta, jotta ylhäällä olevat männät laskeutuvat alemmas, ei kuitenkaan niin paljon että joku toinen mäntä nousee liian ylös. Rivikuutosen kampikulma on 120 astetta, joten jos tuon verran kääntää, pari muuta mäntää on ylhäällä.
Avaa nokan rattaan pultti (napauta ratas irti nokka-akselista) ja käännä nokka-akselia 180 astetta.
Kiristä nokan pultti.
Käännä kampura ykk:n ja tarkista nokan ajoitus.
Jos et täysin ymmärrä mitä olet tekemässä ja miksi, älä tee.
Ja taisit mainita että ketjujen vaihdon yhteydessä ei mihinkään muuhun 'koskettu', joten aika uskomattomalta tuntuu että olisi oikeasti 180 astetta pielessä pumppu. Ettei olisi vaan yhden hampaan pielessä tai jotain.
Koeta löytää jostain mittakello tai tarkista vaikka tönärillä että missä se pumpun ajoitus oikeasti on.
Last edited by kalevik; 30-09-2013, 10:56.
Reason: kirjoitusvirhe
E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Ei kyllä mene jakeluun että kone kävisi ollenkaan jos on nokka puoli kierrosta pielessä, normaalisti suihkutusajankohta on lähellä ykk:a, jos se on puoli kierrosta pielessä suihkutusajankohta osuu pakoventtiilin aukioloon, eli tuskin käy edes kaasu pohjassa silloin.
Ei kyllä mene jakeluun että kone kävisi ollenkaan jos on nokka puoli kierrosta pielessä, normaalisti suihkutusajankohta on lähellä ykk:a, jos se on puoli kierrosta pielessä suihkutusajankohta osuu pakoventtiilin aukioloon, eli tuskin käy edes kaasu pohjassa silloin.
Kyllä se käy, jos vaan saa käymään.
Sama toimintaperiaate kuin jos kone käy öljyllä jota se imee imusarjasta..
E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Ei kyllä mene jakeluun että kone kävisi ollenkaan jos on nokka puoli kierrosta pielessä, normaalisti suihkutusajankohta on lähellä ykk:a, jos se on puoli kierrosta pielessä suihkutusajankohta osuu pakoventtiilin aukioloon, eli tuskin käy edes kaasu pohjassa silloin.
Joo täytyy kysellä löytyisikö keltään lähialueilta lainaan heittokelloa. Tosiaan hörähtää välillä kunnon savupilven kera ja heti sammuu jollein kaasupoljinta pumppaa/ pidä tasaisella.
Sama toimintaperiaate kuin jos kone käy öljyllä jota se imee imusarjasta..
Tiedän kyllä että disukka käy väljänä itsekseen, mutta mikä periaate siinä on kyseessä nyt tässä ongelmassa?
Jos sitä polttoainetta jää palotilaan väärän suihkutus ajan jäljiltä, syttyyhän se.
No koittamaan vain onko nokka puoli kiekkaa pielessä, mutta toisaalta kiinnostaa tietää miten ketjujen vaihdossa sen nokan saa noin vituilleen laitettua.
Joo täytyy kysellä löytyisikö keltään lähialueilta lainaan heittokelloa. Tosiaan hörähtää välillä kunnon savupilven kera ja heti sammuu jollein kaasupoljinta pumppaa/ pidä tasaisella.
Miten se käy kun sitä pitää kaasun kanssa käynnissä? Ottaako kierroksia kuitenkin?
Tiedän kyllä että disukka käy väljänä itsekseen, mutta mikä periaate siinä on kyseessä nyt tässä ongelmassa?
Jos sitä polttoainetta jää palotilaan väärän suihkutus ajan jäljiltä, syttyyhän se.
Juuri näin, savu ja ääni on kyllä sen oloista että ei viitsi/uskalla käynnissä pitää.
No koittamaan vain onko nokka puoli kiekkaa pielessä, mutta toisaalta kiinnostaa tietää miten ketjujen vaihdossa sen nokan saa noin vituilleen laitettua.
No tämä case tuntuu muutenkin olevan perinteinen 'kaikki on kunnossa, mutta mikään ei toimi' ongelma.
E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment