Announcement

Collapse
No announcement yet.

M51D25 syöttöpumpun tiivistys ja säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ytrew
    Bimmer Rookie
    • Nov 2012
    • 77
    • Jyväskylä

    #76
    Ei kellään olisi keski-suomen alueelta lainata syöttöpumpun ulosvedintä? Mulla varmaankin pumppu 180astetta pielessä eikä viittis sen takia koko jakopäätä purkaa
    Detailing palvelut Jyväskylä ja Äänekoski

    Comment

    • kalevik
      BTCF Member
      • Apr 2009
      • 957
      • Salo

      #77
      Originally posted by Ytrew View Post
      Ei kellään olisi keski-suomen alueelta lainata syöttöpumpun ulosvedintä? Mulla varmaankin pumppu 180astetta pielessä eikä viittis sen takia koko jakopäätä purkaa
      Käännä nokka-akselia 180 astetta? siinä kun ei ole kiilaa. Eli ensin ykk, nokan pultti auki ja kampuraa käännät sen verran että ei ota venttiilit mäntiin jne..
      Last edited by kalevik; 29-09-2013, 18:40. Reason: tarkennus
      E61 525i, Suzuki VS1400
      Exät: Jaana, Susanna, Maija

      Comment

      • Ytrew
        Bimmer Rookie
        • Nov 2012
        • 77
        • Jyväskylä

        #78
        Originally posted by kalevik View Post
        Käännä nokka-akselia 180 astetta? siinä kun ei ole kiilaa. Eli ensin ykk, nokan pultti auki ja kampuraa käännät sen verran että ei ota venttiilit mäntiin jne..
        Jep. Kiitoksia neuvosta
        Detailing palvelut Jyväskylä ja Äänekoski

        Comment

        • Ytrew
          Bimmer Rookie
          • Nov 2012
          • 77
          • Jyväskylä

          #79
          Eli kun pultti on löysällä niin konetta pyöräytetään puoli kierrosta vai kokonainen ennen kuin kiristetään takaisin nokan pultti? Mun järjen mukaan konetta siis pyöräytän 1 kierroksen takasin lukituskohtaan ja sit nokka oikealle kohdalle ja kiristys?
          Last edited by Ytrew; 30-09-2013, 10:24.
          Detailing palvelut Jyväskylä ja Äänekoski

          Comment

          • kalevik
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 957
            • Salo

            #80
            Originally posted by Ytrew View Post
            Eli kun pultti on löysällä niin konetta pyöräytetään puoli kierrosta vai kokonainen ennen kuin kiristetään takaisin nokan pultti?
            Konetta (kampiakselia) ei pyöritetä kun nokan pultti on auki, vaan nokka-akselia. Jos kampiakselia pyörittää kokonaisen kierroksen ilman että nokka-akseli pyörii, seurauksena on vääntyneitä venttiileitä.

            Jos tilanne on se että pumppu on 180 astetta pielessä, ruiskutus tapahtuu poistotahdin lopussa (pako auki). Kun nokka-akselia kääntää 180 astetta, sylinterissä onkin puristustahti kun ruiskutus tapahtuu.

            Eli siis:

            Kampura ykk-merkille, jotta tiedät tarkkaan sen asennon.

            Merkkaa nokka-akselin asento selkeästi, vaikka maalia siihen kohtaan johon lukitustyökalukin tulee.

            Käännä kampiakselia paut 40 astetta, jotta ylhäällä olevat männät laskeutuvat alemmas, ei kuitenkaan niin paljon että joku toinen mäntä nousee liian ylös. Rivikuutosen kampikulma on 120 astetta, joten jos tuon verran kääntää, pari muuta mäntää on ylhäällä.

            Avaa nokan rattaan pultti (napauta ratas irti nokka-akselista) ja käännä nokka-akselia 180 astetta.

            Kiristä nokan pultti.

            Käännä kampura ykk:n ja tarkista nokan ajoitus.

            Jos et täysin ymmärrä mitä olet tekemässä ja miksi, älä tee.

            Ja taisit mainita että ketjujen vaihdon yhteydessä ei mihinkään muuhun 'koskettu', joten aika uskomattomalta tuntuu että olisi oikeasti 180 astetta pielessä pumppu. Ettei olisi vaan yhden hampaan pielessä tai jotain.

            Koeta löytää jostain mittakello tai tarkista vaikka tönärillä että missä se pumpun ajoitus oikeasti on.
            Last edited by kalevik; 30-09-2013, 10:56. Reason: kirjoitusvirhe
            E61 525i, Suzuki VS1400
            Exät: Jaana, Susanna, Maija

            Comment

            • Mikkeri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2011
              • 805
              • Suomi

              #81
              Siis pumppuhan on oikealla kierroksella, nokka 180 astetta pielessä, pumppua kun ei saa kuin yhteen asentoon.

              Jos kone hörähtää, on pumppu lähes oikein ajoitettu.
              Ei 180 astetta pielessä.

              Ilmeisesti samaa ongelmaa veivataan kuin TDS topikissa? Helpottaa vianhakua kun pysyy keskustelut samalla sivulla.
              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
              TDS osaa.

              Comment

              • Ytrew
                Bimmer Rookie
                • Nov 2012
                • 77
                • Jyväskylä

                #82
                Originally posted by Mikkeri View Post
                Siis pumppuhan on oikealla kierroksella, nokka 180 astetta pielessä, pumppua kun ei saa kuin yhteen asentoon.

                Jos kone hörähtää, on pumppu lähes oikein ajoitettu.
                Ei 180 astetta pielessä.

                Ilmeisesti samaa ongelmaa veivataan kuin TDS topikissa? Helpottaa vianhakua kun pysyy keskustelut samalla sivulla.
                Jeps pidetään mielessä. Eli pumppu lähes oikein ajoitettu vaikka ei pysy tyhjäkäynnillä?
                Detailing palvelut Jyväskylä ja Äänekoski

                Comment

                • Ytrew
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2012
                  • 77
                  • Jyväskylä

                  #83
                  Huomasin että putputtaa vitosen imukanavasta savua eli taitaa joku ajoituksessa olla pielessä?
                  Detailing palvelut Jyväskylä ja Äänekoski

                  Comment

                  • Mikkeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2011
                    • 805
                    • Suomi

                    #84
                    Ei muutakuin ajoitusta tarkistamaan. Sen saa sillä heittokellolla sekä oikeanlaisilla ajoitustyökaluilla kerralla kuntoon.
                    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                    TDS osaa.

                    Comment

                    • Mikkeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2011
                      • 805
                      • Suomi

                      #85
                      Ei kyllä mene jakeluun että kone kävisi ollenkaan jos on nokka puoli kierrosta pielessä, normaalisti suihkutusajankohta on lähellä ykk:a, jos se on puoli kierrosta pielessä suihkutusajankohta osuu pakoventtiilin aukioloon, eli tuskin käy edes kaasu pohjassa silloin.
                      TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                      TDS osaa.

                      Comment

                      • kalevik
                        BTCF Member
                        • Apr 2009
                        • 957
                        • Salo

                        #86
                        Originally posted by Mikkeri View Post
                        Ei kyllä mene jakeluun että kone kävisi ollenkaan jos on nokka puoli kierrosta pielessä, normaalisti suihkutusajankohta on lähellä ykk:a, jos se on puoli kierrosta pielessä suihkutusajankohta osuu pakoventtiilin aukioloon, eli tuskin käy edes kaasu pohjassa silloin.
                        Kyllä se käy, jos vaan saa käymään.

                        Sama toimintaperiaate kuin jos kone käy öljyllä jota se imee imusarjasta..
                        E61 525i, Suzuki VS1400
                        Exät: Jaana, Susanna, Maija

                        Comment

                        • Ytrew
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2012
                          • 77
                          • Jyväskylä

                          #87
                          Originally posted by Mikkeri View Post
                          Ei kyllä mene jakeluun että kone kävisi ollenkaan jos on nokka puoli kierrosta pielessä, normaalisti suihkutusajankohta on lähellä ykk:a, jos se on puoli kierrosta pielessä suihkutusajankohta osuu pakoventtiilin aukioloon, eli tuskin käy edes kaasu pohjassa silloin.
                          Joo täytyy kysellä löytyisikö keltään lähialueilta lainaan heittokelloa. Tosiaan hörähtää välillä kunnon savupilven kera ja heti sammuu jollein kaasupoljinta pumppaa/ pidä tasaisella.
                          Detailing palvelut Jyväskylä ja Äänekoski

                          Comment

                          • Mikkeri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2011
                            • 805
                            • Suomi

                            #88
                            Originally posted by kalevik View Post
                            Kyllä se käy, jos vaan saa käymään.

                            Sama toimintaperiaate kuin jos kone käy öljyllä jota se imee imusarjasta..
                            Tiedän kyllä että disukka käy väljänä itsekseen, mutta mikä periaate siinä on kyseessä nyt tässä ongelmassa?
                            Jos sitä polttoainetta jää palotilaan väärän suihkutus ajan jäljiltä, syttyyhän se.

                            No koittamaan vain onko nokka puoli kiekkaa pielessä, mutta toisaalta kiinnostaa tietää miten ketjujen vaihdossa sen nokan saa noin vituilleen laitettua.
                            TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                            TDS osaa.

                            Comment

                            • Mikkeri
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2011
                              • 805
                              • Suomi

                              #89
                              Originally posted by Ytrew View Post
                              Joo täytyy kysellä löytyisikö keltään lähialueilta lainaan heittokelloa. Tosiaan hörähtää välillä kunnon savupilven kera ja heti sammuu jollein kaasupoljinta pumppaa/ pidä tasaisella.
                              Miten se käy kun sitä pitää kaasun kanssa käynnissä? Ottaako kierroksia kuitenkin?
                              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                              TDS osaa.

                              Comment

                              • kalevik
                                BTCF Member
                                • Apr 2009
                                • 957
                                • Salo

                                #90
                                Originally posted by Mikkeri View Post
                                Tiedän kyllä että disukka käy väljänä itsekseen, mutta mikä periaate siinä on kyseessä nyt tässä ongelmassa?
                                Jos sitä polttoainetta jää palotilaan väärän suihkutus ajan jäljiltä, syttyyhän se.
                                Juuri näin, savu ja ääni on kyllä sen oloista että ei viitsi/uskalla käynnissä pitää.

                                No koittamaan vain onko nokka puoli kiekkaa pielessä, mutta toisaalta kiinnostaa tietää miten ketjujen vaihdossa sen nokan saa noin vituilleen laitettua.
                                No tämä case tuntuu muutenkin olevan perinteinen 'kaikki on kunnossa, mutta mikään ei toimi' ongelma.
                                E61 525i, Suzuki VS1400
                                Exät: Jaana, Susanna, Maija

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎