Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA laatikkovikaa?!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #61
    Originally posted by Keke71 View Post
    Kerkesitkö kuuntelemaan että äänsikö tuo vetolevy mitenkään?
    Ei mitään ihmeellistä kuulunut. Pari kertaa kuului laatikosta rallatusta kun tuossa sitä "vikatilassa" testailin mut kuului hyvin suurella todennäköisyydellä muualta kuin vetolevystä.

    Tuon vauhtipyörän pelti on kyllä todennäköisesti ollut tuollainen aika kauan. Pohjapanssarin päältä tipahti pieni pelti"klimppi/nippu"(tippunut turbiinikotelon pohja-aukosta..?) joka oli melkoisen ikääntyneen näköinen.

    Originally posted by Clavurion View Post
    Tartuit sitten härkää sarvista!

    Aika valmiilta näyttää tuo öljy. Sen alkuperäisen öljyn väri on kyllä ruskea, mutta ei noin tumman puhuva.

    Käytännön työn suorittaneilta olisi aina mukava kuulla, oliko tuossa operaatiossa jotain kinkkisiä paikkoja ja sitä myöten vinkkejä tuleville sukupolville. Saitko jostain erikoistyökaluja, vai miten turbiinin "lukitus" onnistui?

    Vauhtipyörän pellitys on kyllä minullekin täysi mysteeri.
    Edit: Itse kyllä miettisin vahvasti vauhtipyörän irrotusta ja ainakin loppujen peltien irrotusta/koneistusta ja sitten tasapainotuksen tarkistamista.
    Tarkoitus on tehdä yhteenveto tuosta laatikon vaihdosta tuonne "E39 projektisivuille" sitten kun auto on kasassa.

    Pitää varmaan ottaa tuo vauhtipyörä irti ja poistaa loputkin tuosta pellistä. Harmi kun en hoksannut ottaa sitä pois silloin kun auto oli nosturilla, olis nyt kaikessa rauhassa saanut tehdä tuo valmiiksi. Noh, katotaan josko tuonne alle jaksais ja mahtuis ryömiä joku päivä. Veis sitten tasapainotukseen johonki konepajaan.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • Keke71
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 340
      • Kiiminki

      #62
      Ja samalla menee tietty kampuran takapään stefa vaihtoon? Ainakin itse sen vaihtaisin.
      E39 540iA Touring

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9142
        • Oulu

        #63
        Originally posted by Keke71 View Post
        Ja samalla menee tietty kampuran takapään stefa vaihtoon? Ainakin itse sen vaihtaisin.
        Ehdottomasti, kun sinne asti on päästy.
        Samalla tietysti tutkii suurennuslasin kanssa rättinivelen kunnon ja kardaanin takapään vakionopeusnivelkin voisi kaivata pesua ja tuoretta vaseliinia.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • opl21
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2007
          • 320
          • Itävalta

          #64
          [quote=Exami;1269157]Tosiaan taas osa huokasee.. osalla menee keppejä rattaisiin oikeen urakalla toivottavasti saat jonkun hienon keinon tähän laatikkovikasten 530d ihmisten mailmaan ... itse kiittelen valintaani manuaalin osalta...



          Ei voi kyllä yhtyä tuohon kiittelyyn,sillä mieluumin vaihtaisin/korjaisin vaikka parikin lootaa tuosta kuin vaihtaisin sen manuaalin vaivallisuuteen ja luksuttomuuteen...

          Huomasitko muuten thuppu ennen hajoamista nelos ja viitos vaihteen välillä ylimääräistä vaihtelua/töksähtelevämpää moottorijarruttelua?
          Ajattelin vain että kaverin loota kun aikoinaan leipoi niin nuo olivat ensimmäiset oireet ja tietysti leivontaa edelsi kuminpoltto parin viikon takaa.
          sigpic

          F01 730d -09
          Ex
          E70 x5 3.0d-08
          e39 M5-99
          e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
          (Ego)
          e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
          e39 528ia -97 200hp/290nm
          e36 320i -94
          e30 320i -89

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #65
            Originally posted by opl21 View Post
            Huomasitko muuten thuppu ennen hajoamista nelos ja viitos vaihteen välillä ylimääräistä vaihtelua/töksähtelevämpää moottorijarruttelua?
            Ajattelin vain että kaverin loota kun aikoinaan leipoi niin nuo olivat ensimmäiset oireet ja tietysti leivontaa edelsi kuminpoltto parin viikon takaa.
            En mitään erikoista huomannut, ehkä hiukan herkästi heitti pienempää kun 100:sen vauhdista lähti kiihdyttään. Hetkeä ennen totaalilaukeamista sitten oireili erikoisesti, mitä olenkin selittänyt tuolla ekassa viestissä.

            Tiedossa on pari muutakin juuri tapahtunutta laatikkorikkoa S-joen seudulla. Yks X5 ja toinen 530dA...
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #66
              Sinne läks laatikko maailmalle. Toivotaan että jotain tulee tilalle (pian).
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #67
                Hyvää tarinaa, halutaan kuulla loput myös.

                Originally posted by -Tapi View Post
                ...
                Manuaalin puolesta en osaa puhua.. Se ei vain mielestäni mitenkään sovi E39:siin ilman M5-merkintää. Manuaali 530d:lla paljon ajaneena olen huomannut että sen voimansiirto on hauras kun vääntöä on noin 650 Nm. Vakiokytkin ei kestä, vauhtipyörä ei kestä, kovan vauhtipyörän ja sintterikytkimen kanssa laatikko alkaa kuulostamaan pikkuhiljaa enemmän ja enemmän betonimyllyltä jne....
                Joo-o, tämä auto/manu on tietysti sellainen makuasia että sinänsä turha kiistellä kumpi on "parempi". Mutta kun näistä automaateista aloitetaan vikaraportointi niin toisilla unohtuu äkkiä ne manuaalilaatikon kytkin- ja painelaakerirempat.
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #68
                  Originally posted by Kentsu View Post
                  ....niin toisilla unohtuu äkkiä ne manuaalilaatikon kytkin- ja painelaakerirempat.
                  ...ja se jatkuva tulpattoman mopon polkeminen....

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #69
                    Originally posted by Kentsu View Post
                    Hyvää tarinaa, halutaan kuulla loput myös.
                    Uusi laatikko on parasta aikaa Ruotsin puolella tulossa. Toivotaan, että ehtisi huomiseksi perille. Kyselin muuten mielenkiinnosta ATB:n pojilta millaisin välein ne suosittelee öljynvaihtoa näihin askeihin... 40tkm/2v välein oli suositus. Luulis, että he tietävät mistä puhuvat "muutaman" laatikon kokemuksella.

                    Eli laatikko tulee kuivana, joten hyvä, että oli tuota ölppää jemmassa valmiiksi ennestään. Turbiini kannattaa ilmeisesti täyttää ennen paikalleen laittoa?

                    Kysymys noista vauhti/hammaspyörän/vetolevyn kiinnitysruuvien momentista? Eli kuin tiukalle ne tulee vetää kiinni? Entä tuosta TIS laatikkovaihto ohjeista, jos on merkitty seuraavasti: Tightening torque, 24 71 1AZ / 2AZ. Miten tuota tulkitaan? Mikä tuossa on momentti?
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #70
                      Originally posted by Thuppu View Post
                      TIS laatikkovaihto ohjeista, jos on merkitty seuraavasti: Tightening torque, 24 71 1AZ / 2AZ. Miten tuota tulkitaan? Mikä tuossa on momentti?
                      Oikeassa TIS:issä nuo kohdat ovat linkkejä joista aukeaa momenttitaulukko ja nuo 1AZ ja 2AZ on sen taulukon eri kohtia/rivejä. Joten ei niitä tulkita. Nuo molemmat on 21Nm.

                      Onko sinulla ne pari erikoistyökalua vai miten aiot tehdä laatikon kiinnityksen/keskityksen?
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        #71
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Oikeassa TIS:issä nuo kohdat ovat linkkejä joista aukeaa momenttitaulukko ja nuo 1AZ ja 2AZ on sen taulukon eri kohtia/rivejä. Joten ei niitä tulkita. Nuo molemmat on 21Nm.
                        Jaahas, olipas hankalat nuo momentti systeemit. Pitäis näköjään tuo TIS imaista jostain.

                        Seuraaville momenteille olis tarvetta:

                        26 11 1AZ

                        26 11 6AZ

                        24 40 1AZ (Tärkeä)

                        24 00 1AZ (Tärkeä)

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Onko sinulla ne pari erikoistyökalua vai miten aiot tehdä laatikon kiinnityksen/keskityksen?
                        Tuota, oliko tuossa mitään elintärkeää työkalua..? Onko näissä joku kompa jota en itse ole ymmärtänyt? Vetolevyn reikä pitää olla suojapellin "tarkistusaukon" keskikohdalla ja turbiinin kiinnitysreiät pitää kohdistaa vetolevyn reikien kohtaan. Siihen on tuollainen tappi ohjuri jonka vois tehdä vaikkapa ruuvista... Jotenki kuvittelin, että tuon pystyis jopa asentamaan ilman tuota tappia, mut kohdistus on vain hankalampaa ja pitää olla tarkempi.



                        Last edited by Thuppu; 03-07-2008, 15:38.
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #72
                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Jaahas, olipas hankalat nuo momentti systeemit. Pitäis näköjään tuo TIS imaista jostain.

                          Seuraaville momenteille olis tarvetta:

                          26 11 1AZ

                          26 11 6AZ

                          24 40 1AZ (Tärkeä)

                          24 00 1AZ (Tärkeä)


                          Tuota, oliko tuossa mitään elintärkeää työkalua..? Onko näissä joku kompa jota en itse ole ymmärtänyt?
                          Nuo momentit on melkoinen soppa, siellä on joissain kohdissa 5 eri momenttia riippuen siitä millaiset pultit autossa on... Voin lähettää nuo sivut pdf:nä jos laitat sähköpostiosoitteesi pm:llä.

                          Tärkein työkalu taitaa olla tuo tappi. Mutta jos se onnistuu ruuvilla niin sama kai se on. Minä siis en tiedä tuosta asiasta, jotkut BMW:n erikoistyökalut kyllä ovat hyvinkin yksinkertaisia, joten toivottavasti tuokin on sellainen.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • ongelmalapsi
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1063
                            • Hämeenlinna

                            #73
                            Tuo tappi on hyvinkin yksin kertainen, joskus aikanaan tuli mitat selvitettyä ja sorvattua tommonen.
                            -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                            -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                            -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                            -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                            -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                            Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                            GMC Topkick C6500 rollback -95
                            Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                            E46 330xiA -02
                            Chrysler neon -99

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #74
                              Tadaa!

                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9142
                                • Oulu

                                #75
                                Originally posted by Thuppu View Post
                                Tadaa!
                                Siellä Seinämäellä taisi joulu yllättää.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎