Announcement

Collapse
No announcement yet.

328i imusarja ->m50 imusarjaan ->Tehokäyrät tippuivat? *Ratkaistu*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #46
    Kyllähän tuossa on selvä tehon rajautumisen meininki, jostakin syystä.
    Harmi ettei otettu aiemmin livedataa kun oli vielä vakioimusarjalla...
    Toki tuo moottorin lämpötila kannattaa ensin korjata kuntoon, vaikutuksensa silläkin on moottorinohjaukseen mutta en usko kuitenkaan sen kovin paljoa lisää voimaa tuovan.
    Bensiinin paineet kannattaa tarkistaa (mittarikin on nyt sitten tilattu ensi viikoksi) ja tuotto, pumpun tuotonhan voi yksinkertaisesti tarkistaa mitta-astian ja kellon avulla, letku irti ja astiaan ja sitten hyppylangalla ohitetaan pumpun rele määrätyksi ajaksi ja katsotaan paljonko bensaa tuli. Tähän pitäisi jotakin referenssidataakin löytyä? Toki laskennallisesti määrästä voidaan päätellä mille teholle se riittää.
    Maksimi ilmamäärä (ilmamäärämittarin ilmoittama) mitä koneen läpi saatiin virtaamaan oli tuolla 630kg/h tienoilla, nyt voisi toki laskeskella mille teholle tämä riittää (järkevällä seossuhteella), ja paljonko bensiiniä pitäisi tuolloin seoksessa olla ja riittääkö pumpun tuotto siihen.
    Tuo livedata ote taisi olla nelosvaihteella vedosta ylämäkeen.?
    Dataa otettiin monenlaisesta ajotilanteesta (ruuhkasta vähän haittaa) eikä mikään arvo sillätavalla poikkeava ollut jotta mitään varsinaista vikaa voisi niiden perusteella määrittää, paitsi tietysti tuo jo ilmeinen termostaatin vika.

    Se stratification potikka lienee keskisuuttimien välissä oleva sädin (ellei tuossa ole takapotikkaa) tai jotain, mutta täytyy jatkaa tiedonhakua vielä tämän osalta.

    Pointtina vielä, tuo havaittu kierrosten hyppääminen hetkeksi n 500 rpm ylemmäs kytkin rullatessa painettaessa voisi kertoa jostakin, tällä hetkellä se ei avaudu minulle mutta pohtikoon viisaammat.
    Last edited by WSE1; 01-11-2008, 02:24.

    Comment

    • datzka
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 778
      • Jyväskylä

      #47
      Paljon sillä autollas on rullattu? Moottoreilla kun on muutenkin tapana kulua, nokat ym. jotka tietysti automaattisesti vaikuttaa näihin asioihin.

      Ihan ekana lähtisin perusasioista eli tulpat + ilmansuodatin ym. jutut kuntoon. Sitten lähtee testaamaan vaikka toista maffia ja muuta mitä täälläkin ehdotellaan.

      Mutta sitten piilee kysymys, että onko järkeä lähteä hirveitä summia iskemään rahoja/aikaa likoon sen takia kun pemarista puuttuu 10hp ja toimii muuten hyvin. Mielestäni ei, mutta autohan ei tosin minun olekkaan (Itsehän tein reilu vuosi sitten saman muutoksen + kaasuläpän suurennuksen +13hp erotuksella ennen modia penkitykseen).

      Enivei, älä siitä penkkituloksesta huolehdi kun ei tehot ollu yli 200. Penkkien tulokset ei meinaa ole vertailukelpoisia ja siihen tulokseen kun vaikutaa ilman lämpötilat yms. muuttuvat tekiät. Penkkien tuloksissa on helposti 15% heittoa toisiinsa nähden.
      ///M3 97-

      Comment

      • rick the rocket
        Bimmer Rookie
        • Sep 2008
        • 191
        • Mänts

        #48
        autolla rullattu 198 tkm ja ilmansuodatin ja tulpat ei hirveän vanhoja ole. En ala joo upottamaan älyttömästi rahaa vian löytymiseen. Se tuon sarjan vaihtaminen oli hauskaa kerran -> jos siihen hommaan pitäis uudestaan ryhtyä niin vituttaishan tuo. Ja jos viet johonki vaihettavaks niin pari sataa menee siinäkin.

        En kyllä usko, että samassa penkissä ja 3 päivää eroa vakioimarilla ja m50 imarilla vetojen välissä olis 15% eroa, vai mitä tarkoitit?

        tietenkin varmasti penkeissä erona toisiinsa löytyy noita heittoja
        E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

        Comment

        • rick the rocket
          Bimmer Rookie
          • Sep 2008
          • 191
          • Mänts

          #49
          auto on manuaali

          Originally posted by NikitaT View Post
          En tiiä ootko lukenu jo tän topiikin, jospa siitä olis apua.




          EDIT: Rick the rocket; onko autosi muuten manuaali vai automaatti?
          E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

          Comment

          • Tuiske
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 1441
            • Lempäälä

            #50
            Onko varma ettei putki tai katit ole tukossa? Tässä oli taannoin yksi tapaus missä putki kuulostikin aivan normaalilta mutta tehoja söi kovasti tukossa olevan rikkinäiset katit.
            Corvette C4 LT4 TURBO
            Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

            Comment

            • rick the rocket
              Bimmer Rookie
              • Sep 2008
              • 191
              • Mänts

              #51
              Tuota ei ole tutkittu, siis noita katteja siis. Hyvä huomio, tosin eikös lambdat olis sekoillu, jos kateissa olis ollu häikkää? mahdolliset viat

              -bensanpaineensäädin
              - katit

              Vaihdan nyt ensviikon alusta ton termarin ja vaihdatanpa vielä tulpatkin, niin onpahan neki katottu.
              E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

              Comment

              • Hammu
                Moderator
                • Nov 2006
                • 3971
                • Nurmijärvi

                #52
                Originally posted by rick the rocket View Post
                Hyvä huomio, tosin eikös lambdat olis sekoillu, jos kateissa olis ollu häikkää?
                Ei, koska lambdat on pakosarjoissa ennen katteja...
                Eikä ne lambdat sitä haista jos katit on tukossa.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #53
                  Stratification potentiometer on ilmastoinnin erästä läppää seuraava potikka. Muistaakseni sekoitusläppä mutta en nyt mene vannomaan.

                  Mites lambdat käyttäyty testilenkillä? Entä miten nokan asento suhteessa pyydettyyn? Sytkä on myös yllättävän myöhäsellä, B28 karttoja mulla ei ole, mutta B25 nähden ollaan perässä useita asteita -> näyttikö imuilman lämpöanturi järkeviä? Toki B28 vaatii erilaiset ennakot mutta tuo ~21º tuntuu aika vähältä täyskaasulla noilla kiekoilla.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • rick the rocket
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2008
                    • 191
                    • Mänts

                    #54
                    tuolla siis (sytytys myöhässä?) on vaikutusta tuohon mahdolliseen tehohävikkiin?
                    E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

                    Comment

                    • Hammu
                      Moderator
                      • Nov 2006
                      • 3971
                      • Nurmijärvi

                      #55
                      Originally posted by rick the rocket View Post
                      tuolla siis (sytytys myöhässä?) on vaikutusta tuohon mahdolliseen tehohävikkiin?
                      Tottakai jos sytytys on ajoissa tai myöhässä niin se vaikuttaa tehoihin negatiivisesti.

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        #56
                        Originally posted by Cell View Post
                        Mites lambdat käyttäyty testilenkillä? Entä miten nokan asento suhteessa pyydettyyn? Sytkä on myös yllättävän myöhäsellä, B28 karttoja mulla ei ole, mutta B25 nähden ollaan perässä useita asteita -> näyttikö imuilman lämpöanturi järkeviä? Toki B28 vaatii erilaiset ennakot mutta tuo ~21º tuntuu aika vähältä täyskaasulla noilla kiekoilla.
                        Lambda toimi rich-lean alueilla niinkuin kapeakaistan kuuluukin, varsinaisia katkoksia signaalissa ei havaittu, reagointi kaasun asentoihin normaalia. IAT koko ajan normaali. Nyt jälkeenpäin ajatellen knock sensor olisi ollut viisasta testata, ei toki mieleenkään tullut että kone voisi nakuttaa ja myöhäistää sytkää sen takia (tämä vain eräänä mahdollisuutena). Toki moottorinlämmön vaikutus sytytyksen ajoitukseen voinee olla sama? Tosin mielenkiintoisen asiasta tekee se että aikaisemmin normi imusarjalla dynotetut arvot ovat järkeviä, joten kaiken tekniikan toiminnan siis pitäisi tämän mukaan olla linjassaan...

                        Livedatan luenta Dynossa ajaessa olisi ihanteellisin vaihtoehto selvittää mahdollisia ongelmia (ja säätöjen vaikutusta), normi liikenteessä kun on tiettyjä vaikeuksia päästä sopiviin ajotilanteisiin. Tässä olisi yksi lisäarvopointti dynojen omistajille...

                        Comment

                        • rick the rocket
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2008
                          • 191
                          • Mänts

                          #57
                          Tää menee kyllä mielenkiintoiseksi. Jos nyt oikein summaan tän asian, niin tekniikka pitäisi olla kunnossa, mutta lisää heposia ei vain tule. Mikään ei muuttunut 3 päivän aikana kuin tuo paremmin virtaava imusarja. Eli voidaanko jo siis päätellä, että seuraavien operaatioiden jälkeen, jos mitään ei muutu;

                          - termarin vaihto
                          - tulppien vaihto
                          - sytytyksen säätö ?

                          ...m50 imusarja m52b28 koneessa ei lisää tehoja? Mulla voi ja laittakaa ihmeessä linkkiä johonkin dynolappuun, jossa on tehty vain ja ainoastaan sama muutos, jotta näkisin oikeesti faktaa, että tuo muutos on jollakin toiminut..
                          E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

                          Comment

                          • Bouma
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2007
                            • 3108
                            • Tampere

                            #58
                            tuplat
                            MB CLS-12 350CGI AMG

                            MYSTINEN.FI

                            Comment

                            • Bouma
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2007
                              • 3108
                              • Tampere

                              #59
                              Originally posted by rick the rocket View Post
                              Eli voidaanko jo siis päätellä, että seuraavien operaatioiden jälkeen, jos mitään ei muutu;

                              ...m50 imusarja m52b28 koneessa ei lisää tehoja? Mulla voi ja laittakaa ihmeessä linkkiä johonkin dynolappuun, jossa on tehty vain ja ainoastaan sama muutos, jotta näkisin oikeesti faktaa, että tuo muutos on jollakin toiminut..
                              Kyllä se vaikuttaa esim. Gonzalezin vanhassa E36 328 oli tuo M50 imari ja auto kävi penkkipäivillä kesällä ja tulos tais olla 215hv luokkaa. tuossa on toisella kaverilla myös E36 328 M50 imarilla otettu penkistä 220hv mutta väännöt oli 275nm. Eli kyllä se vaikuttaa tehoihin mutta tiputtaa vääntöjä.
                              MB CLS-12 350CGI AMG

                              MYSTINEN.FI

                              Comment

                              • Hammu
                                Moderator
                                • Nov 2006
                                • 3971
                                • Nurmijärvi

                                #60
                                Originally posted by Bouma View Post
                                Kyllä se vaikuttaa esim. Gonzalezin vanhassa E36 328 oli tuo M50 imari ja auto kävi penkkipäivillä kesällä ja tulos tais olla 215hv luokkaa. tuossa on toisella kaverilla myös E36 328 M50 imarilla otettu penkistä 220hv mutta väännöt oli 275nm. Eli kyllä se vaikuttaa tehoihin mutta tiputtaa vääntöjä.
                                Joo, ja paljonko niistä oli dynotettu samassa penkissä ennen modia?
                                Jos ei löydy faktaa samasta penkistä ennen ja jälkeen, niin tästäkin postauksesta hyödyttiin taas, no, ei mitään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎