Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    Originally posted by jussi_r View Post
    Mikään luettelemistasi osista ei hajoa ilman havaittavaa oireilua, eikä vie mukanaan koko pataa. Poislukien joidenkin huonojen moottorikonstruktioiden käyttämä nokkahihna, joka näin voi tehdä, mutta siksi sille onkin annettu vaihtoväli.
    Kyllä täältä foorumilta löytyy useita käyttäjiä, joilla esimerkiksi vesipumpun hajoaminen on aiheuttanut täystuhon tai ainakin ison remontin. Ei kaikki autoilijat seuraa jäähdytysnesteen lämpömittaria ajossa 10 sekunnin välein. Joskus vahinko voi tapahtua yllättävänkin äkkiä, eli ajetaan epähuomiossa "lämmöt punaisella" ja seuraukset on kohtalokkaat.

    Ja jos ei puhuta moottoririkosta, niin kuinkahan monta BTCF:n käyttäjää löytyy, joilla on esimerkiksi jäätynyt huohotinputki talvella? Olettaisin että useampi kymmenen käyttäjää löytyisi, joilla moottori on puskenut öljyt pihalle huohotinputken tukkoon menemisen takia. Melkoinen "tyyppivika" siis tämäkin. Suurimmalla osalla on vaan ollut sen verran hyvää tuuria, että isompaa moottoririkkoa ei ole tapahtunut. Joka olisi tämänkin "tyyppivian" tapauksessa erittäin mahdollista! (Öljyt lentää koneesta -> voitelu loppuu -> laakerivaurioita / jopa kiinnileikkaaminen)

    Originally posted by jussi_r
    Näytä mulle se BMW:n julkistama vaihtovälinäkemys imusarjalle. BMW lähinnä hyssyttelee asiaa, koska olisihan se noloa että perinteisesti ikuisena osana pidetty imusarja pitäisi vaihtaa.
    Minulla ei ole tietoa tuollaisesta vaihtovälinäkemyksestä, joten en voi sellaista sinulle esittää. Asiasta olen ainoastaan kuullut erilaisia huhuja, eikä mitään paperilla olevaa faktatietoa löydy. Nolo vikahan tuo on, mutta ilmeisesti aika heikkorakenteiset läpätkin sinne imusarjaan on menty laittamaan.

    Originally posted by jussi_r
    Mun mielestä mikkomanin valitsema tie viedä asiaa eteenpäin on hieno teko, ja hän on mielestäni noin about 100% oikeassa näkemyksissään. Tuo on siis oikein ja oikeudenmukaista. Sen sijaan valmistajan ryhtiliikettä odotellessa on pienen kuluttajan kannalta viisasta valita se pienimmän riesan tie, ja poistaa läpät. Mikään muu toiminta ei ole viisasta, joskin esim. imusarjan uusiminen tai säännöllinen puhdistaminen nekin alentavat vaurioriskiä merkittävästi. Ovat vaan aika hintavia ja/tai työläitä juttuja.
    Kyllä, olen tästä asiasta osittain samaa mieltä. Jos auto on rikkoontunut noiden imusarjan läppien takia ja tuosta "typpiviasta" ei ole aikuisten oikeasti koskaan kuullutkaan, on asia mielestäni aivan eri. Eli jos autoaan on huollattanut merkkiliikkeessä hyvässä uskossa, eikä asiasta ole koskaan varoitettu, on mielestäni perusteltua saada jonkinlainen korvaus tai alennus korjauksen hinnasta. Oletetaan nyt, ettei kyseessä ole se 468tkm ajettu 03/2000 530dA.

    Mutta se minkä takia kirjoitin taas tähän topiciin, oli ne kommentit, joiden perusteella auton tulisi kestää 10 vuotta / 200 000km ilman mitään ylimääräisiä remontteja. Mielestäni tämä olettamus ei ole realistinen. Eikä edes järkevä peruste sille, miksi BMW:n pitäisi korvata jotain noihin imusarjan läppien rikkoontumiseen liittyen.
    Last edited by Juhis; 12-02-2009, 12:10.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • opl21
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2007
      • 320
      • Itävalta

      Originally posted by pouri View Post
      Joku jolta löytyy mahdollisuus dynottaa autonsa voisi kokeilla onko näillä läppien poistolla dynossa nähtävää vaikutusta, jos ei muuten, niin ihan mielenkiinnosta.

      Dynotettu on ennen ja jälkeen....

      Automaatin käyrässä ei pahemmin muutoksia...Sama penkki ja pari kuukautta välissä
      Eli kun läpät nyppi vittuun nin tehot nousi kauttaltaan muutaman hevosen ja väännöt suhteessa saman verran.-->Imusarjan puhdistuksen vaikutusta luultavasti kuitenkin....Mutta mitään häviötä ei ollut havaittavissa millään osa-alueella.Positiiviset kokemukset siis
      Last edited by opl21; 12-02-2009, 12:44.
      sigpic

      F01 730d -09
      Ex
      E70 x5 3.0d-08
      e39 M5-99
      e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
      (Ego)
      e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
      e39 528ia -97 200hp/290nm
      e36 320i -94
      e30 320i -89

      Comment

      • jussi_r
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1655
        • Nurmijärvi

        -----
        Last edited by jussi_r; 31-12-2009, 00:45.
        M3 Cabrio Individual
        530d GT xDrive
        GL420 CDI
        ZX-12R

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          Originally posted by jussi_r View Post
          Siitähän saa syyttää vain itseään. Autoillessa on muutenkin hyvä pitää silmät auki, ja joka ei huomaa syttyvää valoa tai taipuvaa mittaria, kaivakoon taskuaan.
          Eli jos "motorschaden" valo syttyy palamaan ja sitä ei huomaa ajoissa, niin silloin on ihan oikein, jos joutuu ostamaan uuden moottorin? Mutta jos ei ole tietoinen auton "tyyppivioista" ja sellainen sattuu kohdalle, niin silloin on auton valmistajan/maahantuojan/myyjän korvattava?

          Pitäisiköhän noihin BMW:n umpiluotettaviin dieselmalleihin kehitellä joku "imusarjan läpät irti" varoitusvalo. "Imusarjan vaihtoväli on täyttynyt, sammuta moottori ja tilaa hinausauto lähimpään BMW-huoltoon".

          Originally posted by jussi_r
          Sitä paitsi useissa malleissa taitaa olla vielä meidän oloihin suunniteltu lämmitettävä huohotin tarjolla. Suomi-autoissa vissiin vakiona, ja tuontiautoihin sitä osataan suositella.
          Eli siis on ihan OK myydä Saksassa sellaisia autoja, joita ei voi käyttää pakkasessa? Koska Saksahan on urbaanin legendan mukaan vähän kuin Kanarian saaret, aina paistaa aurinko, on vähintään +20 lämmintä ja luntakaan ei ole nähty kuin elokuvissa. Ja jos joku epäonninen erehtyy tästä paratiisista hankkimaan autonsa tänne pohjoisnavalle, niin se on oma moka? Entäs ne suomiautot, joista on mennyt huohotin tukkoon? :think

          Tarkennetaan vielä. Eli autossa ei saa olla sellaista "tyyppivikaa", kuin mahdollisesti irtoavat imusarjan läpät. Jotka voivat huonolla tuurilla rikkoa moottorin. Mutta vesipumput ja startit kyllä saa hajoilla, huohottimet mennä tukkoon ja öljyt lentää pihalle koneesta yms. Koska kaikki kovat automiehet tietää aina, miten noissa tilanteissa täytyy toimia. Eikä huohottimen jäätyminen vaikka Lapin reissulla pitäisi edes ärsyttää ketään. Mutta jos kysymyksessä on dieselmoottorin imusarjan läpät..

          Originally posted by jussi_r
          Sen nyt vaan pitää oikein huollettuna/käytettynä kestää sen 10v/200tkm, piditpä sinä siitä tai et.
          Sen nyt vain pitää kestää 10v/200tkm? Kuka tämän maagisen luvun on määritellyt, joku suomalainen kuluttaja-asiamies?
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • jussi_r
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1655
            • Nurmijärvi

            -----
            Last edited by jussi_r; 31-12-2009, 00:45.
            M3 Cabrio Individual
            530d GT xDrive
            GL420 CDI
            ZX-12R

            Comment

            • mikkoman72
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 93
              • Helsinki

              Originally posted by Juhis View Post
              Tämä kiinnostaisi minuakin tietää. Aika naurettavaa edes kuvitella, että mikään auto kestäisi 10 vuotta ja 200 000km ilman mitään ylimääräisiä korjauksia.
              Totta kai osia vaihdetaan kun ne kuluu: turbot, pumput, hihnat, letkut, yms. Mutta tämä osa (imusarjan läpät) ei ole

              - nähtävissä/havainnoitavissa
              - huolto-ohjelmassa
              - sellainen, josta jotenkin näkisi onko se kohta hajoamassa, VAIKKA sinne imusarjaan katsoisi
              - kuluva osa

              Imusarjan läpät sitä vastoin ovat sellainen osa, joka

              - rikkoutuessaan tuhoaa täysin ehjän koneen
              - hajoaa riippumatta kuluneisuudesta tai ajomäärästä
              - sijaitsee sellaisessa kohdassa, että sen PITÄÄ kestää (vrt. nokkahihna, josta on jo kuluttajaviranomaisen linjaus: pitää kestää vaihtoväli ja jos vaihtoväliä ei ole, niin auton ikä)

              Comment

              • mikkoman72
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 93
                • Helsinki

                Originally posted by Vesipumppu View Post
                Tuohon osan parantamiseen. BMW:n olisi tehnyt fiksusti jos olisi tehnyt markkinoille pelkät parannetut läpät. Olisi sekä asiakkaille ja BMW:lle halvin. Tietysti läppien vaihto ei poista karstaa imusarjan sisältä. Onko siellä edes hirveesti karstaa noissa ollut(tuossa purkamassani ei ollut)?
                Omassani, eikä saamieni titojen mukaan ole ollut muissakaan. Karsta tai karstattomuus ei vaikuta. Tästä onjo pari asiantuntijalausuntoakin: osassa on suunnitteluvirhe.

                Originally posted by Vesipumppu View Post
                Mitäs jos jostain autoista menee tyypillisesti ECU:ja? Pitäisikö takuuseen mennä 10 vuotta vanhastakin? Mitäs jos sun oma kotitietokoneesi menee 5 vuotiaana rikki, vaikka prosessori mykäksi? Takuuseen?
                Tuotteen tulee kestää se, mitä sen voi olettaa kestävän. Piste. Tämän linjan on vetänyt kuluttajaviranomainen ja tuomioistuin. Auton moottorin tulee kestää auton ikä. Auton ikäodotus voi vaihdella, riippuen mitä sen tyyppiseltä autolta voidaan odottaa iäksi.

                Mitä luulet, onko BMW kummassa päässä normaalia odottavaa ikää, vaikkapa Kiaan verrattuna: pitkäikäinen vai lyhytikäinen? Asian arviointiin vaikuttaa myös tuotteen hinta.

                Originally posted by Vesipumppu View Post
                2) Ei ole mitenkään harvinaista että valmistaja päivittää silloin tällöin huolto ohjelmaa. Tarkoittaako tämä että autossa on tyyppivika? Valmistajan pitäisi automaattisesti korvata?
                BMW *EI* ole päivittänyt huolto-ohjelmaa. BMW on vain antanut varsin salaillun ohjeen huoltamoille, että asiakkaalle tulee suositella imusarjan vaihtoa tai "muuten asiakas saa maksaa moottorin korjauksen itse, jos hajoaa" kuittauksen pyytämisineen jne. Eli vastuun välttelyä, ei asian kunnollista kuntoon saattamista BMW:n taholta.

                Originally posted by Vesipumppu View Post
                3) Onko vahinko sitten paljon? Kuinka paljon? Kuinka paljon suhteessa myytyjen autojen määrään? Kuinka paljon vahinkoja pitää olla että asiasta tulee tyyppivika? Mitä jos kyseistä mallia on myyty Suomeen 10 kappaletta ja 3:een tulee samaan osaan vika?
                Tämä on selvittelyn alla. Emme tiedä vielä tarkkaa määrää, koska otos on rajoittunut vain tänne foormille ja täällä tietoisuus tästä ongelmasta on monta kertaluokkaa suurempi kuin
                foorumia lukemattomilla (= varmaan noin 99% omistajista).

                Originally posted by Vesipumppu View Post
                Johonkin sen takuuraja pitää vetää kun ei eletä kommunismissä vaan
                Korostan: tässä EI puhuta takuusta yhtään mitään.

                Tässä puhutaan *virhevastuusta* ja siitä, että vika on ollut autossa jo upouutena ja se *ilmenee* sattumanvaraisesti (riippuen kuun asennosta, tuurista ja siitä lukeeko tätä foorumia).

                Ei valmistaja voi tehdä viallista tuotetta ilman seurauksia. Sillä, milloin tuo vika ilmenee, ei ole mitään merkitystä, jos se on oletettavan käyttöiän sisällä. Ja käytännössä kaikki vauriot, mitä minulla on kasassa, ovat helpostikin.

                Comment

                • mikkoman72
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 93
                  • Helsinki

                  Originally posted by Juhis View Post
                  Tämä kiinnostaisi minuakin tietää. Aika naurettavaa edes kuvitella, että mikään auto kestäisi 10 vuotta ja 200 000km ilman mitään ylimääräisiä korjauksia. Tottahan toki uusi auto kestää usein helpostikin tuon 200 000km ajosuoritteen tai jopa selvästi enemmän, jos se tulee esim. muutaman ensimmäisen vuoden aikana. Vaikkapa taksikäytössä hyvinkin yleistä. Mutta on aivan naurettavaa olettaa, jos autolla on ikää 9 vuotta ja sillä on ajettu 190 000km, että sen pitäisi olla vielä jollakin tapaa myyjän tai valmistajan virhevastuun alainen.
                  Kuten aiemmassa postauksessa totesin, auton/osan odotettavaan ikään vaikuttaa:

                  - objektiivien käsitys kyseisen tuotteen laadusta
                  - tuotteen hinta
                  - se, mikä huolto-/vaihto-ohje osasta on annettu (nyt ei mitään)
                  - moottorin (eli tässä tapuksessa osan) tulee kestää KOKO auton ikä/osan vaihtoväli

                  Siksi olenkin kysynyt BMW:ltä, onko normaalia/hyväksyttävää, että BMW:n kone kestää satunnaisesti alle 200tkm, jonka jälkeen se on tuhoutunut. Eivät varmasti mene tuollaista sanomaan ääneen: "BMW:n kone saattaa kestää vähemmän kuin KIA:n".

                  Ja useimmissa kirjoituksissa unohdetaan se tosiseikka, että VIRHE on ollut autoissa jo uutena. Jos koneen tuhoava virhe ilmenisi heti, niin kaikkihan olisivat välittömästi BMW:n kimpussa. Joten miten tämä eroaa siitä, muuten kuin ilmenemisnopeuden osalta? Ei se virhe synny sinne ajamalla.

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    Originally posted by jussi_r View Post
                    Kyllä. Alat vihdoin ymmärtää.
                    Kyllä minun mielestäni esimerkiksi tuo huohottimen jäätyminen tai tukkeutuminen on vähintään saman tason ongelma, kuin imusarjan läppien ongelma. Imusarjan läpät aiheuttavat useammin moottoririkon, mutta tuo huohotinongelman ilmeneminen on paljon yleisempi. Käsittääkseni BMW on tiedottanut tuosta huohotinongelmasta ainakin Suomessa?
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      Originally posted by mikkoman72 View Post
                      Totta kai osia vaihdetaan kun ne kuluu: turbot, pumput, hihnat, letkut, yms. Mutta tämä osa (imusarjan läpät) ei ole

                      - nähtävissä/havainnoitavissa
                      - huolto-ohjelmassa
                      - sellainen, josta jotenkin näkisi onko se kohta hajoamassa, VAIKKA sinne imusarjaan katsoisi
                      - kuluva osa
                      Tästä asiasta olen hieman eri mieltä. Ei turboahdinta tai starttimoottoria ole huolto-ohjelmassa. Eikä niiden kuntoa voi nähdä ulospäin. Silti ne vaan hajoavat joku kaunis päivä. Esimerkiksi E60/E61 530d malleissa on ollut ongelmia starttimoottorin kestävyyden kanssa. Siis alle viisi vuotta vanhoihin autoihin on jouduttu vaihtamaan starttimoottoreita. Silti ihmiset uusivat noita turboja ja starttimoottoreita alle 200tkm ajettuihin autoihin.

                      Samoin BMW:llä on ollut ongelmia automaattivaihteistojen kestävyyden kanssa. Ongelmia on ollut ainakin 90-luvun alkupuolelta asti. Noissa tietyissä 90-luvun vaihteistoissa ongelmat on ilmenneet usein vasta paljon myöhemmin, erityisesti hieman enemmän ajetuissa autoissa. Venttiilikoneistossa on ollut kuluvia muovikuulia ja nämä ovat voineet aiheuttaa koko vaihteiston tuhoutumisen. Esimerkkejä löytyy paljonkin.

                      Mutta uudemmista autoista on rikkoontunut paljon vaihteistoja. Esimerkiksi tiettyjen E39 530dA ja X5 mallien automaattilaatikko on surullisen kuuluisa esimerkki. Tiedän useita autoja, joiden vaihteisto on rikkoontunut alle 200tkm ajettuna. Automaattivaihteisto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Siellä pitäisi olla sisällä lifetime öljyt. Normaali kuluttaja ei myöskään voi mitenkään seurata automaattilaatikon kulumista. Joku päivä se vain hajoaa. Mielestäni voisi olettaa, että nykyaikaisen auton automaattivaihteiston tulisi kestää auton iän, jos kerta moottorinkin täytyy kestää.

                      Useissa BMW:n moottoreissa alkaen 90-luvulta on ollut ongelmia huohotinputkien jäätymisen kanssa. Huohotinputkeen kertyy ilmeisesti ajan kanssa likaa ja jo valmiiksi likainen ja osittain tukossa oleva huohotinputki voi jäätyä. Lopputuloksena öljyt puskevat ulos moottorista sitä kautta mistä ne helpoimmin pääsevät. Usein venttiilikopan tiivisteen tai öljytikun putken kautta. Alunperin huohotinputken pitäisi olla huoltovapaa osa moottoria. Mielestäni ei ole normaalia, että hyvin suunnitellusta alle 200tkm ajetusta moottorista voi lentää joku kaunis talvipäivä öljyt pihalle.

                      Tämän yllä kertomani vuoksi tuo ongelma imusarjan läppien kanssa ei ole mielestäni ainutlaatuinen juttu. Olennainen ero tuossa imusarjan läpissä on mielestäni vain se se, että niiden rikkoontuminen voi aiheuttaa ison moottorivaurion.
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • jussi_r
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 1655
                        • Nurmijärvi

                        -----
                        Last edited by jussi_r; 31-12-2009, 00:46.
                        M3 Cabrio Individual
                        530d GT xDrive
                        GL420 CDI
                        ZX-12R

                        Comment

                        • jussi_r
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 1655
                          • Nurmijärvi

                          -----
                          Last edited by jussi_r; 31-12-2009, 00:46.
                          M3 Cabrio Individual
                          530d GT xDrive
                          GL420 CDI
                          ZX-12R

                          Comment

                          • Harrison
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 1529
                            • Iisalmi

                            Originally posted by jussi_r View Post
                            Eikä yleensä koneiden kalliskaan täystuho ole hatuttanut niin paljon kuin läppien irti repiminen ehjästä dieselistä.
                            Et voi sanoo tuollasta tosissas?
                            Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
                            Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
                            Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

                            Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

                            Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

                            EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

                            Comment

                            • jussi_r
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1655
                              • Nurmijärvi

                              -----
                              Last edited by jussi_r; 31-12-2009, 00:46.
                              M3 Cabrio Individual
                              530d GT xDrive
                              GL420 CDI
                              ZX-12R

                              Comment

                              • Juhis
                                BTCF Honorary Member
                                • Jul 2002
                                • 19175
                                • -

                                Originally posted by jussi_r View Post
                                Esimerkiksi viittauksesi ongelmiin noissa invalidi-varusteltujen autojen vaihteistoissa eivät mitenkään sulje pois sitä etteivätkö läpät olisi virhevastuun alainen asia. Päinvastoin, myös tuollaiset älyttömät muovikuulakonstruktiot pitäisi saattaa jonkun BMW:tä puolueettomamman instanssin syynättäväksi, ja sitä kautta BMW:n korvattaviksi.
                                Alkaa kuulostaa pikku hiljaa siltä, että jokaisessa autossa pitäisi tulla 10 v / 200 000km takuu. Onko kukaan näitä korvausvaatimuksia esittänyt ajatellut, mitä tämä kaikki tulee maksamaan ja kuka sen laskun loppupelissään maksaa? Luuletko lisäksi todella, että esimerkiksi jonkun 1993 vuosimallin eli yli 15 vuotta vanhan auton vaihteiston muovikuulat kiinnostaa enää vuonna 2009 mitään instanssia?

                                Omasta mielestäni ongelmia on alkanut tulla autoihin entistä enemmän sen myötä, kun autoista on pitänyt väkisellä tehdä vähäpäästöisempiä, taloudellisempia, turvallisempia ja samaan aikaan ominaisuuksia täytyy löytyä joka mallista enemmän kuin kilpailijalta. Yritetään siis tehtä kaikesta liian hienoa ja nykyaikaista. Perinteisellä ja luotettavalla perustekniikalla ei näitä lastentauteja olisi läheskään yhtä paljoa.

                                Mutta elämä on sarja valintoja. Eipä ole BMW:n bensamallien kanssa tarvinnut tuskailla noiden imusarjan läppien tai muiden dieselmalleja vaivaavien ongelmien kanssa. Mielummin olen maksanut joka tankkauksen yhteydessä hieman enemmän siitä, että on edes muutama ongelma vähemmän.
                                All good things come to those who wait.

                                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                                Sound Factory Bar & Nightclub

                                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎