Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sassi
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2008
    • 412
    • Nivala

    Originally posted by Rouskis View Post
    Löytyykö Jyväskylän seudulta suositeltavia läppäkirurgeja?

    Kahlasin koko ketjun läpi ja eihän tässä uskalla autolla ajaa enää metriäkään, mittarissa yli 200000 km ja läpät todennäköisesti poistamatta :(
    Ensiapuna voit irrottaa läppien alipainekellolle menevän letkun ja tulpata sen, sitten ei läpät enää ole toiminnassa vaan ovat koko ajan auki.


    Läppien vivustoa käyttävä alipainekello on osa nro 9 ja sitä kontrolloiva magneettiventtiili osa nro 11. Irroitat letkun 9 venttiilistä 11 ja siihen vaikka 5mm ruuvi tukkeeksi.

    Sitten voit taas ajella huoletta, mutta kannattaa ne läpät silti riisua sieltä pois, vaan saat ainakin hengähdystauon
    Last edited by sassi; 03-07-2010, 11:03. Reason: Linkin korjaus oikeaksi
    --
    Sassi
    - F10 530d
    - KTM 690 Enduro
    Ex. E90 330d, E46 330d

    Comment

    • Anzafin
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 3747
      • Kajaani

      Originally posted by multipena View Post
      Sattuisiko kukaan tietämään Suomen ja Saksan katsastuskäytäntöjen eroista eritoten mitattavien päästöjen suhteen. Ostin tänne Saksaan käyttökiesin tuolla läppävikaisella 330D-koneella (m57n2) ja ajattelin kesälomareissulla kotosuomessa heivata läpät lepikkoon. Ennen kuin tuon toimenpiteen teen, olisi hyvä tietää josko auto tulee pomppaamaan seuraavassa paikallisessa katsastuksessa. Täkäläinen BMW-merkkihuolto myönsi tietävän ongelman, mutta läppien poisto ei tullut kysymykseen. Tarkastus 100tkm välein riittää kuulemma hoidoksi...Läppäkirurgien yhteystietoja Oulusta otetaan vastaan odotellessa, ketjusta ei pikamulkaisulla tarttunut silmään.
      Ei vaikuta katsastukseen. Ei ne siellä näe savutusarvoista onko läppiä vai ei.

      Nimim. Kaksi kertaa auton läpättömänä katsastanut

      Comment

      • Rouskis
        Newbiemmer
        • Jul 2010
        • 14
        • Helsinki

        Originally posted by sassi View Post
        Ensiapuna voit irrottaa läppien alipainekellolle menevän letkun ja tulpata sen, sitten ei läpät enää ole toiminnassa vaan ovat koko ajan auki.
        Ok, kiitos. Kai sitä pitää harkita itse koko hoidon tekemistä.
        E46 320dA Touring -05

        Comment

        • petter
          Newbiemmer
          • Jul 2010
          • 2
          • Sibbo

          muutama kone lisää





          Posted: Fri, 19 Mar 2010 11:24:41 UTC Post subject: Katsoin vaimon auton ( 120dA 2005, M47N2) tilannetta ja realoem. sivuilta tutkiessani huomasin että kaikki sen vuoden autot mallista ja vaihteistosta riippumatta kyseisellä koneella oli läpällisellä imusarjalla...."marribo1 wrote:
          Its a good job Eric was here as I wasn't sure on the 2001 models, I have been putting together a database of the models out there with the 33mm and 22mm flaps.
          marribo

          Hi marribo, you can add the 2001 320d 5 speed manual(150bhp) to your list,if you havn't already done so.Depending where you have taken your measurement from ie; the orifice or the screw holes then I can confirm that the orifice is 22mm I never measured the screw fixing points.
          The same inlet manifold is used on the following models;
          1 series
          120d (M47N2)

          3 series
          318d (M47N)
          318td (M47N)
          320Cd (M47N)
          320d (M47N)
          320td (M47N

          5 series
          5' E60
          520d (M47N2)
          5' E60 LCI
          520d (M47N2)
          5' E61
          520d (M47N2)
          5' E61 LCI
          520d (M47N2)


          Seuraavassa linkki peitelevyjen myyjälle (ebay)


          Peitelevyjä myy myös PMW Ltd. ( ladattavissa myös PDF selostus poistosta)
          www.pmwltd.co.uk/swirl_flaps.pdf

          Comment

          • AHUJ
            Newbiemmer
            • Jul 2010
            • 1
            • Finland

            Läpät...

            Mulla ilmeisesti poksahti kone 530D E60 118.000 km ajettu -03 ???
            Onko kellään uutta tietoa ??? Ostettu autoliikkeestä n. 3kk sitten.

            Comment

            • herja
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1649

              Jos kerran on liikkeestä ostettu 3kk sitten niin pitäisi mennä liikkeen takuuseen. Eikö se ole kuitenkin 6kk käytetyn auton osalta?
              Retard Member

              Comment

              • osqu
                Newbiemmer
                • Jul 2010
                • 2
                • kouvola

                pakkohan munkin oli nyt sitten rekisteröityä tänne jotta pääsen kirjoittamaan oman tarinan irronneesta läpästä. auto muuten on e46 320d -03 ajettu n.180tkm. tilasin auton saksasta noin 2kk sitten ja auto toimi muuten todella hyvin, lukuunottamatta muutamaa pientä käyntihäiriötä ja rikkoontunutta hehkutulppaa, kunnes noin viikko sitten kävi tämä legendaarinen läpän irtoaminen. epäilen että läppä oli jo irti ja aiheutti kyseisiä käyntihäiriöitä ajoittain. purkasin kaverini kanssa imusarjan ja siintä löytyi noin pikkurillin mentävä reikä, hieman irronneesta läpästä sisäänpäin. tilattuani uuden imusarjan ja laitettuani sen kiinni, havaitsin että eihän tämä auto nyt sitten toimi kovin hyvin, joten seuraava homma on lähteä kyselemään että mikä korjaamo pystyy tekemään kannen irrotuksen tohon autoon. eli tutkimaan mitä on mennyt rikki. tietääkö kukaan onko kouvolan ainut korjaamo autosalpa, millä on erikoistyökalut tohon hommaan? kaikkein paskintahan tässä hommassa on se että jos olisin aloittanut vaihtamaan heti niitä hehkutulppia, koko vahinkoa ei olisi edes päässyt sattumaan!!!

                Comment

                • Jarkka
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2010
                  • 70
                  • Pks

                  Autossani 535d 11/05 on vielä läpät tallella ja tätä topiccia lueskeltua läppien poisto vaikuttaa järkevältä.

                  Kommenttien mukaan ei vaikuta haittaavasti päästöihin, kulutukseen, DPF:n toimintaan, regenerointiin mutta vaikuttaako mitenkään vääntöön tai tehoon, siis alentavasti? Erään liikkeen (ei virallinen jälleenmyyjä) mukaan alavääntö kärsisi läppien poiston yhteydessä? Pitääkö paikkansa? En nyt mielellään väännöstäkään luovu vaikka sitä riittääkin...

                  Missä olette pks-alueella poistattaneet läppiä? Suosituksia?
                  F15 X5 50i

                  Comment

                  • viktor
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1272
                    • ...

                    Originally posted by Jarkka View Post
                    Autossani 535d 11/05 on vielä läpät tallella ja tätä topiccia lueskeltua läppien poisto vaikuttaa järkevältä.

                    Kommenttien mukaan ei vaikuta haittaavasti päästöihin, kulutukseen, DPF:n toimintaan, regenerointiin mutta vaikuttaako mitenkään vääntöön tai tehoon, siis alentavasti? Erään liikkeen (ei virallinen jälleenmyyjä) mukaan alavääntö kärsisi läppien poiston yhteydessä? Pitääkö paikkansa? En nyt mielellään väännöstäkään luovu vaikka sitä riittääkin...

                    Missä olette pks-alueella poistattaneet läppiä? Suosituksia?
                    Tuskin huomaat eroa kuin omissa kuvitelmissa. Tuo 535d:n alavääntö on varmasti muikea operaation jälkeenkin. Omassa yksilössä en ole huomannut muutoksia missään.
                    Kannattaa ne ottaa ainakin pois käytöstä, jos ei kokonaan vaivaudu poistattamaan. Tuossakin kun on varmaan jo ne vahvistetut läpät, jotka eivät ole niin herkät hajoamaan.
                    Nimimerkki Rahu ainakin poistelee läppiä pk-seudulla.
                    ///M5
                    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Originally posted by viktor View Post
                      Tuskin huomaat eroa kuin omissa kuvitelmissa.
                      Hankala olisi huomatakkaan kun läpät on aina auki kun on enemmän kaasua, kierroksista huolimatta.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • jussi_r
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 1655
                        • Nurmijärvi

                        Eikös näissä läppäkeskusteluissa ollut yksi auto, joka oli penkattu ennen ja jälkeen läppäleikkausta. Jälkeen sekä teho, että vääntö kasvoivat koko kierrosalueella. Kuitenkin hieman suhteessa kierroslukuun, eli absoluuttinen kasvu oli suurinta ylärekisterissä ja alhaalla aika vähäistä.
                        M3 Cabrio Individual
                        530d GT xDrive
                        GL420 CDI
                        ZX-12R

                        Comment

                        • viktor
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 1272
                          • ...

                          Originally posted by jussi_r View Post
                          Eikös näissä läppäkeskusteluissa ollut yksi auto, joka oli penkattu ennen ja jälkeen läppäleikkausta. Jälkeen sekä teho, että vääntö kasvoivat koko kierrosalueella. Kuitenkin hieman suhteessa kierroslukuun, eli absoluuttinen kasvu oli suurinta ylärekisterissä ja alhaalla aika vähäistä.
                          Siinä oli muistaakseni pesty likainen imusarja läppien poiston yhteydessä, joten vähän epäluotettavaksi jää olisiko sama nousu tullut pelkällä pesullakin. Mutta sen uskaltaa faktaksi sanoa ettei se teho ainakaan laske jos homman tekee oikein.
                          ///M5
                          "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                          Comment

                          • Safiiri
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2008
                            • 51
                            • Leivonmäki

                            Originally posted by Jarkka View Post
                            Autossani 535d 11/05 on vielä läpät tallella ja tätä topiccia lueskeltua läppien poisto vaikuttaa järkevältä.

                            Kommenttien mukaan ei vaikuta haittaavasti päästöihin, kulutukseen, DPF:n toimintaan, regenerointiin mutta vaikuttaako mitenkään vääntöön tai tehoon, siis alentavasti? Erään liikkeen (ei virallinen jälleenmyyjä) mukaan alavääntö kärsisi läppien poiston yhteydessä? Pitääkö paikkansa? En nyt mielellään väännöstäkään luovu vaikka sitä riittääkin...

                            Missä olette pks-alueella poistattaneet läppiä? Suosituksia?
                            9kk ilman läppiä olen ajanut, enkä ole havainnut eroa kulutuksessa ja väännössä. Moottori tuntuu normaalilta, mutta katsastuksessa tuo ei ole vielä käynyt.

                            Avasin tällä viikolla moottorin "peitto+lämmityskopan" Samalla havaitsin imusarjan kannen sulaneen osittain.




                            Ajoa tuo imusarjan kannen sulaminen ei ole vielä haitannut, mutta kuumuus on sulattanut myös moottorin "peitto+lämmityskopan" eristettä etumaisen sylinterin päälle. Imusarjan etummaisen vasemman mutterin kohdalta tiiviste on myös sulanut, joten "läppälaikkauksessa" imusarjan irroittaminen ei lienee olisi onnistunut helposti ja nopeasti, jos tuo olisi sulanut jo aiemmin.

                            Pitäisiköhän tässä vaihtaa uusi läpällinen imusarja tilalle tuon nykyisen tilalle?

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9147
                              • Oulu

                              Originally posted by Safiiri View Post
                              9kk ilman läppiä olen ajanut, enkä ole havainnut eroa kulutuksessa ja väännössä. Moottori tuntuu normaalilta, mutta katsastuksessa tuo ei ole vielä käynyt.

                              Avasin tällä viikolla moottorin "peitto+lämmityskopan" Samalla havaitsin imusarjan kannen sulaneen osittain.
                              Ajoa tuo imusarjan kannen sulaminen ei ole vielä haitannut, mutta kuumuus on sulattanut myös moottorin "peitto+lämmityskopan" eristettä etumaisen sylinterin päälle. Imusarjan etummaisen vasemman mutterin kohdalta tiiviste on myös sulanut, joten "läppälaikkauksessa" imusarjan irroittaminen ei lienee olisi onnistunut helposti ja nopeasti, jos tuo olisi sulanut jo aiemmin.

                              Pitäisiköhän tässä vaihtaa uusi läpällinen imusarja tilalle tuon nykyisen tilalle?
                              Sullahan vuotaa kuumia pakokaasuja siitä EGR-venttiilille tulevasta putkesta tai sen liitoksesta.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • WSE1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3242
                                • Suomusjärvi

                                Originally posted by Jarkka View Post
                                A
                                Kommenttien mukaan ei vaikuta haittaavasti päästöihin, kulutukseen, DPF:n toimintaan, regenerointiin mutta vaikuttaako mitenkään vääntöön tai tehoon, siis alentavasti? Erään liikkeen (ei virallinen jälleenmyyjä) mukaan alavääntö kärsisi läppien poiston yhteydessä? Pitääkö paikkansa? En nyt mielellään väännöstäkään luovu vaikka sitä riittääkin...
                                Olen muutamasta 535 poistanut nuo ja eipä niissä ole mitään negatiivisia vaikutuksia moottorin käyttöominaisuuksissa ilmennyt.

                                Poisto kannattaa toki tehdä (tai uusia imusarja), tänään tuli tietoa yhdestä mahdollisesta 230tkm mittarissa 525d E60, jossa mahdollisesti läppä mennyt koneeseen, lopullista diagnoosia ei ole vielä ehditty kuitenkaan tehdä.
                                Last edited by WSE1; 26-07-2010, 02:46.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎