Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkoman72
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 93
    • Helsinki

    Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

    EDIT: BMW on "lopullisesti" kieltäytynyt kaikesta vastuustaan perusteinaan "läpissä/akselissa ei ole mitään vikaa, takuu ummessa, tuhoutunutta konetta ei ole korjattu Laakkosella" jne. Eli asiaa lähdetään nyt hoitamaan viranomaisreittejä, kun ei muuten mene jakeluun.

    EDIT2: Kuluttajariitalautakunta on antanut BMW läppäasiassa ensimmäisen päätöksen (2188/33/2008), joka on - aivan odotetusti - samaan ideaan perustuva kuin aiemmat jakoketju-/hihnapäätökset eli "moottorin tulee kestää sen, mitä on kohtuullista odottaa moottorin kestävän". Päätös ei luonnollisesti ota lainkaan kantaa yhden tapauksen perusteella siihen, että kyseessä olisi rakennevika vaan ainoastaan siihen, että moottori ei ole kestänyt sitä, mitä sen pitäisi kestää. Juuri siksi kaikki vauriotapaukset on kartoitettava ja pyrittävä osoitettamaan, että akseli on murtunut aina samasta kohtaa, riippumatta ajomäärästä, -tyylistä tai koneen mallista.

    * MISTÄ ON KYSYMYS *

    Kuten olemme saaneet täältä foormumiltakin lukea, niin imusarjan läppiä irtoilee tiettyjen n. vuoden 2000 jälkeen valmistettujen koneiden sisään ja tuhot ovat käytännössä aina suuria (tai todella suuria). Vahingot ovat useimmiten luokkaa 12.000 - 17.000 euroa!

    Onko sinun autossasi läpät imusarjassa? Tarkista asia tästä:



    BMW toteaa vahingon kärsineiden vaatimuksiin kulujen korvaamisesta suunnilleen: "On ikävää kuulla autonne moottorin vauriosta, mutta emme korvaa, koska sitä ja tätä jne". Perusteluina on käytetty mm.

    "takuu on ummessa"
    "olet itse toiminnallasi aiheuttanut vaurion"
    "(merkkihuolletulla) koneella on ajettu jo 200tkm"

    ja ehkä parhaana kaikista:

    "koska korjasitte moottorinne 4.000 eurolla, ettekä vaihtamalla koneen 14.000 eurolla BMW:n korjaamolla, emme korvaa".

    Tähänastisista BMW:n perusteluista saa sen käsityksen, että BMW:n mielestä on hyväksyttävää, että BMW:n kone voi kestää vain 70-200tkm, jonka jälkeen se on tuhoutunut. Pidän tätä suorastaan käsittämättömänä, koska olen kuvitellut BMW:n olevan erittäin tarkka maineestaan ja laadústaan. Kysyttäessä, onko BMW:n koneen hyväksyttävää tuhoutua 70-200tkm jälkeen, en ole saanut vastausta neljänkään kysymiskerran jälkeen.

    Itselläni kilahti kone imusarjan läpän hulahdettua koneen sisään ja olen vaatinut korvausta BMW:ltä akselissa jo uutena olleen rakenne-/valmistusvirheen perusteella, tuloksetta.

    * ASIAAN LIITTYVÄT FAKTAT *

    1) Imusarjan läppien akselissa on tämän hetkisen tiedon valossa mitä ilmeisimmin ollut virhe jo uutena (suunnitteluvirhe, kestämätön kohteeseensa). Tämä ilmenee siitä, että akseleita on mennyt poikki täysin ajomäärästä ja -tyylistä riippumatta (70-220tkm) eli kyseessä EI ole kuluman aiheuttama vika, minkä itse kukin voi päätellä em. ajomääristä. Tämä käy ilmi myös siitä, että akselit ovat saatujen tietojen mukaan murtuneet aina samasta kohtaa.

    2) BMW ei edes ole väittänyt tapahtunutta "sattumaksi" tai "yksittäistapaukseksi". Tämäkin väite olisi kestämätön, koska pelkästään tältäkin foorumilta löytyy todella monta vahingon kärsinyttä. Uskon, että vaurioiden määrä tulee vain kasvamaan. Se toki on sattumaa, *kenen* kohdalle vaurio osuu ja *milloin* se osuu, mutta mistään muutamasta yksittäistapauksesta ei ole kysymys. Sama ilmenee ulkomaisilta foorumeilta - koneita hajoaa ja BMW kiistää mitään vikaa olevan.

    3) BMW on saatujen tietojen perusteella tehnyt muutoksia osaan myöhemmin. Olen kysynyt BMW Suomelta, miksi osaa on muutettu, jos siinä ei ollut mitään vikaa. Vastaus oli: "normaalia tuotekehitystä, ei tarkoita sitä, että on vikaa". Väite olisi uskottavampi, jos vaurioita ei syntyisi...

    4) Osan rikkoutumiseen tai rikkoutumattomuuteen ei voi vaikuttaa itse mitenkään. Paitsi poistamalla läpät. Tätäkään ei 99% auton omistajista älyä tehdä, koska tietoa tästä vaurioriskistä ei ole. Ja vaikka älyäisikin, jää läppien poistamisen kustannus (500-800 euroa ellei osaa tehdä sitä itse) omistajan maksettavaksi. Tätä tietoa tulee kaikkien meidän pyrkiä levittämään, jotta saadaan mahdollisimman moni konevaurio torjuttua. Vaikka tämä olisi kyllä BMW:n tehtävä.

    5) Osan rikkoutuminen aiheuttaa aina suuren vaurion, koska vieras esine kannen ja männän välissä ei tee hyvää koneelle. Useassa tapauksessa koneen korjaus ei edes kannata, vaan eteen tulee uuden koneen hankinta. Kustannukset ovat tällä hetkellä saamieni tietojen mukaan vaihdelleet välillä 3.800 - 22.000 euroa!

    6) Osan tulisi kestää oletettava auton elinikä (eikä luokkaa 70-200tkm). Tämä ilmenee siitä, että imusarja ei ole huolto-ohjelmassa (eikä se ole sitä ilmeisesti millään muullakaan automerkillä). Asiaan on suoraan verrattavissa esim. jakoketju. Jos sitä ei ole merkitty huolto-ohjelmaan vaihdettavaksi, niin ei sitä myöskään tarvitse vaihtaa. Jos osasta OLISI annettu vaihtosuositus, niin silloinkin sen tulisi kestää vaihtoväli. Tästä asiasta on jo tehty linjanveto kuluttajaviranomaisen päätöksissä.

    7) BMW on antanut saatujen tietojen mukaan korjaamoille suosituksen (normaalin huolto-ohjelman ulkopuolella, jälkikäteen) vaihtaa imusarja 100tkm välein. Myös tämä osoittaa, että BMW tietää virheestä ja pyrkii torjumaan vastuutaan asiassa siten, että kun asiakkaalle on ilmoitettu "vaihtosuosituksesta", niin on asiakkaan ongelma jos ei imusarjaa vaihda ja kone sitten tuhoutuu. Olen kysynyt BMW Suomelta, "miksi imusarjan vaihtosuositus on annettu, jos osassa ei ole mitään vikaa".

    En ole saanut vastausta kolmen kysymiskerran jälkeenkään.

    8) Olen kysynyt BMW Suomelta "Onko normaalia ja hyväksyttävää, että BMW:n kone kestää - sattumanvaraisesti valikoituen - 30-220tkm, minkä jälkeen se on käytännössä tuhoutunut".

    En ole saanut vastausta kolmen kysymiskerran jälkeenkään.

    * MITÄ MINUN PITÄÄ TEHDÄ, JOS KONEENI ON JO VAURIOITUNUT JA HALUAN SIITÄ KORVAUKSEN, MUTTA BMW KIELTÄYTYY VASTUUSTAAN? *

    Kaikki halukkaat vaurion kärsineet ilmoittautukoon allekirjoittaneelle mukaan ryhmään, jonka kanssa tarkastellaan mahdollisuutta saada kuluttaja-asiamies nostamaan ryhmäkanne BMW Suomea vastaan tai muulla tavoin ohjata BMW Suomi kantamaan vastuunsa asiassa.

    Todettakoon, että ryhmäkanne on kuluttajalle kuluriskin suhteen täysin riskitön ja sitä ajaa kuluttaja-asiamies kaikkien ryhmään liityneiden puolesta, mikäli kuluttaja-asiamies päättää nostaa kanteen. Mikäli asiassa saadaan tätä kautta myönteinen päätös, saavat kaikki ryhmään kuuluvat korvauksen vaurioistaan tuomioistuimen tuomion mukaisesti. Lisäksi tämä päätös luo pohjan tuleville korvausvaatimuksille, mutta tällöin kukin joutuu itse hakemaan oikeuden kautta korvaukset omalla riskillään ja rahoillaan, ellei BMW Suomi hyväksy kuluttajariitalautakunnan päätöstä.

    Tässä vaiheessa kuitenkin kootaan vain ne henkilöt, jotka ovat kärsineet vaurion ja haluavat tutkia mahdollisuutta ryhmäkanteeseen. Kun tarpeeksi monta halukasta on koossa, kartoitamme vaurioiden määrät, laadut ja viemme asian tarvittaessa kuluttaja-asiamiehelle tutkittavaksi.

    EDIT2: Jo nyt on kuusi vahingon kärsinyttä ilmoittautunut.

    Toivon teltä *kaikkea* mahdollista tietoa aiheesta (vaikka ette olisi osallistumassa ryhmäkanneryhmään). Esim.

    - Voiko kone vaurioitua siten, että voimansiirto lukitsisi takapyörät? Tämä vaihtoehto olisi erittäin vaarallinen liikenteessä! Joka tapauksessa, esim. ohitustilanteessa, tehojen yht'äkkinen katoaminen / suuri nykäisy liikenteessä on myös vaarallista.
    - miten osaa on muutettu myöhemmin (EDIT: saatujen tietojen mukaan akselin paksuutta on kasvatettu 4 -> 4,5mm siitä kohdasta, mistä murtumat ovat tapahtuneet)
    - kokemuksia riidoista BMW:n kanssa tästä aiheesta (EDIT: Kaikille annettu sama tyhjänpäiväisillä perusteluilla varustettu kieltäytyminen, joillekin tuoreemmille tapauksille luvattu varaosat/osa varaosien hinnasta eli käytännössä ei juuri mitään)
    - paljonko autollanne oli ajettu, kun kone tuhoutui (EDIT: 70-220tkm)
    - paljon korjaus maksoi (EDIT: 4-22k€)
    - mikä vuosimalli, mikä kone (EDIT: 2001-2007)
    - jne

    Älkää "suodattako" tietoanne, kaikki vain jakoon! Myös kaikki ideat, näkemykset ja kommentit otetaan vastaan. Jos saadaan myönteinen päätös asialle, niin siitä on iloa kaikille saman vaurion kärsineille.

    Mikko

    P.S.: Näinhän se *pitäisi* hoitaa:

    http://www.autoliitto.fi/@Bin/302539...utsut_2008.pdf (1. sivu: Audilla samantyyppinen vika, jossa osa voi imeytyä koneeseen ja tuhota sen kokonaan. Audi antoi takaisinkutsun.)
    Last edited by mikkoman72; 23-09-2009, 10:28.
  • ranex
    Newbiemmer
    • Sep 2006
    • 24
    • lappeenranta

    #2
    selityksiä

    Minulle sanottiin kun vein auton huoltoon,että huoltoliikkeellä on ilmoitus vastuu imusarjan vaihdosta. Jos asiakas on tyhmä (kuten minä olin) ja ei vaihdata sarjaa ja läpät humahtaa koneeseen (näin kävi) , BMW ei korvaa.Siis tämä siinä tapauksessa jos asiasta on ilmoitettu.Myös huollossa sanottua... Jos liike ei muista ilmoittaa ko.asiasta , korvausvastuu siirtyy huoltoliikkeelle.Todellisuushan on että BMW ei maksa missään tapauksessa mistään MITÄÄN!!! Että näin täällä.. autolla oli ajettu n.150000 läppävamman iskiessä

    Comment

    • pouri
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 370
      • 06 area

      #3
      Hyvä kirjoitus Mikolta, ei muuta kuin tsemppiä "taisteluun"

      Aiheeseen liittyen, tuolla Britti foorumilla asiaa on myös ruodittu ja taitaapa sieltä myös suomalaisia vastauksia löytyä. http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtopic.php?t=53451 tämä topikki koskee tosin 300-sarjaa, mutta yhtä kaikki. En ole niin hyvin aiheeseen perehtynyt, että tietäisin mikä tuossa topikissa on ollut lopputulos.

      Omasta E39 putsasin läpät ja imusarjan suurimmista liosta, mutta jätin läpät paikalleen ja toimintaa. Saa nähdä kiroanko tämän päätöksen vielä joku päivä...

      Kaikki jotka raportoivat tähän oman auton hajoamisista voisivat myös laittaa auton tiedot näkyviin (malli, vuosimalli, kilometrit...)
      Diesel, fuel of satin man

      Comment

      • Jummi_Jammi
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 40
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by mikkoman72 View Post
        - onko taksiautoilijoille tiedotettu viasta jotenkin erikseen (vai poistavatko he läppiä vain oman puskaradionsa levitettyä tietoa aiheesta)
        Yleensä taksiautoilla ajetaan vain sen verran mitä on takuuta voimassa. Takuu kun loppuu autot menee vaihtoon koska autoilijoille tän tyyliset isommat viat tulisivat tod.näk. kalliimmaksi kuin auton vaihto huomioon ottaen seisontapäivät yms menetetty työaika.
        e39 530i touring -01
        Ex. E36 328iC Club Sport

        Comment

        • mikkoman72
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 93
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Jummi_Jammi View Post
          Yleensä taksiautoilla ajetaan vain sen verran mitä on takuuta voimassa. Takuu kun loppuu autot menee vaihtoon koska autoilijoille tän tyyliset isommat viat tulisivat tod.näk. kalliimmaksi kuin auton vaihto huomioon ottaen seisontapäivät yms menetetty työaika.
          Kysyin siksi, koska olen antanut itselleni kertoa usealta taholta, että kaikki taksibemut ovat poistaneet läpät. Voihan se johtua vain seisontapäivien pelosta ja/tai kinastelun pelosta ja/tai vaihohyvtyksen määrästä. Mene ja tiedä.

          Mutta jos jollakulla on tietoa asiasta, niin informoikoon. En kyllä jaksa uskoa, että BMW kaivaisi itselleen kuoppaa informoimalla edes yhtä (vaikkakin varmasti hyvää) asiakasryhmää siitä, että osa on viallinen (tai edes "parannuskelpoinen" tmv kiertotermiä käyttämällä).

          Comment

          • mikkoman72
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 93
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by pouri View Post
            Hyvä kirjoitus Mikolta, ei muuta kuin tsemppiä "taisteluun"

            Aiheeseen liittyen, tuolla Britti foorumilla asiaa on myös ruodittu ja taitaapa sieltä myös suomalaisia vastauksia löytyä. http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtopic.php?t=53451 tämä topikki koskee tosin 300-sarjaa, mutta yhtä kaikki. En ole niin hyvin aiheeseen perehtynyt, että tietäisin mikä tuossa topikissa on ollut lopputulos.

            Omasta E39 putsasin läpät ja imusarjan suurimmista liosta, mutta jätin läpät paikalleen ja toimintaa. Saa nähdä kiroanko tämän päätöksen vielä joku päivä...

            Kaikki jotka raportoivat tähän oman auton hajoamisista voisivat myös laittaa auton tiedot näkyviin (malli, vuosimalli, kilometrit...)
            Tässä asiaa suht paljon penkoneena, olen antanut itselleni kertoa (ST-motors, virityspaja Espoossa, osaavia kavereita, korjasivat minunkin koneen), että lika/karsta/möhnä ei vaikuta tämän vian ilmenemiseen vaan, että osassa on valmistusvika (=liian heikko). Eli oma suositukseni on, että läpät pois ja äkkiä.

            EDIT: Tästä on nyt olemassa eräällä vaurion kärsineellä BMW:n entisen mekaniikon lausunto, että kyseessä on valmistusvika ja, että vaurio ilmenee aina samassa kohtaa akselia. Lisäksi akselia on vahvistettu juuri tältä vauriokohdalta uudemmassa versiossa.
            Last edited by mikkoman72; 29-01-2009, 11:36.

            Comment

            • cba
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 3464
              • Ylivieska

              #7
              Originally posted by mikkoman72 View Post
              Tässä asiaa suht paljon penkoneena, olen antanut itselleni kertoa (ST-motors, virityspaja Espoossa, osaavia kavereita, korjasivat minunkin koneen), että lika/karsta/möhnä ei vaikuta tämän vian ilmenemiseen ilmeiseti juurikaan vaan, että osassa on valmistusvika (=liian heikko). Eli oma suositukseni on, että läpät vek ja äkkiä
              Heikothan ne ovat mutta mun mielestä ne taas vaatii karstaa läppien väliin (vaikka epätasaisesti kertyneenä eri läppien välille), niin ongelma on valmis.
              Osa läpistä menisi kunnolla kiinni ja osa jää kantamaan karstan päälle. Kantamaan jääneiden läppien kiinnitys akseliinsa joutuu kovemmalle rasitukselle, ja ajan kuluessa kiinnitys pettää. Itse poistin läpät kokonaan omasta autostani.

              Comment

              • mikkoman72
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 93
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by cba View Post
                Heikothan ne ovat mutta mun mielestä ne taas vaatii karstaa läppien väliin (vaikka epätasaisesti kertyneenä eri läppien välille), niin ongelma on valmis.
                Osa läpistä menisi kunnolla kiinni ja osa jää kantamaan karstan päälle. Kantamaan jääneiden läppien kiinnitys akseliinsa joutuu kovemmalle rasitukselle, ja ajan kuluessa kiinnitys pettää. Itse poistin läpät kokonaan omasta autostani.
                Ei karsta varmaankaan vaikuta positiivisesti Minun röörit olivat kuulemma puhtaat eli karsta ei ole voinut omassa tapauksessani vaikuttaa asiaan.
                Last edited by mikkoman72; 19-01-2009, 15:26.

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7408
                  • Oulu

                  #9
                  Itse en tästä mitään tiedä, mutta hämmästelen vain sitä että koskeeko tämä myös E60/61:stä: http://forums.e60.net/index.php?showtopic=55558&st=0
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9147
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Itse en tästä mitään tiedä, mutta hämmästelen vain sitä että koskeeko tämä myös E60/61:stä.
                    Kyllä koskee, herää pahvi! Läppien rakennetta on muutettu M57N koneeseen. Läppäakseli on ilmeisesti hieman vahvempi ja koko läppä on ikään kuin omassa kotelossaan. Muutokset eivät ole kuitenkaan poistaneet ongelmaa. Vastahan täällä foorumillakin tuotiin julki uudemman koneen läppävaurio ja vielä alle 100 tkm ajetussa.

                    Voimia Mikolle taistelussa tuulimyllyjä vastaan!
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Alhimiq
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2006
                      • 194
                      • Helsinki

                      #11
                      Hieman ohi aiheesta, mutta..

                      Pitikö kone minkäänlaista ääntä, ennen kuin läpät lensivät koneeseen? Räksyttikö/säksättikö kone jollain kierroksilla?

                      Foorumeilta näkyy diesel kuskien päivittelemässä ongelmaa. Mahtaako moinen olal bensavehkeessä?

                      xzxz
                      "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Kyllä koskee, herää pahvi! Läppien rakennetta on muutettu M57N koneeseen. Läppäakseli on ilmeisesti hieman vahvempi ja koko läppä on ikään kuin omassa kotelossaan. Muutokset eivät ole kuitenkaan poistaneet ongelmaa. Vastahan täällä foorumillakin tuotiin julki uudemman koneen läppävaurio ja vielä alle 100 tkm ajetussa.

                        Voimia Mikolle taistelussa tuulimyllyjä vastaan!
                        Läppien rakennetta ei ole muutettu M57N koneisiin muuta kuin niihin mitkä on varustettu hiukkassuodattimilla, eli en ole nähnyt yhtään N konetta missä olisi erilaiset läpät kuin esim. alkupään läpällisissä.(pl hiukkassuodattimella varustetut)

                        Tämä tieto perustuu kymmenien M57/N vm 01-06 "läppä projekteihin".

                        Tuosta ei vissiin ole faktaa että onko yksikään läpät nielaissut auto ollut hiukkassuodattimella varustettu?
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9147
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Rahu View Post
                          Läppien rakennetta ei ole muutettu M57N koneisiin muuta kuin niihin mitkä on varustettu hiukkassuodattimilla, eli en ole nähnyt yhtään N konetta missä olisi erilaiset läpät kuin esim. alkupään läpällisissä.(pl hiukkassuodattimella varustetut)

                          Tämä tieto perustuu kymmenien M57/N vm 01-06 "läppä projekteihin".

                          Tuosta ei vissiin ole faktaa että onko yksikään läpät nielaissut auto ollut hiukkassuodattimella varustettu?
                          En ole itsekään näitä uudempia nähnyt livenä, mutta kuvia Britti-foorumilla kyllä. Tuliko nämä muutetut sitten vasta M57N2:een?
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Rahu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 6464
                            • Tuusula

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            En ole itsekään näitä uudempia nähnyt livenä, mutta kuvia Britti-foorumilla kyllä. Tuliko nämä muutetut sitten vasta M57N2:een?
                            En ole nähnyt "muutettuja läppiä henk.koht. missään muussa kuin hiukkassuodattimilla varustetuissa jo vm04->

                            Hiukkassuodattimilla varustetuissa on huonompaa taas ne läppien rungot mitkä on imusarjassa kiinni, ne kun tuppaa olemaan väljiä ja työntää "pikeä" ulos huomattavasti enemmän kuin muut joten niihin on vaihdettava hieman isommat O-renkaat samalla kun poistaa läpät jottei imusarja/moottori paskaantuisi enempää.
                            BMW Service
                            P.o4oo925441
                            [email protected]
                            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9147
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Rahu View Post
                              En ole nähnyt "muutettuja läppiä henk.koht. missään muussa kuin hiukkassuodattimilla varustetuissa jo vm04->

                              Hiukkassuodattimilla varustetuissa on huonompaa taas ne läppien rungot mitkä on imusarjassa kiinni, ne kun tuppaa olemaan väljiä ja työntää "pikeä" ulos huomattavasti enemmän kuin muut joten niihin on vaihdettava hieman isommat O-renkaat samalla kun poistaa läpät jottei imusarja/moottori paskaantuisi enempää.
                              Tuossa muuten kuva siitä uudemmasta läppämallista. KLIK
                              Osassa myös läppien ohjaus on suoraan sähkömoottorilla alipaineen sijaan. KLIK
                              En nyt tähän hätään löytänyt tarinaa keissistä, jossa varmasti uudemman malliset läpät olisivat livahtaneet koneeseen.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎