Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7516
    • Jyväshyvä

    Originally posted by Ju11i View Post
    eivät kokeneet operaatiota tarpeelliseksi...
    Taisivat sanoa että ei näistä 2009 malleista ole mennyt läppiä koneeseen.
    Kysymys kuuluukin että haluatko olla ensimmäinen?
    Itse olen poistanut omista 2008 mallisista läpät, imusarja oli samanlainen kuin 2005 mallisessa, samoin myös 2006 mallisessa...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Esal
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1344
      • Lempäälä

      Originally posted by huppu View Post
      Operaatiolle kertyisi hintaa n. 230 euroa! hoho
      Mitä tämä hoho tarkoittaa? Hinta korjaamotyölle on minusta normaali eli kallis niinkuin muutkin hommat. Tampereella Benkara autohuolto ilmoittaa 210 e. Kyllä niitä satasia saa useimmiten latoa korjaamokäynneillä.
      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

      Comment

      • Ju11i
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2007
        • 1254
        • Oulu

        Originally posted by MajorDrake View Post
        Taisivat sanoa että ei näistä 2009 malleista ole mennyt läppiä koneeseen.
        Kysymys kuuluukin että haluatko olla ensimmäinen?
        Itse olen poistanut omista 2008 mallisista läpät, imusarja oli samanlainen kuin 2005 mallisessa, samoin myös 2006 mallisessa...
        Juu enpä halua olla se ensimmäinen, siksi olen vakavasti harkinnut läppien poistoa kun kerta melko pieni operaatio verraten siihen mitä tuhoa ne voi pahimmillaan aiheuttaa... Ja varsinkin kun bmw noin nihkeästi suhtautuu noihin tuhojen korvauksiin.
        G21 330e xDrive M-sport -23
        E46 M3 -02

        Comment

        • k0rppi
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 784
          • Varkaus

          melko näppäsy oli tuo läppäjumppa -06 e61:ssä. vartti meni että oli imusarja pöydällä. sitten ettimään pultit ja pätkimään sopivaan mittaan. popniitti terällä surautettiin ruuveista kannat irti, että ite läppä lähti akselista pois ja sitte akseli irti sieltä pesästä vetämällä sormin. pultit varmistettiin lukkoliimalla ja lukkomuttereilla.

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7516
            • Jyväshyvä

            Originally posted by Ju11i View Post
            Juu enpä halua olla se ensimmäinen, siksi olen vakavasti harkinnut läppien poistoa kun kerta melko pieni operaatio verraten siihen mitä tuhoa ne voi pahimmillaan aiheuttaa... Ja varsinkin kun bmw noin nihkeästi suhtautuu noihin tuhojen korvauksiin.
            Ainiin joo, omassa -08 535d:ssä on vaihtokone, vaihdettu 137 tkm kohdalla takuuseen, epäilys on että läpät menneet koneeseen, eivät suostuneet Bemarilla kertomaan syytä...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Ju11i
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2007
              • 1254
              • Oulu

              Originally posted by MajorDrake View Post
              Ainiin joo, omassa -08 535d:ssä on vaihtokone, vaihdettu 137 tkm kohdalla takuuseen, epäilys on että läpät menneet koneeseen, eivät suostuneet Bemarilla kertomaan syytä...
              Jep, itellä nyt 35 tkm mittarissa, mutta mielenrauhan turvaamiseksi
              kävin wetteriltä ajan varaamassa operaatioon.
              G21 330e xDrive M-sport -23
              E46 M3 -02

              Comment

              • huppe
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 371
                • Suomi

                Originally posted by k0rppi View Post
                melko näppäsy oli tuo läppäjumppa -06 e61:ssä. vartti meni että oli imusarja pöydällä. sitten ettimään pultit ja pätkimään sopivaan mittaan. popniitti terällä surautettiin ruuveista kannat irti, että ite läppä lähti akselista pois ja sitte akseli irti sieltä pesästä vetämällä sormin. pultit varmistettiin lukkoliimalla ja lukkomuttereilla.
                Ja seuraavaksi etsitään kadonneita muttereita koneen sisältä.
                ex E61 530da 2004

                Comment

                • k0rppi
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 784
                  • Varkaus

                  Originally posted by huppe View Post
                  Ja seuraavaksi etsitään kadonneita muttereita koneen sisältä.
                  kuinka niin? mutterit jos irtoo niin ne putoo maahan ei koneeseen.

                  Comment

                  • rus103
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2009
                    • 53
                    • Uusimaa

                    No niin tämän päivän projekti oli tulpata aikaisemmin pois sahatut läpät Englannista ostetuilla tulpilla - hyvin oli projekti onnistunut, tosin kun muilla asentajilla itselläni meni noin 1,5 tuntia purkamiseen ja kasamiseen.
                    Last edited by rus103; 04-08-2021, 13:38.

                    Comment

                    • rus103
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2009
                      • 53
                      • Uusimaa

                      Tässä on tulppa ja vanha läpän runko
                      Last edited by rus103; 04-08-2021, 13:38.

                      Comment

                      • Rouskis
                        Newbiemmer
                        • Jul 2010
                        • 14
                        • Helsinki

                        Eli suoritin sitten heinäkuussa omaan pirssiin (E46 320dA Touring -05) läpänpoiston. Tilalle tuli englantilaiset siistit tulpat ja kellot ja vivut sai samalla lähteä turhuuksien hautausmaalle. Periaatteessa helppo homma, vaikka kiroiltua tuli parissa kohtaa aika railakkaasti

                        320 D:lle oli täällä parikin ohjetta, niistä poiketen tässä imusarjassa oli vain kaksi sähköjohtoa irrotettavana ja imusarjan päässä kuskia lähimpänä oleva liitin lähti alaspäin irti. Näin muistaakseni, onhan tuosta jo aikaa...

                        Itse läpät olivat vielä ehjät, mutta tukevasti karstan peitossa kuten imukanavatkin. Eipähän tarvitse miettiä enää, olo keveni kummasti

                        Mulla olis neljä kappaletta noita isompia 33mm tulppia jäljellä, jos jotakuta kiinnostaa. Jos ei, lähetän ne takaisin britteihin. Hinta vois olla 4x6 puntaa.
                        E46 320dA Touring -05

                        Comment

                        • mikkoman72
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 93
                          • Helsinki

                          Originally posted by RoopeA08 View Post
                          Onko kukaan vielä vienyt läppävikaa kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi? Olisin itse lakimiehenä kiinnostunut ajamaan asiaa eteenpäin, ja tapauksia tuntuu olevan niin paljon, että tässä voisi olla ryhmäkanteen paikkakin, jos kuluttaja-asiamies saataisiin kiinnostuneeksi.

                          Meiltä oli mennyt 530d:stä kaksi läppää koneeseen, mutta onneksi ei ehtinyt tulla ihan katastrofaalista vahinkoa. Asia huomattiin, kun läppiä oltiin poistamassa. Auton myyjä eli Laakkonen Espoo ja BMW-suomi tietystikin kieltäytyvät vastuusta.

                          Laittakaa mielellään sähköpostia suoraan minulle osoitteeseen matti.mk at ovi.com
                          Ketjun ensimmäinen viesti:

                          Kuluttajariitalautakunta on antanut BMW läppäasiassa ensimmäisen päätöksen (2188/33/2008), joka on - aivan odotetusti - samaan ideaan perustuva kuin aiemmat jakoketju-/hihnapäätökset eli "moottorin tulee kestää sen, mitä on kohtuullista odottaa moottorin kestävän".

                          Comment

                          • osqu
                            Newbiemmer
                            • Jul 2010
                            • 2
                            • kouvola

                            no juu!!! ompahan auto käytetty nyt sit korjaamolla. kirjottelin tossa muutama sivu sitten viestin tapauksestani. eli uusiksi meni 1kpl mäntiä, 4kpl venttiileitä, 2kpl kiertokangen/kampiakselin välisiä laakereita ja lukuisia tiivisteitä sekä lukematon määrä työtunteja elikkä laskuahan siintä sitten kokonaisuudessaan kertyi hieman reilut pari tonnia. männän laki oli suht huonon näköinen ja kolme venttiiliä oli käyriä (kaikki vaihdettiin kumminkin). kannessa ei kovin pahoja jurmuja ollut.
                            on muuten nyt uudesta imusarjasta poistettu läpät! enkä huomaa auton käyttäytymisessä mitään eroja.
                            Last edited by osqu; 29-08-2010, 21:56.

                            Comment

                            • Wäinö
                              Bimmer Rookie
                              • May 2006
                              • 142
                              • Kirkkonummi

                              Originally posted by mikkoman72 View Post
                              Kuluttajariitalautakunta on antanut BMW läppäasiassa ensimmäisen päätöksen (2188/33/2008), joka on - aivan odotetusti - samaan ideaan perustuva kuin aiemmat jakoketju-/hihnapäätökset eli "moottorin tulee kestää sen, mitä on kohtuullista odottaa moottorin kestävän".
                              Todella mielenkiintoista! Oliko sinulla linkki tuohon päätökseen tai esim. päätöspäivämäärä jotta tuon päätöksen löytäisi kuluttajariitalautakunnan www-sivuilta ? Ainakaan pikaisesti vilkaistuna tuota ei ollut listattuna uusimpien joukossa.
                              F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                              Comment

                              • RoopeA08
                                Newbiemmer
                                • Mar 2010
                                • 16
                                • Helsinki

                                Kyseistä päätöstä ei löydy web-sivulta. Mulla on siitä kopio, jonka sain kuluttajariitalautakunnasta.

                                Kuluttajariitalautakunnan mukaan autossa oli virhe, kun imusarjan läpän akseli rikkoutui ja moottori vaurioitui.

                                Kuulin, että kuluttajariitalautakunnassa on myös toinen tapaus työn alla, päätös tulee varmaan lähiaikoina. Itse vien sinne oman tapaukseni myöhemmin syksyllä, jos Laakkonen ja BMW suomi edelleen kieltäytyvät vastuustaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎