Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7521
    • Jyväshyvä

    Originally posted by PLampi64 View Post
    Ehkäpä heidän väitteensä perustui siihen ettei heillä ollut tiedossa yhtään tapausta, joissa nuo vahvistetut läpät olisi lauenneet. Ilmeisesti jollain on lauennut...?
    No Italiassa on tälläkin hetkellä myytävänä halvalla 535d -07/08 LCI malli, vajaa 200 tkm. Aiemmin autosta oli kuva jossa imusarja irti,
    lisätiedoissa lukee että konerikko... Kyllä vaan haiskahtaa läppävialta...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • mattipuh
      Bimmer Rookie
      • May 2010
      • 150
      • Espoo, Finland

      kone kasautui pari tuntia sitten, eli läpät on ny sit poistettu. eipähän tartte murehtia tuotakaan.
      Matti
      E61 530DA (2005)

      Comment

      • masa530da
        Newbiemmer
        • Feb 2010
        • 25
        • Suomi, Oulu

        Erittäin hyvä kirjoitus. Omaani on vaihdettu kone ja laatikko 70 000 kilsan kohdalla jo saksan aikana, ennen kuin sain autoni itselle. Autolla ajettu nyt 175 000 kilsaa, läppiähän siinä ei enää siis ole, samoin egr on kierretty ettei aiheuta ongelmia.

        Sympatiani ovat teidän kaikkien puolella, mielestäni on täysin käsittämätöntä tällainen toiminta automerkiltä, joka hiljan julistettiin maailman arvokkaimmaksi automerkiksi.

        Tsemppiä!

        Masa

        Originally posted by mikkoman72 View Post
        EDIT: BMW on "lopullisesti" kieltäytynyt kaikesta vastuustaan perusteinaan "läpissä/akselissa ei ole mitään vikaa, takuu ummessa, tuhoutunutta konetta ei ole korjattu Laakkosella" jne. Eli asiaa lähdetään nyt hoitamaan viranomaisreittejä, kun ei muuten mene jakeluun.

        EDIT2: Kuluttajariitalautakunta on antanut BMW läppäasiassa ensimmäisen päätöksen (2188/33/2008), joka on - aivan odotetusti - samaan ideaan perustuva kuin aiemmat jakoketju-/hihnapäätökset eli "moottorin tulee kestää sen, mitä on kohtuullista odottaa moottorin kestävän". Päätös ei luonnollisesti ota lainkaan kantaa yhden tapauksen perusteella siihen, että kyseessä olisi rakennevika vaan ainoastaan siihen, että moottori ei ole kestänyt sitä, mitä sen pitäisi kestää. Juuri siksi kaikki vauriotapaukset on kartoitettava ja pyrittävä osoitettamaan, että akseli on murtunut aina samasta kohtaa, riippumatta ajomäärästä, -tyylistä tai koneen mallista.

        * MISTÄ ON KYSYMYS *

        Kuten olemme saaneet täältä foormumiltakin lukea, niin imusarjan läppiä irtoilee tiettyjen n. vuoden 2000 jälkeen valmistettujen koneiden sisään ja tuhot ovat käytännössä aina suuria (tai todella suuria). Vahingot ovat useimmiten luokkaa 12.000 - 17.000 euroa!

        Onko sinun autossasi läpät imusarjassa? Tarkista asia tästä:



        BMW toteaa vahingon kärsineiden vaatimuksiin kulujen korvaamisesta suunnilleen: "On ikävää kuulla autonne moottorin vauriosta, mutta emme korvaa, koska sitä ja tätä jne". Perusteluina on käytetty mm.

        "takuu on ummessa"
        "olet itse toiminnallasi aiheuttanut vaurion"
        "(merkkihuolletulla) koneella on ajettu jo 200tkm"

        ja ehkä parhaana kaikista:

        "koska korjasitte moottorinne 4.000 eurolla, ettekä vaihtamalla koneen 14.000 eurolla BMW:n korjaamolla, emme korvaa".

        Tähänastisista BMW:n perusteluista saa sen käsityksen, että BMW:n mielestä on hyväksyttävää, että BMW:n kone voi kestää vain 70-200tkm, jonka jälkeen se on tuhoutunut. Pidän tätä suorastaan käsittämättömänä, koska olen kuvitellut BMW:n olevan erittäin tarkka maineestaan ja laadústaan. Kysyttäessä, onko BMW:n koneen hyväksyttävää tuhoutua 70-200tkm jälkeen, en ole saanut vastausta neljänkään kysymiskerran jälkeen.

        Itselläni kilahti kone imusarjan läpän hulahdettua koneen sisään ja olen vaatinut korvausta BMW:ltä akselissa jo uutena olleen rakenne-/valmistusvirheen perusteella, tuloksetta.

        * ASIAAN LIITTYVÄT FAKTAT *

        1) Imusarjan läppien akselissa on tämän hetkisen tiedon valossa mitä ilmeisimmin ollut virhe jo uutena (suunnitteluvirhe, kestämätön kohteeseensa). Tämä ilmenee siitä, että akseleita on mennyt poikki täysin ajomäärästä ja -tyylistä riippumatta (70-220tkm) eli kyseessä EI ole kuluman aiheuttama vika, minkä itse kukin voi päätellä em. ajomääristä. Tämä käy ilmi myös siitä, että akselit ovat saatujen tietojen mukaan murtuneet aina samasta kohtaa.

        2) BMW ei edes ole väittänyt tapahtunutta "sattumaksi" tai "yksittäistapaukseksi". Tämäkin väite olisi kestämätön, koska pelkästään tältäkin foorumilta löytyy todella monta vahingon kärsinyttä. Uskon, että vaurioiden määrä tulee vain kasvamaan. Se toki on sattumaa, *kenen* kohdalle vaurio osuu ja *milloin* se osuu, mutta mistään muutamasta yksittäistapauksesta ei ole kysymys. Sama ilmenee ulkomaisilta foorumeilta - koneita hajoaa ja BMW kiistää mitään vikaa olevan.

        3) BMW on saatujen tietojen perusteella tehnyt muutoksia osaan myöhemmin. Olen kysynyt BMW Suomelta, miksi osaa on muutettu, jos siinä ei ollut mitään vikaa. Vastaus oli: "normaalia tuotekehitystä, ei tarkoita sitä, että on vikaa". Väite olisi uskottavampi, jos vaurioita ei syntyisi...

        4) Osan rikkoutumiseen tai rikkoutumattomuuteen ei voi vaikuttaa itse mitenkään. Paitsi poistamalla läpät. Tätäkään ei 99% auton omistajista älyä tehdä, koska tietoa tästä vaurioriskistä ei ole. Ja vaikka älyäisikin, jää läppien poistamisen kustannus (500-800 euroa ellei osaa tehdä sitä itse) omistajan maksettavaksi. Tätä tietoa tulee kaikkien meidän pyrkiä levittämään, jotta saadaan mahdollisimman moni konevaurio torjuttua. Vaikka tämä olisi kyllä BMW:n tehtävä.

        5) Osan rikkoutuminen aiheuttaa aina suuren vaurion, koska vieras esine kannen ja männän välissä ei tee hyvää koneelle. Useassa tapauksessa koneen korjaus ei edes kannata, vaan eteen tulee uuden koneen hankinta. Kustannukset ovat tällä hetkellä saamieni tietojen mukaan vaihdelleet välillä 3.800 - 22.000 euroa!

        6) Osan tulisi kestää oletettava auton elinikä (eikä luokkaa 70-200tkm). Tämä ilmenee siitä, että imusarja ei ole huolto-ohjelmassa (eikä se ole sitä ilmeisesti millään muullakaan automerkillä). Asiaan on suoraan verrattavissa esim. jakoketju. Jos sitä ei ole merkitty huolto-ohjelmaan vaihdettavaksi, niin ei sitä myöskään tarvitse vaihtaa. Jos osasta OLISI annettu vaihtosuositus, niin silloinkin sen tulisi kestää vaihtoväli. Tästä asiasta on jo tehty linjanveto kuluttajaviranomaisen päätöksissä.

        7) BMW on antanut saatujen tietojen mukaan korjaamoille suosituksen (normaalin huolto-ohjelman ulkopuolella, jälkikäteen) vaihtaa imusarja 100tkm välein. Myös tämä osoittaa, että BMW tietää virheestä ja pyrkii torjumaan vastuutaan asiassa siten, että kun asiakkaalle on ilmoitettu "vaihtosuosituksesta", niin on asiakkaan ongelma jos ei imusarjaa vaihda ja kone sitten tuhoutuu. Olen kysynyt BMW Suomelta, "miksi imusarjan vaihtosuositus on annettu, jos osassa ei ole mitään vikaa".

        En ole saanut vastausta kolmen kysymiskerran jälkeenkään.

        8) Olen kysynyt BMW Suomelta "Onko normaalia ja hyväksyttävää, että BMW:n kone kestää - sattumanvaraisesti valikoituen - 30-220tkm, minkä jälkeen se on käytännössä tuhoutunut".

        En ole saanut vastausta kolmen kysymiskerran jälkeenkään.

        * MITÄ MINUN PITÄÄ TEHDÄ, JOS KONEENI ON JO VAURIOITUNUT JA HALUAN SIITÄ KORVAUKSEN, MUTTA BMW KIELTÄYTYY VASTUUSTAAN? *

        Kaikki halukkaat vaurion kärsineet ilmoittautukoon allekirjoittaneelle mukaan ryhmään, jonka kanssa tarkastellaan mahdollisuutta saada kuluttaja-asiamies nostamaan ryhmäkanne BMW Suomea vastaan tai muulla tavoin ohjata BMW Suomi kantamaan vastuunsa asiassa.

        Todettakoon, että ryhmäkanne on kuluttajalle kuluriskin suhteen täysin riskitön ja sitä ajaa kuluttaja-asiamies kaikkien ryhmään liityneiden puolesta, mikäli kuluttaja-asiamies päättää nostaa kanteen. Mikäli asiassa saadaan tätä kautta myönteinen päätös, saavat kaikki ryhmään kuuluvat korvauksen vaurioistaan tuomioistuimen tuomion mukaisesti. Lisäksi tämä päätös luo pohjan tuleville korvausvaatimuksille, mutta tällöin kukin joutuu itse hakemaan oikeuden kautta korvaukset omalla riskillään ja rahoillaan, ellei BMW Suomi hyväksy kuluttajariitalautakunnan päätöstä.

        Tässä vaiheessa kuitenkin kootaan vain ne henkilöt, jotka ovat kärsineet vaurion ja haluavat tutkia mahdollisuutta ryhmäkanteeseen. Kun tarpeeksi monta halukasta on koossa, kartoitamme vaurioiden määrät, laadut ja viemme asian tarvittaessa kuluttaja-asiamiehelle tutkittavaksi.

        EDIT2: Jo nyt on kuusi vahingon kärsinyttä ilmoittautunut.

        Toivon teltä *kaikkea* mahdollista tietoa aiheesta (vaikka ette olisi osallistumassa ryhmäkanneryhmään). Esim.

        - Voiko kone vaurioitua siten, että voimansiirto lukitsisi takapyörät? Tämä vaihtoehto olisi erittäin vaarallinen liikenteessä! Joka tapauksessa, esim. ohitustilanteessa, tehojen yht'äkkinen katoaminen / suuri nykäisy liikenteessä on myös vaarallista.
        - miten osaa on muutettu myöhemmin (EDIT: saatujen tietojen mukaan akselin paksuutta on kasvatettu 4 -> 4,5mm siitä kohdasta, mistä murtumat ovat tapahtuneet)
        - kokemuksia riidoista BMW:n kanssa tästä aiheesta (EDIT: Kaikille annettu sama tyhjänpäiväisillä perusteluilla varustettu kieltäytyminen, joillekin tuoreemmille tapauksille luvattu varaosat/osa varaosien hinnasta eli käytännössä ei juuri mitään)
        - paljonko autollanne oli ajettu, kun kone tuhoutui (EDIT: 70-220tkm)
        - paljon korjaus maksoi (EDIT: 4-22k€)
        - mikä vuosimalli, mikä kone (EDIT: 2001-2007)
        - jne

        Älkää "suodattako" tietoanne, kaikki vain jakoon! Myös kaikki ideat, näkemykset ja kommentit otetaan vastaan. Jos saadaan myönteinen päätös asialle, niin siitä on iloa kaikille saman vaurion kärsineille.

        Mikko

        P.S.: Näinhän se *pitäisi* hoitaa:

        http://www.autoliitto.fi/@Bin/302539...utsut_2008.pdf (1. sivu: Audilla samantyyppinen vika, jossa osa voi imeytyä koneeseen ja tuhota sen kokonaan. Audi antoi takaisinkutsun.)

        Comment

        • MarttiKK
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 1637

          No, miten on taistelu edennyt?

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            Originally posted by mikkoman72 View Post

            4) Osan rikkoutumiseen tai rikkoutumattomuuteen ei voi vaikuttaa itse mitenkään. Paitsi poistamalla läpät. Tätäkään ei 99% auton omistajista älyä tehdä, koska tietoa tästä vaurioriskistä ei ole. Ja vaikka älyäisikin, jää läppien poistamisen kustannus (500-800 euroa ellei osaa tehdä sitä itse) omistajan maksettavaksi.
            Tuossa on asiavirhe, korjaamollamme on poistettu useista noita läppiä 200€ kustannuksella.

            Sinänsä läppien tai muunkaan osan poistamisen tarve osoittaa alkuperäisen suunnittelun käsittämätöntä huonoutta tältä osin, ja ihmetellä täytyy miksi tuote ei ole kehittynyt (läppien akselin pieni paksunnos ja kumit läppien reunoilla eivät riitä tuotekehitykseksi koska eivät kokonaan poista vaurion riskiä vaikka toki sitä vähentävätkin).

            Joka tapauksessa faktaa on se mikäli läppiä ei poista menee jokin niistä ennemmin tai myöhemmin koneeseen vaurioittaen muutoin täysin käyttökelpoisen moottorin. Tästä elävänä esimerkkinä läppien poiston ajankohtana hieman vajaa 500tkm erittäin siistiä maantieajoa ajettu suomiauto jossa yhden läpän akseli oli jo poikki mutta läppä ei ollut vielä irronnut kokonaan. Nyt autolla on ajettu yli 500tkm mikä ei olisi ilman läppien poistamista mitenkään voinut moottorin vaurioitumatta toteutua. Tämä on siis tähän mennessä eniten ajettu jossa läpät olivat vielä paikoillaan, kyseinen asiakas ei ollut aiemmin tietoinen asiasta.
            Last edited by WSE1; 20-06-2010, 01:32.

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              Originally posted by WSE1 View Post
              Sinänsä läppien tai muunkaan osan poistamisen tarve osoittaa alkuperäisen suunnittelun käsittämätöntä huonoutta tältä osin, ja ihmetellä täytyy miksi tuote ei ole kehittynyt (läppien akselin pieni paksunnos ja kumit läppien reunoilla eivät riitä tuotekehitykseksi koska eivät kokonaan poista vaurion riskiä vaikka toki sitä vähentävätkin).
              Toisaalta jos imusarja läppineen vaihdetaan ohjeen mukaan 100tkm välein, luulen että 99% näistä läppävaurioista vältetään. Onhan se kallis operaatio, mutta on näissä muitakin kalliita juttuja mm. teetetään kalliita automaattilaatikon huuhteluöljynvaihtoja yms., ja jos näissä olisi ketjun sijasta nokkahihna, niin vaihto tulisi samassa km lukemassa ja veikkaan että osat ja työ maksaisi enemmän kuin imusarja.

              Itse olen kyllä teetättänyt läppien poiston ja huuhteluöljynvaihdon.
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • rus103
                Bimmer Rookie
                • Jul 2009
                • 53
                • Uusimaa

                Moikka! Itse poistin läpät eilen ja autoni on siis 530D E61 ja ajettu 111tuhatta km. Kohtuu puhtaalta kyllä vaikutti sekä läpät että koko imusarja. Itse olin vain leikanut akselit ja työntänyt takaisin paikoilleen jotenkin ne ruuvi+liimamassa viritykset arvelluttaa vain.

                Comment

                • mattipuh
                  Bimmer Rookie
                  • May 2010
                  • 150
                  • Espoo, Finland

                  mites sulla on nyt se läpän akseli paikallaan, kun ilman läppää ymmärtääkseni se akseli tulee vetämällä ulos? vai pitääkö akselia liikuttava toinen, poikittainen, akseli ne läpän akselit paikallaan?

                  oma veikkaukseni on että hyvin tehty ruuvi + tiiviste pitää paremmin, kuin pelkkä läpän akseli.
                  Matti
                  E61 530DA (2005)

                  Comment

                  • viktor
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1272
                    • ...

                    Originally posted by rus103 View Post
                    Moikka! Itse poistin läpät eilen ja autoni on siis 530D E61 ja ajettu 111tuhatta km. Kohtuu puhtaalta kyllä vaikutti sekä läpät että koko imusarja. Itse olin vain leikanut akselit ja työntänyt takaisin paikoilleen jotenkin ne ruuvi+liimamassa viritykset arvelluttaa vain.
                    Tästä oli nyt vähän vaikea saada selkoa, mutta jätit katkaistut akselit sinne paikalleen? Kai ne on siinä vivussa edes kiinni sitten, voi olla ettei muuten kauaa viihdy paikallaan.
                    Loppuu kyllä imusarjan alapuolen likaantuminen kun laittaa tiivistemassaa, ei ole kovin tiivis viritelmä se läppäkoneisto. Ainakaan päivitetty malli.
                    ///M5
                    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                    Comment

                    • rus103
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2009
                      • 53
                      • Uusimaa

                      Akselin viivut ovat paikallaan ei ne sieltä itsestään lähde - koitin saada ihan huvikseen akseli vivusta irti - tuloksetta. Paras kai olisi teettaa peitelätkät koko läppäkoneistolle vaikka pellistä, mutta tuli tilattua ihan oikeat tulpat niille joten siihen asti tämä saa kelpaa.Samalla sitten puhdistan EGR ja imusarjan vaikka ei se niin likainen ollut. Ja tästä linkistä voi tilata tulpat jos jollekulle se ei ole tuttu: http://www.pmwltd.co.uk/
                      Last edited by rus103; 21-06-2010, 14:41. Reason: lisäys

                      Comment

                      • expertti
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2005
                        • 866
                        • Kainuu

                        Originally posted by rus103 View Post
                        Akselin viivut ovat paikallaan ei ne sieltä itsestään lähde - koitin saada ihan huvikseen akseli vivusta irti - tuloksetta. Paras kai olisi teettaa peitelätkät koko läppäkoneistolle vaikka pellistä, mutta tuli tilattua ihan oikeat tulpat niille joten siihen asti tämä saa kelpaa.Samalla sitten puhdistan EGR ja imusarjan vaikka ei se niin likainen ollut. Ja tästä linkistä voi tilata tulpat jos jollekulle se ei ole tuttu: http://www.pmwltd.co.uk/
                        Käyö nuo myös M57- moottoriin? Mainittu ainoastaan M57TU...

                        Comment

                        • multipena
                          Newbiemmer
                          • Feb 2010
                          • 6
                          • saksa

                          Sattuisiko kukaan tietämään Suomen ja Saksan katsastuskäytäntöjen eroista eritoten mitattavien päästöjen suhteen. Ostin tänne Saksaan käyttökiesin tuolla läppävikaisella 330D-koneella (m57n2) ja ajattelin kesälomareissulla kotosuomessa heivata läpät lepikkoon. Ennen kuin tuon toimenpiteen teen, olisi hyvä tietää josko auto tulee pomppaamaan seuraavassa paikallisessa katsastuksessa. Täkäläinen BMW-merkkihuolto myönsi tietävän ongelman, mutta läppien poisto ei tullut kysymykseen. Tarkastus 100tkm välein riittää kuulemma hoidoksi...Läppäkirurgien yhteystietoja Oulusta otetaan vastaan odotellessa, ketjusta ei pikamulkaisulla tarttunut silmään.

                          Comment

                          • Matson^
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2008
                            • 2113
                            • Seinäjoki

                            Originally posted by rus103 View Post
                            Akselin viivut ovat paikallaan ei ne sieltä itsestään lähde - koitin saada ihan huvikseen akseli vivusta irti - tuloksetta. Paras kai olisi teettaa peitelätkät koko läppäkoneistolle vaikka pellistä, mutta tuli tilattua ihan oikeat tulpat niille joten siihen asti tämä saa kelpaa.Samalla sitten puhdistan EGR ja imusarjan vaikka ei se niin likainen ollut. Ja tästä linkistä voi tilata tulpat jos jollekulle se ei ole tuttu: http://www.pmwltd.co.uk/
                            Murrat vain läppäakselit pihdeillä poikki, ja tilalle pultti tai ruuvi jonkinsortin silikoni/tiiviste/liiman kera. Takuulla pysyy eikä maksa käytännössä mitään.
                            | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                            | Nissan Navara TREK-1 |
                            ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                            Comment

                            • sassi
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2008
                              • 412
                              • Nivala

                              Tuosta omasta 83 000km ajetusta E90 330dA:sta poistin äsken läpät.
                              Läppien rakenne oli tyystin erilainen ja jykevämpi kuin aiemmassa E46 330d:ssä (M57N2).
                              Kaikki läpät oli hyvässä kunnossa, eikä imusarjassa ollut karstaa, ei edes EGR venttiilissä.

                              Mutta koska näistä uudemmistakin on läppiä mennyt moottorista läpi, niin näppäsin ne irti ihan oman mielenrauhani vuoksi. Ruuvasin läppäakseleiden pienet torx -ruuvit auki, n. puolet ruuveista meni poikki ja puolet lähti nätisti. Sitten vain läppäakselit pois, reikään M6 kierre ja kunnon tiivisteliiman kanssa lyhyet ristipääkantaiset M6 ruuvit reikiin. Otin myös alipainekellon ja vivuston irti, mutta jätin sen alipainesolenoidin paikalleen, kun en tiennyt että tuleeko siitä vikakoodia jos se puuttuu johdon päästä. Alipaineletkun tietysti tulppasin, muutenhan se vetää ilmaa läpi kun alipainekello puuttuu...
                              --
                              Sassi
                              - F10 530d
                              - KTM 690 Enduro
                              Ex. E90 330d, E46 330d

                              Comment

                              • Rouskis
                                Newbiemmer
                                • Jul 2010
                                • 14
                                • Helsinki

                                Löytyykö Jyväskylän seudulta suositeltavia läppäkirurgeja?

                                Kahlasin koko ketjun läpi ja eihän tässä uskalla autolla ajaa enää metriäkään, mittarissa yli 200000 km ja läpät todennäköisesti poistamatta :(
                                E46 320dA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎