Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fa7
    Bimmer Rookie
    • Nov 2013
    • 41
    • Tampere

    Imusarjan irroitus

    Erinomainen infomäärä kerätty tähän keskusteluun aiheesta.

    Heräsi myös itselleni huoli, jotta josko nuo läpät olisi järkevä poistaa saman tein menopelistäni kun kerran riskinpaikkana ovat (M57N2,530D,vm -08), vaikkakin ilmeisesti vahvistettua mallia.

    Kysyisinkin teiltä läppiä poistaneilta onko tuossa imusarjan pois ottamisessa kuinka suuri riski ensikertalaiselle, että tiputtaa imukanavaan jotain?

    Pääseekö nuo "prikat" neliönmallisten tiivisteiden rinnalta helposti irti ja tippumaan koneeseen? Ilmeisesti jotkut tähänkin ketjuun kirjoittaneista ovat saaneet tiivisteen tippumaan ja sitten ongittua pois....?

    Äkkiseltään netistä löytyvissä kuvista imuaukot ovat hyvin esillä tavaran tippumiselle imusarjaa nostettaessa.....
    Last edited by fa7; 10-11-2013, 20:41.

    Comment

    • Timiboi
      Newbiemmer
      • Nov 2013
      • 1
      • Oulu

      No imuläpistä edelleen

      No niin. Aihetta on käsitelty foorumilla useampi vuosi ja tässäpä lisää.
      Itsellä on e91 320d man. vm 6/2007 ja kone on m47n2 162 hv, km n. 167 000 ja Ranskan tuonti. Itse ajanut n, 11000 km.
      Tänään sitten poistettiin nuo läpät ja vaihdettiin samalla hehkutulpat ja termostaatit ym. Clavurionin ja Samppasian toimesta. Tekijämiehiä, osaavat hommansa. suosittelen.
      Ja olipa hyvä että poistettiin....maallikon silmin nuo imuläpät oli paskaset ja
      rakenteeltaan aivan onnettomat. Kooltaan 1,5 cm x 2,5 cm. No ensituntuma oli ajossa positiivinen. Minusta konetta vaivannut heikko alavääntö parani heti. ja keskikulutus tippui samantien muutaman "desin". Eikä vaivaa vikavalot!!
      Puntaroin tätä asiaa n.viikon verran ja soitin myös Wetterille asiasta, missä sain, yllättävää kyllä, hyvää palvelua k.o. asiasta ja olisivat myös tehneet tuon poiston. Toki "rauhoittelivat", mutta poiston olisivat myös tehneet.
      No yleisesti... Poistakaa nuo läpät noista vastaavista koneista, oli ne tuonti
      autoja Keski- Euroopan karstanpoltto moottoriteiltä tahi Suomen huonoilta karstankeräys kinttupoluilta..
      Last edited by Timiboi; 14-11-2013, 21:47.

      Comment

      • janne[l
        BTCF Member
        • Apr 2011
        • 861
        • Ylöjärvi

        Viikoloppuna poistin läpät e91 320d -06:stä Ihan kunnossa vaikutti olevan, mutta mäjelle lähti. En tiennytkään että ne akselit on metallia, samoin läpät.. luulin että muovisia ovat. Huomasin heti tallilta lähettäessä että aivan surkea alavääntö oli parantunut, tosin se voi johtua myös siitä, että putsasin egr:n samalla, joka oli aika karstassa.
        Hehkut vaihdoin myös -> enään ei tutise auto kun pakkasesta starttaa,vaan käy heti nätisti ja tasaisesti.
        Onko muilla ollut kulutus koholla läppien poiston jälkeen ? Muistelisin että joku kirjotteli että kulutus oli ollut hetken koholla mutta tasaantunut muutaman päivän ajon jälkeen ?Kiitos Benzi87:lle neuvoista, niillä mentiin Tosin laitoin vain yhden lukkomutterin kahden sijaan, muuten meni samalailla homma.
        e46 330i cabriolet
        e91 320d
        e36 328 törpö

        Comment

        • JiiB
          BTCF Member
          • Nov 2006
          • 88
          • Pirkanmaa

          Juuri kanssa omasta vm 2002 320dA touringista lähti läpät poistoon. Helppo ja simppeli homma kun foorumilla hyviä ohjeita paljon ettei pura turhaa edestä pois. Aikaa taisi mennä kolmisen tuntia kaikkineen eli ei mikään paha homma todellakaan. Mukavaa harrastelua.


          Tuossa Jisv: nimimerkin ohjeen mukaan tein itse. Kiitos selkeästä ohjeesta tekijälle!
          Audi A6 C4 2.5TDI QUATTRO, Kupla standard 1200 -70

          Ex Bemut
          E36 323 sedan -96, E30 318is-M50b25, e36 M3 -94, e32 735iA, e34 525iA -94, e46 320d M-sport ll -02, e36 328 coupe -98,
          e36 328 touring -95

          Comment

          • 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1227
            • LAHTI

            Käykö sinun autossa oleva imusarja 530D:seen

            Käykö sinun autostasi oleva imusarja 530D LCI malliin olis ainakin läpätön onko anturit ja johdotukst samoilla pailoilla 525D LCI ja 530D LCI malleissa..
            Jos vielä löytyisi varaosanumero tuolle Läpättömälle LCI-imusarjalle..

            Originally posted by jumppakuutio View Post
            Pakko varmistaa; kävin hakeen saksasta tommosen ku 525d (3,0) 145kw -07 lci ja moottori ilmeisesti M57306D3, olin varautunu poistattaan nuo läpät mutta tässä ei ilmeisesti niitä ole? KoKö?

            Comment

            • Amex10
              Bimmer Rookie
              • May 2012
              • 62
              • Turku

              535d 2006

              Juuri lopettelin vähän pitkäksi venähtänyttä läppäoperaatiota 166tkm ajetusta dieselistä. Aika paljon olen minäkin vääntänyt, mutta jos tuon projektin saa siihen hintaan, mitä aktiivit täällä tarjoaa, eli 200€ kieppeille, niin ei ole kyllä kallis. On siinä oma hommansa.

              Tässä 150 sivun keskustelussa katsellaan asiaa eri näkökulmista. Luin niistä ehkä nelisenkymmentä sivua, missä käytiin eipäsjuupasleikkiä siitä, kannattaako läppiä poistaa. Kuten kaikki muutkin tähän mennessä, esitän oman näkemykseni:

              - Jos otat tämän ns "vahvistetun" - läppärungon irti imusarjasta ja katsot, mitä tekoa se on. Aika vahvaa. Autollani oli ajettu 170tkm ja sen verta jykevää tavaraa on tuo runkomalli, että uskallan sanoa, että läpistä, tai sen runkomallista johtuvista syistä, läppä tai sen runko, ei hajoa koskaan. Tiivistemateriaali sen pinnalla kovettuu ja saattaa mennä kiertoon, vaikuttako se mitään, en usko.

              - Kuitenkin on varmaa tietoa siitä, että vahvistettukkin läppä voi lähteä irti. Uskoisin silloin, että, mikäli mahdollista, niin ahtopuolelta lähtee ongelma, joka irroittaa läpän.

              - Joka tapauksessa, läpät ovat sijoitettu lähimpänä liikkuvana osana ennen kantta imusarjassa, jossa on aika ajoin aika kova ahto päällä, niin en näe mitään syytä, miksi niitä ei poistettaisi. Mielestäni mahdollisen vaurion mahdollisuus, on minimaalinen vahvistetuissa läppärungoissa, mutta mahdollinen. Jos muuten hyvin kestävän koneen totaalisen vaurion voi poistaa yhden illan omalla työllä tai 200€ korvauksella, niin miksi ei?

              Eli summa summarum, keskusteluja seuranneena:
              -Vahvistetut läppärungot - varsin kovaa tekoa.
              -Läpät yleensä. - aika pahassa paikassa. Vauriomahdollisuus ilmeinen, johtui, sitten, mistä johtui.
              -Sivuilta löytyy kavereita, jotka tekee tämän homman niin kohtuu hintaan, että ei ole kyllä liikaa pyydetty.

              Kokonaisuutta kun katsoo, niin en näe mitään järkevää syytä riskeerata koko moottorin toimintaa, näin pienen asian takia.

              Hämmästyksekseni voin todeta olevani helpottunut. Nyt ei tarvitse enää miettiä, eikä lukea tätä keskustelua. Jos työ oli turhaa, niin on sitä turhempiakin tehty.

              Eli homma oli vaivan arvoinen. Ei läppiä -> parempi mieli.

              Antti

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3446
                • Janakkala

                Originally posted by Amex10 View Post
                sen verta jykevää tavaraa on tuo runkomalli, että uskallan sanoa, että läpistä, tai sen runkomallista johtuvista syistä, läppä tai sen runko, ei hajoa koskaan. Antti
                Varmasti ovat Baijerin insinööritkin ajatelleet läppien kestävän, mutta kyllä niitä vaan hajonnut on.
                Itse olen pari M57N moottori vauriota ollut todistamassa ja korjaamassa (+sitten vielä ne alle 2004 vuotiset) joista läppä on luikahtanut koneen sisään ja pakopuolelta ulos rikkoen vielä moottorin lisäksi ahtimenkin.
                Kyllä ne kannattaa pois ottaa
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9093
                  • Oulu

                  Originally posted by Amex10 View Post
                  - Jos otat tämän ns "vahvistetun" - läppärungon irti imusarjasta ja katsot, mitä tekoa se on. Aika vahvaa. Autollani oli ajettu 170tkm ja sen verta jykevää tavaraa on tuo runkomalli, että uskallan sanoa, että läpistä, tai sen runkomallista johtuvista syistä, läppä tai sen runko, ei hajoa koskaan. Tiivistemateriaali sen pinnalla kovettuu ja saattaa mennä kiertoon, vaikuttako se mitään, en usko.

                  - Kuitenkin on varmaa tietoa siitä, että vahvistettukkin läppä voi lähteä irti. Uskoisin silloin, että, mikäli mahdollista, niin ahtopuolelta lähtee ongelma, joka irroittaa läpän.
                  Uudempi läppämalli on vahvempi ja rikkoutumisen todennäköisyys pienempi kuin vanhalla läppämallilla. Kuten Spetke totesi niitä on siltikin irronnut ihan puhtaasti läpän mekaanisen rakenteen rikkouduttua.

                  Mikään ahtopuolen ongelma ei voi oikein aiheuttaa läppävauriota. Jos sieltä jotain vierasmateriaalia lähtisi liikkeelle, niin ne kyllä pysähtyisivät välijäähdyttimeen ennen imusarjaan päätymistä. EGR-venttiilin lautasen irtoaminen on oikeastaan ainut mieleen tuleva sekundäärinen syy, joka voisi myös läpän viedä mukanaan, mutta tuossa tapauksessa mahdollinen moottorivaurio todennäköisesti tapahtuisi läpistä riippumatta.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Amex10
                    Bimmer Rookie
                    • May 2012
                    • 62
                    • Turku

                    Lähinnä mietin, että mahdollinen voimakas karstoittuminen läpissä voisi aiheuttaa niiden liikkeessä ongelmia, jotka johtaisi rakenteen rikkoutumiseen.

                    Minulla vaikutti ainakin läppien poisto vaihteiston toimintaa 1->2 ja 2->1. Nyt vaihtaa ikävästi töksähdellen. Tämä tulee esille ihan pintakaasulla kiihdyttäessä alle 2000rpm alueella. Muuten toimii laatikko kuten ennenkin.

                    Adaptaatioiden nollaus luetun perusteella saattaisi auttaa, mutta en ole onnistunut tuolla "pedaali pohjaan" - ohjeella saamaan minkäänlaista muutosta aikaiseksi laatikon toimintaan. Ehkä en ole sitä oikein suorittanut, kun oli nuo ohjeetkin vähän niin ja näin.

                    Comment

                    • kampsu_79
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2010
                      • 41
                      • Veteli

                      Löytyiskö kellään myytävänä niitä tulppia vielä?Tai onko linkkiä mistä mistä vois ostaa?

                      Comment

                      • DannyBoy
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 720

                        Mites X5:ssa. Eli E53 ei ole kaikissa. Mutta mites E70? Onko noissa kaikissa diesel moottori malleissa läpät?
                        Kokovartalokyrpä

                        Nyt ajossa:
                        BMW X5 E45 M-Sport -20
                        BMW X5 Sport package -07
                        EX: Pirusti Pemareita

                        Comment

                        • Jarhead
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2007
                          • 1323
                          • Kalajoki

                          Opel Omega 2.5DTi M57 koneella ja keppilaatikolla löyty läppiä 5/6 imusarjasta liian myöhään.

                          Eli ainakin loppupään omppuihin on laitettu manuaalilaatikkoonkin läpät, ellei joku ole vaihtanut moottoria/imusrajaa tähän yksilöön.
                          sigpic
                          -14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
                          Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.

                          Comment

                          • imuläppä
                            Newbiemmer
                            • Jun 2014
                            • 1
                            • suomi

                            Nyt otin omastakin kaarasta (2008 2.0dA N47 160tkm) imusarjan irti ja sieltä löytyi akseli, joka liikuttaa 4 läppää ja lisäksi on 2 kiinteää läppää imusarjan 2 rei'ässä
                            Oletteko ottaneet kaikki läpät irti vai vain ne 4 liikkuvaa? Oletteko jättäneet akselin paikoilleen ja tulpanneet alkupään vai miten olette tehneet?

                            Huomasin, että imusarjan sisällä pohjalla on jokin muovinen levy, mikäköhän virka silläkin on.

                            Eli täysin samanlainen imusarja kuin videossa:

                            Comment

                            • kampsu_79
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2010
                              • 41
                              • Veteli

                              Otin tänään kans omasta pirssistä irti imusarjan kun en tienny onko jo poistettu läpät.Siellähän ne oli vielä.Bmw 335d vm-08 kyseessä.
                              Tuntui aika kohtuu jykeviltä.Metallia jotka päällystetty kumilla.
                              Mutta poishan nuo on otettava tietenkin ja tuli ebaystä hommattua alumiinitulpatkin vielä.Egr oli aika likainen joten se menee imusarjan kanssa yöksi likoamaan Ilmeisesti se alipainepumppu kannattaa jättää paikalleen mikä liikuttaa sitä akselia?Akselin otin kyllä pois.

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9093
                                • Oulu

                                Originally posted by kampsu_79 View Post
                                Ilmeisesti se alipainepumppu kannattaa jättää paikalleen mikä liikuttaa sitä akselia?Akselin otin kyllä pois.
                                Voi sen toki jättää sinne, mutta eipä sillä siellä enää mitään virkaa ole. Alipainelinjan voi tulpata jo sieltä imusarjan alla olevalta jakotukilta ennen läppien alipainesolenoidia.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎