Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rasanttu
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 530
    • Tuusula

    Suomen BMW:n suhtautuminen tähän ja muutamaan muuhun tyyppivikaan nakertaa koko merkin mainetta ja omistajien tyytyväisyyttä. Ennenpitkää tulee vielä kalliiksi ketjulle asiakkaiden kustannuksella leikkiminen.

    Jos vastaavanlainen tekninen / mekaaninen puute ilmenisi turvalaitteissa, kuten jarruissa tai turvatyynyissä se todennäköisesti korjattaisiin vähin äänin. Tosin vain niille jotka sitä osaisivat valittaa.

    Ulkomaisilta foorumeilta olen saanut sen käsityksen, että siellä lähetetään takaisinkutsuja huomattavasti Suomea hanakammin. Liekkö sitten pelko siitä että takaisinkutsuilla luotaisiin negatiivista mielikuvaa auton kestävyydestä ja luotettavuudesta = ollaan hiljaa kunnes pamahtaa suomalaiseen tyyliin.

    Näyttää siltä että, että BMW Suomi ei muuta suhtautumistaan ongelmaan ennenkuin joku kaavitaan rekan keulasta ko. teknisen vian rikkoessa moottorin kesken ohitustilanteen.
    Freude am Fahren

    Comment

    • Phaedrus
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1888
      • Helsinki

      Autoliiton tietojen mukaan Audilla on takaisinkutsukampanja A4 2.0 TDI vuosimallit 2008-2009 koskien hieman samantyyppistä vikaa. Ilmeisesti tässä on riskinä EGR-venttiilin läpän rikkoutuminen ja sen päätyminen imusarjan kautta sylinteriin. Eri osa, mutta sama lopputulos. BMW:n toimintaa läppäasiassa ei voi mitenkään hyväksyä, ja vika pitäisi ennaltaestää. Vähintä on se että omistajia informoidaan kirjeellä, huoltoliikkeiden informoiminen ei riitä. En voi ymmärtää.

      Pakokaasunkierrätysjäähdyttimen säätöläppä saattaa irrota, mikä voi johtaa moottorivaurioon. Huolto tarkastaa valm.numerot osan numeron ja vaihtaa tarvittaessa alipainerasian, joka ohjaa säätöläppää. Samalla päivitetään moottorin ohjaimen tiedosto. Tarkastus suoritetaan huolloissa käynnin yhteydessä. Työ merkitään auton huoltotiedostoon merkinnällä "26E4 suoritettu".

      A4 2.0 TDI recall (vuosimallit 2008-2009)

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9152
        • Oulu

        Originally posted by rasanttu View Post
        Ulkomaisilta foorumeilta olen saanut sen käsityksen, että siellä lähetetään takaisinkutsuja huomattavasti Suomea hanakammin. Liekkö sitten pelko siitä että takaisinkutsuilla luotaisiin negatiivista mielikuvaa auton kestävyydestä ja luotettavuudesta = ollaan hiljaa kunnes pamahtaa suomalaiseen tyyliin.

        Näyttää siltä että, että BMW Suomi ei muuta suhtautumistaan ongelmaan ennenkuin joku kaavitaan rekan keulasta ko. teknisen vian rikkoessa moottorin kesken ohitustilanteen.
        Ainakin Briteissä maahantuojan suhtautuminen läppäongelmaan on linjassa BMW Suomen kanssa. Liitteenä jo aiemmin toiseen ketjuun laittamani lainaus.

        Paikallisen maahantuojan edustajan vastaus asiakkaan tiedustellessa mahdollisesta ongelmasta koskien oman autonsa (330d, M57N) imusarjan läppiä. Tiedustelu on varsin tuore, 9/2008.

        Dear Mr xxxx

        Thank you for your email regarding your 330d Sport Saloon.

        We are sorry to learn that you are concerned over the information you have read regarding the inlet manifold and turbo charger on the 330d Saloon.

        When a potential issue comes to light, BMW Germany carry out full investigations to ensure that any vehicles which may be affected are issued with a product enhancement. I have checked our records and can confirm that no notice has been issued for these parts.

        We appreciate that you have conducted research into the problem that you are experiencing and BMW are aware that there are internet forums where BMW owners can discuss matters of this nature. We can advise that, although the internet can be a useful tool when searching for individuals who are experiencing similar faults with their vehicles, this source is extremely misrepresentative of the overall situation with options and various market differences.

        If you have further concerns over this issue, we would recommend contacting your local BMW Approved Dealerships in the United Kingdom , as they are our customer facing technical representatives

        Your nearest BMW dealership can be found by using the dealer locator facility on our website. I have included a link to this facility for your convenience:



        Please do not hesitate to contact us if you have any further queries.

        Yours sincerely
        BMW Group UK
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • henri
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 5752
          • Kiuruvesi/Iisalmi

          Nyt on aika varattu läppien poistoon...jospa ei sitä ennen kilahda...kestäs nyt vielä sen loppuviikon ajot ehkä n. 100km jos ei ni sitte on kyllä vitun huonoo tuuria
          Last edited by henri; 27-01-2009, 22:45.
          Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
          Ex. E30 320i 2d GTS -88


          E46 330Cd (projekti V.2)


          ----------------------------

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            Lievä OT: Mazdan suunnitelua olevissa vm. 2001- bensamyllyissä (käytetään esim. Mondeoissa, Mazda 6, Volvo 40/50) on samankaltaista läppävikaa. Siinä metallinen läppäakseli kaivertaa muovista (!) kiinnitysreikää pikkuhiljaa isommaksi. Jos se pääsee irti, seurauksena moottorivaurio. Jonkin verran näistä on ollut fordclubin puolella puhetta.





            Läppäkoneiston vaihto maksaa Ford-merkkiliikeessä töineen n. 600€. Hissukseen ovat olleet tästäkin Ford-huollossa ja maahantuojalla. Vaurion sattuessa artisti maksanee konerempan.

            Jos tämä moottorin "ominaisuus" olisi ollut ostohetkellä tiedossa, kuinka moni BMW:n ostaja olisi valinnut toisen merkin/moottorin? Mielestäni KSL tarjoaa tässä valossa kuluttajalle hyvät menestymisen mahdollisuudet korjauskysymyksissä, onhan tuo ennalta-arvaamaton, piilevä ja kallis vika. Tuotteessa ei ollut sitä kestävyyttä ja luotettavuutta jota kuluttaja olisi ostohetkellä voinut siinä olettaa olevan. Varsinkin kun dieselmoottoreiden kestävyys on perinteisesti ollut oletuksena parempi kuin bensakoneiden. 2000-luvulla tilanne on tosin tainut kääntyä toisinpäin.
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • Aceishigh
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 284

              Hei,

              Nopea kysymys, koskeeko tämä imusarjan läppävika -ongelma myös 530d E60/E61-malleja? Onko kyseessä sama moottori kuin E39 530d, mutta eri korissa?
              Last edited by Aceishigh; 29-01-2009, 23:04.
              Old golfers never die, they only lose their balls.

              BMW 740d xDrive (06/2014).

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9152
                • Oulu

                Originally posted by Aceishigh View Post
                Hei,

                Nopea kysymys, koskeeko tämä imusarjan läppävika -ongelma myös 530d E60/E61-malleja? Onko kyseessä sama moottori kuin E39 530d, mutta eri korissa?
                Moottori päivittyy mallisarjan myötä M57 -> M57N. Läppäongelma yhtä lailla myös uudemmissa ja niissä koskee sekä manuaali- että automaattivaihteisia.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Aceishigh
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2007
                  • 284

                  Ok, thanks. Ja vittu.
                  Old golfers never die, they only lose their balls.

                  BMW 740d xDrive (06/2014).

                  Comment

                  • jkew
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2008
                    • 37
                    • Liminka

                    Originally posted by Juhis View Post

                    Mutta siitä olen eri mieltä, että myös monen muun osan vaurioituminen voi aiheuttaa isoa tuhoa. Jos jäähdytysjärjestelmään (vesipumppu, termostaatti, jäähdytin ja letkut), voi lopputuloksena olla samoin iso moottorivaurio. Oletuksena tietysti, että auton käyttäjä ei huomaa moottorinlämpöjen nousua ja ajaa pahimmassa tapauksessa lämmöt tapissa aiheuttaen isot vauriot moottorille.

                    ?
                    Olet oikeassa. Mutta tämä tiedetään sekä ostajan että myyjän puolella. Ja siksi autoissa on moottorin lämpömittari. Jos läppäakseleissa olisi kuluneisuuden mittaus ja esim. varoitusvalo olisi vastuu siirretty käyttäjälle. Jos varoitusvaloa ei huomaa (tai lämpöjen nousua) on vastuu edelleen käyttäjällä. Silloinhan kyseessä on huolimattomuus käyttäjän toimesta. Näin minun oikeustajuni mukaan...

                    Comment

                    • mikkoman72
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 93
                      • Helsinki

                      Originally posted by jkew View Post
                      Olet oikeassa. Mutta tämä tiedetään sekä ostajan että myyjän puolella. Ja siksi autoissa on moottorin lämpömittari. Jos läppäakseleissa olisi kuluneisuuden mittaus ja esim. varoitusvalo olisi vastuu siirretty käyttäjälle. Jos varoitusvaloa ei huomaa (tai lämpöjen nousua) on vastuu edelleen käyttäjällä. Silloinhan kyseessä on huolimattomuus käyttäjän toimesta. Näin minun oikeustajuni mukaan...
                      Hyvä vertaus. Akselissa ei tosiaankaan ole mitään mittaria, eikä sitä pysty valvomaan edes konepellin alle katsomalla. Ei edes, vaikka avaisi imusarjan ja katsoisi akselia!

                      Kuten aiemmin on jo todettu, ei sen katkeaminen riipu puhtaudesta eli putsaus *ei* varmista sitä, että se ei katkeaisi.

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

                        Originally posted by jkew View Post
                        Mutta tämä tiedetään sekä ostajan että myyjän puolella. Ja siksi autoissa on moottorin lämpömittari.
                        Eipä ole läheskään kaikissa uusissa autoissa enää mittaristossa perinteistä jäähdytysnesteen lämpömittaria. Joistakin autoista se löytyy vielä ja toisissa voi löytyä digitaalisen monitoiminäytön kautta. Mutta useimmissa autoissa se on korvattu "motorschaden" merkkivalolla. Ja huonolla tuurilla kun tämä liian korkeasta jäähdytysnesteen lämpötilasta varoittava valo syttyy, saattaa huonolla tuurilla olla jo liian myöhäistä.

                        Liitteenä esimerkkikuva E60 mittaristoista. Eipä paljoa löydy perinteistä lämpömittaria..
                        Attached Files
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • Anzafin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 3747
                          • Kajaani

                          Mitenkäs te, ketkä olette E60:stä läpät poistaneet, onko näkynyt katsastuksessa mitenkään tai tullut sanomista?

                          t: Nimimerkki "ens viikonloppuna lähtee"

                          Comment

                          • Rahu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 6464
                            • Tuusula

                            Originally posted by Anzafin View Post
                            Mitenkäs te, ketkä olette E60:stä läpät poistaneet, onko näkynyt katsastuksessa mitenkään tai tullut sanomista?

                            t: Nimimerkki "ens viikonloppuna lähtee"
                            Ei vaikuta siihen mitenkään.
                            BMW Service
                            P.o4oo925441
                            [email protected]
                            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                            Comment

                            • Reiska56
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2008
                              • 185
                              • Kerava

                              525d A E60 03/2005

                              Tarkoitus poistaa läpät huhtikuussa. Kilometrejä 99 000. Kuvista päätellen läppäventtiili jonkinlainen assy-kokonaisuus. Lähteekö ehjänä, vai pitääkö poistaa väkivalloin? Oletteko poistaneet myös ohjausvivuston ja mitä teitte sähkömoottorille? Entä EGR? Oletteko estäneet pakokaasun pääsyn imusarjaan ja miten sen teitte? Onko vaikuttanut auton käyttäytymiseen läppien poiston jälkeen? Ymmärsinkö oikein, että katsastuksessa ei pitäisi tulla ongelmia päästömittauksessa? :think

                              Comment

                              • Reiska56
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2008
                                • 185
                                • Kerava

                                E60 imusarjan läppäventtiilit

                                Tarkennus. Kun läppäventtiili poistetaan. niin mitä olette laittaneet tilalle, eli millä olette peittäneet syntyneen aukon?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎