Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anzafin
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 3747
    • Kajaani

    No ni. Läpät lähti.

    Mittasin huvikseni läppien akselin samalla ja 4,5mm oli paksuus, ja imusarja valmistettu 04/2004. Vaikuttivat tosi vahvoilta...

    Kirjoittelin tuonne E60Forumille Tee-Se-Itse -ohjeen, kun oli eurooppalaisillakin kiinnostusta hommaan. Ja olihan siellä (siis foorumilla) jo muutama poistanutkin läpät. Tässäpä: http://forums.e60.net/index.php?showtopic=70452

    Mutta kaikki kunnia tälle foorumille, josta alunperin läpistä kuulin/luin ja Clavurionille ja Kähmylle oivista ohjeista!

    Comment

    • samppa...
      Bimmer Rookie
      • Sep 2008
      • 117
      • .

      Joo läpät lähti täältäkin.Tuli vaan mieleen,että pakkokait niissä vehkeissä missä läpät on hajonneet niin on ollut joku valmistevika läpän kiinnityksessä.Itse laitoin läpän ruuvipenkkiin kiinni ja sai kyllä ihan tosissaan tongeilla väännellä että ees yritti irrota siitä akselista ja muutenkin vaikuttivat suht jämäköiltä..Tuskimpa siellä imukanavassa niin isot voimat jyllää että ne läpät itekseen alkaa irtoilemaan:think

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6463
        • Tuusula

        Originally posted by Anzafin View Post
        No ni. Läpät lähti.

        Mittasin huvikseni läppien akselin samalla ja 4,5mm oli paksuus, ja imusarja valmistettu 04/2004. Vaikuttivat tosi vahvoilta...

        Kirjoittelin tuonne E60Forumille Tee-Se-Itse -ohjeen, kun oli eurooppalaisillakin kiinnostusta hommaan. Ja olihan siellä (siis foorumilla) jo muutama poistanutkin läpät. Tässäpä: http://forums.e60.net/index.php?showtopic=70452

        Mutta kaikki kunnia tälle foorumille, josta alunperin läpistä kuulin/luin ja Clavurionille ja Kähmylle oivista ohjeista!
        Oliko autossasi hiukkassuodatin?
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • Anzafin
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 3747
          • Kajaani

          Originally posted by Rahu View Post
          Oliko autossasi hiukkassuodatin?
          Kyllä. Kuinnii?:think

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6463
            • Tuusula

            Originally posted by Anzafin View Post
            Kyllä. Kuinnii?:think
            Varmistin vaan koska nuo läpät ovat juuri "hiukkassuodatin mallia" olevat enkä ole noita itse ainakaan vielä muissa tavannut.

            Esiintyikö sulla vuotoa noissa "läppä koteloissa" eli sen rungon/kotelon ja imusarjan välistä, itse kun olen noita vaihtanut niin kaikki ovat olleet sen verran väljiä että on joutunut uudet O-renkaan sinne laittamaan?
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • teddy
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 120
              • Espoo

              Originally posted by Anzafin View Post
              No ni. Läpät lähti.

              Mittasin huvikseni läppien akselin samalla ja 4,5mm oli paksuus, ja imusarja valmistettu 04/2004. Vaikuttivat tosi vahvoilta...

              Kirjoittelin tuonne E60Forumille Tee-Se-Itse -ohjeen, kun oli eurooppalaisillakin kiinnostusta hommaan. Ja olihan siellä (siis foorumilla) jo muutama poistanutkin läpät. Tässäpä: http://forums.e60.net/index.php?showtopic=70452

              Mutta kaikki kunnia tälle foorumille, josta alunperin läpistä kuulin/luin ja Clavurionille ja Kähmylle oivista ohjeista!
              Oli Muuten Anzafin tehnyt oikein kunnon DIY-ohjeet, ei paljoa voi enää tuosta parantaa

              Comment

              • ekiaalto
                Newbiemmer
                • Jan 2009
                • 18
                • Janakkala

                Originally posted by Anzafin(mini_me @ Feb 1 2009, 08:00 PM) [URL="http://forums.e60.net/index.php?act=findpost&pid=782446"
                [/url]Do we actually know how many different people had this happen?

                Eventhough it is terrible for the ones who had the flaps damaging their engines, I am under the impression that it is only a very small number of owners who actually
                had problems.

                This is a good point, but I rather wouldn't like to worry about winning in this lottery (of doom).
                I know several cases here in Finland with E60 and several times more with E39.

                Löysin yllä olevan vastauksesi e60 Forumillta.

                Taistelen itse tällä hetkellä BMW:tä vastaan noin 12 k€ kustannuksista Kuluttajariitalautakunnassa. Tiedossani on vastaavia tapauksia, mutta tarvitsemme lisää vahingonkärsineiden yhteystietoja yhdistääksemme voimamme.
                Yhteystietoni löydät ensimmäisestä viestistäni tällä foorumilla.

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7509
                  • Jyväshyvä

                  Originally posted by Anzafin View Post
                  No ni. Läpät lähti.

                  Mittasin huvikseni läppien akselin samalla ja 4,5mm oli paksuus, ja imusarja valmistettu 04/2004. Vaikuttivat tosi vahvoilta...

                  Kirjoittelin tuonne E60Forumille Tee-Se-Itse -ohjeen, kun oli eurooppalaisillakin kiinnostusta hommaan. Ja olihan siellä (siis foorumilla) jo muutama poistanutkin läpät. Tässäpä: http://forums.e60.net/index.php?showtopic=70452

                  Mutta kaikki kunnia tälle foorumille, josta alunperin läpistä kuulin/luin ja Clavurionille ja Kähmylle oivista ohjeista!
                  Minäkin poistin eilen, 9/05 ikäisestä autosta (M57N2).
                  Ajettu 158 tkm ja leimojen mukaan imusarja oli alkuperäinen.
                  Läpät olivat erinomaisessa kunnossa, eikä ne olleet edes kovin likaiset.
                  Akseli oli 4.5 mm (juuresta tosin kapeampi, 3.7 mm tjsp.)

                  Kahdesta kohtaa oli tihkuttanut öljyä hivenen joko imusarjan tiiviisteestä tai läpän juuresta.

                  Pakkasessa puuhatessa sain sen läppienohjaus - alipaineventtiilin osittain rikottua, lähti siitä ilmauspäästä se kansi pois. Voiko tuon venttiilille tulevan alipaineletkun tulpata ilman pelkoa virheilmoituksista?

                  Itse porasin läppien ruuvit ja taittelin läpät irti, sen jälkeen akseli lähti nätisti vetämällä pois. Ja reikien tukkeeksi pistin 5*25mm uppokantaiset ruuvit, ja rikoiksi peltikattoruuvien kumi+alumiinirikat, jotka kävivät paikalleen kuin nyrkki silmään...

                  Egr-venttiili oli yllättävän puhdas, vain n. mm. karstaa enkä sitä enemmin jaksanut puhdistella...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Anzafin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 3747
                    • Kajaani

                    Originally posted by Rahu View Post
                    Varmistin vaan koska nuo läpät ovat juuri "hiukkassuodatin mallia" olevat enkä ole noita itse ainakaan vielä muissa tavannut.

                    Esiintyikö sulla vuotoa noissa "läppä koteloissa" eli sen rungon/kotelon ja imusarjan välistä, itse kun olen noita vaihtanut niin kaikki ovat olleet sen verran väljiä että on joutunut uudet O-renkaan sinne laittamaan?
                    Kahdessa viimeisessä kotelossa oli läppärunko hieman kostea ulkopuolelta, mutta ei niin paljoa, että olisi vaihtoa vaatinut.

                    Comment

                    • Anzafin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 3747
                      • Kajaani

                      Originally posted by ekiaalto View Post
                      Löysin yllä olevan vastauksesi e60 Forumillta.

                      Taistelen itse tällä hetkellä BMW:tä vastaan noin 12 k€ kustannuksista Kuluttajariitalautakunnassa. Tiedossani on vastaavia tapauksia, mutta tarvitsemme lisää vahingonkärsineiden yhteystietoja yhdistääksemme voimamme.
                      Yhteystietoni löydät ensimmäisestä viestistäni tällä foorumilla.
                      Tuo kommentti juontaa juurensa tältä foorumilta. Joku on maininnut läpän irronneen siellä toinen täällä. Lähinnä kyse on ollut tapauksista, joissa omistaja on ollut tuntematon eli on tavattu rikkoutunut auto jossain huoltamolla. Kaksi kappaletta E39:a olen itsekin tavannut täällä Kajaanissa. Eli valitettavasti en osaa antaa yhteystietoja.

                      Comment

                      • Sammyt
                        Newbiemmer
                        • Jan 2009
                        • 19
                        • Helsinki

                        Tuliko sulla Anzafin EGR:n virhekoodi tuon operaation jälkeen. Mulle nimittäin tuli vaikka kaiken pitäis olla paikallaan.
                        E60 530D -04

                        Comment

                        • Anzafin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 3747
                          • Kajaani

                          Originally posted by Sammyt View Post
                          Tuliko sulla Anzafin EGR:n virhekoodi tuon operaation jälkeen. Mulle nimittäin tuli vaikka kaiken pitäis olla paikallaan.
                          Ei tullut mitään. Olen aiemminkin kaksi kertaa irrottanut imusarjan ja kerran tuli "Increased Emissions" -ilmoitus. Tarkastin kaikki liittimet ja letkut ja olikin käynyt niin että EGR:n päällä oleva liitin ei ollut pohjassa.

                          Eli veikkaan kyllä että joku liitin tai letku on irti. Muistithan laittaa EGR:n alla olevan pienen letkun takaisin kiinni myös.

                          Comment

                          • teddy
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2004
                            • 120
                            • Espoo

                            Originally posted by mikkoman72 View Post

                            * ASIAAN LIITTYVÄT FAKTAT *

                            6) Osan tulisi kestää oletettava auton elinikä (eikä luokkaa 30-200tkm). Tämä ilmenee siitä, että imusarja ei ole huolto-ohjelmassa (eikä se ole sitä millään muullakaan automerkillä). Asiaan on suoraan verrattavissa esim. jakoketju. Jos sitä ei ole merkitty huolto-ohjelmaan vaihdettavaksi, niin ei sitä myöskään tarvitse vaihtaa. Jos osasta OLISI annettu vaihtosuositus, niin silloinkin sen tulisi kestää vaihtoväli.
                            Mun autossa hajos takapenkin keskikyynärnojan lukko. Ei sitäkään ole huolto-ohjelmassa tai ei ole annettu vaihtosuositusta, niin onkohan sekin nyt sitten niiden korvattava?

                            Eipä tietenkään, mutta otinpahan esimerkin vain...

                            Comment

                            • Petteri75
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 2539
                              • Kirkkonummi

                              Originally posted by teddy View Post
                              Mun autossa hajos takapenkin keskikyynärnojan lukko. Ei sitäkään ole huolto-ohjelmassa tai ei ole annettu vaihtosuositusta, niin onkohan sekin nyt sitten niiden korvattava?

                              Eipä tietenkään, mutta otinpahan esimerkin vain...
                              Tuo ei varmasti estä auton käyttöä ja/tai aiheuta 12k€ laskua auton omistajalle?
                              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                              Comment

                              • teddy
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2004
                                • 120
                                • Espoo

                                Originally posted by Petteri75 View Post
                                Tuo ei varmasti estä auton käyttöä ja/tai aiheuta 12k€ laskua auton omistajalle?
                                Ei tietenkään, mutta onko juridisesti sama? Juridisestihan ei pitäisi olla merkitystä rahallisella korvauksella tai auton käyttötarkoituksella...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎