Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkoman72
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 93
    • Helsinki

    #91
    Originally posted by Phaedrus View Post
    Hatunnosto Mikkoman72:lle kuluttajanoikeuksien peräämisestä! Jos haluaa pohjustaa asiaa perinpohjaisesti kannattaa selvittää myös ao. mallien myyntiluvut ja harkita kyselyn lähettämistä mallien omistajille (ottaisiko kuluttajaviranomainen tämän tehtäväkseen?). Lisäksi kannattaa selvittää onko sama jyrkkä linjanveto käytössä muissakin maissa kuin Suomessa.
    Tuo idea on erinomainen, mutta käsittääkseni kallis. Tietojen saaminen AKEsta maksanee hunajaa tuollaisesta määrästä, luulen. Mutta kuluttajaviranomainen sen voisi tehdäkin, jos ottaa asian hoitaakseen. Ja siihen tässä valmistaudutaankin, että suhtuatuisi asiaan vakavasti, eikä minään "yksittäisinä sattumina".

    Mainittakoon, että BMW Suomelle on lähetetty vielä heidän "lopullisen" kieltäytymisen jälkeen seuraavat kaksi kysymystä, koska eivät ole missään vaiheessa niihin aiemmin vastanneet. Jos eivät vastaa nyt, niin viimeistään oikeus-/kuluttajaviranomaiskäsittelyssä vastaavat Onhan ne vähän ikäviä kysymyksiä, mutta noissa on koko jutun ydin.


    1) ONKO HYVÄKSYTTÄVÄÄ, ETTÄ BMW:N KONE KESTÄÄ SATTUMANVARAISESTI
    30-220TKM, JONKA JÄLKEEN SE ON KÄYTTÖKELVOTON? KYLLÄ VAI EI?

    2) MIKSI OLETTE ANTANEET OSAN VAIHTOSUOSITUKSEN, JOS SIINÄ "EI OLE
    MITÄÄN VIKAA"? MIKSI OSA EI OLE HUOLTO-OHJELMASSA, *JOS* SE ONKIN MIELESTÄNNE
    KULUVA OSA, JOKA TULEE VAIHTAA SÄÄNNÖLLISESTI?

    Odotellaan vastuunpakoilijoiden vastausta En aio pidättää hengitystäni

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      #92
      Originally posted by mikkoman72 View Post
      2) MIKSI OLETTE ANTANEET OSAN VAIHTOSUOSITUKSEN, JOS SIINÄ "EI OLE
      MITÄÄN VIKAA"? MIKSI OSA EI OLE HUOLTO-OHJELMASSA, *JOS* SE ONKIN MIELESTÄNNE KULUVA OSA, JOKA TULEE VAIHTAA SÄÄNNÖLLISESTI?
      Vaihtosuositus on annettu varmaan sen takia, että BMW on itse tiedostanut ongelman. Eli sen, että imusarjan läppien rakenne ei välttämättä kestä yli 100tkm ajoa ja tämän vuoksi olisi syytä vaihtaa koko imusarja 100tkm välein. Toisaalta on olemassa 400tkm ajettuja 530d malleja, joissa on edelleen nuo imusarjan läpät paikoillaan ja mitään ongelmia ei ole ollut. Mikä on kuitenkin sellainen raja ajomäärässä, jonka auton tulisi kestää ilman ylimääräisiä huoltoja? Mielestäni tämän asian määrittäminen on olennainen asia.

      Onhan näitä muitakin lievempiä ongelmia, esimerkiksi huohotinputkien jäätymiset talvella. Joita on monilla muillakin merkeillä kuin BMW:llä. Taitaa ranskalaiset esim. Citroen olla yksi niistä merkeistä, jotka kärsivät eniten tästä ongelmasta. Mutta esim. BMW:n tapauksessa jollakin autolla voi olla ajettu 300tkm, eikä koskaan ole huohotinputki jäätynyt. Tai toisaalta alle 100tkm ajetustakin on voinut huohotin jäätyä ja öljyt lentää pihalle koneesta. Tästä huohotinputken ongelmastahan BMW on tiedottanut jälkikäteen asiakkailleen.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Zoui
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 6345
        • Tampere

        #93
        Originally posted by Juhis View Post
        Toisaalta on olemassa 400tkm ajettuja 530d malleja, joissa on edelleen nuo imusarjan läpät paikoillaan ja mitään ongelmia ei ole ollut.
        Omassa pelissä otettiin läpät pois nyt 350tkm kohdalla ja olivat siististi paikallaan, toiminta kykyisenä. Imusarja toki oli todella likainen, mutta läpät ok, ei pahaa sanaa 530d mallista tai moottorista.

        Pommin varma, edullinen käyttöauto.
        Elämä on pihakivestä.

        Comment

        • mikkoman72
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 93
          • Helsinki

          #94
          Originally posted by Juhis View Post
          Vaihtosuositus on annettu varmaan sen takia, että BMW on itse tiedostanut ongelman. Eli sen, että imusarjan läppien rakenne ei välttämättä kestä yli 100tkm ajoa ja tämän vuoksi olisi syytä vaihtaa koko imusarja 100tkm välein. Toisaalta on olemassa 400tkm ajettuja 530d malleja, joissa on edelleen nuo imusarjan läpät paikoillaan ja mitään ongelmia ei ole ollut. Mikä on kuitenkin sellainen raja ajomäärässä, jonka auton tulisi kestää ilman ylimääräisiä huoltoja? Mielestäni tämän asian määrittäminen on olennainen asia.
          Minä tiedän kyllä, miksi se on annettu Mutta BMW ei voi sitä ääneen sanoa, koska vahvistaa sillä sen tosiseikan, että osa ei kestä 100% varmuudella siinä, missä sen pitäisi kestää. Tuskin sitä huvikseenkaan on annettu, vastoin alkuperäistä huolto-ohjelmaa Periaatteessa uusi huolto-ohje poistaa BMW:n vastuuta ainakin osittain, mutta EI jo syntyneitä vaurioita (ei ollut vielä annettu uutta huolto-ohjetta) eikä sellaisia vaurioita, joissa ohjetta ei ole todistetttavasti annettu käyttäjälle vaan jotenkin "hämärästi" huoltofirmoille "suosituksena" tmv. ympäripyöreänä. Riittävä tapa olisi kaikille omistajille lähetettävä kirje tmv.

          Kun osaa ei ole huolto-ohjelmassa, niin sen *pitää* kestää auton ikä, eikä "kohtuullisen määrän" tai "ajotyylistä riippuen". Kun osan kulumiseen tai viottumiseen ei voi itse vaikuttaa, niin silloin asia on puhtaasti valmistajan vastuulla. Tällöin *ei* puhuta takuusta (takuu voi toki olla voimassa - tai sitten ei) vaan tuotevastuusta.

          Esim. nokkaketjun osalta on jo aiemmin todettu, että sen pitää kestää, kun mitään vaihtosuositusta/ohjetta/määräystä ei ole annettu. Jos ohje on annettu ja sitä laiminlyödään, niin tällöin vastuu voi keikahtaa käyttäjälle. Nyt tästä ei ole kysymys.
          Last edited by mikkoman72; 27-01-2009, 14:48.

          Comment

          • mattijus
            Bimmer Rookie
            • Jun 2003
            • 70

            #95
            Originally posted by mikkoman72 View Post
            Nyt selvittelyn alla on se, voiko vaurio olla sellainen, että se aiheuttaa liikenteessä vaaran eli esim. takapyörien lukkiutumisen.
            Entä jos kone kilahtaa rekkaa ohittaessa tms. paikassa, jossa tehoa tarvitsee?

            Jos forumikeskusteluihin on luottamista niin maalaisjärjellä ajateltuna kuluttaja lienee vahvoilla. Voimia kamppailuun!

            P.S. Caps lockin / isojen kirjaimien käytöllä et saa viestisi eteenpäinviemiseksi mitään hyvää aikaan.

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19175
              • -

              #96
              Originally posted by mikkoman72 View Post
              Kun osaa ei ole huolto-ohjelmassa, niin sen PITÄÄ kestää auton ikä, eikä "kohtuullisen määrän" tai "ajotyylistä riippuen".
              Miten määritellään auton normaali käyttöikä? Eihän mikään osa autossa kestä ikuisesti. Vanhoista autoista hajoaa laturit, startit, jäähdyttäjät, vesipumput ja niin edelleen. Ero tietysti noihin imusarjan läppiin on se, että esimerkiksi vesipumpun rikkoontuminen ei välttämättä aiheuta moottoririkkoa. Siis auton käyttäjä huomaa rikkoontumisen hyvissä ajoin ja vaihdattaa uuden vesipumpun, eikä aja autolla lämmöt tapissa. Eihän noissa E39 530dA malleissa edes vaihdelaatikko aina kestä koko auton käyttöikää, pitäisikö sekin saada uusi BMW:n piikkiin? :think

              Herättele tässä vaan ajatuksia, älkää ottako vittuiluna.
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • jussi_r
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1655
                • Nurmijärvi

                #97
                -----
                Last edited by jussi_r; 30-12-2009, 23:41.
                M3 Cabrio Individual
                530d GT xDrive
                GL420 CDI
                ZX-12R

                Comment

                • TFV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 3080
                  • Nurmijärvi

                  #98
                  Olivat Laakkosella kaverille sanoneet,että ikävähennystä tulee. Kuitenkin könttänä 2000e. Auto 535da-05 jossa pitäisi olla jotenkin parempi tsydeemi.
                  Sanoin, että ottaa tän kirjallisena ja näin lupasi. Palaan tähän vaikka scannauksen merkeissä kun saan lappusen kynsiini.
                  E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                  Comment

                  • mikkoman72
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 93
                    • Helsinki

                    #99
                    Originally posted by TFV View Post
                    Olivat Laakkosella kaverille sanoneet,että ikävähennystä tulee. Kuitenkin könttänä 2000e. Auto 535da-05 jossa pitäisi olla jotenkin parempi tsydeemi.
                    Sanoin, että ottaa tän kirjallisena ja näin lupasi. Palaan tähän vaikka scannauksen merkeissä kun saan lappusen kynsiini.
                    Näitäkin tulee vain lisää: uusi "korjattu" malli hajoaa.

                    Comment

                    • mikkoman72
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 93
                      • Helsinki

                      Originally posted by Juhis View Post
                      Miten määritellään auton normaali käyttöikä? Eihän mikään osa autossa kestä ikuisesti. Vanhoista autoista hajoaa laturit, startit, jäähdyttäjät, vesipumput ja niin edelleen. Ero tietysti noihin imusarjan läppiin on se, että esimerkiksi vesipumpun rikkoontuminen ei välttämättä aiheuta moottoririkkoa. Siis auton käyttäjä huomaa rikkoontumisen hyvissä ajoin ja vaihdattaa uuden vesipumpun, eikä aja autolla lämmöt tapissa. Eihän noissa E39 530dA malleissa edes vaihdelaatikko aina kestä koko auton käyttöikää, pitäisikö sekin saada uusi BMW:n piikkiin? :think

                      Herättele tässä vaan ajatuksia, älkää ottako vittuiluna.
                      Erona on tosiaan se, että kyse ei ole kulutusosasta. Tästä on juuri se aiempi linjaus nokkaketjun kohdalla:

                      - kyseessä ei ole kulutusosa
                      - ei annettu vaihto-ohjetta
                      - käyttäjä ei voi vaikuttaa kulumiseen/vikaantumiseen
                      - kyseessä sellainen osa jonka vaurioituminen tuhoaa paljon (vrt. laturi: ei tuhoa)

                      -> osan pitää kestää auton ikä
                      Last edited by mikkoman72; 29-01-2009, 11:57.

                      Comment

                      • mikkoman72
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2006
                        • 93
                        • Helsinki

                        Originally posted by mattijus View Post
                        Entä jos kone kilahtaa rekkaa ohittaessa tms. paikassa, jossa tehoa tarvitsee?
                        Hyvä pointti. Tätä(kin) seikkaa täytyy tutkia.

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19175
                          • -

                          Originally posted by jussi_r View Post
                          Taitaa olla nuo muut huolto-osat huolto-ohjelmassa alunalkaen, ja ne eivät siis tosiaankaan aiheuta muita vaurioita hajotessaan. Sillä on kyllä aika iso merkitys.
                          Mitä tuosta mystisestä huolto-ohjelmasta löytyy? Ei kai siellä ole mitään tiettyä kestoikää laturille tai startille? Eikö niitä yleensä vaihdella tai korjailla siinä vaiheessa kun hajoavat tai eivät toimi enää kunnolla?

                          Vesipumppu, termostaatti, jäähdytin ja erilaiset hihnat kuuluvat ainakin sellaisiin osiin, jotka voivat hajotessaan aiheuttaa isoakin tuhoa. Siis olettaen, että auton käyttäjä ei huomaa esimerkiksi vesipumpun hajoamista, vaan jatkaa autolla ajamista pahimmassa tapauksessa lämmöt tapissa.
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • Juhis
                            BTCF Honorary Member
                            • Jul 2002
                            • 19175
                            • -

                            Originally posted by mikkoman72 View Post
                            Erona on tosiaan se, että kyse ei ole kulutusosasta. Tästä on juuri se aiempi linjaus nokkaketjun kohdalla:

                            - kyseessä ei ole kulutusosa
                            - ei annettu vaihto-ohjetta
                            - käyttäjä ei voi vaikuttaa kulumiseen/vikaantumiseen
                            - kyseessä sellainen osa jonka vaurioituminen tuhoaa paljon (vrt. vesipumppu: ei tuhoa)

                            -> osan pitää kestää auton ikä
                            Kyllä itse olen myös sitä mieltä, että noiden imusarjan läppien rakenne tulisi olla luotettavampi. Jos sellaisia ylipäätään noissa moottoreissa on tarpeellista käyttää. Tuntuvat aika riskialttiilta ratkaisulta, jos voivat noinkin helposti irrota kiinnikkeistään ja aiheuttaa ison moottorivaurion.

                            Mutta siitä olen eri mieltä, että myös monen muun osan vaurioituminen voi aiheuttaa isoa tuhoa. Jos jäähdytysjärjestelmään (vesipumppu, termostaatti, jäähdytin ja letkut), voi lopputuloksena olla samoin iso moottorivaurio. Oletuksena tietysti, että auton käyttäjä ei huomaa moottorinlämpöjen nousua ja ajaa pahimmassa tapauksessa lämmöt tapissa aiheuttaen isot vauriot moottorille.

                            Mutta edelleen kannattaisi miettiä myös sitä näkökantaa, mikä on auton tai auton moottorin normaali käyttöikä. Kuinka monta vuotta tai kuinka monta kilometriä se on? Koska ikuiseksi laitteeksi ei autoa tai sen moottoria voida ajatella. Jossakin vaiheessa käyttöikä loppuu, mutta mikä se raja on, jos ajatellaan valmistajan vastuuta?
                            All good things come to those who wait.

                            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                            Sound Factory Bar & Nightclub

                            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                            Comment

                            • Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

                              Voitaisiko ajatella auton moottoria kulutus osana?

                              Kuinka monta kilometriä voidaan kohtuudella tämän kulutusosan voivan kestää?

                              Onko 100000km nykyaikaisen autonmoottorin oletettu kestoikä?
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                              Comment

                              • ekiaalto
                                Newbiemmer
                                • Jan 2009
                                • 18
                                • Janakkala

                                Toistaiseksi 12 k€ köyhempi

                                Originally posted by Convertible View Post
                                Erik onko autosi E39 vai E60?

                                Eli voisiko joku laittaa listan autoista jossa niitä ei ole, vai onko niin ettei niistä ole aina varmuutta.

                                Itse otin omasta 530da:sta 123tkm ne juuri pois ja oli ihan hyvässä kunnossa ja puhtaat. Ilmeisesti lika/moska läppien pinnoilla aiheuttaa väsymistä läpissä?

                                Esim E60 520d?
                                E60 525d?...

                                Autoni on e39 525 dA Edition Exclusive -03.

                                Lukiessani tänään ensimmäistä kertaa tätä aihepiiriä, havaitsen, että kaikki puhuvat asiasta nimettömänä. Mielestäni kaikkien niiden, jotka ovat kokeneet karvaasti "Ajamisen iloa" nautinnon moottorivaurion puitteissa tai tuntevat sellaisen henkilön , tulisi ilmoittaa yhteystietonsa Mikkoman72:lle, jotta saamme yhdistettyä voimamme BMW:tä vastaan.
                                Minut BMW syyllisti tapauksen käsittelyn yhteydessä väittämällä aiheuttaneeni vahingon itse jättämällä noudattamatta imusarjan vaihdon.
                                Tällaista kehoitusta/ohjetta en ole autoni täydellisen merkkihuoltohistorian aikana koskaan saanut. Eihän tällaista vikaakaan ollut olemassa BMW:n mukaan eikä myöskään huoltotiedotetta ole asian johdosta annettu.

                                Huollatin autoni pääsääntöisesti Hämeenlinnan Länsi-Autossa.
                                Vaurion tapahduttua Länsi-Autossa sain kuulla, että ko vaurio on ollut yleisesti verkoston tiedossa, mutta siitä ei asiakkaille puhuta, ellei tämä sitä itse älyä kysyä.
                                Länsi Auton jälkimarkkinointi päällikön mukaan heidän käytäntönsä ei ole ollut informoida asiakkaita uhkaavasta vaarasta. Tapaukseni jälkeen he lupasivat näin tehdä.

                                Saatuani haltuuni lausunnon, jossa BMW organisaatiossa työskennellyt huoltoneuvojana, takuukäsittelijänä ja varaosamyyjänä työskennellyt henkilö omalla nimellään kertoo kyseisiä vaurioita omalla kohdallaan BMW uransa aikana tapahtuneen muutamia, BMW toi julki väittämänsä, minkä mukaan autoni olisi korjauksen jälkeen huomattavasti arvokkaampi.

                                Sitähän se toki onkin. Minulle auto on tullut niin arvokkaaksi, ettei ole mitään järkeä lähteä autokauppaan vaihtamaan sitä uuteen. Tämä jos mikä ruokkii autoalaa tällä hetkellä järsivää lamaa.

                                Oman kokemukseni mukaan, mikä perustuu muutamaan vaihtotarjoukseen eiliseltä päivältä, auton hyvityshinta ei ole yhtään sen korkeampi oli siinä sitten 177000 km tai 17000 km ajettu moottori. Eräät autokauppiaat katsovat moottorinvaihdon olevan jälleenmynnin kannalta jopa negatiivinen asia, koska mahdollinen ostajaehdokas saattaa pelätä auton luotettavuutta.

                                Olin vaihtoaikeissa vuosi sitten uuteen BMW:hen. Epäröin liian kauan ja sain kokea, mitä premium luokan auton omistaminen itse asiassa on. Kaduttaa, etten tehnyt vaihtopäätöstä aikanaan ja siirtänyt murheita jollekin muulle.
                                Nyt en enää edes harkitse ostavani uutta BMW:tä.

                                Valitettavasti olen ns. bemariloukussa. Ei ole mitään syytä antaa jonkun toisen hyötyä minun vahingostani.

                                Korjauksen yhteydessä autoon vaihdettiin läpätön sarja.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎