millasia öljyjä ootte e46 330d käytelly?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä moottoriöljyä käytätte?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
ite tullu käytettyä maamoottoreissa ihan 10 30 diesel öljyä kesää talavia eikä oo ollu mitään sen kummempaa tiivisteiden räjähtelyä eikä muutakaan
sitte kilpureiden kohdalla on hiukka miettinyt öljyn merkitystä midland:in 10 40 ihan hyvää vesikoneeseen samoin valvolinen racing 10 40 pahanapöllyyttäjässä tullu suosittua 25 50 kendaalia
tosin on sitä 10 30 tullu kokeiltua kilpurissa mutta kisa ja remonttiin ei muuten tullu sen jälkeen kokeiltua enään
lisä aineena oon käytänny oikeestaan järsiään koneessa ku koneessa X1R:ää V*TUN kallista mutta maksaa ittensä kohtuudella takaisin jos 20€sijoituksella säästää laakereita+muut liikkuvia hilujaOn mulla tässä pähkinöitä
pienet
suuret
ja
PÄÄSI KOKOISET
Comment
-
-
Originally posted by makkenakke View Postmillasia öljyjä ootte e46 330d käytelly?
Mulla pyörii ympäri vuoden Castrolin Edge Sport 0W-40, ei halvin mutta takuulla hyvä. Vastaavia Longlife-01 suosituksen omaavia löytyy euron tai kaksi/pönikkä halvempia mm. Mobililta... Mutta johan siinä öljykorkissakin lukee että Castrol Totesin Edgen hyväksi edellisessä coupessa ja samaa olen laitellu tähänkin...530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Comment
-
-
15-20tkm on hyvä vaihtoväli. Faijan 330d:hen lyöty uudet castrolit 20tkm välein ja hyvin son 300tkm sillä päästellyt.
Audissa pyörii Shellin Helix Ultra 5W-40:set, kun kerran töistä saan hanasta sitä henkilökunta-alennuksella 3e/litra (asiakkaille 14e/litra) .Last edited by ttw; 13-10-2008, 23:34.728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77
Comment
-
-
Originally posted by ttw View Post15-20tkm on hyvä vaihtoväli. Faijan 330d:hen lyöty uudet castrolit 20tkm välein ja hyvin son 300tkm sillä päästellyt.
Audissa pyörii Shellin Helix Ultra 5W-40:set, kun kerran töistä saan hanasta sitä henkilökunta-alennuksella 3e/litra (asiakkaille 14e/litra) .
Comment
-
-
Originally posted by mange View PostKaveri osti just talveksi E30 316i vm.-90 M40:llä. Nyt olis viikonloppuna öljynvaihdon aika, ja ekana se meinas pistää tyyliin 5W-40 Castrolia, mut sit se rupes miettii että onks toi "oikea" öljy tollaselle vanhalle, paljon ajetulle koneelle (yli 300tkm)?EX: E30, E34, E36, E36 compact
Nyk. -99 320D
Comment
-
-
Onkohan nuo öljyfirmojen suositukset voiteluaineista annettu ihan vitsiksi, kun porukka työntää aina 10w-60 öljyä niihinkin moottoreihin mihin valmistajan suositukset ovat esim. 5w-40.
Jopa Mobilin yhteistyökumppani Porschen suositus mallistonsa timanttiin, Carrera GT:een on 0w-40.
Ferrarin mallistossa suurimmalla osalla suosituksena AINOASTAAN Shell helix ultra 5w-40.
Niin ikään, oman autoni ohjekirja suosittelee öljyksi 10w-40, eikä 10w-60, niin kuin täällä on joku pitänyt sitä ainoana oikeana tuohon S38:iin.
Onkohan ne rata-ajossa hajonneet koneetkaan aina sen ohuen öljyn syytä. Ei nimittäin tarvitse märkäsumppu voitelulla varustetulla autolla ajella kuin kiertoliittymän ympäri kohtuu nopeudella niin alkaa öljynpaine laskemaan ja pumppu haukkaamaan ilmaa.
Viskositeetti ja voitelukalvon kestävyys/leikkautuvuus ovat kaksi eri asiaa ja jos moottorin tiivisteet falskaa öljyä, niin ei se ole liian ohuen öljyn vika, eihän?
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostBMW ei ole koskaan suosittanut ainakaan m40 moottoreille mitään 0w-öljyjä. Onko sinulla aiheesta parempaa tietoa kun uskallat suositella yli 300 tkm ajettuun m40-moottoriin 0w40 öljyä?
"Bensiinimoottoriöljyn viskositeettisuositukset: -20...10 °C, 10W-30; -20...20 °C, 10W-40; yli -15 °C, 15W-40; alle 10 °C, 5W-30; alle 0 °C, 5W-20. Öljyt, jotka BMW on luetteloinut ja hyväksynyt Longlife Oils -öljyiksi ympärivuotiseen käyttöön: 0W-X ja 5W-X"
Sitten se 0W vs 5W viskositeetti. Tässä vertailu vuodelta 2006:
Dramaattisin ero on siellä kylmässä päässä kun aletaan mittaamaan. Lämpimässä on kyllä aika liki.
Ja tässä vielä lisäksi vuodelta 2005 mittaukset 5W40 öljystä. Jos sitä lukee tarkkaan, niin huomaa sen 5W40 öljyn olleen 100 asteessa yhtä litkua kuin vuotta myöhemmin 0W40. ja 40 asteessa mitattua vielä enempi litkua:
Ja kun ylläolevia vertaa, niin huomaa, että 2006 0W40 :ssä on mitattu tismalleen sama viskositeetti indeksi kuin 2005 5W40 :ssä (IP 226).
Tuntuu jutut menevän vähän essonbaarin puolelle tässäkin asiassa. Sen uskon kyllä, että joku öljy on ohuempaa ja joku holahtaa koneesta ulos. Mutta silti kaipaisin näihinkin faktaa jos aletaan sanomaan, että toinen öljy on aivan litkua toiseen verrattuna.
Ja vielä referenssiksi Castrol 5W40 tuotetiedot. Tuohan on vielä löyhempää kuin Shellin 0W40. Pitäisi jo essonbaarin puheiden mukaan itestään valua koneesta asfaltille ku on niin ohutta
Omaan E39 540 :een tuli automaattisesti Shellin 0W-40 öljyt huollossa. Luotan siihen, että tuo on ok.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostPitääpä tähän todeta, että eräästä paljon ajetusta M50-moottorista loppui kampuran stefan vuotaminen MaxLife 10w40-öljyillä (osasynteettistä) kuten myös muu öljyn syönti. Esim. Castrol Magnatec 5w40-öljyä kului tuossa moottorissa ennen MaxLife-öljyjä n. 1l/10 000 km, kesän MaxLife-ajelujen jälkeen ei talvella enää Castrolkaan kulunut, eli tiivisteet todella elpyivät.
Eli ainakin tiivisteiden osalta täyttää lupauksensa.
Comment
-
Comment