Kesäisin tulee tuota Valvolinen vr1 10w-60 käytettyä,m50 turbossa. Säilyttää paljon paremmin ominaisuutensa kuin esim castrollin tws. Talvella taas valvolinen 20w-50,m40 koneessa.Hiukan jäykkää talveksi mutta pysyy aavistuksen hiljempana toi venttilikoneisto kovassakin ajossa
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä moottoriöljyä käytätte?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by ismopetteri View PostOstinpa M54B25:een talveksi GM:n 5w30:stä, mitäs siihen sanotte? Halvalla sai ainakin 10L.
Bemmin LL-04 luokitus näyttää GM-öljyssä olevan, eikä tuo 5w40:stä niin kaukana ole. Elättelen toiveita että menis talven normikäytössä olevassa setäautossa ihan hyvin, viime vaihdostakin aikaa 8500km, seuraava vaihtokin varmaan kympin päästä taas jollain perusöljyllä. 70€ Castrollia en ala kyllä tuohon pataan valuttelemaan.
Itekin käytän tuota motonetin GM-öljyä kun on halvinta LL 5w-30:stä, aikaisemmin käytin sitä fordin brändäämää eikä noissa ole ollut mitään pahaa sanottavaa, miksi olis jos kerran GM:n ja Fordkin ei niin voiteluystävälliset välyksen tasaimet niillä toimii, varsinkin aikaisensa Zetecit olivat tarkkoja öljystään......
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View Post5W-30:hän on nimenomaan orkkisöljy ja 5W-40 vaihtoehto niille moottoreille jotka kuluttavat 5W-30:stä liikaa. Kuumanpään saostaminen ei tee voiteluominaisuuksille hyvää eikä varsinkaan hydraalisten venttiilin välysten tasaimien voitelulle joten 5W-30 on varmasti parempi vaihtoehto kuin 5W-40, jos ei muuta niin kuluttaa pari prosenttia vähemmän ja omaa pari kaakkia enemmän tehoa.
Itekin käytän tuota motonetin GM-öljyä kun on halvinta LL 5w-30:stä, aikaisemmin käytin sitä fordin brändäämää eikä noissa ole ollut mitään pahaa sanottavaa, miksi olis jos kerran GM:n ja Fordkin ei niin voiteluystävälliset välyksen tasaimet niillä toimii, varsinkin aikaisensa Zetecit olivat tarkkoja öljystään......
Ja joo niin on ymmärtänyt kans, 5w-50 ois kaikista huonointa tavallaan? Voiteluominaisuudet taitaa säilyä vieläkin lyhyemmän aikaa kuin 40:ssa vai miten se oli?E61 523i Touring -09
Comment
-
-
Hämmentävää havaita, BMW:n oma LL04 5W-30 ei ole täyssynteettistä, tuommoiselta saitilta on näppärä valita öljyjä:
GM:n Dexos2 5W-30 on siellä 4,75€/l, ei paljon eroa Motonetin hintaan 24,90€ / 5l, varsinkin kun ottaa postikulut huomioon.
Mobil 1 ESP Formula 5W-30 olisi 7,90€/l + postikulut. 5 litran pänikässä hinnaksi tulee 8,05€/l...
Ebay.de:stä kun pistää hakusanaksi "castrol edge fst 5w-30 8x1" tulee aika lailla 8 x 1 l satseja lähettäviä pikkuputiikkeja hintaluokkaan ~60€ + postikulut (16-20€) eli noin 80€ luokkaan saisi 8 litraa Castrolia Suomeen.
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostEi sinne kannata mitään muuta laittaa kun mitä sinne kuuluu, eli 10w60 TWS motorsport. Nykyisestä nimestä en ole ihan varma. Se on toimivaa kaikenlaisessa käytössä, ja viskositeetti on oikea. Korkea leikkaantumispiste.
Ja öljynvaihtoväli maksimissaan 10tkm, eli ei haittaa huono lisäaineistus.
Jos moottorin öljynsyöntiä tai alhaisia paineita täytyy "korjata" öljyn jäykkyyttä kasvattamalla tuon tasoisissa moottoreissa, olisiko ehkä aiheellista keskittyä ensimmäisenä sen moottorin mekaanisen kunnon tarkistamiseen ja mahdollisiin korjauksiin?
Jos noilla 20v+ ikäisillä S-sarjan koneilla olis ajettu uudesta tähän päivään asti noilla tws/vr1 yms ralliöljyillä 10tkm vaihtoväleillä niin tuskin yksikään olis enää kovin hyvässä hapessa tai ajossa ollenkaan. Moniko TWS:än ylistäjä on oikeesti täälä edes nähnyt ikinä osiksi purettua moottoria jolla on ajettu ko. öljyillä edes ainoastaan se vain muutama 10tkm vaihtoväli...? Tuskin kovin moni.Last edited by 426Hemi; 03-10-2012, 03:17.ex: viitisenkymmentä bmw+muut
Comment
-
-
Originally posted by 426Hemi View PostS38 moottoria ei ole suunniteltu toimimaan noilla 10w60 viskositeetin nykyaikaisilla ralliöljyillä. Käyttöohjekirjakin suosittelee 15w40 tai 15w50 viskositeetiltaan olevia sen aikaiset parhaat laatuluokitukset täyttäviä öljyjä. Nykyään lähes mikä tahansa motonetin halpisöljy täyttää nuo samat laatuvaatimukset. Ironista, eikö totta? Se siis saattaa toimia myös sillä TWS:llä tai mikä nykyään nimeltään onkaan, mutta jokatapauksessa se ei sinne alunperin kuulu.
Jos moottorin öljynsyöntiä tai alhaisia paineita täytyy "korjata" öljyn jäykkyyttä kasvattamalla tuon tasoisissa moottoreissa, olisiko ehkä aiheellista keskittyä ensimmäisenä sen moottorin mekaanisen kunnon tarkistamiseen ja mahdollisiin korjauksiin?
Jos noilla 20v+ ikäisillä S-sarjan koneilla olis ajettu uudesta tähän päivään asti noilla tws/vr1 yms ralliöljyillä 10tkm vaihtoväleillä niin tuskin yksikään olis enää kovin hyvässä hapessa tai ajossa ollenkaan. Moniko TWS:än ylistäjä on oikeesti täälä edes nähnyt ikinä osiksi purettua moottoria jolla on ajettu ko. öljyillä edes ainoastaan se vain muutama 10tkm vaihtoväli...? Tuskin kovin moni.
Comment
-
-
Originally posted by 426Hemi View PostS38 moottoria ei ole suunniteltu toimimaan noilla 10w60 viskositeetin nykyaikaisilla ralliöljyillä. Käyttöohjekirjakin suosittelee 15w40 tai 15w50 viskositeetiltaan olevia sen aikaiset parhaat laatuluokitukset täyttäviä öljyjä. Nykyään lähes mikä tahansa motonetin halpisöljy täyttää nuo samat laatuvaatimukset. Ironista, eikö totta? Se siis saattaa toimia myös sillä TWS:llä tai mikä nykyään nimeltään onkaan, mutta jokatapauksessa se ei sinne alunperin kuulu.
Jos moottorin öljynsyöntiä tai alhaisia paineita täytyy "korjata" öljyn jäykkyyttä kasvattamalla tuon tasoisissa moottoreissa, olisiko ehkä aiheellista keskittyä ensimmäisenä sen moottorin mekaanisen kunnon tarkistamiseen ja mahdollisiin korjauksiin?
Jos noilla 20v+ ikäisillä S-sarjan koneilla olis ajettu uudesta tähän päivään asti noilla tws/vr1 yms ralliöljyillä 10tkm vaihtoväleillä niin tuskin yksikään olis enää kovin hyvässä hapessa tai ajossa ollenkaan. Moniko TWS:än ylistäjä on oikeesti täälä edes nähnyt ikinä osiksi purettua moottoria jolla on ajettu ko. öljyillä edes ainoastaan se vain muutama 10tkm vaihtoväli...? Tuskin kovin moni.
Ja vaikka olisi mielestäni ihan kuinka ironista tahansa, niin ei sinne moottoriin todellakaan mikä tahansa öljy sovi. Tai no sopii kyllä, mutta öljynlämmöt kun on korkeella niin seurauksetkin voi olla pitkällä juoksulla melko kohtalokkaat.
Minulla ei ainakaan ole mitään ongelmia öljynpaineiden kanssa tai moottorin mekaanisen kunnon kanssa, ainakin viimeiset 100tkm on sisällä ollut 10W60 TWS. Sinä voit mun puolesta kaataa sinne moottoriisi vaikka motoxia, jos haluat.
Mikäs niissä puretuissa moottoreissa sitten on ollut ongelmana?
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostKuitenkin BMW suosittelee käytettäväksi 10w60 TWS motorsporttia lähes kaikissa tuon ikäisissä ja vähän uudemmissakin S-sarjan koneissa..? Poislukien muistaakseni S50BXX joidenkin vanos-ongelmien takia, ja mutta S54 moottoriin muistaakseni jo ongelmat korjattu.
Ja vaikka olisi mielestäni ihan kuinka ironista tahansa, niin ei sinne moottoriin todellakaan mikä tahansa öljy sovi. Tai no sopii kyllä, mutta öljynlämmöt kun on korkeella niin seurauksetkin voi olla pitkällä juoksulla melko kohtalokkaat.
Minulla ei ainakaan ole mitään ongelmia öljynpaineiden kanssa tai moottorin mekaanisen kunnon kanssa, ainakin viimeiset 100tkm on sisällä ollut 10W60 TWS. Sinä voit mun puolesta kaataa sinne moottoriisi vaikka motoxia, jos haluat.
Mikäs niissä puretuissa moottoreissa sitten on ollut ongelmana?Mahtiala kustom - No connectionBmw E21 320A -81 "330i"Bmw e30 318is
Comment
-
-
Originally posted by pekka_hirvonen View Postjohtuen siitä moottorin kannesta jossa ei käytetä ohjurin kumeja ollenkaan.
TWS-uskontoon ei kannata sanoa mitään, se ei katoa. TWS sai suosituksen M-öljyksi siinä kohtaa kun oli paskat housuissa S62-öljynsyöntiongelman kanssa ja jotain piti keksiä. Nyt ei castrol voi edes vaihtaa sen nimeä, myynti loppuisi kun seinään ja millään muulla vaan ei pysty ajamaan.
325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostJopas? Kyllä siellä kumit on ja ihan normaalit ohjurit. S38 alkuaikoina TWS varmaan ole ollut olemassakaan, ainakaan millään valmistajan listalla.
TWS-uskontoon ei kannata sanoa mitään, se ei katoa. TWS sai suosituksen M-öljyksi siinä kohtaa kun oli paskat housuissa S62-öljynsyöntiongelman kanssa ja jotain piti keksiä. Nyt ei castrol voi edes vaihtaa sen nimeä, myynti loppuisi kun seinään ja millään muulla vaan ei pysty ajamaan.
Mahtiala kustom - No connectionBmw E21 320A -81 "330i"Bmw e30 318is
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostKuitenkin BMW suosittelee käytettäväksi 10w60 TWS motorsporttia lähes kaikissa tuon ikäisissä ja vähän uudemmissakin S-sarjan koneissa..? Poislukien muistaakseni S50BXX joidenkin vanos-ongelmien takia, ja mutta S54 moottoriin muistaakseni jo ongelmat korjattu.
Ja vaikka olisi mielestäni ihan kuinka ironista tahansa, niin ei sinne moottoriin todellakaan mikä tahansa öljy sovi. Tai no sopii kyllä, mutta öljynlämmöt kun on korkeella niin seurauksetkin voi olla pitkällä juoksulla melko kohtalokkaat.
Minulla ei ainakaan ole mitään ongelmia öljynpaineiden kanssa tai moottorin mekaanisen kunnon kanssa, ainakin viimeiset 100tkm on sisällä ollut 10W60 TWS. Sinä voit mun puolesta kaataa sinne moottoriisi vaikka motoxia, jos haluat.
Mikäs niissä puretuissa moottoreissa sitten on ollut ongelmana?
Edelleen painotan sitä, että jos s38 moottorilla ajetaan normaali siviili ajoa satunnaisine kiihdytyksineen ja reilumpien moottoritienopeuksien myötä joskus hurjastellessa; mihin tarvitaan siinä vaiheessa hullujen lisäaineistuksien kyllästämiä "kilpa öljyjä"?`Jos öljynlämmöt nousee liikaa suomen teillä, on useimmiten syynä ihan joku muu kuin väärä öljy.
10w60 viskositeettiskaalan omaavalla öljyllä tuppaa olemaan korkean lisäaineistuksensa vuoksi (millä tuo skaala on saatu aikaan) aika pirun huonot voiteluominaisuudet. Silloin ei paljon auta vaikka öljy pysyisi jäykkänä kuumanakin, jos se tärkein, eli voiteluominaisuus häviää.
Tämän takia esimerkiksi oikeissa kilpamoottoreissa viskositeetit ovat aivan eri luokkaa, ja monesti käytössä ovat yksiasteöljyt.
Aivan eriasia on taas se, jos esim S38 moottori on rakennettu pelkästään kilpakäyttöä varten. Silloin sinne tietenkin laitetaan juuri sitä öljyä millä käyttötarkoituksella moottoria ajetaan.
Ilman peseviä lisäaineita ajetuilla öljyillä 100tkm ajetun moottorin kunnon osaa varmasti päätellä 99% ihmisistä jotka eivät autoista juurikaan edes ymmärrä
Motoxia en ole kuitenkaan koskaan kaatanut moottoriin. Sen verran arvokkaita laitteita kuitenkin käsissä, että ollaan käytetty joko valmistajan suosituksia, tai viritetyissä/muunnetuissa moottoreissa sitä mikä suunnitteluvaiheessa ja käytännön testeissä on parhaaksi osoittaunut.ex: viitisenkymmentä bmw+muut
Comment
-
-
Originally posted by 426Hemi View PostTottakai ne suosittelee, onhan niillä nykyään Castrolin kanssa melko rahan arvoiset sopimukset mainostamisesta yms. Eikä se Castrol mikään huono öljy varmasti ole, niin en ole sanonutkaan. Myös itse olen ko. valmistajalta eri "nimikkeitä" käyttänyt ilman sen suurempaa sanomista.
Originally posted by 426Hemi View PostEdelleen painotan sitä, että jos s38 moottorilla ajetaan normaali siviili ajoa satunnaisine kiihdytyksineen ja reilumpien moottoritienopeuksien myötä joskus hurjastellessa; mihin tarvitaan siinä vaiheessa hullujen lisäaineistuksien kyllästämiä "kilpa öljyjä"?`Jos öljynlämmöt nousee liikaa suomen teillä, on useimmiten syynä ihan joku muu kuin väärä öljy.
Originally posted by 426Hemi View Post10w60 viskositeettiskaalan omaavalla öljyllä tuppaa olemaan korkean lisäaineistuksensa vuoksi (millä tuo skaala on saatu aikaan) aika pirun huonot voiteluominaisuudet. Silloin ei paljon auta vaikka öljy pysyisi jäykkänä kuumanakin, jos se tärkein, eli voiteluominaisuus häviää.
Originally posted by 426Hemi View Post
Ilman peseviä lisäaineita ajetuilla öljyillä 100tkm ajetun moottorin kunnon osaa varmasti päätellä 99% ihmisistä jotka eivät autoista juurikaan edes ymmärrä
Motoxia en ole kuitenkaan koskaan kaatanut moottoriin. Sen verran arvokkaita laitteita kuitenkin käsissä, että ollaan käytetty joko valmistajan suosituksia, tai viritetyissä/muunnetuissa moottoreissa sitä mikä suunnitteluvaiheessa ja käytännön testeissä on parhaaksi osoittaunut.
Meinaatko että se motoxi on kovinkin paljon huonompaa kun 25 vuotta sitten käytetyt öljyt voiteluominaisuuksiltaan? Etkö juuri sanonut että sinne moottoriin kelpaa melkein mikä tahansa?
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostMitä? Eikö juuri TWS motorsport ole erityisen hyvä öljy juurikin kovan viskositeetin ansiosta, joka siis kestää kovaa öljynlämpöä leikkaamatta ominaisuuksista? Eli voitelu pelaa kovassakin lämmössä, siinä missä perusöljyt on vettä.
Varsinaisisti lähinpänä BMW:n suosituksia oleva öljy tuohon on heavy duty 15W-40 mineraalidieselöljy joka on tarkoitettukin koville öljynlämmöille, se vain on niin halpaa öljyä että eihän sitä M mies voi moottoriin kaataa. Ja jos öljynlämmöt eivät nouse koviksi niin notkeammat öljyt toimivat paremmin, jopa se TWS.
Comment
-
Comment