Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juzbe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1066
    • Pori

    Kesäisin tulee tuota Valvolinen vr1 10w-60 käytettyä,m50 turbossa. Säilyttää paljon paremmin ominaisuutensa kuin esim castrollin tws. Talvella taas valvolinen 20w-50,m40 koneessa.Hiukan jäykkää talveksi mutta pysyy aavistuksen hiljempana toi venttilikoneisto kovassakin ajossa

    Comment

    • jsp91
      Bimmer Rookie
      • Sep 2011
      • 54
      • Rovaniemi

      Omaan M57:n tuli laitettua Castrolin edge 5w40 turbodiesel, on ainaki omasta mielestä hyvä öljy tuommoseen. 10tkm olen pitäny vaihtovälinä joka autossa
      Nyt:
      E91 318d 2011

      Urheilu:
      Ski-doo MXZ xrs e-tec 600 -10
      Honda CR 125

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by ismopetteri View Post
        Ostinpa M54B25:een talveksi GM:n 5w30:stä, mitäs siihen sanotte? Halvalla sai ainakin 10L.


        Bemmin LL-04 luokitus näyttää GM-öljyssä olevan, eikä tuo 5w40:stä niin kaukana ole. Elättelen toiveita että menis talven normikäytössä olevassa setäautossa ihan hyvin, viime vaihdostakin aikaa 8500km, seuraava vaihtokin varmaan kympin päästä taas jollain perusöljyllä. 70€ Castrollia en ala kyllä tuohon pataan valuttelemaan.
        5W-30:hän on nimenomaan orkkisöljy ja 5W-40 vaihtoehto niille moottoreille jotka kuluttavat 5W-30:stä liikaa. Kuumanpään saostaminen ei tee voiteluominaisuuksille hyvää eikä varsinkaan hydraalisten venttiilin välysten tasaimien voitelulle joten 5W-30 on varmasti parempi vaihtoehto kuin 5W-40, jos ei muuta niin kuluttaa pari prosenttia vähemmän ja omaa pari kaakkia enemmän tehoa.

        Itekin käytän tuota motonetin GM-öljyä kun on halvinta LL 5w-30:stä, aikaisemmin käytin sitä fordin brändäämää eikä noissa ole ollut mitään pahaa sanottavaa, miksi olis jos kerran GM:n ja Fordkin ei niin voiteluystävälliset välyksen tasaimet niillä toimii, varsinkin aikaisensa Zetecit olivat tarkkoja öljystään......

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14351
          • Oulu

          Viimesin 10tkm meni Valvolineillä, mutta tuo Castrolin Magnatec 5w40 oli lähes samanhintaista, joten taidan käyttää sitä jatkossa. Castrollia siis koneeseen viikonloppuna muun isomman alakertahuollon kanssa.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • ismopetteri
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 71
            • Turku

            Originally posted by naukkis View Post
            5W-30:hän on nimenomaan orkkisöljy ja 5W-40 vaihtoehto niille moottoreille jotka kuluttavat 5W-30:stä liikaa. Kuumanpään saostaminen ei tee voiteluominaisuuksille hyvää eikä varsinkaan hydraalisten venttiilin välysten tasaimien voitelulle joten 5W-30 on varmasti parempi vaihtoehto kuin 5W-40, jos ei muuta niin kuluttaa pari prosenttia vähemmän ja omaa pari kaakkia enemmän tehoa.

            Itekin käytän tuota motonetin GM-öljyä kun on halvinta LL 5w-30:stä, aikaisemmin käytin sitä fordin brändäämää eikä noissa ole ollut mitään pahaa sanottavaa, miksi olis jos kerran GM:n ja Fordkin ei niin voiteluystävälliset välyksen tasaimet niillä toimii, varsinkin aikaisensa Zetecit olivat tarkkoja öljystään......
            No perkule, aina paremmilla mielin lataan noi GM:t pian sisälle :-).

            Ja joo niin on ymmärtänyt kans, 5w-50 ois kaikista huonointa tavallaan? Voiteluominaisuudet taitaa säilyä vieläkin lyhyemmän aikaa kuin 40:ssa vai miten se oli?
            E61 523i Touring -09

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              Hämmentävää havaita, BMW:n oma LL04 5W-30 ei ole täyssynteettistä, tuommoiselta saitilta on näppärä valita öljyjä:



              GM:n Dexos2 5W-30 on siellä 4,75€/l, ei paljon eroa Motonetin hintaan 24,90€ / 5l, varsinkin kun ottaa postikulut huomioon.

              Mobil 1 ESP Formula 5W-30 olisi 7,90€/l + postikulut. 5 litran pänikässä hinnaksi tulee 8,05€/l...

              Ebay.de:stä kun pistää hakusanaksi "castrol edge fst 5w-30 8x1" tulee aika lailla 8 x 1 l satseja lähettäviä pikkuputiikkeja hintaluokkaan ~60€ + postikulut (16-20€) eli noin 80€ luokkaan saisi 8 litraa Castrolia Suomeen.

              Comment

              • 426Hemi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2008
                • 621
                • Pälkäne

                Originally posted by Micce///M View Post
                Ei sinne kannata mitään muuta laittaa kun mitä sinne kuuluu, eli 10w60 TWS motorsport. Nykyisestä nimestä en ole ihan varma. Se on toimivaa kaikenlaisessa käytössä, ja viskositeetti on oikea. Korkea leikkaantumispiste.

                Ja öljynvaihtoväli maksimissaan 10tkm, eli ei haittaa huono lisäaineistus.
                S38 moottoria ei ole suunniteltu toimimaan noilla 10w60 viskositeetin nykyaikaisilla ralliöljyillä. Käyttöohjekirjakin suosittelee 15w40 tai 15w50 viskositeetiltaan olevia sen aikaiset parhaat laatuluokitukset täyttäviä öljyjä. Nykyään lähes mikä tahansa motonetin halpisöljy täyttää nuo samat laatuvaatimukset. Ironista, eikö totta? Se siis saattaa toimia myös sillä TWS:llä tai mikä nykyään nimeltään onkaan, mutta jokatapauksessa se ei sinne alunperin kuulu.

                Jos moottorin öljynsyöntiä tai alhaisia paineita täytyy "korjata" öljyn jäykkyyttä kasvattamalla tuon tasoisissa moottoreissa, olisiko ehkä aiheellista keskittyä ensimmäisenä sen moottorin mekaanisen kunnon tarkistamiseen ja mahdollisiin korjauksiin?

                Jos noilla 20v+ ikäisillä S-sarjan koneilla olis ajettu uudesta tähän päivään asti noilla tws/vr1 yms ralliöljyillä 10tkm vaihtoväleillä niin tuskin yksikään olis enää kovin hyvässä hapessa tai ajossa ollenkaan. Moniko TWS:än ylistäjä on oikeesti täälä edes nähnyt ikinä osiksi purettua moottoria jolla on ajettu ko. öljyillä edes ainoastaan se vain muutama 10tkm vaihtoväli...? Tuskin kovin moni.
                Last edited by 426Hemi; 03-10-2012, 03:17.
                ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                Comment

                • sturer Bock
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 312
                  • Häme

                  Originally posted by 426Hemi View Post
                  S38 moottoria ei ole suunniteltu toimimaan noilla 10w60 viskositeetin nykyaikaisilla ralliöljyillä. Käyttöohjekirjakin suosittelee 15w40 tai 15w50 viskositeetiltaan olevia sen aikaiset parhaat laatuluokitukset täyttäviä öljyjä. Nykyään lähes mikä tahansa motonetin halpisöljy täyttää nuo samat laatuvaatimukset. Ironista, eikö totta? Se siis saattaa toimia myös sillä TWS:llä tai mikä nykyään nimeltään onkaan, mutta jokatapauksessa se ei sinne alunperin kuulu.

                  Jos moottorin öljynsyöntiä tai alhaisia paineita täytyy "korjata" öljyn jäykkyyttä kasvattamalla tuon tasoisissa moottoreissa, olisiko ehkä aiheellista keskittyä ensimmäisenä sen moottorin mekaanisen kunnon tarkistamiseen ja mahdollisiin korjauksiin?

                  Jos noilla 20v+ ikäisillä S-sarjan koneilla olis ajettu uudesta tähän päivään asti noilla tws/vr1 yms ralliöljyillä 10tkm vaihtoväleillä niin tuskin yksikään olis enää kovin hyvässä hapessa tai ajossa ollenkaan. Moniko TWS:än ylistäjä on oikeesti täälä edes nähnyt ikinä osiksi purettua moottoria jolla on ajettu ko. öljyillä edes ainoastaan se vain muutama 10tkm vaihtoväli...? Tuskin kovin moni.
                  Aamen. On kyllä asiaa koko teksti! Öljynkulutus korvataan kyllä ihan jollain muulla kun öljyjenvaihdolla, ehkä siinä tapauksessa pieni moottorin uudelleenkoneistus olisi paikalllaan? Pätee myös muihin kuin S-moottoreihin.

                  Comment

                  • Micce///M
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2008
                    • 3552
                    • Hämeenlinna

                    Originally posted by 426Hemi View Post
                    S38 moottoria ei ole suunniteltu toimimaan noilla 10w60 viskositeetin nykyaikaisilla ralliöljyillä. Käyttöohjekirjakin suosittelee 15w40 tai 15w50 viskositeetiltaan olevia sen aikaiset parhaat laatuluokitukset täyttäviä öljyjä. Nykyään lähes mikä tahansa motonetin halpisöljy täyttää nuo samat laatuvaatimukset. Ironista, eikö totta? Se siis saattaa toimia myös sillä TWS:llä tai mikä nykyään nimeltään onkaan, mutta jokatapauksessa se ei sinne alunperin kuulu.

                    Jos moottorin öljynsyöntiä tai alhaisia paineita täytyy "korjata" öljyn jäykkyyttä kasvattamalla tuon tasoisissa moottoreissa, olisiko ehkä aiheellista keskittyä ensimmäisenä sen moottorin mekaanisen kunnon tarkistamiseen ja mahdollisiin korjauksiin?

                    Jos noilla 20v+ ikäisillä S-sarjan koneilla olis ajettu uudesta tähän päivään asti noilla tws/vr1 yms ralliöljyillä 10tkm vaihtoväleillä niin tuskin yksikään olis enää kovin hyvässä hapessa tai ajossa ollenkaan. Moniko TWS:än ylistäjä on oikeesti täälä edes nähnyt ikinä osiksi purettua moottoria jolla on ajettu ko. öljyillä edes ainoastaan se vain muutama 10tkm vaihtoväli...? Tuskin kovin moni.
                    Kuitenkin BMW suosittelee käytettäväksi 10w60 TWS motorsporttia lähes kaikissa tuon ikäisissä ja vähän uudemmissakin S-sarjan koneissa..? Poislukien muistaakseni S50BXX joidenkin vanos-ongelmien takia, ja mutta S54 moottoriin muistaakseni jo ongelmat korjattu.

                    Ja vaikka olisi mielestäni ihan kuinka ironista tahansa, niin ei sinne moottoriin todellakaan mikä tahansa öljy sovi. Tai no sopii kyllä, mutta öljynlämmöt kun on korkeella niin seurauksetkin voi olla pitkällä juoksulla melko kohtalokkaat.

                    Minulla ei ainakaan ole mitään ongelmia öljynpaineiden kanssa tai moottorin mekaanisen kunnon kanssa, ainakin viimeiset 100tkm on sisällä ollut 10W60 TWS. Sinä voit mun puolesta kaataa sinne moottoriisi vaikka motoxia, jos haluat.

                    Mikäs niissä puretuissa moottoreissa sitten on ollut ongelmana?

                    Comment

                    • Peksu_M20
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 2121
                      • Lahti

                      Originally posted by Micce///M View Post
                      Kuitenkin BMW suosittelee käytettäväksi 10w60 TWS motorsporttia lähes kaikissa tuon ikäisissä ja vähän uudemmissakin S-sarjan koneissa..? Poislukien muistaakseni S50BXX joidenkin vanos-ongelmien takia, ja mutta S54 moottoriin muistaakseni jo ongelmat korjattu.

                      Ja vaikka olisi mielestäni ihan kuinka ironista tahansa, niin ei sinne moottoriin todellakaan mikä tahansa öljy sovi. Tai no sopii kyllä, mutta öljynlämmöt kun on korkeella niin seurauksetkin voi olla pitkällä juoksulla melko kohtalokkaat.

                      Minulla ei ainakaan ole mitään ongelmia öljynpaineiden kanssa tai moottorin mekaanisen kunnon kanssa, ainakin viimeiset 100tkm on sisällä ollut 10W60 TWS. Sinä voit mun puolesta kaataa sinne moottoriisi vaikka motoxia, jos haluat.

                      Mikäs niissä puretuissa moottoreissa sitten on ollut ongelmana?
                      Minun mielestä juuri tuo castrolin tws10-60 on ainoa oikea moottori öljy s38b36/b38 moottoriin johtuen siitä moottorin kannesta jossa ei käytetä ohjurin kumeja ollenkaan. Ohjurit vaativat lisäaineen jota tuo kyseinen öljy sisältää. Tämä vain tosiaan mielipide ja ollaan kuitenkin oltu suurella porukalla aina tätä mieltä. Mutua tai ei?
                      Mahtiala kustom - No connection
                      Bmw E21 320A -81 "330i"
                      Bmw e30 318is

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                        johtuen siitä moottorin kannesta jossa ei käytetä ohjurin kumeja ollenkaan.
                        Jopas? Kyllä siellä kumit on ja ihan normaalit ohjurit. S38 alkuaikoina TWS varmaan ole ollut olemassakaan, ainakaan millään valmistajan listalla.

                        TWS-uskontoon ei kannata sanoa mitään, se ei katoa. TWS sai suosituksen M-öljyksi siinä kohtaa kun oli paskat housuissa S62-öljynsyöntiongelman kanssa ja jotain piti keksiä. Nyt ei castrol voi edes vaihtaa sen nimeä, myynti loppuisi kun seinään ja millään muulla vaan ei pysty ajamaan.

                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Peksu_M20
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 2121
                          • Lahti

                          Originally posted by Cell View Post
                          Jopas? Kyllä siellä kumit on ja ihan normaalit ohjurit. S38 alkuaikoina TWS varmaan ole ollut olemassakaan, ainakaan millään valmistajan listalla.

                          TWS-uskontoon ei kannata sanoa mitään, se ei katoa. TWS sai suosituksen M-öljyksi siinä kohtaa kun oli paskat housuissa S62-öljynsyöntiongelman kanssa ja jotain piti keksiä. Nyt ei castrol voi edes vaihtaa sen nimeä, myynti loppuisi kun seinään ja millään muulla vaan ei pysty ajamaan.

                          Olet kyllä oikeassa. Ainoa s38 minkä olen nähnyt levällään niin siinä ei ollut. Oli tehty pronssi holkit ohjurin kumien tilalle. Älä kysy miksi? en tiedä. Toisaalta siinä nyt ei paljon vakiota ollutkaan. Jonkun kyläsepän kasaama?
                          Mahtiala kustom - No connection
                          Bmw E21 320A -81 "330i"
                          Bmw e30 318is

                          Comment

                          • 426Hemi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2008
                            • 621
                            • Pälkäne

                            Originally posted by Micce///M View Post
                            Kuitenkin BMW suosittelee käytettäväksi 10w60 TWS motorsporttia lähes kaikissa tuon ikäisissä ja vähän uudemmissakin S-sarjan koneissa..? Poislukien muistaakseni S50BXX joidenkin vanos-ongelmien takia, ja mutta S54 moottoriin muistaakseni jo ongelmat korjattu.

                            Ja vaikka olisi mielestäni ihan kuinka ironista tahansa, niin ei sinne moottoriin todellakaan mikä tahansa öljy sovi. Tai no sopii kyllä, mutta öljynlämmöt kun on korkeella niin seurauksetkin voi olla pitkällä juoksulla melko kohtalokkaat.

                            Minulla ei ainakaan ole mitään ongelmia öljynpaineiden kanssa tai moottorin mekaanisen kunnon kanssa, ainakin viimeiset 100tkm on sisällä ollut 10W60 TWS. Sinä voit mun puolesta kaataa sinne moottoriisi vaikka motoxia, jos haluat.

                            Mikäs niissä puretuissa moottoreissa sitten on ollut ongelmana?
                            Tottakai ne suosittelee, onhan niillä nykyään Castrolin kanssa melko rahan arvoiset sopimukset mainostamisesta yms. Eikä se Castrol mikään huono öljy varmasti ole, niin en ole sanonutkaan. Myös itse olen ko. valmistajalta eri "nimikkeitä" käyttänyt ilman sen suurempaa sanomista.

                            Edelleen painotan sitä, että jos s38 moottorilla ajetaan normaali siviili ajoa satunnaisine kiihdytyksineen ja reilumpien moottoritienopeuksien myötä joskus hurjastellessa; mihin tarvitaan siinä vaiheessa hullujen lisäaineistuksien kyllästämiä "kilpa öljyjä"?`Jos öljynlämmöt nousee liikaa suomen teillä, on useimmiten syynä ihan joku muu kuin väärä öljy.

                            10w60 viskositeettiskaalan omaavalla öljyllä tuppaa olemaan korkean lisäaineistuksensa vuoksi (millä tuo skaala on saatu aikaan) aika pirun huonot voiteluominaisuudet. Silloin ei paljon auta vaikka öljy pysyisi jäykkänä kuumanakin, jos se tärkein, eli voiteluominaisuus häviää.

                            Tämän takia esimerkiksi oikeissa kilpamoottoreissa viskositeetit ovat aivan eri luokkaa, ja monesti käytössä ovat yksiasteöljyt.

                            Aivan eriasia on taas se, jos esim S38 moottori on rakennettu pelkästään kilpakäyttöä varten. Silloin sinne tietenkin laitetaan juuri sitä öljyä millä käyttötarkoituksella moottoria ajetaan.

                            Ilman peseviä lisäaineita ajetuilla öljyillä 100tkm ajetun moottorin kunnon osaa varmasti päätellä 99% ihmisistä jotka eivät autoista juurikaan edes ymmärrä

                            Motoxia en ole kuitenkaan koskaan kaatanut moottoriin. Sen verran arvokkaita laitteita kuitenkin käsissä, että ollaan käytetty joko valmistajan suosituksia, tai viritetyissä/muunnetuissa moottoreissa sitä mikä suunnitteluvaiheessa ja käytännön testeissä on parhaaksi osoittaunut.
                            ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              Originally posted by 426Hemi View Post
                              Tottakai ne suosittelee, onhan niillä nykyään Castrolin kanssa melko rahan arvoiset sopimukset mainostamisesta yms. Eikä se Castrol mikään huono öljy varmasti ole, niin en ole sanonutkaan. Myös itse olen ko. valmistajalta eri "nimikkeitä" käyttänyt ilman sen suurempaa sanomista.
                              No tottakai kysymyksessä on myös osittain raha, mutta olen täysin varma että BMW ei kuitenkaan öljyiksi mitä tahansa valitse mistä maksetaan. Ei välttämättä paras, mutta olettaisin että toimiva mihin se on suunniteltu käytettäväksi. Ja et sanonut että se ei ole huono, mutta sanoit että se ei sovi S38 moottoriin. Perusteluita asian tiimoilta mielelläni kuulisin? Ihan jo sen takia, että osaan laittaa oikeaa öljyä.

                              Originally posted by 426Hemi View Post
                              Edelleen painotan sitä, että jos s38 moottorilla ajetaan normaali siviili ajoa satunnaisine kiihdytyksineen ja reilumpien moottoritienopeuksien myötä joskus hurjastellessa; mihin tarvitaan siinä vaiheessa hullujen lisäaineistuksien kyllästämiä "kilpa öljyjä"?`Jos öljynlämmöt nousee liikaa suomen teillä, on useimmiten syynä ihan joku muu kuin väärä öljy.
                              No toki. Onhan asia hyvin kaksipiippuinen juttu, eihän siitä kovasta viskositeetista ole hyötyä jos ajaa rauhallisesti ja pelkkää arkiajoa. Mutta itse ainakin haluan että autoni on "valmis" sellaiseen ajooa, kun se on jo tehtaalla suunniteltu. Renkaita, öljyjä, jäähdytinnesteitä myöden. Voihan nesteilläkin ajaa monta vuotta ilman mitään ongelmaa, mutta jos ajo on kovaa niin jo esimerkiksi 2 vuotta vanhat nesteet saattaa olla enemmän tai vähemmän huonommat kun juuri vaihdetut. Jarrunesteilläkin voi ajaa kauppaan ja takaisin varmaan 10 vuotta ilman ongelmia, mutta radalla ne keittää jo kahden kierroksen jälkeen. Tosiaan paljon käyttötarkoituksesta kiinni.
                              Originally posted by 426Hemi View Post
                              10w60 viskositeettiskaalan omaavalla öljyllä tuppaa olemaan korkean lisäaineistuksensa vuoksi (millä tuo skaala on saatu aikaan) aika pirun huonot voiteluominaisuudet. Silloin ei paljon auta vaikka öljy pysyisi jäykkänä kuumanakin, jos se tärkein, eli voiteluominaisuus häviää.
                              Mitä? Eikö juuri TWS motorsport ole erityisen hyvä öljy juurikin kovan viskositeetin ansiosta, joka siis kestää kovaa öljynlämpöä leikkaamatta ominaisuuksista? Eli voitelu pelaa kovassakin lämmössä, siinä missä perusöljyt on vettä.
                              Originally posted by 426Hemi View Post

                              Ilman peseviä lisäaineita ajetuilla öljyillä 100tkm ajetun moottorin kunnon osaa varmasti päätellä 99% ihmisistä jotka eivät autoista juurikaan edes ymmärrä

                              Motoxia en ole kuitenkaan koskaan kaatanut moottoriin. Sen verran arvokkaita laitteita kuitenkin käsissä, että ollaan käytetty joko valmistajan suosituksia, tai viritetyissä/muunnetuissa moottoreissa sitä mikä suunnitteluvaiheessa ja käytännön testeissä on parhaaksi osoittaunut.
                              Viimesyksynä tosiaan oli venttiilikoppa viimeksi pois, kansi kauttaaltaan kun uusi puhtauden puolesta. Välykset kunnossa, ei sivuääniä. Tehot tallessa, ei ohivuotoa ja puristuksessa ok. Autoista en juuri ymmärrä, mutta ymmärsin kuitenkin huomioida tämän huollon yhteydessä.

                              Meinaatko että se motoxi on kovinkin paljon huonompaa kun 25 vuotta sitten käytetyt öljyt voiteluominaisuuksiltaan? Etkö juuri sanonut että sinne moottoriin kelpaa melkein mikä tahansa?

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Micce///M View Post
                                Mitä? Eikö juuri TWS motorsport ole erityisen hyvä öljy juurikin kovan viskositeetin ansiosta, joka siis kestää kovaa öljynlämpöä leikkaamatta ominaisuuksista? Eli voitelu pelaa kovassakin lämmössä, siinä missä perusöljyt on vettä.
                                Niinhän sitä luulisi, mutta sehän on 10W synteettinen joka on saostettu kuumasta päästä 60W viskositeetti-indeksin laajentajilla jotka ovat siis polymeerejä jotka eivät osallistu itse voiteluun vaan estävät itse öljyn virtaamista kuumana. Hyvä kovaan käyttöön tehty öljy samasta perusöljystä kantaa viskositeettiä 10W-40 ja sitäkin Castrolilta saa jos vain osaa valita.

                                Varsinaisisti lähinpänä BMW:n suosituksia oleva öljy tuohon on heavy duty 15W-40 mineraalidieselöljy joka on tarkoitettukin koville öljynlämmöille, se vain on niin halpaa öljyä että eihän sitä M mies voi moottoriin kaataa. Ja jos öljynlämmöt eivät nouse koviksi niin notkeammat öljyt toimivat paremmin, jopa se TWS.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎