Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Micce///M
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2008
    • 3552
    • Hämeenlinna

    Originally posted by naukkis View Post
    Niinhän sitä luulisi, mutta sehän on 10W synteettinen joka on saostettu kuumasta päästä 60W viskositeetti-indeksin laajentajilla jotka ovat siis polymeerejä jotka eivät osallistu itse voiteluun vaan estävät itse öljyn virtaamista kuumana. Hyvä kovaan käyttöön tehty öljy samasta perusöljystä kantaa viskositeettiä 10W-40 ja sitäkin Castrolilta saa jos vain osaa valita.

    Varsinaisisti lähinpänä BMW:n suosituksia oleva öljy tuohon on heavy duty 15W-40 mineraalidieselöljy joka on tarkoitettukin koville öljynlämmöille, se vain on niin halpaa öljyä että eihän sitä M mies voi moottoriin kaataa. Ja jos öljynlämmöt eivät nouse koviksi niin notkeammat öljyt toimivat paremmin, jopa se TWS.
    Olisiko tästä TWS:sta jotain testiä jossain päin nettiä? Öljyillä kuitenkin on aika paljon muutakin eroa, kun viskositeetti. Ja aika vähän olen onnistunut huonoa kuulemaan TWS öljystä, kun taas hyvää lähes joka piipusta.

    Joka tapauksessa 10W60 toimii erittäin hyvin S38:ssa, miksi hyvää vaihtamaan?

    Comment

    • tuumas
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 2564
      • Lapland, Finland

      Mielellään kuulisin käytännön kokemuksia eri öljyistä ja mitä olette käyttäneet n62bxx:issä?

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17508
        • Turku

        Mobil 1 0W40 New Life meni taas tänään sigun toukkaan.
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2510
          • Länsirannikko

          Originally posted by Micce///M View Post
          Joka tapauksessa 10W60 toimii erittäin hyvin S38:ssa, miksi hyvää vaihtamaan?
          Edellä tuli minusta jo aika paljon hyviä pointteja, se on varmasti todella hyvä öljy, mutta parempiakin öljyjä olisi juuri tuohon moottoriin olemassa.

          En oikein tiedä kuinka tätä asiaa voisi paremmin edes perustella. Aiheesta on kyllä olemassa testejä kireämpien työntötankokasien osalta jotka mekaanisilta ominaisuuksiltaan ovat hyvin samanlaisia S38:n kanssa, tuskinpa vaan ainuttakaan jossa olisi testattu TWS Motorsportia. Käyttäjäkokemukset noin yleisesti ovat ihan yhtä tyhjän kanssa, kaikkihan täälläkin Castrolia kehuvat tuotteesta riippumatta vaikka kaikki todetut edut ovat tukevasti abstraktilla tasolla. Väitän, että voisin salaa kaataa koneeseesi vaikka Motoxia etkä sinä huomaisi eroa. Eikä kukaan muukaan huomaisi. Todellisia eroja voidaan nähdä vasta kovassa rasituksessa ja/tai suurilla kilometrisuoritteilla, silloinkin pitäisi olla jotain mihin verrata.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            Originally posted by 426Hemi View Post
            Jos noilla 20v+ ikäisillä S-sarjan koneilla olis ajettu uudesta tähän päivään asti noilla tws/vr1 yms ralliöljyillä 10tkm vaihtoväleillä niin tuskin yksikään olis enää kovin hyvässä hapessa tai ajossa ollenkaan. Moniko TWS:än ylistäjä on oikeesti täälä edes nähnyt ikinä osiksi purettua moottoria jolla on ajettu ko. öljyillä edes ainoastaan se vain muutama 10tkm vaihtoväli...? Tuskin kovin moni.
            Mun mopolla S14 koneella oli ennen purkamista ajettu kuittien mukaan reilu 100tkm(puolet koneen kilometreistä) TWS:llä, joista itse ajelin 70tkm kesät talvet(talvella oli kylläkin webasto) Vaihtovälinä oli kuittien mukaan 9500-10000km. Itse vaihdoin n.10tkm välein(mittariston valojen mukaan ) ekat vuodet ja ratapäiville loppuaikoina alle 5000km välein.
            Olihan koneessa mustaa möhnää öljypohjassa ja venakopassa/jakopäässä.
            Mutta mekaanisissa/kuluvissa osissa ei merkkiäkään voitelun pettämisestä. Oma "uskonto" perustuu siihen, että ei ole ollut ongelmia, niin samalla litkulla ei tule jatkossakaan. Toki tulevaisuudessa kilometrit jää paljon pienemmiksi.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • 426Hemi
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2008
              • 621
              • Pälkäne

              Originally posted by r.w. View Post
              Edellä tuli minusta jo aika paljon hyviä pointteja, se on varmasti todella hyvä öljy, mutta parempiakin öljyjä olisi juuri tuohon moottoriin olemassa.

              En oikein tiedä kuinka tätä asiaa voisi paremmin edes perustella. Aiheesta on kyllä olemassa testejä kireämpien työntötankokasien osalta jotka mekaanisilta ominaisuuksiltaan ovat hyvin samanlaisia S38:n kanssa, tuskinpa vaan ainuttakaan jossa olisi testattu TWS Motorsportia. Käyttäjäkokemukset noin yleisesti ovat ihan yhtä tyhjän kanssa, kaikkihan täälläkin Castrolia kehuvat tuotteesta riippumatta vaikka kaikki todetut edut ovat tukevasti abstraktilla tasolla. Väitän, että voisin salaa kaataa koneeseesi vaikka Motoxia etkä sinä huomaisi eroa. Eikä kukaan muukaan huomaisi. Todellisia eroja voidaan nähdä vasta kovassa rasituksessa ja/tai suurilla kilometrisuoritteilla, silloinkin pitäisi olla jotain mihin verrata.
              Juurikin näin. Aikaisemmin naukkis vielä selvensi tuota teoriaa tuosta laajan viskositeettialueen huonosta puolesta.

              Rauhoitan asiaa omalta kannaltani ainakin nyt hieman ettei mene ihan tappeluksi koko homma Voidaan todeta että s38:a voi tws:llä siis varmasti ajaa.

              Esille tuli monta kertaa merkkiöljyn käyttämisen perusteena että "on hyviä kokemuksia". Paljonkos sitten oikeasti huonoja kokemuksia löytyy? Ja puhutaan nyt vielä näistä motorsporteista.
              ex: viitisenkymmentä bmw+muut

              Comment

              • E.K.
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 494
                • Helsinki

                Tarjoustalossa oli teboil diamond diesel 5w40 4litraa/25,95 eur. + lasinpesuneste 5litraa kaupan päälle per öljykannu. (max 2kannua.)

                Vaikutti edulliselta ni ajattelin m57:aan laittaa. Aikasemmin olen käyttäny jotain voitelukeskukselta ostettua...

                Comment

                • Mikkeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2011
                  • 805
                  • Suomi

                  M52 monttooriin tungin motoxin 5W40 ööliä ja lisäks litran jotain 10W40 mineraali ölppää...
                  Ei ainakaan ennen mitään kilkatellut tai naputellut. Mitähän tuo tulevaisuus tullessaan.
                  TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                  TDS osaa.

                  Comment

                  • 426Hemi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2008
                    • 621
                    • Pälkäne

                    Originally posted by Mikkeri View Post
                    M52 monttooriin tungin motoxin 5W40 ööliä ja lisäks litran jotain 10W40 mineraali ölppää...
                    Ei ainakaan ennen mitään kilkatellut tai naputellut. Mitähän tuo tulevaisuus tullessaan.
                    Muistan jossain sanottaneen että synteettisen, osasynteettisen ja mineraaliöljyn sekoittelu keskenään ei olisi hyväksi. Niinikään pienempi paha on eri viskositeettien sekoitus keskenään.

                    *mutu*
                    ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                    Comment

                    • eiskalt
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2012
                      • 836
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by 426Hemi View Post
                      Muistan jossain sanottaneen että synteettisen, osasynteettisen ja mineraaliöljyn sekoittelu keskenään ei olisi hyväksi. Niinikään pienempi paha on eri viskositeettien sekoitus keskenään.

                      *mutu*
                      Toisaalta, mobil1 esiteessä mainostettiin, että heidän öljyjään voi ihan vapaasti sekotella mihin liemeen vaan. Toki luonnollisesti Mobil1-öljyn ylivertaiset ominaisuudet voivat hieman heikentyä laimennettuna. Jotain tuon suuntaista hehkutusta oli siinä.
                      Eikai sen nykyöljyillä niin väliä?

                      Comment

                      • Mikkeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2011
                        • 805
                        • Suomi

                        Mitä itse tuossa yhdessä öljysekoittamossa olin töissä niin noissa öljyissä on sama perusöljy yleensä, "synteettisyys" tulee lisäaineistuksesta.

                        Aatelkaapas itte, syötte synteettistä ruokaa, mitä se on?
                        Eli jos samaa kaavaa noudatetaan niin täys-synteettinenhän olisi täysin keinotekoista öljyä silloin.. Eikö?
                        TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                        TDS osaa.

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by 426Hemi View Post
                          Muistan jossain sanottaneen että synteettisen, osasynteettisen ja mineraaliöljyn sekoittelu keskenään ei olisi hyväksi. Niinikään pienempi paha on eri viskositeettien sekoitus keskenään.
                          Kuuluu jo öljyluokituksen perusehtoihin että kaikki moottoriöljyt ovat sekoituskelpoisia keskenään. Mitään syytä varoa sekoittamasta eri viskositeettejä tai mineraali/synteettisiä ei ole, samalla lailla ne yhdessä purkissa olevat öljytkin ovat sekoituksia.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Mikkeri View Post
                            Mitä itse tuossa yhdessä öljysekoittamossa olin töissä niin noissa öljyissä on sama perusöljy yleensä, "synteettisyys" tulee lisäaineistuksesta.

                            Aatelkaapas itte, syötte synteettistä ruokaa, mitä se on?
                            Eli jos samaa kaavaa noudatetaan niin täys-synteettinenhän olisi täysin keinotekoista öljyä silloin.. Eikö?
                            Täyssynteettinen öljy on täysin keinotekoista öljyä

                            Eli mineraaliöljy koostuu eripituisista hiilivetyketjuista, haluttuun viskositeetti saadaan aikaiseksi vaikkapa tislaamalla raakaöljystä halutun mittaisia hiilivetyketjuja, tottakai näin ei saada juuri halutunmittaisia öljymolekyylejä vaan keskiarvoltaan oikeita eli mukana on lyhempiä eli liian notkeita kuumiin olosuhteisiin ja pidempiä eli liian jäykkiä kylmiin olosuhteisiin.

                            Synteettinen öljyhän on siis tuote jossa on valmistettu tasan tietynlaisia öljymolekyylejä ja öljy koostuu pelkästään näistä, saadaan paljon tasajakoisempi öljynlaatu ja sitämyöten paljon tarkemmin määriteltyä öljyn ominaisuudet. Täysin selvää tosin ei ole mitä nykyään myydään synteettisenä, erilaisia öljyn valmistustapoja on monia ja periaatekysymys onko mineraaliöljystä valmistettu riittävän tarkasti tietynmittaiset molekyyliketjut sisältävä öljy synteettistä vai ei, sehän on vain parempaa mineraaliöljyä mutta mitäpä muuta hyvän öljyn on tarve ollakaan.....

                            Ja synteettinen öljy ei ole mikään avain onneen, oikean viskositeetti-alueen mineraali on paljon parempi vaihtoehto moottoriin kuin vääränalueen synteettinen......

                            Comment

                            • 426Hemi
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2008
                              • 621
                              • Pälkäne

                              Originally posted by naukkis View Post
                              Kuuluu jo öljyluokituksen perusehtoihin että kaikki moottoriöljyt ovat sekoituskelpoisia keskenään. Mitään syytä varoa sekoittamasta eri viskositeettejä tai mineraali/synteettisiä ei ole, samalla lailla ne yhdessä purkissa olevat öljytkin ovat sekoituksia.
                              Ei muutaku sit kaikki jämät sekasi koneeseen mitä hyllystä löytyy kunha luokitukset on samat

                              No, itse ostan silti tästälähtienkin ihan koko määrän sitä yhtä ja samaa ainetta mitä moottoriin kuuluu.
                              ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by 426Hemi View Post
                                Ei muutaku sit kaikki jämät sekasi koneeseen mitä hyllystä löytyy kunha luokitukset on samat
                                No näin olen tehnyt aina ja sehän on hyvä varsinkin silloin kun hyllystä löytyy vaan väärän viskositeetti-alueen öljyjä niin kahdesta väärästä saa sekoitettua oikeaa

                                Sinä et varmaan uskalla moottoriin öljyjä vaihtaa sitä purkamatta ja täysin putsaamatta kun eihän normi öjynvaihdossa vaihdu kuin noin 3/4 moottorin öljyistä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎