memebuy23buy

Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #16
    Originally posted by Jasu View Post
    Saakos Roclalta kysäästä, että mikä on ollut kokeilun tarkoitus?
    Mitata tosielämässä onko sekatankkauksella tai pelkän re85:n käytöllä mahdollisuutta säästää polttoainekuluissa.

    Ei käytännössä ole tuolla autolla mahdollista säästää.

    Luonnon säästyminen, hallituksen agendan toteutuminen tai tehonlisäys vakiokoneessa eivät ole toimineet motivaattorina.
    Olli.

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #17
      Minä ajelin E32 735 aina pohjoisessa käydessäni E85 silloin kun sitä vielä sai haaparannasta noin 80snt/ litra, hyvin toimi tuokin auto sillä. Tarkoitus oli tietysti säästää rahaa. En tiedä mitä se nykyään maksaa kun en ole käynyt haaparannassa ainakaan kahteen vuoteen.

      Comment

      • Neppo
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 721
        • Laihia

        #18
        Kuinkas jos käyttää esim 80% bensaa ja 20% RE85:tta. Bensan stoikiometrinen seossuhde on 14.7:1 ja RE85:n 9.7:1.

        Pitääkö tollasen bensa/RE85 seoksen laajakaistalambdan arvon olla stoikiometrisellä seoksella 0.8*14.7+0.2*9.7= 13.68? Eli karttaa pitäis tässä tapauksessa rikastaa sen 14.7->13.68 verran, eli noin 7%?

        Tarkoituksen hieman korkeammat ahdot ja himpun verran ennakkoo lisää.

        Edit: Tai siis haen tässä sitä, että lasketaanko tuolla kaavalla rikastus JA pitääkö lambdan näyttää rikastuksen jälkeen 13.7 vai siltikin 14.7?

        Edit2: Eikös sen lambdan pidäkin näyttää 14.7?
        Last edited by Neppo; 17-10-2011, 09:23.

        Comment

        • kmn
          Moderator
          • May 2009
          • 6023
          • Sipoo

          #19
          RE85 ja bemarit

          Noniin,

          Täysin tietämättömänä aiheesta sen enempää aloitan keskustelun, koska vastaavaa ei sattunut täältä löytymään..

          "Aikoinaan huhut väittivät että Etanoli käytettäessä normaali bensa-autossa, syövyttäisi putket ja tiivisteet. Testit kuitenkin osoittivat jo vuosia sitten että että E85 ei ole sellaisenaan ole autometallia ruostuttava polttoaine. Tämä johtuu siitä että maksimissaan RE85 polttoaineen seassa on enintään 1% vettä. Tämän määrän autonosat kestävät hienosti koska normaali bensassa vettä voi olla jopa useampi prosentti. Lisäksi Suomessa St1 on lisännyt käyttöturvallisuutta parantavia lisäaineita sekä pakkaskäynnistyvyyttä parantavia aineosia."

          Sattui eräässä keskustelussa nousemaan esille mahdollisuus sille, että voisi ihan "tavis" bemarin muuttaa suht yksinkertailla moottorinohjauksen muutoksella ns. flexifuel -ajoneuvoksi. Käytännössä tarkoittaa mitä? Ennakoiden nostoa ja ammennetaan lisää kakkua koneeseen? Tämän jälkeen saisi ajella sitten "huoletta" RE85:llä suhteellisen taloudellisesti; 98E5 ~1,6e litra, kun RE85 0,9e litra. Tarkempaa tietoa tästä kenelläkään? Kulutuksen nousu on noin 15-30% luokkaa, joten tekee noin litran-puolitoista satasella. Nopealla laskutoimituksella tuo tekee säästöä noin 20-25e per tankillinen! Itsellä palaa kakkua 5-6 tankillista kuukaudessa, niin säästö on vuositasolla suhteellisen huomattava..

          Pikaisella guuglauksella löydettyä informaatiota:

          Välitöntä etua RE85 polttoaineesta on autolle:
          - Moottori käy viileämpänä ja puhtaampana (moottori ei karstoitu ja sietää paremmin helteitä)
          - Parempi suorituskyky (95 tai 98 oktaanisen bensan tilalla on nyt 105 oktaanista etanoliseosta)
          - RE85 sitoo enemmän happea palaessaan kylmempänä kuin bensa joten auton reagointi ja ajettavuus paranee
          - Hinnannousupaineet RE85sella eivät ole suuret. EU panostaa biopolttoaineisiin joten vero voi jopa alentua ympäristösyistä.
          - Polttoaineputkiin ei tartu likaa/moottori ei karstoitu koska etanoli puhdistaa kanavat

          Tärkeimpänä heittona vielä tähän triidin, niin kuten tiedetään, niin tämänkin foorumin sisältä löytyy useampi auto, joka on säädetty RE85 sopivaksi ja ovatpa ihan päivittäisessä käytössä.. MUTTA..... Kuinka tämä huomioidaan autoverotuksessa? Voisiko suomessa olla kenties mahdollista "muutoskatsastaa" ajoneuvo flexifuel -ajoneuvoksi ja tällä olisi jopa positiivisia vaikutuksia verotuksen suhteen? :think

          Ajatuksia? Olisihan tuo kiva heittää rinksaa, notta tulee kukkasia pakoputkesta.

          EDIT: Ottaen huomioon, minkälaisessa autoilijan unelmavaltiossa elellään, niin muutoskatsastaminen varmasti tulisi olemaan niin saatanan vaikeaa ja kallista, että varmasti kukaan ei voisi muutoskatsastaa autoaan ns. flexifuel -ajoneuvoksi ilman sadistisesti hinnoiteltuja mittauksia (vrt.pussitesti), sekä läpäisemättä jotain aivan äärimmäisen tiukoille säädettyjä päästönormeja, jotka läpäistäkseen pitää olla laboratorio-olosuhteissa säädetyt autot - joten se siitä.. Lukkoa?

          EDIT: http://ww.btcf.fi/forum/showthread.php?t=182985
          Last edited by kmn; 14-02-2012, 14:12.

          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
          --
          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

          Comment

          • Hanza
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1931
            • Juvan Shell. Requiescat in pace

            #20
            Sen enempää asian tekniseen puoleen kantaa ottamatta totean, että ei mene kovin pitkään, kun tuon re85 hinta nousee.
            Jossei se ei jostain ihme syystä tapahdu veron muodossa niin se tapahtuu katteita muuten nostaessa, kun ihmiset sitä enemmä ostavat.
            Sen halvempaa silläkään ei tulevaisuudessa ole ajella kuin muillakaan vaihtoehdoilla.
            Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

            t: luft waffel

            "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #21
              Sanoisin, että vain 15-30% suurempi kulutus voi olla todella haasteellista saavuttaa. Nuo mainitut välittömät edut on kovin väkisin väännettyjä, hinta lienee ainoa josta voi jotain konkreettista todentaa.

              Vaihtoon menee muuten myös suuttimet jos ei halua että vetää laihalle täyskaasulla, riippuen tietty koneesta. 6 tankillista kuukaudessa on semmonen määrä, että kannattaa ennemmin vaihtaa pois bensasta, tekee kuiteskin helposti 40-50tkm vuodessa.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #22
                Ei kait E85:sta paljoa muuta etua oo muuta kuin voimaa haettaessa..?
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #23
                  Kuinkahan paljon uskaltaisi laittaa Bensan sekaan? Päästötestiin olen joskus laittanut 30% alkoholi-bensa seosta, hyvin kulkee ja päästöt on todella pienet.

                  Comment

                  • bmw323it
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1860
                    • N/A

                    #24
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Ei kait E85:sta paljoa muuta etua oo muuta kuin voimaa haettaessa..?
                    Eikö alkoholin energiasisältö ole nimenomaan pienempi kuin bensiinillä? Eli miksi siitä E85:sta on etua voimaa haettaessa?
                    Nyt:
                    BMW X3 xDrive30e (g01)
                    BMW 335i (e90)
                    BMW 323iC (e36)
                    BMW 850i (e31)
                    BMW 320i (e30)
                    Golf GTE
                    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8282
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #25
                      Originally posted by bmw323it View Post
                      Eikö alkoholin energiasisältö ole nimenomaan pienempi kuin bensiinillä? Eli miksi siitä E85:sta on etua voimaa haettaessa?
                      Wikipedia: Etanolin oktaaniluku ja sitä myötä puristuskestävyys on huomattavasti bensiiniä parempi (väkiviinalla 110, E85:llä 106), mikä mahdollistaa puristussuhteen nostamisen kertoimeen 12. Korkea puristussuhde parantaa moottorin hyötysuhdetta. Lisäksi polttoaineen sisältämän hapen ansiosta moottorin tehon tuotto kasvaa bensiiniin verrattuna. Etanolin lämpöarvo on kuitenkin huomattavasti bensiiniä alhaisempi (etanolin 26,8 MJ/kg, moottoribensiinin 43,0 MJ/kg), minkä vuoksi litramääräinen kulutus kasvaisi lähes puolella, ellei moottorin hyötysuhde paranisi.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #26
                        Kyllä on näköjään hikipediassa taas tietoa

                        12:1 onnistuu onneksi ihan bensallakin, ja se OH-ryhmä lähinnä aiheuttaa korroosiota, tehohyötyä tai muutakaan siitä ei saa tippaakaan vaikka happi onkin sitoutuneena. Korkeamman oktaaniluvun voi ulosmitata turbokoneessa helpohkosti, vaparissa se ja sama. Kulutus on mitä on, lambda-arvolla 1 sitä on poltettava kumpaa tahansa jolloin se kulutus muuttuu just sen verran mitä stökiömetrisillä seossuhteilla on eroa
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #27
                          Eli lyhyesti. Turbokoneessa kestää reilusti enemmän ahtoja ja ennakoita pienemmän nakuherkkyyden ansiosta. Tietysti sitä soppaa pitää tunkea koneeseen suhteessa aika paljonkin enemmän mitä bensaa just huonomman energiaisällön takia, mut se kompensoituu kyllä hyvin nopeasti kun lyödään baari enemmän painetta koneeseen.

                          Harmi kun täällä ei 85:sta myydä yhdelläkään asemalla, muuten kyllä ehdottomasti itekin sitä kokeilisin omassa projektissa.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by Hanza View Post
                            Sen enempää asian tekniseen puoleen kantaa ottamatta totean, että ei mene kovin pitkään, kun tuon re85 hinta nousee.
                            Jossei se ei jostain ihme syystä tapahdu veron muodossa niin se tapahtuu katteita muuten nostaessa, kun ihmiset sitä enemmä ostavat.
                            Sen halvempaa silläkään ei tulevaisuudessa ole ajella kuin muillakaan vaihtoehdoilla.
                            Nimenomaan nyt pitäisi hyödyntää tuo RE85:n hintaetu, sillä tulevaisuudessa tulee varmasti käymään niin, että flexifuel autojen yleistyessä ja jakelupisteiden laajentuessa, tulee myös verottaja perässä ja sitten tuo RE85:n säästö jää tekemättä. Valtio ei missään nimessä taivu siihen, että verotulojen annettaisiin laskea, vaan tehdään samalla tavalla kuin nyt, kun aikanaan siirryttiin CO2 pohjaiseen verotukseen. Eli kun autoista tulee vero-ohjauksen muodossa vähäpäästöisempiä ja tämä laskee verotuloja, on nostettava veroja, jotta rahavirrat pysyvät vakiona.

                            Comment

                            • bmw323it
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1860
                              • N/A

                              #29
                              Eli moottorin pitaa olla suunniteltu nimenomaan etanolille ja ottamaan siita maksimitehot irti, eiko? Tavallisen tallaajan taunuksessaan on turha kuvitella etta e85:lla jotenkin mystisesti kulku paranisi, oikeastaan kay painvastoin.
                              Nyt:
                              BMW X3 xDrive30e (g01)
                              BMW 335i (e90)
                              BMW 323iC (e36)
                              BMW 850i (e31)
                              BMW 320i (e30)
                              Golf GTE
                              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                              Comment

                              • Muurahainen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                #30
                                Originally posted by bmw323it View Post
                                Eli moottorin pitaa olla suunniteltu nimenomaan etanolille ja ottamaan siita maksimitehot irti, eiko? Tavallisen tallaajan taunuksessaan on turha kuvitella etta e85:lla jotenkin mystisesti kulku paranisi, oikeastaan kay painvastoin.
                                Suurimmalta osalta totta mutta kyllä se taunuskin sillä e85 tavaralla käy.

                                Comment

                                Working...
                                X