Nyt olen ajellut pari päivää 9.7-puristeisella M20:llä 30-50% tenut tankissa, koppana E30. Moottorinohjauksena on Megasquirt 2. Rikastin AFR-karttaa about 1.5 yksikköä niin, että täyskaasulla seos on n. 11.5 ja pintakaasulla 13.5 - 14.0 paikkeilla ja laitoin Tuner Studiosta autotunen päälle. Minkäänlaista laihuudesta kielivää rytkytystä tai muita ongelmia en ole havainnut ja racechronolla mitattuna ohituskiihtyvyys on tasan sama kuin normibensalla.
Datalogin mukaan suutinten käyttöaste nousee sataan prosenttiin 4500rpm paikkeilla vakiosuuttimilla, joten korkealta kieuttaminen täytyy unohtaa siihen asti, kunnes viitsin laittaa isommat suuttimet paikalleen.
Kulutus on ollut 10 litran tuntumassa säätöjä hakiessa ja hieman kepitellessä.
Sitten vaan katastrofaalisia pitkäaikaisvaikutuksia odottelemaan.
Viimekesänä ajoin useamman tankillisen erillaisia mikstuuroita m50b25 koneisella e34:llä.
Bensana oli S-ketjun 95e10 ja bioaineena ST1:n RE85
~20% tilavuudesta RE85:ttä, ei mitään havaittavia vaikutuksia mihinkään suuntaan, tosin polttoaineen kulutusta en mitannut erikseen.
~50% tilavuudesta RE85:ttä, startti pyöri ehkä sekunnin kauemmin kuin ennen ja kaasuun ei voinut koskea muutamaan sekuntiin käynnistämisen jälkeen, kulutuksen nousun kirjanpitoa ei nyt löytynyt mistäään mutta muistikuvan mukaan keskikulutus nousi vähemmän kuin 1l/100Km. Suorituskyvyssä ei mainittavaa eroa, voi olla että kuvittelen, mutta aivain kuin alakierrokset olisivat hieman parantuneet ja yläkierrokset hieman huonontuneet, ei todisteita.
Loppukesästä ajoin tankin melko tyhjäksi ja täytin täyteen RE85:llä, auton toimivuus heikentyi enemmän kuin hieman, käyntiinlähtö vaikeaa kylminä aamuina ja vedot poissa. Nykimistä tai muuta ei esiintynyt, muttei vaan yksinkertaisesti kulkenut enää mihinkään, vaikka ajokelpoisena säilyikin.
Seosprosentit eivät ole tarkkoja, tankissa on ollut entistä seosta muutama litra aina ja ensin tankattu bensiini on ostettu arvioon perustuen ja täytetty sitten pintaan asti RE85:lla.
Päästöjä ei ole missään vaiheessa mitattu, enkä ole mitannut toteunutta lambda-arvoa mitenkään.
Autoon ei ole tehty mitään muutoksia, yhdessä vaiheessa kuristin hieman polttoaineen paluuletkua, mutta sen merkitys oli hyvin vähäinen.
Tämän jälkeen aloin laiskuuksissani tankata vain 95e10 bensiiniä ja auton toiminta palautui samanlaiseksi kuin se oli ollut ennen lantraamisia.
Tämän valossa uskallan väittää että kyseisen koneen saisi varmasti toimimaan RE85:llä hyvin helposti kun vain sovittaa seossuhteen.
Letkujen ja pumppujen kestosta ei tuolla jänteellä kertynyt mitään tietoa, enkä väittäisi että 20v auton letkujen rikkoutumisen ensisijainen syy olisi polttoaine, vaikka joku letku repeäisikkin.
Jos saan tuon moottorin käyttööni jossain korissa ensi kesänä aion testata S38b36 moottorin suuttimilla ilman mitään muita muutoksia, jos ei toimi niin mietitään sitten muuta modia.
Nyt olen ajellut pari päivää 9.7-puristeisella M20:llä 30-50% tenut tankissa, koppana E30. Moottorinohjauksena on Megasquirt 2. Rikastin AFR-karttaa about 1.5 yksikköä niin, että täyskaasulla seos on n. 11.5 ja pintakaasulla 13.5 - 14.0 paikkeilla ja laitoin Tuner Studiosta autotunen päälle. Minkäänlaista laihuudesta kielivää rytkytystä tai muita ongelmia en ole havainnut ja racechronolla mitattuna ohituskiihtyvyys on tasan sama kuin normibensalla.
Laihenna seoksia heti ja reilusti, normibensallekin olisi liian rikkaat seokset ja etanolille tolkuttomasti, soppa kestaa puristuksia hyvin niin täyskaasun seoksen voi pistää lähelle 14:1 ja ennakkoa reilummin, osakaasun seos nyt polttoaineesta riippumatta pitää olla 14,7:1 tai laihempi, rikas seos vain karstoittaa konetta. Etanolin ja rikkaan seoksen kanssa on vielä se ongelma että öljyt saa etanoli/vesi seoksen joka pilaa voiteluominaisuudet nopeasti. Varsinkin osakaasulla kannattaa pyrkiä reilusti laihaan seokseen jotta öljyjen sekaan päätyvä etanolimäärä jäisi vähäiseksi.
Saattaapi olla juu, että minulle on sattunut ajatusvirhe seosmittarin näyttämän ja todellisen seoksen suhteen. Ryhdyin hommaan hetken mielijohteesta ja maalaisjärki tietenkin käski rukkaamaan seoskarttaa sitä etanolin todellista stökiömetristä seosarvoa kohti. Mutta eipä sitten ihme, kun ei rykinyt laihuuden takia.
Saattaapi olla juu, että minulle on sattunut ajatusvirhe seosmittarin näyttämän ja todellisen seoksen suhteen. Ryhdyin hommaan hetken mielijohteesta ja maalaisjärki tietenkin käski rukkaamaan seoskarttaa sitä etanolin todellista stökiömetristä seosarvoa kohti. Mutta eipä sitten ihme, kun ei rykinyt laihuuden takia.
Niin Lambda-arvoahan yleensä mitataan ja siitä saadaan laskettua A/F joka on vain laskennallinen tulos Lambda-arvosta. Eli jos siis seosmittarin asteikko on bensalle tehty stoikiometrinen seoksen näyttämä on 14,7 vaikka seossuhde etanolilla on huomattavasti rikkaampi.
Eli noista lukemista päättelin että bensan A/F korjauksia on käytetty, etanolitaulukollahan seos olisi sangen laihalla.
Etanoli palaa hitaasti joten sen takia käytetään melko rikkaita seoksia, mutta laihemmankin seoksen saa palamaan kunhan tarjoaa syttyennakkoa riittävästi. Sitä ennakkoa saa tarjota matalilla puristuksilla todella reilusti, 10 astetta lisää bensaennakoihin ei varmaan vielä riitä.
Mutta miksi? Itse vaihtaisin vasta sitten, jos menee hajalle..
onnee vaan sitten kun oot aamulla myöhässä lähdössä töihin ja huomaat että bensaletku ei kestänykkään ja sun täys 65l tankki on nyt tyhjänä siinä pihalla..
kumpi ois ollu halvempaa ennen vai jälkeen?
Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
onnee vaan sitten kun oot aamulla myöhässä lähdössä töihin ja huomaat että bensaletku ei kestänykkään ja sun täys 65l tankki on nyt tyhjänä siinä pihalla..
kumpi ois ollu halvempaa ennen vai jälkeen?
Ottaen huomioon tuon todennäköisyyden ja sen, että kyseessä on 19v vanha kippo, jonka bensaletkut/pumppu varmasti hajoaa aivan jostain muusta syystä, niin RE85:llä ajosta koituvat kustannukset on suhteellisen minimaaliset..
PS. Tankin koko kyllä käsittääkseni 60 litraa ja säästöä laskelmien mukaan tulee (ottaen huomioon ~30% kulutuksen nousun) noin 25e tankillinen..
Kävin tankkaamassa kun trippimittarissa luki 240km ja tankkiin sai ängettyä 25 litraa lientä. Tuosta siis ainakin puolet ylirikkailla seoksilla ajettua bensakarttojen hakuajelua.
Säädin seokset vinkeistä viisastuneena bensalle säädetyn seosmittarin lukeman mukaan niin, että pintakaasukruisauksessa seoslukema killuu 15 kohdalla tai aivan pinnassa ja täyskaasuseokset laitoin nyt aluksi 13.5:een. Todellinen seossuhdehan tuossa tosiaan jää mysteeriksi, mutta kun bensalla säädellessä AFR-lukemat ovat iskostuneet jo lujasti päähän, niin tuosta on hyvä hahmottaa seoksen suuruusluokkia.
Moottori käy läpi rekisterin kuin unelma (tosin vakiosuutinten takia ei voi vetää paljoa yli viiden tonnin), ei nyi ja vastaa kaasuun todella terhakasti. Startatessa saa hieman sahata kylmänä ja kuumana, mutta Megasquirttiin vaihdon jälkeen kone ei ole aina muutenkaan käynnistynyt ensipyörähdyksellä. Starttaussäädöt kun ovat vähän olosuhteista riippuvaa hakuammuntaa siinä missä ajosäädöt on helppo viilata ajan ja autotunen kanssa kohdalleen.
Olen mittaillut kolmosvaihteella 80-120 km/h kiihdytyksiä racechronolla vuosien saatossa. Motronicilla aikaa kului 4.8-5.2 sekuntia, Megasquirtilla 98E tankissa veti yleensä kuin kello tasan 4.8 sekuntiin samoilla suoranpätkillä, mutta tänään heilahti 50% etanolilla 4.4 ja 4.5 sekuntiin. Autona siis E30 316 ilman i:tä katittomalla prefacelift M20B25:llä. Sytytyskarttoihin en ole vielä koskenut RE85-kokeilujen aikana, vaan ne on säädetty täyskaasulla likipitäen nakutusrajalle 27-30 asteeseen ylemmillä kierroksilla ja 40 asteeseen pintakaasulla. Ehkäpä tuossa on sitten vielä kiristämisen varaa, tosin moottorin käytös ei kyllä jätä toivomisen varaa nykyiselläkään.
Datalogin mukaan vakiosuuttimista loppuu tuotto nykyisellään 5200rpm tienoilla, jonka jälkeen seos alkaa hiipiä laihalle. Minulla on hyllyssä n. 225cc@3bar tuottoiset nelireikäiset Boschit, joiden tuotto riittänee 50% tenulla ajamiselle aivan leikiten ja varaakin vielä jää.
Bensana oli S-ketjun 95e10 ja bioaineena ST1:n RE85
~20% tilavuudesta RE85:ttä, ei mitään havaittavia vaikutuksia mihinkään suuntaan, tosin polttoaineen kulutusta en mitannut erikseen.
~50% tilavuudesta RE85:ttä, startti pyöri ehkä sekunnin kauemmin kuin ennen ja kaasuun ei voinut koskea muutamaan sekuntiin käynnistämisen jälkeen, kulutuksen nousun kirjanpitoa ei nyt löytynyt mistäään mutta muistikuvan mukaan keskikulutus nousi vähemmän kuin 1l/100Km. Suorituskyvyssä ei mainittavaa eroa, voi olla että kuvittelen, mutta aivain kuin alakierrokset olisivat hieman parantuneet ja yläkierrokset hieman huonontuneet, ei todisteita
Tästä innostuneena tuli kokeiltua itsekin. Eli nyt on tankissa tällä hetkellä 22 litraa 95E10/98E5 (jatkoin E10:llä) ja 15-17 litraa RE85:ttä. Mitään negatiivisia vaikutuksia tähän mennessä ei ainakaan ole, mutta voisiko jopa olla mahdollista, että auto vetää nyt huomattavasti paremmin aina rajottimelle saakka? :think Voi olla, että kuvittelen, mutta sehän riittää!
Mitenkäs, voikos tuosta lantraamisesta (esim. 50/50) olla jotain erityistä haittaa ilman, että tekee mitään muutoksia moottorinohjaukseen? :think
Tästä innostuneena tuli kokeiltua itsekin. Eli nyt on tankissa tällä hetkellä 22 litraa 95E10/98E5 (jatkoin E10:llä) ja 15-17 litraa RE85:ttä. Mitään negatiivisia vaikutuksia tähän mennessä ei ainakaan ole, mutta voisiko jopa olla mahdollista, että auto vetää nyt huomattavasti paremmin aina rajottimelle saakka? :think Voi olla, että kuvittelen, mutta sehän riittää!
Mitenkäs, voikos tuosta lantraamisesta (esim. 50/50) olla jotain erityistä haittaa ilman, että tekee mitään muutoksia moottorinohjaukseen? :think
Noh, voi olla joo, mutta tämä nyt ei vastannut valitettavasti ihan kysymykseen.. Jos tuntuu, että vedot on tallessa ja kaikki toimii muutenkin ihan normaalisti, niin siltikin varmaan (?) voi "seokset olla hieman mitä sattuu". Tarkoitus ei ole nyt mitään vittuilla, mutta kysymys oli kuitenkin siitä, että voiko tuolla aiheuttaa jotain erityistä haittaa pitkässä juoksussa. Pikaisella Googlauksella jengi ajellut näillä "lantrauksilla" ties kuinka pitkään eri vehkeillä.. Miksipä ei bemarilla? :think
Comment