Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rocroc
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 573
    • keminmaa

    Täällä rajanpinnassa tuntuu joka toinen ajavan RE85 +95E10 seoksella, joten pakkohan sitä oli itsekkin kokeilla:

    Testasin -97 728i:ssa (m52b28) 2:1 ( bensaa 30L E85 15L ) seoksella.

    Pelkällä 95E10:llä 100km:n tuttu matka, jota ajan paljon, ajotietokoneen mukaan kulutus on ollut 7,4-8.0l/100km välillä.

    RE85+95E10 2:1 seoksella, kulutus nousi 9.0l/100km ja kyllä tehoonkin vaikutti, huomasi selvästi jopa perstuntumallakin.
    Toki muuttujia on paljon, ja ehkä moottorinohjaus oppisi ajan kanssa toimimaan paremmin tuon litkun kanssa?
    Lukaisin koneesta vikakoodit ennen testailua, niitä ei ollut.

    Kone kyllä muuten toimii moitteetta tuolla seoksella, mutta säästöä ei varmaankaan juuri tule, RE85 maksaa 0.99e/l ja 95E10 oli 1,64e/l, ja jos ainetta menee 1-1,5l enemmän / 100km
    Last edited by rocroc; 13-05-2012, 23:13.

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      Comment

      • kmn
        Moderator
        • May 2009
        • 6023
        • Sipoo



        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
        --
        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4048
          • Turku

          Originally posted by A.I View Post
          Tuli sitten äsken tankattua 8l flexifuelia normaalibensan sekaan, odotukset olivat aika skeptiset.
          oletin että kulutus olisi kasvanut ja teho olisi laskenut.

          no 20km lenkki ajettuani keskikulutus oli pysynyt aivan samassa kuin normi E10bensallakin. tuntui kyllä että alavääntöä olisi tullut lisää. voi olla tietty että vain kuvittelin.

          Tuntui muuten kivalta tankata kun sai 8-eurolla 8.01l polttoainetta. =)


          Edit. nyt hieman yli 150km ajettu seoksella. ei mitään normaalista poikkeavaa.
          Hiukan ot, mutta ajattelitko että saat pistoolista jonkun känsän tjsp.?Seurailin yks päivä kun tankkasit ja hymyilytti.
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            Ajelin tuossa tuon tankillisen loppuun jossa oli 40l 95e10 ja 30l re85. Kulutus nousi tuolla sekoituksella aika rankasti n.2l. Eron huomasi selvästi kun laitoin taas vaihteeksi pelkkää 95e10. Eron huomaa myös auton kulutusmittarista. Matka-ajossakin veti semmosta 10l sadalle.

            Muuten toimi ihan normaalisti
            Last edited by Antsah; 17-05-2012, 20:15.

            Comment

            • Takalo_kari
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              Originally posted by suppari View Post
              Hiukan ot, mutta ajattelitko että saat pistoolista jonkun känsän tjsp.?Seurailin yks päivä kun tankkasit ja hymyilytti.
              Ei en saanut känsää. käytän yleensä paperia jotta kädet ei ala haisemaan, ehkä se ehkäisi känsän?
              -ei ole kiva kaivaa nenää jos sormet haisee dieselille tai bensalle.. : D

              ajattelin nyt vain raportoida tehojen, ja käynnin ja vetojen sekä kulutuksen puolesta.
              eipä ole kukaan tainut valvetronickkiin kokeilla tuota..

              tunkkini on edelleen kasassa ja ensiviikolla se muuttuu toimimaan pelkällä viinalla.

              kiitos & anteeks
              Last edited by Takalo_kari; 18-05-2012, 12:24.
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              • Ile86
                Bimmer Rookie
                • Nov 2008
                • 49
                • Kemi/Oulu

                Eilen kävin tankilla, 50/50 suhteella pääasiassa matka-ajoa ~110 ja ~130 km/h 58L meni, 567km sillä oli päässy. ~10.2 L/100km. 325i -94 M50B25TU.
                E36 325i cabrio

                Comment

                • Ziggis
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2008
                  • 454
                  • Melbourne (Mellilä)

                  tuossa oli puhetta yhden kaverin kans siitä muutossarjasta jolla voi ajella e85sel..
                  en vaan muista mihin autoon sellainen oli laitettu... hintaa kuulemma n.400e...

                  on vaan kuulemma käynnistysongelmia yli 15 asteen pakkasen jälkee...
                  tiiä sitten että johtuuko sytytyksest joka on myöhäisemmäl....:think
                  Ex. e39 540i -97
                  Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
                  Ex. e36 325iA -92
                  Ex. e34 540iA -94
                  Ex. e30 325 2.7 eta -86
                  Ex. e34 540iA -93 touring
                  Ex. e32 730i -89

                  Tällä mennään

                  Comment

                  • energy
                    BTCF Member
                    • May 2003
                    • 1698
                    • Haukipudas, Oulu

                    Sain viimeinkin asennettua signaturen e38 750i:hin isommat suuttimet, nyt on tullut kolme päivää ajeltua puhtaalla RE85:lla ja täytyy kyllä sanoa että pelaa hemmetin hienosti. Kulkupuolessa ei tunnu olevan eroa bensaan verrattuna normiajossa eikä kulutuskaan ole tuplaantunut. Kulutusmittari näyttää suurinpiirtein samoja lukemia kuin bensalla ajaessa ja välillä hieman allekkin, eli todellisuudessa viinaa menee noin se 30% enemmän tai alle

                    Hommassa on nyt vain yksi pieni ongelma: bensapumpusta loppuu nähtävästi tuotto kesken kovemmassa kiihdytyksessä / kovemmalla kuormalla... Tiettyyn rajaan asti vetää hyvin ja sitte vaan tuntuu kulku hyytyvän. Tässä e38:ssa kun ei enää ole kuin yksi bensapumppu (vrt. e32 750), joka on sekin nähtävästi mitoitettu riittämään juuri ja juuri bensalle. Pitää nyt vaan varmistaa tuo asia pa-painemittarilla, en kyllä keksi mitään muuta järkevää syytä tuolle kun muuten pelaa niin hienosti. Voihan se olla ettei kohta 300tkm ajettu orkkispumppu enää vastaa tuotoltaan samaa mitä uutena :think
                    :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
                    :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
                    :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

                    Comment

                    • nbb
                      Newbiemmer
                      • Jul 2011
                      • 27
                      • FI

                      Olen pitkin kevättä testannut eri bensaseoksia ja nyt löytyi raja vakiokuntoiselle E46 323:lle. E54 (54 prosenttia etanolia) antoi vikakoodeja http://www.obd-codes.com/p0170 ja http://www.obd-codes.com/p0173, jotka tarkoittavat, että moottorinohjauksessa loppuu rikastusvara. Suutinten riittävyydestä vikakoodit eivät käsittääkseni kerro mitään. Ensi kerralla sitten hieman vähemmän etanolia tankkiin.

                      Perstuntumalla ei huomaa eroa puhtaan bensan ja E54-seoksen kanssa, eikä moottorin vikavalo syttynyt edes täyskaasukiihdytyksissä. Vikakoodit tulivat todennäköisesti täyskaasutesteistä ja jäivät vain ECU:n muistiin. Suosittelen siis vikakoodien tarkkailua tai laajakaistalambdan hankkimista, vaikka moottori tuntuisikin toimivan ja käyvän puhtaasti.

                      Foorumilaiselta ostettu muutossarja odottaa vielä asennusta.
                      Last edited by nbb; 26-05-2012, 20:40.

                      Comment

                      • kmn
                        Moderator
                        • May 2009
                        • 6023
                        • Sipoo

                        Eli nyt on ajettu 4-5 tankillista raa'alla RE85:llä ja muutoksia sen verran, että suuttimet M3:sta (kuten aikaisemmin tässä ketjussäa todettu). Kylmäkäynnistys on ankeaa, eli saa sahata. Lämpimänä starttaa hyvin. Kylmänä vedot uupuu vähän 2500rpm --> 3500rpm (tuota ylemmäs ei tule yleensä kierrätettyä kylmänä) ja koneen lämmettyäkin vähän puuttuu vetoja 3000rpm paikkeilta. Kuitenkin, kun pata on kunnolla lämmennyt, niin puhtia on aivan normaalisti.

                        Eli tolla modauksella voi ajaa aivan hyvin. Raportoin seuraavan kerran tähän jotain, kun on uusi lastu paikallaan.

                        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                        --
                        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                        Comment

                        • jakeluvesimies
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2010
                          • 2726
                          • On the road @ Laplandia

                          Originally posted by kmn View Post
                          Kylmäkäynnistys on ankeaa, eli saa sahata. Lämpimänä starttaa hyvin..
                          Mites jos teet pari pikaista haamustarttia? Sen verran että startti vain pyörähtää... Sitten vasta käynnistämään.

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            Originally posted by nbb View Post
                            Olen pitkin kevättä testannut eri bensaseoksia ja nyt löytyi raja vakiokuntoiselle E46 323:lle. E54 (54-prosenttia etanolia) antoi vikakoodeja http://www.obd-codes.com/p0170 ja http://www.obd-codes.com/p0173, jotka tarkoittavat, että moottorinohjauksessa loppuu rikastusvara. Suutinten riittävyydestä vikakoodit eivät käsittääkseni kerro mitään. Ensi kerralla sitten hieman vähemmän etanolia tankkiin.

                            Perstuntumalla ei huomaa eroa puhtaan bensan ja E54-seoksen kanssa, eikä moottorin vikavalo syttynyt edes täyskaasukiihdytyksissä. Vikakoodit tulivat todennäköisesti täyskaasutesteistä ja jäivät vain ECU:n muistiin. Suosittelen siis vikakoodien tarkkailua tai laajakaistalambdan hankkimista, vaikka moottori tuntuisikin toimivan ja käyvän puhtaasti.

                            Foorumilaiselta ostettu muutossarja odottaa vielä asennusta.
                            Paljonko kulutus nousi?

                            Comment

                            • kmn
                              Moderator
                              • May 2009
                              • 6023
                              • Sipoo

                              Originally posted by jakeluvesimies View Post
                              Mites jos teet pari pikaista haamustarttia? Sen verran että startti vain pyörähtää... Sitten vasta käynnistämään.
                              Lähtee oikein mukavasti!

                              EDIT: Mitenkäs Samppasika, kaikki toimii normaalisti vieläkin?
                              Last edited by kmn; 25-05-2012, 09:02.

                              Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                              Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                              --
                              Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                              Comment

                              • Samppasika
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2004
                                • 769
                                • Kempele

                                Originally posted by kmn View Post
                                Lähtee oikein mukavasti!

                                EDIT: Mitenkäs Samppasika, kaikki toimii normaalisti vieläkin?
                                No tällä hetkellä vaihteeksi tankissa E10.. Toimi ihan normaalisti, mutta oikean tankin polttoaine anturi lakkasi toimimasta ja bensamittari näyttää nollaa. Tuo on korjattu kertaalleen juottamalla ja kutistesukalla, kun katkesi piuha siitä liittimen juuresta tankin sisältä. Liekö tuo viina syövyttää tinaa, tai sit muuten vaan huono munkki, että uudestaan sama anturi pimenee?? Pitää katella mikä siellä pissii, kunhan saa tankin ajettua tyhjemmäksi.
                                Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                                E61 530d M-sport -08
                                E39 528i Touring -97

                                Yhteydenotot: [email protected] !!

                                Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                                Comment

                                Working...
                                X