Originally posted by JLantern
View Post
M54 Imuvuoto ja Livedata topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by BenDilde View PostVoiskohan joku imuvuoto vielä antaa nämä herjat? Mulla on vielä yksi putken pätkä tulossa uutta maffin jälkeen mikä on vähän teipillä kasassa. Vai onko vanos remppaa vailla tai lambdat vaihtokunnossa?
Leave a comment:
-
-
-
Originally posted by Tuonela View PostDisa tutkittu. Läppä liikkuu ja pitää paineen sormitestillä. Läppää kääntäessä kuuluu rusahdus, normaalia vai ei? Saiko näihin erikseen tiivisterengasta Disan ja imusarjan väliin?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostTähän ketjuun yleistä ihmettelyä M54 moottoreiden Imuvuodoista, käyntihäiriöstä, Livedatasta ja niin edelleen.
Imuvuotoja varten tarkasta ainakin seuraavat kohteet:
-Imusarjaan päässä olevat kumitulpat, osat 15 ja 17:
Varsinkin tuo isompi osa 17 on monesti halki. Osat maksaa merkkiliikkessä n. 8-9€ yhteensä ja vaihtaa itse muutamassa minuutissa.
-Haitariputki IMM-Kaasuläppä.
E6x jne osa 15:
E39/46, osa 3 ja 7:
Myös huohotinventtiili + letkut ja viallinen DISA venttiili voi aiheuttaa imuvuotoja:
DISA + Imusarjan tulpat:
Imuvuotoja etsittäessä ja tehonpuutteen vaivatessa on hyvä tehdä MAF testi.
Ohje mittariston salavalikkoon: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=113747 (ohje e39 mutta sama periaate myös uudemmissa)
Kohdasta 4.1 löytyy tuo L/H näyttö. Kolmosvaihteella täyskaasulla hieman ennen rajoitinta pitäisi tulla maksimiarvo näyttöön.
(Testailut toki suljetulla alueella)
Ketjua saa täydentää ja voin muokata pääkohdat ensimmäiseen viestiin.
Lisäilen omasta E60 M54B30:stä muutaman livedatakuvan jatkoksi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tuonela View PostOho, jäi mainitsematta... M54 530iA -02. Täytyy ottaa disa käteen ja tutkia. Kyllä se ainakin liikkuu....
Imuvuotoa on kuitenkin jossain, kumiputkia ja tulppia on jo uusittu, mutta esim. imusarjan päässä oleva kumitulppa on taas ihan hapertunut....
Imusarjan suojamuovin alla oleva muoviputki vielä uusimatta, täytyy vaihtaa sekin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by EPDM View PostMikähän auto on kysessä. N tai M 5x.
Vanhemissä M5x voi ainakin tutkia disa toimintaa esim inpa kautta, eli jos nostaa kaasua esim niin se menee toiseen asentoon.
Kuten mainittiin irrottamalla disa imusarjasta ja tutkimalla onko läppä kunnossa ja pitää painetta selviää asia. Minulla on m54 3.0 ( isompi kun 2.5l) talissa mihin olen hankinnut korjaussarja jos on tarvetta.
Imuvuotoa on kuitenkin jossain, kumiputkia ja tulppia on jo uusittu, mutta esim. imusarjan päässä oleva kumitulppa on taas ihan hapertunut....
Imusarjan suojamuovin alla oleva muoviputki vielä uusimatta, täytyy vaihtaa sekin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tuonela View PostMiten usein tuon DISAn joutuu vaihtamaan? 6/2011 vaihdettu ja ajettu n.30tkm, nyt kuuluu taas nakutusta. Vikavalo syttyi palamaan ja meni nylkytystilaan eikä auttanut uudelleen käynnistely. Sitten nyppäsin DISAn liittimen irti ja lähti normisti toimimaan..??
Muistelin että DISA maksoi viimeksi 180€, nyt näytti olevan orggis 300€ Kl-varaosissa. Tulikohan viimeksi ostettua joku tarvikeosa...
Vanhemissä M5x voi ainakin tutkia disa toimintaa esim inpa kautta, eli jos nostaa kaasua esim niin se menee toiseen asentoon.
Kuten mainittiin irrottamalla disa imusarjasta ja tutkimalla onko läppä kunnossa ja pitää painetta selviää asia. Minulla on m54 3.0 ( isompi kun 2.5l) talissa mihin olen hankinnut korjaussarja jos on tarvetta.
Leave a comment:
-
-
Mulla kohta 190tkm ajettu DISA ja toiminnallisesti ihan ok, ainoastaan se perus akselivika oli tullut ja läppä ottanut hieman osumaa. Asensin brittiläisen korjaussarjan ja hyvin on toiminut.
Leave a comment:
-
-
Miten usein tuon DISAn joutuu vaihtamaan? 6/2011 vaihdettu ja ajettu n.30tkm, nyt kuuluu taas nakutusta. Vikavalo syttyi palamaan ja meni nylkytystilaan eikä auttanut uudelleen käynnistely. Sitten nyppäsin DISAn liittimen irti ja lähti normisti toimimaan..??
Muistelin että DISA maksoi viimeksi 180€, nyt näytti olevan orggis 300€ Kl-varaosissa. Tulikohan viimeksi ostettua joku tarvikeosa...Last edited by Tuonela; 02-04-2017, 11:35.
Leave a comment:
-
-
Kuuluuko lambdan arvojen seilata jatkuvasti? Inpalla tuli katsottua noita ja "Lambda probe Catalyst Bank1"-arvo seilasi tyhjäkäynnilläkin jatkuvasti 0,00 ja 0,80 välillä. Vastaava Bank 2 arvo tuntui pysyvän rauhallisempana eikä seilannut jatkuvasti.
Ajossakin tuo Bank1-arvo tuntui seilaavan epäloogisesti, miten noiden arvojen pitäisi käyttäytyä tyhjäkäynnillä / ajossa?
Katsastuksessa huomasin että kun auto jäi pakokaasumittausten jälkeen käymään tyhjäkäyntiä niin että siellä oli vielä anturi pakoputkessa niin HC-arvo alkoi pikku hiljaa nousta. Heti kierroksilla tehtävän testin jälkeen HC-arvo oli tyhjäkäynnillä alle 10 ja nousi siitä sitten pikku hiljaa tasaisesti ja oli jonkun verran yli 100 ennen kuin katsuri nappasi anturin pakoputkesta pois.
Viittaako tuo imuvuotoihin vai vialliseen lambdaan? MAF:n jälkeinen haitariputki on vaihdettu ja DISA tuntuu ainakin käsikopelolla toimivan (kun sormella peittää sen reiän niin läppä ei liiku) oikein.
Oireena on noiden yllämainittujen päästöjen lisäksi huono alavääntö (meinaa sammahtaa liikkeelle lähtiessä) ja aina välillä tyhjäkäynnin pumppaaminen pari kertaa 500 - 1000 välissä esim. risteykseen tultaessa. Ja jotenkin tuntuu että kulutuskin on noussut.
Potilaana on siis M54B25, 325i touring 3/2002.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BenDilde View PostNo nyt on päästy niin pitkälle, että maffin vaihdon jälkeen syttyi vikavalo, tyhjäkäynti kävi "humppaamaan" ja jossain vähän reilu 2000rpm auto täristi koko ajan veto päällä. Sitten nollattiin viat ja samantien hävisi humppaus, kone oli aikas pirteä ja kaikki tärinät hävisi.
Noh, nyt taas sytytti vikavalon ja kaikki tutut viat tuli takaisin. Luin Carlyn kautta koodit ja nyt herjaa 1. pytyn sytkähäikkää. Tulpat on vaihdettu vasta hetki sitten joten epäilys menisi puolan suuntaan? Viat kuittaamalla auto pelaa joitain minuutteja ja heti kun vauhdin nostaa jonnekin +80km/h niin valo taas syttyy.
Leave a comment:
-
-
No nyt on päästy niin pitkälle, että maffin vaihdon jälkeen syttyi vikavalo, tyhjäkäynti kävi "humppaamaan" ja jossain vähän reilu 2000rpm auto täristi koko ajan veto päällä. Sitten nollattiin viat ja samantien hävisi humppaus, kone oli aikas pirteä ja kaikki tärinät hävisi.
Noh, nyt taas sytytti vikavalon ja kaikki tutut viat tuli takaisin. Luin Carlyn kautta koodit ja nyt herjaa 1. pytyn sytkähäikkää. Tulpat on vaihdettu vasta hetki sitten joten epäilys menisi puolan suuntaan? Viat kuittaamalla auto pelaa joitain minuutteja ja heti kun vauhdin nostaa jonnekin +80km/h niin valo taas syttyy.
Leave a comment:
-
Leave a comment: