Kun olette noita Disoja uusineet, onko kokemusta Vaico-merkkisestä Disasta? Löytyy esim. ebaysta n. 149 e hintaan vs. merkkiliikkeen nykyhinta n. 300e. Jossain sivustoilla arvelivat, että Vaico on ainoa joka noita valmistaa ja tekisi myös tuon orkkisosan, kun taas joku oli saanut rikkinäisen Vaicon, joka ei pitänyt alipainetta sormella painaen siihen reikään.
Tällä hetkellä tuntuu siltä, että auto haluaa uuden Disan. Hento räpätys kuuluu jossain 3-5k paikkeilla kiihdyttäessä. Tyhjäkäynnillä tosin ei räpätä mitenkään. Pitää olla kunnolla kuormitusta, että saa äänen esiin. Vaicoa saa esim. ebaysta: http://www.ebay.co.uk/itm/VAICO-Luft...item5421dc72d8 (tämä M54B30:lle).
Tai, saako jostain ulkomailta alkuperäisen Disan järkihintaan? En ole vielä kysynyt hintaa esim. Pielmeieriltä.
M54 Imuvuoto ja Livedata topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Vanoksen tiivisteitä ei ole vaihdettu.. toki kävi mielessä jos nekin vaihtaisi kun ne on mitä on. Mutta ajattelin nyt lähteä täältä helpommasta päästä hommaa selvittämään. Osaatko tohon Disan toimintaan heittää mitään?
Leave a comment:
-
-
Tässä jonkinaikaa ihmetellyt auton käytöstä. M54b25 stepillä kun rullaa risteykseen esim kakkosvaihteella kierrokset nokkii siellä 1000rpm molemmin aika nopealla tempolla ja rauhoittuu vasta kun pysähtyy. Jos vauhdista heittää N.lle humppaaminen huomattavasti maltillisempaa mutta tasaantuu vasta auton pysähtyessä. Parkissa kun antaa kierroksia, niin kierrokset laskee normaalisti ilman humppailuja. Kulutus on kohtuu kova verrattuna muihin mitä näitä vastaavia nyt on ollut jo useita. Maantiellä ei pääse edes nätisti 8l vaan lähellä 9 ollaan. Nätisti pitäs olla alle 8 jos kaikki pelaa eikä pitäisi olla temppu eikä mikään.
vikakoodeja ei ole, ja imm haitariputket ulkoisesti ehjät, samoin imusarjan päädyn tulpat. Tilasin toki uudet kun eipä niistä silti tiedä..
Disan toiminta eniten ihmetyttää: Käytin sen irti ja tein sormitestin ja vaikutti olevan kunnossa mutta startatessa tämä tappi ei kuitenkaan liiku mihinkään, värisee vain vähän ja kierroksia nostettaessa tasaisesti aina 4000rpm ei tapahdu mitään. Kun nopeasti polkaisee n.5000rpm asti niin tappi liikahtaa kuskin suuntaan päähän saakka. Kaasuttaessa kuuluu suhahdus hetken heti alakierroksilta, ei kuitenkaan vastaava kuin topicin alussa kuvailtu imurin ääni. Tämä ei ns vislaa samallailla..
Voiko tuo disan ja imusarjan välinen oranssi tiiviste falskata ja aiheuttaa tän ettei toimi kunnolla mutta mekaanisesti pöydällä testatessa vaikuttaa ok? En oikein ole ymmärtänyt tän osan toimintaa kunnolla. Ekaa kertaa epäilen viallista disaa kun ennen käyntihäiriöt selvinneet imupuolet letkuista..
olisko ideoita?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostSama ääni kuuluu minullakin ja on vaihdettu imusarja, disa, tiivisteitä, letkuja, tyhjäkäyntiventtiili, kaasuläppä, separaattori ja vaikka mitä (romanttista ylihuoltoa ja eBayn syytä, ei siis tuon äänen takia). Tosin jarrutehostimelle menevät letkut on vielä vaihtamatta...
Kaasun niiausta esiintyy/esiintyi myös, siis paikallaan sopivasti nopeasti kaasuttamalla ja löysäämällä kaasun saa kierrokset putoamaan hetkeksi 550 tienoille ja sitten kohoamaan 800 ja taas palautumaan siitä 700. En tosin ole tänä kesänä testannut.
Kierrosten päällejäämistä ei ole esiintynyt, tosin muistelen, että sitä joskus kauan sitten satunnaisesti esiintyi. Ilmeisesti joku ylihuollon kohde korjasi sen. Luultavasti kaasuläppä.
Mutta edelleen esiintyy auton satunnaista hurjaa tehokkuutta/vääntävyyttä, sille ei vaan löydy selitystä/korjausta. Siis korjausta, jolla sen saisi jatkuvasti päälle. Mutta uusi erä osia on kohta saapumassa...
Ideat alkaa olemaan loppu. Vikakoodeja ei ole ja kaikki arvot on inpalla katottuna vihreällä alueella. Imuvuotoja on etsitty ja myös löydetty ja tukittu. Rikkinäinen disa on vaihdettu uuteen, imusarjan haljennut kumitulppa vaihdettu uuteen, huohotinjärjestelmä uusittu (alipaineletku separaattorilta bensanpaineen säätimelle oli kokonaan poikki), tyhjäkäyntiventtiili ja kaasuläppä puhdistettu. Nämä kaikki korjaukset toivat ehkä hieman alavääntöä takaisin ja kone reagoi paremmin kierroksilla, mutta tyhjäkäyntiongelmaan näillä ei kuitenkaan ollut juuri mitään vaikutusta.
Sellainen lisähuomio myös, että kytkettäessä ilmastointi päälle, käy kierrokset pari kertaa melko matalalla, ennenkuin korjaantuvat normaalille tasolle.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View Postm52TU/m54 moottoreissa ei enään ole vikaantuvaa kampiakselintunnistinta, vaan tämä vikaantuva konstruktio jäi m52 moottoreihin.
Se m52TU/m54 moottorien muovinen haitarihuohotinputki usein halkeaa ko.haitarin juuresta kun sitä joudutaan irroittamaan tuon imupuolen asentotunnistimen vaihdossa.Originally posted by Cunttory View PostTuossahan se piirretyn renkulan yläpuolella
Onkos kuinka hankala tuo huohottimen ns. haitariletku vaihtaa? Yltääkö alhaalta räpläämällä poistamaan vanhan letkun, vai pitääkö tätä varten huohotinta irroittaa tai muuta purkaa edestä?
Edit. Kyllä sen vaihtaa sokkona jos on sirot kädet ja tietää missä letkun pää on. Vanhan pois irroitus hankalampaa, pitkillä pihdeillä sain puristettua letkun pitimistä että sai irtoamaan. Sormin ei onnistunut kun oli niin ahdasta. Ilmanputsari pois ja homman mahtui tekemään, jonkun piuhan joutui myös irroittamaan.Last edited by Warra; 10-07-2015, 20:10.
Leave a comment:
-
-
Okei, eli jää hiukka alhaiseksi lukemat. Ja auton on tosiaan toi m54b22.
Disan tarkastin ja tuntuisi pelittävän, mutta tyhjäkäynnillä kun ottaa piuhan irti
niin käynnissä ei tapahdu mitään muutosta. En tiedä kuuluukokaan?
Maffin piuhan käytin irti ja samoten siinäkään ei tapahdu tyhjäkäynnissä muutosta?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by biltema View Posttein Maf testin eli siis 3.vaihteella täyskiihdytys rajottimen nurkille
antoi tuloksen 35-37L . Mitä tästä voi päätellä ?Last edited by Petri.Kekkonen; 06-05-2015, 19:05.
Leave a comment:
-
-
Pitää vielä toi disa irrottaa ja tsekata.
tein Maf testin eli siis 3.vaihteella täyskiihdytys rajottimen nurkille
antoi tuloksen 35-37L . Mitä tästä voi päätellä ?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by biltema View PostMoikka, apua kaivataan!!
Eli auto on M54 520i
Auto lähtee käyntiin hyvin mutta toimii ainoastaan pintakaasulla. Kaasun kun painaa pohjaan häviää tehot täysin.
Disa venttiilin otin irti ja käänsin läpän kiinni ja painoin sormen siihen alalla olevaan reikään
läppä kääntyi ehkä noin. 2cm auki ja jäi siihen. Eli disa vissii ok?
imusarjan takana olevat kumi tulpat 3kpl kaikki ehjiä.
Haitari putki ok.
Venttiilikopan tiiviste vaihdettu Viikko sitten....
Maf testiä en ole vielä tehnyt.
Leave a comment:
-
-
Bmw E60
Moikka, apua kaivataan!!
Eli auto on M54 520i
Auto lähtee käyntiin hyvin mutta toimii ainoastaan pintakaasulla. Kaasun kun painaa pohjaan häviää tehot täysin.
Disa venttiilin otin irti ja käänsin läpän kiinni ja painoin sormen siihen alalla olevaan reikään
läppä kääntyi ehkä noin. 2cm auki ja jäi siihen. Eli disa vissii ok?
imusarjan takana olevat kumi tulpat 3kpl kaikki ehjiä.
Haitari putki ok.
Venttiilikopan tiiviste vaihdettu Viikko sitten....
Maf testiä en ole vielä tehnyt.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostTutulla oli vastaava e46 johon oli kone vaihdettu, samassa yhteydessä oli onnistuttu laittamaan precat lambdojen johdot ristiin ja käynti sekosi melkein heti adaptaatioiden nollaamisen jölkeen. Se koneenvaihto nyt oli muutenkin tehty vähän sinne päi.. Tuskin on samaa vikaa mutta kannattaa nyt tarkastaa kaikki.eikä vika myöskään ilmentynyt minkään remontin jälkestä vaan ikäänkuin vaivihkaa joskus vaivasemmin käyntiin lähti ja ekan imusarja paukun jälkeen paheni mielestäni. vissiin losahtanu huohottimen putket kappaleiks
325tkm mittarissa....eikä tunnu missääai ei vai
Leave a comment:
-
-
Tutulla oli vastaava e46 johon oli kone vaihdettu, samassa yhteydessä oli onnistuttu laittamaan precat lambdojen johdot ristiin ja käynti sekosi melkein heti adaptaatioiden nollaamisen jölkeen. Se koneenvaihto nyt oli muutenkin tehty vähän sinne päi.. Tuskin on samaa vikaa mutta kannattaa nyt tarkastaa kaikki.
Leave a comment:
-
-
Itse taistelen jälleen m54b22 kanssa käyntiongelmiem kanssa.
Kylmänä autoa käynnistäessä auto jää pyörimään vasta about 5-6 startin jälkeen. Aiemminkin jos liputtelee kaasua. Käynti todella kankeaa ekat pari sek,jonka jälkeen tasaantuu.
heti jos ajamaan lähtee,booaa auto todella paljon ja paukuttaa korvakuulolla imusarjaan JOS kaasua painaa yli 10%. LämmetLämmettyään sinisen alueen yli vika poistuu ja toimii kulutusta lukuunottamatta normaalisti (yhdistetty 17l/km)
Auto herjasi termostaattia,joka poistui kun sen vaihdoin. Jälkelle jäi imupuolen asentoanturi,joka vaihdettu kertaalleen sekä perus lambdan säätöarvot ylitetty jne.+toki moottorin vikavalo syttyy satunnaisesti kuumalla koneella.
Vaihettuja osia:imm ja kaasuläpän väliset imuputket,imupuolen anturi,termari,kumitulpat.
Auton katsastin kuukausi takaperin huomautuksitta ja päästöt sekä obd oli ok vikojen nollauksen jälkeen ja toimi taas kuumana normaalisti.
Voisiko kyseessä olla aivan tajuton imuvuoto?
Disa tarkistettu ym. Vuosi sitten imusarja purettu ja silloin kaikki ok,ei vikaakaan toisaalta sen jälkeen,kuin vasta nyt.
Auto myös satunnaisesti jää nilkutus modiin kuumana eli starttaa normaalia pidempään käyntiin sekä tehojen puolittuminen.
Vatuttaa jo hiukan. Eli jos joku vinkki löytyisi ennenkö alan taas pajottamaan
Sekä paljon m54b22 koneella tuon maf testin kuuluisi näyttää?
..ja voinko inpalla muuta tietoa kaivaa teille?
edit:pahoittelut surkeasta kieliasusta ja puhelimen ennakoivasta kirjoitustyylistä terveisin samsung..Last edited by magilainen; 28-04-2015, 17:27.
Leave a comment:
-
-
Sammuminen
Voisko olla imuvuodon aikaansaannosta, että kierrosten laskiessa meinaa kone sammua kokonaan? Muuten kaikki ongelmat täsmää tohon imuvuotoon.
Leave a comment:
-
Leave a comment: