Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arde92
    BTCF Member
    • Aug 2010
    • 1330
    • Lohtaja/keski-pohjanmaa

    mikäköhän mahtaa olla vikana ku vaihdoin ohjeiden mukaiset letkut uusihin, vanhojen hapertuneiden ja halkenneidet letkujen tilalle. Niin Seilaaminen pahentu huomattavasti ja kulutus nousi?:think
    E39 M5 Titansilber<------
    F11 530D Spacegray
    E36 323i M-sport Med Hölsteri
    Ex :E61 525D Lci Carboni
    Ex :E34 M5 3.6 Macaoblau metallic
    Ex :E61 530XD Monacoblau<------
    Ex: E39 530D individual Carbon/Cinnamon
    Ex: E34 540 6-Gang Mtech <------

    Comment

    • Lelle84
      Bimmer Rookie
      • Feb 2005
      • 53
      • Lieto

      Alkaa vitsit väheneen. -91 e36 m50b25 non-vanos käy ravistaen. Pysyy aivan nätisti käynnissä, mutta joku pielessä kun täristää koko autoa ja pakopuolella tasanen pätkytys. Kierroksilla tuntuisi käyvän nätisti, enempää en ole autolla päässyt ajamaan kun seisonnassa ja leima ummessa.

      Kokeiltu seuraavaa:
      -puristukset OK
      -imm vaihdettu
      -tulpat vaihdettu
      -puolat vaihdettu + mitattu että saa maata
      -lambda vaihdettu + lämmitys todettu toimivaksi
      -nokka-akselin asentotunnistinta kokeiltu toista
      -lämpöanturi todettu toimivaksi
      -johdot mitattu pääosin anturien-boxin välillä
      -boxin maadoitukset mitattu
      -tyhjäkäyntiventtiili putsattu
      -kaasuläpän asentotunnistin todettu mittaamalla toimivaksi
      -suuttimet ja bensanpaineensäädin vaihdettu
      -letkut + imusarjan pitävyys varmistettu muutamaan otteeseen
      -bensapumppu

      Ei tule enään muuta mieleen kokeilla kun seuraavat:
      -kampiakselin asentotunnistin (mitattu 550 ohms, toimivasta autosta otettu vastaava oli 506 ohms, Bentleyn opas sanoo 1280 ohms???)
      -tyhjäkäyntiventtiili vaihtoon + mittaus
      -402 loppuinen ehjä boxi jostain kokeiluun
      -vikakoodeista ja livedatasta vois jotain selvitä

      Olenko unohtanut jotain?

      Tulipahan mieleen että voisko olla kansihalki? Voiko se sekottaa tyhjäkäyntiä tolleen, kun ei luulis iso halkeema olevan ku ei tupruttele, eikä öljyn joukossa mitään sinne kuulumatonta?
      Last edited by Lelle84; 25-11-2011, 22:00. Reason: pa-pumppu + kansi
      i3 94ah EV
      E82 123d Coupe -08 M-sport
      E39 523i Sedan -97
      E36 325i Coupe -92 M-Tech, Mauritius Blaü
      Clio RSi 1.8 16V (endurance saloon)
      127tic -82
      ex. E36 323i Touring -95
      ex. E39 540i Sedan -97
      ex. E36 318tds Compact -96
      ex. E36 325iA Sedan -92, Brokatrot Metallic
      ex. E36 316i Sedan -91, Alpin WeiB
      ex. E36 316i Compact -95, Alpin WeiB
      ex. E30 316i 2D -89 Alpin WeiB
      ex. E36 325i Coupe -93
      ex. E36 316i Sedan -92

      Comment

      • TimBee
        Newbiemmer
        • Oct 2011
        • 4
        • Kuopio

        Morjens, en suoraan löytäny vastaavaa kun tuolta pengoin posteja, niin pistänpäs oman ongelmani listan jatkoks.

        Elikkäs kärri olis
        BMW 520i e34 vm 1993 M50B20TU

        Käytetty huollossa tuossa syksyllä liian korkeiden päästöjen takia. Just ja just meni läpi huollon jälkeenkin. Huollon jälkeen kärri käy heti startin jälkeen kylmänä moitteettomasti, mutta heti kun lämpömittarin viisari alkaa nousemaan, tehoja häviää etenkin matalilla kierroksilla. ~3000 kierroksen kohdalla ottaa jo paremmin, mutta sillonkin vähän laiskemmin kuin taas kylmällä koneella. Tuntuu että tukehtuu koko moottori.
        Aiemmin kesällä tehot saattoi hävitä normaalissa ajossa muutamaksi sekunniks, mutta matalilla kierroksilla kiihty ihan hyvin. Tuntui kun olis alkanu käymään vajaalla.

        Huollossa vaihettu nyt syksyllä
        - tulpat
        - ilmansuodatin
        - nokka-akselin asentotunnistin
        - lambda (testattu ja toimii)

        - aiemmin keväällä vaihdettiin ilmamassamittari kun luultin tehojen häviämisen johtuvan siitä (testattu toisella anturilla nyt syksyllä, ei vaikutusta)

        Huollossa tarkistettu:
        - alipainejärjestelmä
        - imuvuodot
        - happitunnistimen toiminta
        - EGR
        - Kaasuläppä
        - Jäähdytysnesteen lämpötunnistin
        - sähköliitännät
        - moottorin ohjainlaitteen johdinsarja
        - polttoainepaine
        - ruiskusuuttimet
        - ilmamassamittari
        - imusarjan paineentunnistin
        - puolat
        - puristuspaineet
        - katalysaattori
        - tulpat

        Alkaa iteltä ja huollon pojilta loppua ideat kesken tän suhteen. Huollon mittauksien perusteella auton pitäisi toimia täysin moiteettomasti. Vanos vähän rouhottaa, mutta on rouhottanu jo aiemmin. Huollon jälkeen tuli moottoriin terävä nakuttava ääni, mutta ilmeisesti on venttiileistä kuuluva ääni, joka sieltä pitäisikin kuulua...
        Onko jääny jotain oleellista huomioimatta?
        Käykö moottori rikkaamalla seoksella heti startin jälkeen vai pitäiskö sen toimia samoilla koko ajan?

        Kiitokset!

        Comment

        • 325fun
          Newbiemmer
          • Jan 2010
          • 4
          • finland

          vesi

          Saattaa kuullostaa hölmöltä mutta onko kukaan poistanu kondensiovettä tankistaan. Itellä autto kun ilmeni välillä voiman puutetta ja pientä rökellystä välillä.
          ja kyseessä on e36 325 vanos.
          Last edited by 325fun; 18-12-2011, 04:42.

          Comment

          • Magirus
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 875
            • Keski-Suomi und Sawo

            Aattelinpa tuossa pesun jälkeen huvin vuoksi tsiigailla e39 vikakoodit kun tässä lämpimässä hallissa se on huomattavasti mukavampaa. Muistissa ei ollut vikakoodeja mutta kun nyt opin käyttämään tuota livedata ominaisuuttakin niin tuossa pomppasi pari arvoa silmille. Onko tuo normaalia vai onko tässä nyt jotain vikaa, tyhjäkäynti vaikuttaa hieman raskaalta mutta muuta en ole huomannut.


            M47TU E61 520D FamilyWagon -06
            M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
            M20 E30 320i/323i Rooflost -86
            M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


            O: E24 osasia

            Comment

            • -TM-
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 208
              • Nurmes

              Tervehdys.Tarvitseeko m50b25 non-vanos runkomaadoittavan lambdan vai käykö ihan normaali? vaihdoin uuden ei runkomaadoittavan ja testeri sanoo että lamdan signaali 0V.

              Comment

              • Axum
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 4416
                • Kuopio

                Potilaana E30 cab johon laitettu yläpäärempattu M50B25 ei-vähäpäästöisestä -91 E34 touringista, ko. koneessa ei ole lambdaa joten lambdan liitin tulpattu OEM tulpalla.

                Vetää hyvin koko kierrosalueen mutta kylmänä tyhjäkäynti reilu 1500 rpm (lämpimänä 800 rpm) ja röpöttää ensimmäisen kilometrin ajan ja pintakaasulla, lisäksi pakokaasu tuoksuu voimakkaasti ja kulutus on aavistuksen korkea.

                Kuuluisiko jokaisessa M3.1:ssä olla lambda vai onko se ihan lastu kohtaista??käsittääkseni lambdan ohjaus kuuluu M3.1:een mutta toimii ilmankin kiinteällä kartalla.

                Eikös tyhjäkäynti pitäisi olla lähempänä 600 rpm?
                - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                - E39 528ia
                - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                Puretaan 520ia -97
                https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                Comment

                • Pmak
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 178
                  • Lahti

                  Laitoin jo tuohon toiseenkin M52 topikkiin, mutta laitetaan tännekkin jos sattuu osaavampien silmiin Kattelin tuossa vikakoodeja tuosta e39:sistä ja anto jonkun lämpöanturin. Livedatasta sit kattelin niin imuilman lämpöanturi olis kokoajan -33. Eli ilmeisesti oikosessa.

                  Pitääkö tuossa m52:sessa oikeasti irrottaa kaasuläppäkotelo, niinkuin tuossa alfamerin opuksessa väitellään? Siis ei TU kyseessä. Vai onko siihen joku helpompi reitti?

                  Osaisiko joku sitten neuvoa, että mitä kaikkia letkuja tuolta sitten kannattaa katsella ilmavuotojen kannata? Sen IMM:rin letkun/putken vaihdoin, mutta muuta?

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    Katso topicin alku imuvuodoista ja kaasuläpän irroitukseen menee n. 45s aikaa kun haitariputki on irti.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Ei sitä mielestäni tartte irrottaa, imulämpöanturi on suoraan sen läpän kohdalla imusarjan alapinnassa, kiinni pikakiinikkeellä.
                      Mahtuu mielestäni nyppäämään välistä pois.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • öpel
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 253
                        • ??????

                        Onpi sellainen pieni ongelma, että E39 523i M52TUB25 käy joskus sillä kuuluisalla kengurubensalla. Eli kone käy nätisti tyhjäkäyntiä, tehot tuntuu olevan tallella, viimeisellä leimalla päästöt oli todella mallikkaat, ei vikakoodeja, eikä pirssi kuluta paljoa bensaa, mutta hyvin usein kun lähtee kiihdyttämään pienillä kierroksilla, esim alle 1500 rpm kolmosella risteyksestä, niin kone nykäisee voimakkaasti yleensä yhden kerran melko pian kaasun painamisen jälkeen, sitten veto on taas tasaisen oloista. Korkeammilla kierroksilla kiihdytettäessä ei ongelmaa, mutta aika usein hyödynnän tupla-vanos koneen alavääntöä rauhallisessa ajossa, ja tuo nykäisy alkaa ärsyttämään.

                        Öljyt vaihdettu, moottorin ilmansuodatin vaihdettu, tulpat vaihdettu (ne kalliit 100tkm vaihtovälillä) eikä mitään vaikutusta.

                        Imuvuotoja olen etsinyt turhaan, mutta se ei tarkoita ettei niitä olisi. Kysymys olisikin, että onko vinkkejä suuntaan tai toiseen?

                        Toinen kysymys, mitä INPA:lla näkee koneesta? Kertooko se imuvuotoja? Entä niiden kuuluisien Vanosten kunnon? Kun mittari alkaa lähestyä sitä 200tkm, niin moni suosittelee harkitsemaan Vanoksen tiivisteiden vaihtamista, mutta moni on myös kirjoittanut ettei tunne mitään eroa. Ei viitsisi vaihtaa turhan takia. INPA kertoo vanoksista kaikenlaista:



                        Siellä on "actual position" ja "target position", josta maalaisjärki sanoisi, että jos ne on samat, niin Vanokset toimii. Mutta mikä on tuo "ref. position"?
                        Minulla näyttää ne pyörivän suurinpiirtein samoissa lukemissa, kuten näkyy ajonaikaisista videotallennuksista:





                        Ja mitä ihmettä nuo "Adaption"-jutut ovat? Niitä löytyy monesta paikasta.

                        Tässä olikin paljon kysymyksiä, tyhmä kysyy enemmän kuin aika moni viisas ehtii vastaamaan, mutta olisin kiitollinen selventävistä vastauksista
                        BMW 523i E39 MY1999

                        Comment

                        • Jaszka
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2011
                          • 92
                          • Maapallo

                          morjesta. moottori m52b28 -97vuosimalli , ja päästöt todella korkeat varsinkin joutokäynnillä, oli 170/100 0,90/0,50 mutta yli 2000 1/min olivat vain vähän yli rajojen. antoi lambdoihin viittaavat vikakoodit ja ne mittarilla todettiin huonoiksi, toinen ihan selkeästi p***a. lämpimänä paikalla ollessaan kone edelleen välillä kuulostaa käyvän epätasaseti ja tuntuu tärisevän, mutta kierrosluku mittäri ei näytä liikkuvan(n.600 rpm) ajossa ei tunnu olevan tehon puutetta tai bensankulutuksen kasvua (sekaajo 8-9l/100km) epätasainen käynti lähtee myös jos sammuttaa ja käynistää uudelleen, mutta saattaa jonku ajan pääst palata. nyt ei näytä mitään vikakoodia joten mistä pitäisi vikaa etsiä? olen tarkistanut jo letkut, ilmaputsarin, aion myös tulpat, puolat ja virranjakajan tarkistaa. ent. omistaja oli vaihtanut sen ilmamassa mittarin,suodattimet,tulpat vähä ennekuin ostin. nyt olen ajellut melkei 10tkm niin muutenkin jokku pitäis kohta vaihtaa. ent.omistaja oli sitä mieltä että katit lämpenevät huonosti eli ankaraa kengän antoa jotai tunni aja pyöritellä kyläl ja sit konttoril. ois vähä niinku b suunitelma... mut saisko huudatuksella noin isot arvot alas?, onhan nyt uudet labdatkin, mut toi epätasenän käynti epäilyttää... apua kaivattais nopeesti. ps. se reissu kun kävin konttorilla kun oli ne huonot lambdat vielä kiinni en tiennyt... niin sillon ku katsuri mittas päästöt niin ei käynnyt epätasaisesti(tuuria..), mut silti arvot olivat ylhääl mnt.
                          Last edited by Jaszka; 16-07-2012, 19:18.
                          E36 osaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=253393

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11111
                            • Oulu

                            Onko vaihdetut osat (tulpat, imm/maf, lamdat) alkuperäisiä? Tarvikkeet tunnetusti vain pahentaa oireita. maf:n ja lamdojen jälkeen pitäis adaptaatiot nollata ja antaa reilusti kenkää ennen katsastusta, jos ovat olleet oikeesti rikki. (ecu oppii uusiin osiin). Imuvuotohan se voi olla. M52 sinkkuvanoksessa imuvuoto on helppo tarkistaa -> aja kone lämpimäksi -> aukaise konepelti ja mene kuuntelemaan siihen kaasuläpän tienoille -> kaveri sammuttaa koneen -> koneen pysähtymisen jälkeen ei pitäisi kuulua mitään suhinaa, vinkunaa tai pihinää ja 5 sekuniin päästä kuuluu sellainen *soooh! ääni kun imusarjasta löysääntyy alipaine. Jos näin ei tapahdu, niin jossain imusarjan tiivisteessä/siihen liittyvässä osassa on imuvuoto -> vaiha kaikki. Lisäksi imuvuoto voi olla myös kaasuläpälle menevässä haitariputkessa tai tästä haitariputkesta tyhjäkäyntiventtiilille menevässä letkussa. Nämä on helppo tarkistaa käyttämällä irti.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Jaszka
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2011
                              • 92
                              • Maapallo

                              tää keskustelu lähti paremmin käyntiin täsä topicissa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=252827

                              mut joo tulpat vaihdettu, puolat vaikuttavat ok:lta ne ovat alkuperäsiä, IMM kunnossa, toinen lambda vaihdettu ei vaikutusta... ei tule enään vikakoodeja.

                              joo kokeillaan tota kuuntelu hommaa. ilmotan sitte tosa toises topicis mite kävi.
                              E36 osaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=253393

                              Comment

                              • arska84
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2006
                                • 1356
                                • Seinäjoki

                                M50B25 "humppaa" tyhjäkäynnillä. Haitarikumi uusittu ja siitä lähtevät ohuemmat putket tarkastettu ja väännelty eikä halkeamia löytynyt. Myös tyhjäkäyntimoottorilta imusarjaan menevä käyrä putki tarkastettu, mutta on hieman löysä kiinnitykseltään imusarjaan, tiedä sitten onko vaikutusta. Jätin tyhjäkäyntimoottorin bensaan likoomaan yön ajaksi, mutta se ei kyllä ollut jumissa. Ongelmana on ainakin että O2 arvo on 4 ja lambda-arvo on 1,06. Onko muita mitä pitäis tehdä?
                                BMW PREMIUM

                                BMW E46 318

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎