Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vilu36
    Newbiemmer
    • Feb 2013
    • 18
    • pyhäjoki

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Kampuran asentotunnistimelta pikkasen kuulostais.

    Mutta vikakoodit? Ja niiden luku sitten jollain nimenomaan BMW:hen tarkoitetulla vehkeellä, eikä millään yleismallisella kapulalla.
    Vikakoodeja ei löytyny muutako ilmamäärämittarista jonka johdon käytin aiemmin irti kokeeksi.

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      Originally posted by vilu36 View Post
      Vikakoodeja ei löytyny muutako ilmamäärämittarista jonka johdon käytin aiemmin irti kokeeksi.
      Eli kampiakselin asentotunnistin vaihtoon.
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • vilu36
        Newbiemmer
        • Feb 2013
        • 18
        • pyhäjoki

        Originally posted by kaol View Post
        Eli kampiakselin asentotunnistin vaihtoon.

        Aattelin kuitenki ensiksi käyttää bensapumpun irti ja kattoo ettei oo mitää likaa/jotain sinne kuulumatonta tankissa.
        Ja sehän vaikuttas kyllä pumppu/anturivialta ku ei pensa haise vaikka kui jauhaa käyntii sammumisen jälkeen.


        EDIT. Elikkäs kylläkait se on laitettava kampuranasentotunnistin tilaukseen, ei tankista löytyny kummia ja ecun liittimen putsailin ja ei sieläkää erikoisempaa näkyny.
        Last edited by vilu36; 11-03-2014, 08:08.

        Comment

        • jönsse22
          BTCF Member
          • Feb 2013
          • 403
          • kouvola

          Ite nyt taistellu oman auton päästöjen kanssa. Mottina siis m50b25 vanos.
          Autoon on vaihdettu jo uudet katit ja lampda.
          Vikakoodit on luettu ja siellä ei näkynyt mitään.
          Päästö arvoa ei ole laittaa näytille mutta hc arvo oli ainakin 230.
          Ihmetyttää vain noin korkeat arvot kun autossa ei ole koskaan ollut mitään nykimistä, vetojen katoamista eikä tyhjäkäynti seilaan yhtään. Eli pelaa siis niinkuin pitääkin.:think
          E28 520i "keke"
          E30 "325" turbo
          E38 käyttiksen romu
          R50 mini cooper🤣

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11078
            • Oulu

            Ei välttämättä ole mitään eroa käynnissä, vaikka hc oliskin vähän pielessä.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • jönsse22
              BTCF Member
              • Feb 2013
              • 403
              • kouvola

              Joo nyt se sitten anto vikakoodin. Eli happitunnistin mukamas sökö.
              Se on kuiteskin alta viikko sitten vaihdettu ja boschin laite.
              Ei ymmärrä..
              E28 520i "keke"
              E30 "325" turbo
              E38 käyttiksen romu
              R50 mini cooper🤣

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                Tuskin, mikä oli tarkka vikakoodi?
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by jönsse22 View Post
                  Joo nyt se sitten anto vikakoodin. Eli happitunnistin mukamas sökö.
                  Se on kuiteskin alta viikko sitten vaihdettu ja boschin laite.
                  Ei ymmärrä..
                  Tässäkin nyt vaihdellaan osia jotka ovat vikakoodeina vain oireita imuvuodolle.
                  Siinä lambdassa ei ole mitään vikaa edelleenkään(kuten ei siinä aiemmassakaan/eikä katissa), vaan se vikakoodi on seurausta imuvuodosta.

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Tässäkin nyt vaihdellaan osia jotka ovat vikakoodeina vain oireita imuvuodolle.
                    Siinä lambdassa ei ole mitään vikaa edelleenkään(kuten ei siinä aiemmassakaan/eikä katissa), vaan se vikakoodi on seurausta imuvuodosta.
                    Tämän huomannut kans. Ainakin M52:ssa ei tarvi kun raottaa öljykorkkia auton käydessä tietenkin, niin lambdasta tulee koodi. Hyvä asiakkaan kusetus keino autokorjaamoille... toivottavasti ei ole!!
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by janke View Post
                      Tämän huomannut kans. Ainakin M52:ssa ei tarvi kun raottaa öljykorkkia auton käydessä tietenkin, niin lambdasta tulee koodi. Hyvä asiakkaan kusetus keino autokorjaamoille... toivottavasti ei ole!!
                      Se ei ole autokorjaamoille "hyvää bisnestä" käyttää sisään otetun auton vianetsintään 15min ja osiin 12€, kun kuitenkin ko.oireilla voidaan ihan huoletta velottaa 5-6h työtunteja ja 500-800€ varaosia, plus se yksi parinkymmenen sentin letkunpätkä muun remontin yhteydessä.
                      Eli kummallista kuinka "uusi ja outo" juttu nuo imuvuodot korjaamoille ovat...siis siitä päätelleen että AINA vikaa kuitenkin etsitään kovalla rahalla ihan muualta kuin imuvuodoista.
                      Peukalon mentävä reikä massamittarinjälkeisessä imuputkessa ihan näkyvillä ja isoissa/"ammattitaitoisissa" korjaamoissa lähdetään ensiksi vaihtelemaan tulppia, maffeja, lambdoja ja katteja ihan niin pitkään kun "artistin" piikki on auki.
                      Eli nämä nyt +/- 10-vuotoiaiden autojen tyyppiviat, eli imuvuodot vievät nykyiset autokorjaamot tämän laman yli että heilahtaa.

                      Comment

                      • kani
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 699
                        • Espoo

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Se ei ole autokorjaamoille "hyvää bisnestä" käyttää sisään otetun auton vianetsintään 15min ja osiin 12€, kun kuitenkin ko.oireilla voidaan ihan huoletta velottaa 5-6h työtunteja ja 500-800€ varaosia, plus se yksi parinkymmenen sentin letkunpätkä muun remontin yhteydessä.
                        Eli kummallista kuinka "uusi ja outo" juttu nuo imuvuodot korjaamoille ovat...siis siitä päätelleen että AINA vikaa kuitenkin etsitään kovalla rahalla ihan muualta kuin imuvuodoista.
                        Peukalon mentävä reikä massamittarinjälkeisessä imuputkessa ihan näkyvillä ja isoissa/"ammattitaitoisissa" korjaamoissa lähdetään ensiksi vaihtelemaan tulppia, maffeja, lambdoja ja katteja ihan niin pitkään kun "artistin" piikki on auki.
                        Eli nämä nyt +/- 10-vuotoiaiden autojen tyyppiviat, eli imuvuodot vievät nykyiset autokorjaamot tämän laman yli että heilahtaa.
                        Ei täällä forumillakaan tunnuta oikein tietävän/ymmärtävän näiden imuvuotojen merkitystä ja vaikutusta. Luetaan vaan koodeja ja vaihdetaan osia kuten korjamoillakin.

                        Ennen kun tekee mitään pitää tutkia kaikki nämä vikapaikat mitkä aiheuttavat imuvuotoa, niitä onkin lukuisia johtuen monimutkaisuudesta sekä siitä että kumitiivisteet, letkut ja tulpat on saksalaisesti sanoen scheisseä. Kyllä tohonkin työtunteja saa uppoamaan kun kaikki tarkistaa/vaihtaa, suurin osa on kuitenkin vaihtokunnossa tämän ikäisissä bemareissa.

                        Sitten kun se on tehty voi jatkaa diagnosoimalla lisää jos on tarvis.

                        Noin 10 vuoden kohdalla viimeistään kannattaa vaihtaa/läpikäydä kaikki kumiletkut/tiivisteet ennakoivana huoltona. Näissä ei tarvitse jakohihnaa vaihtaa kun on ketju mutta tiivisteet ja kumiletkut on huoltokamaa surkeista materiaaleista johtuen.

                        Tietyissä rempoissakin kannattaa samalla vaihtaa ympäriltä muutakin, kuten hihnojen/rullien vaihdon yhteydessä vaihtaa öljysuodatinsäiliön ja lohkon välinen tiiviste, huohotinletkuja/tulppia.. Imusarjan jos irrottaa, laittaa kaikki kumi/muoviosat vaihtoon, vaikka starttikin jos on vähänkään enemmän ajettu, se on niin paskassa paikassa että säästää hermonsa ja rahansa myöhemmältä tuskalta kun vaihtaa sen etukäteen kun se on helppoa.

                        Asiakkaat on kyllä tottuneet vaihtamaan vain sen mikä on rikki ja "säästämään".. sitten kannattaa ostaa joku toinen auto kuin käytetty BMW.
                        E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by kani View Post
                          Ei täällä forumillakaan tunnuta oikein tietävän/ymmärtävän näiden imuvuotojen merkitystä ja vaikutusta. Luetaan vaan koodeja ja vaihdetaan osia kuten korjamoillakin.
                          Nimenomaan näin.
                          Kuitenkin voi sanoa niin, että joka kerran kun bemarin bensakutosissa syttyy moottorin vikavalo, on kyse nimenomaan imuvuodosta.
                          Imuvuotojen syytä on n.80-90% kaikista erilaisiin käyntihäiriöihin liittyvistä tapauksista(loput 10-20% mm.asentotunnistimet ja puola).
                          Kun imuvuodot ovat lisäksi syynä 90%:ssa päästöongelmissa, niin nämä taustat pitäisi olla jokaisen +8-vuotta vanhan bemarin omistajalla jo "äidinmaidossa".
                          Nyt kun ei ole, niin korjaamot käyttävät "artistia" ihan surutta hyväkseen ja maksattavat muutamien eurojen remonteista jopa tuhansia joka päivä tässä maassa.
                          Se on helppoa koska autojen oma vikadiagnostiikka ei osaa reagoida imuvuotoihin itsessään, vaan ilmoittaa vain siitä johtuvia oireita jotka sitten tulkitaan itse vioksi.
                          Näissä vianetsintä pitäisi olla AINA lähtökohtaisesti imuvuotojen etsintää/poissulkemista, mutta nyt varsinkin lama-aikana korjaamot aloittavat vianetsinnän pääsääntöisesti juuri niistä vikadiagnostiikan antamista kohteista.
                          Väitän että pääsääntöisesti tämä on ihan tietoista ja tarkoituksellista, jossa taustalla on saada ulosmitattua tehtyjä työtunteja mahdollisimman paljon.
                          Oikeastihan nämä imuvuodot ja niiden nykyinen esiintymistiheys on todella hyvin tiedossa vähänkään autojen kanssa tekemisissä olevien keskuudessa, joten mistään puuttuvasta ammattitaidosta se ei johdu.
                          Mielestäni BTCF voisi hieman äänekkäämminkin puuttua ko.ongelmaan, koska
                          se vaikuttaa joka tapauksessa meihin kaikkiin viimeistään käytettyjen vaihtoautojen arvostuksen ja sitä kautta hinnanalennusten nopeuden kautta.
                          Jos yleinen trendi on se että 10-vuotta vanhan BMW:n parin vuoden huoltokustannukset ovat enemmän kuin koko auton arvo, vaikuttaa se koko automerkin hinnanalennusprogressioon (vrt.mm.Ranskalaiset autot) ja sitä kautta nämä oikeasti muutamien eurojen vikojen korjaaminen tuhansilla, on meiltä kaikilta pois, vaikka ajaisimme kuinka uudella BMW:llä tahansa.
                          Loppujen lopuksi kuitenkin nämä bemarin bensakutoset ovat vanhemmiten todella luotettavia ja pienin huoltokustannuksin ylläpidettäviä, kunhan ne vähäiset antureihin ja kumiletkuihin tehtävät huollot kohdennetaan ihan oikein.

                          Comment

                          • pheno
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1985
                            • Tampere

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Nimenomaan näin.
                            Kuitenkin voi sanoa niin, että joka kerran kun bemarin bensakutosissa syttyy moottorin vikavalo, on kyse nimenomaan imuvuodosta.
                            Imuvuotojen syytä on n.80-90% kaikista erilaisiin käyntihäiriöihin liittyvistä tapauksista(loput 10-20% mm.asentotunnistimet ja puola).
                            Kun imuvuodot ovat lisäksi syynä 90%:ssa päästöongelmissa, niin nämä taustat pitäisi olla jokaisen +8-vuotta vanhan bemarin omistajalla jo "äidinmaidossa".
                            Nyt kun ei ole, niin korjaamot käyttävät "artistia" ihan surutta hyväkseen ja maksattavat muutamien eurojen remonteista jopa tuhansia joka päivä tässä maassa.
                            Se on helppoa koska autojen oma vikadiagnostiikka ei osaa reagoida imuvuotoihin itsessään, vaan ilmoittaa vain siitä johtuvia oireita jotka sitten tulkitaan itse vioksi.
                            Näissä vianetsintä pitäisi olla AINA lähtökohtaisesti imuvuotojen etsintää/poissulkemista, mutta nyt varsinkin lama-aikana korjaamot aloittavat vianetsinnän pääsääntöisesti juuri niistä vikadiagnostiikan antamista kohteista.
                            Väitän että pääsääntöisesti tämä on ihan tietoista ja tarkoituksellista, jossa taustalla on saada ulosmitattua tehtyjä työtunteja mahdollisimman paljon.
                            Oikeastihan nämä imuvuodot ja niiden nykyinen esiintymistiheys on todella hyvin tiedossa vähänkään autojen kanssa tekemisissä olevien keskuudessa, joten mistään puuttuvasta ammattitaidosta se ei johdu.
                            Mielestäni BTCF voisi hieman äänekkäämminkin puuttua ko.ongelmaan, koska
                            se vaikuttaa joka tapauksessa meihin kaikkiin viimeistään käytettyjen vaihtoautojen arvostuksen ja sitä kautta hinnanalennusten nopeuden kautta.
                            Jos yleinen trendi on se että 10-vuotta vanhan BMW:n parin vuoden huoltokustannukset ovat enemmän kuin koko auton arvo, vaikuttaa se koko automerkin hinnanalennusprogressioon (vrt.mm.Ranskalaiset autot) ja sitä kautta nämä oikeasti muutamien eurojen vikojen korjaaminen tuhansilla, on meiltä kaikilta pois, vaikka ajaisimme kuinka uudella BMW:llä tahansa.
                            Loppujen lopuksi kuitenkin nämä bemarin bensakutoset ovat vanhemmiten todella luotettavia ja pienin huoltokustannuksin ylläpidettäviä, kunhan ne vähäiset antureihin ja kumiletkuihin tehtävät huollot kohdennetaan ihan oikein.
                            Asiaa. Voin aloittaa linkittämällä pari vuotta sitten ottamani videon, imusarjan takakannen tiivisteessä löytyi vuoto. Käytössä oli tool32, mutta saman näkee paremmin testolla nykyään. Tuo status_int tarkoittaa siis lambdaintegraattoria, joka kertoo paljonko ecu lisää/vähentää ruiskutusaikaa sillä hetkellä. Miinus tarkoittaa että ecu vähentää ruiskutusaikaa, koska polttoainetta (tässä siis brake cleaner:ia) menee imusarjaan.

                            Tässä selvä vuoto, integrator menee miinukselle heti:


                            Tässä hankalampi, pienempi ja en heti löydä oikeaa "vuotokohtaa", mutta lopussa menee integraattori miinukselle.


                            Tosiaan, kyse on pienenpienistä vuodoista. Tässäkin huomattavaa on, että moottorin käynnistä ei pysty päättelemään vuotokohtaa.

                            Comment

                            • böntti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2011
                              • 2855
                              • Tampere

                              Oon tässä pikkuhiljaa yrittänyt tutustua näihin moottoripuolen ongelmiin ja nyt on hyvä paikka kysyä. Meneekö Pheno tuo sun testi yksinkertaisesti niin että brake cleaner menee vuotokohdasta imusarjaan -> lambda heittää laihalle -> syöttöä vähennetään?
                              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                              Comment

                              • pheno
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 1985
                                • Tampere

                                Originally posted by böntti View Post
                                Oon tässä pikkuhiljaa yrittänyt tutustua näihin moottoripuolen ongelmiin ja nyt on hyvä paikka kysyä. Meneekö Pheno tuo sun testi yksinkertaisesti niin että brake cleaner menee vuotokohdasta imusarjaan -> lambda heittää laihalle -> syöttöä vähennetään?
                                Kyllä, olet oikeassa. Jos ihan pilkun tarkkaan puhutaan, niin kun vuotokohdasta menee polttoainetta, lambda alkaa näyttämään rikasta, (lambda ei itsessään säädä mitään, vaan ecu), ja rikkaaseen seokseen ecu reagoi vähentämällä ruiskutusaikaa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎