Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7544
    • Jyväshyvä

    Originally posted by Antsah View Post
    En ole kyllä ihan samaa mieltä tuosta säteilylämmittimestä. Itsellä ainakin konepeltikin alkaa sulamaan jäästä/lumesta kun on säteilylämmitin päällä.
    Eikö se olisi parempi että se lämmittimen mitätön ~400W teho lämmittäisi sitä moottoria eikä moottoritilaa/konepeltiä?

    Vähän sama asia kun vanhoista taloista sulaa katolta lumet...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7544
      • Jyväshyvä

      Originally posted by Peltsii View Post
      Kyllä se säteilylämmitin on parempi kuin perinteinen lohko, mikäli se säteilijä on öljypohjassa. Lämpimällä jäähdytysnesteellä moottori ei tee juuri mitään käynnistyksessä, mutta lämmin öljyhän on ihan jepa.
      No miksi autoihin tehdään primäärisesti lohkolämmittimiä ja vasta sitten
      jotain muuta jos lohkoa ei voi laittaa?
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by MajorDrake View Post
        Eikö se olisi parempi että se lämmittimen mitätön ~400W teho lämmittäisi sitä moottoria eikä moottoritilaa/konepeltiä?

        Vähän sama asia kun vanhoista taloista sulaa katolta lumet...
        Moottoria se lämmittää, siinä lohkonkyljessä se on kiinni. Säteilylämmitin nimi on harhaan johtava, säteilylämmitin voi olla terassilla. Vastuson lohkossa kiinni ja lämmitää suoraan lohkoa.

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          Originally posted by MajorDrake View Post
          Eikö se olisi parempi että se lämmittimen mitätön ~400W teho lämmittäisi sitä moottoria eikä moottoritilaa/konepeltiä?

          Vähän sama asia kun vanhoista taloista sulaa katolta lumet...
          Tarkoitin siis, että kone lämpenee niin hyvin, että se sulattaa jo konepeltiäkin

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7544
            • Jyväshyvä

            Originally posted by Bmw Master View Post
            terassilla. Vastuson lohkossa kiinni ja lämmitää suoraan lohkoa.
            Yleensä se säteilylämmitin on kuitenkin öljypohjassa eikä lohkossa...

            Onhan siinä omat hyvät puolensa että öljy on lämmintä kun koneen käynnistää.
            Varmasti voitelee paremmin kuin lohkolämmittimellä lämmitettynä,
            mutta lohkolämmitin on ainakin mukavuuden kannalta paljon miellyttävämpi
            kun sitä öljyä ei kierrätetä sisätiloihin ;-)

            Ts. Lämmitetään joko koko moottoria tai lähinnä pelkkää öljypohjaa...
            Lokilämmittimet kun perustuvat veden kiertoon.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              Originally posted by MajorDrake View Post
              Yleensä se säteilylämmitin on kuitenkin öljypohjassa eikä lohkossa...
              Niin, dieseleissä
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by MajorDrake View Post
                Yleensä se säteilylämmitin on kuitenkin öljypohjassa eikä lohkossa...
                Eiköhän yleisin säteilylämmitintä käytävä Bmw kone Suomessa ole m52/m54 ja siinä se tulee lohkoon.

                Comment

                • gubbe89
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 314
                  • Mouhijärvi

                  Itse olen tavannut kaikkiin autoihin vaihdella öljyt 5-7tkm välein suodattimen kera. Poikkeus oli tuo Volvo, johon tarvitsi vaihtaa vain suodatin n.10tkm välein, öljyä kului 3 litraa tonnille.

                  Ainakin oman käsityksen mukaan yli 10tkm öljynvaihtoväli on jo pitkä, ja kuluttaa konetta pidemmän päälle. Ainakin moottorin sisäänajossa pitäisi öljyt vaihtaa 1tkm jälkeen, sitten 5tkm jälkeen, sitten 10tkm jälkeen. Hullua, että moottorit hajotetaan sillä, että uudesta asti ajetaan pitkillä vaihtoväleillä. Ei se moottori- tai öljyteknologia niin paljoa ole kehittinyt, että voidaan neljäkymmenkertaistaa vaihtovälit sisäänajossa, tai nelinkertaistaa sisäänajetulla koneella aiheuttamatta silti kulumista moottorille. Muistaakseni Audeissa koneita on hajonnut juuri tämän takia, lastut ovat tukkineet suodattimen ja kliks.

                  Huippuöljyillä matka-ajossa näen järkeväksi 15tkm vaihtovälin vielä. Laatikon ja perän öljyt vaihdellaan 20-30tkm välein.
                  nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                  nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                  nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                  ex. E34 525 TDS Touring -93
                  ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                  ex. Yamaha YZF 1000R -02
                  ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                  ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                  ex. E34 535i -88
                  ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                  ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7544
                    • Jyväshyvä

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Eiköhän yleisin säteilylämmitintä käytävä Bmw kone Suomessa ole m52/m54 ja siinä se tulee lohkoon.
                    Ei aina... Ja kyllä aika monesta dieselistäkin löytyy ko. lämmitin...

                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Peltsii
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 7060
                      • Turenki

                      Originally posted by gubbe89 View Post
                      Itse olen tavannut kaikkiin autoihin vaihdella öljyt 5-7tkm välein suodattimen kera. Poikkeus oli tuo Volvo, johon tarvitsi vaihtaa vain suodatin n.10tkm välein, öljyä kului 3 litraa tonnille.

                      Ainakin oman käsityksen mukaan yli 10tkm öljynvaihtoväli on jo pitkä, ja kuluttaa konetta pidemmän päälle. Ainakin moottorin sisäänajossa pitäisi öljyt vaihtaa 1tkm jälkeen, sitten 5tkm jälkeen, sitten 10tkm jälkeen. Hullua, että moottorit hajotetaan sillä, että uudesta asti ajetaan pitkillä vaihtoväleillä. Ei se moottori- tai öljyteknologia niin paljoa ole kehittinyt, että voidaan neljäkymmenkertaistaa vaihtovälit sisäänajossa, tai nelinkertaistaa sisäänajetulla koneella aiheuttamatta silti kulumista moottorille. Muistaakseni Audeissa koneita on hajonnut juuri tämän takia, lastut ovat tukkineet suodattimen ja kliks.

                      Huippuöljyillä matka-ajossa näen järkeväksi 15tkm vaihtovälin vielä. Laatikon ja perän öljyt vaihdellaan 20-30tkm välein.
                      Elät näköjään vielä kultaista 60 lukua
                      DUCATI 1098 RACING EVO

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Originally posted by Peltsii View Post
                        Elät näköjään vielä kultaista 60 lukua
                        +1 ja pakolliset merkit
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by gubbe89 View Post
                          Itse olen tavannut kaikkiin autoihin vaihdella öljyt 5-7tkm välein suodattimen kera. Poikkeus oli tuo Volvo, johon tarvitsi vaihtaa vain suodatin n.10tkm välein, öljyä kului 3 litraa tonnille.

                          Ainakin oman käsityksen mukaan yli 10tkm öljynvaihtoväli on jo pitkä, ja kuluttaa konetta pidemmän päälle. Ainakin moottorin sisäänajossa pitäisi öljyt vaihtaa 1tkm jälkeen, sitten 5tkm jälkeen, sitten 10tkm jälkeen. Hullua, että moottorit hajotetaan sillä, että uudesta asti ajetaan pitkillä vaihtoväleillä. Ei se moottori- tai öljyteknologia niin paljoa ole kehittinyt, että voidaan neljäkymmenkertaistaa vaihtovälit sisäänajossa, tai nelinkertaistaa sisäänajetulla koneella aiheuttamatta silti kulumista moottorille. Muistaakseni Audeissa koneita on hajonnut juuri tämän takia, lastut ovat tukkineet suodattimen ja kliks.

                          Huippuöljyillä matka-ajossa näen järkeväksi 15tkm vaihtovälin vielä. Laatikon ja perän öljyt vaihdellaan 20-30tkm välein.
                          Huohh..... ja missähän niitä koneita tänä päivänä kulutellaankaan loppuun jos/kun ei lähdetä tuohon alle 10tkm vaihtorumbaan?
                          Olikos se VW/Audi kone miltä vuosituhannelta/kymmeneltä joka vaatii erityisen tihennetyn vaihtovälin sisäänajon???

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Ehkä samalla kannataisi kysyä Astro-TV:stä mitä horoskoopit suosittelisivat vaihtoväliksi jos/kun se tehtaan antama ei millään kelpaa...."järkisyihin perustuen"?
                            En tiedä miten nykyään, ainakin aikaisemmin annettiin maksimi öljynvaihtoväli joka suositeltiin puolittamaan vaativissa olosuhteissa kuten pätkäajossa talvella jne. Long-lifetkin pelaisivat ihan ok jos omistajat tajuaisivat että maksimivaihtoväli on nimenomaan se maksimi ja vaikkapa pätkäajossa talvella on syytä vaihdella niitä öljyjä useamminkin.

                            Comment

                            • Vesper
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2010
                              • 240
                              • Vantaa

                              Originally posted by Peltsii View Post
                              Elät näköjään vielä kultaista 60 lukua

                              Perä-ja laatikkoöljyjen kanssa mieluummin 50-lukua...
                              Nimittäin itselläni on kaksi 60-luvun museoautoa, amerikkalainen ja saksalainen eikä kummassakaan em. öljyjen vaihtoväli ole noin lyhyt.
                              Taitaa olla 50tkm molemmissa.
                              Moottoriöljylle sentään vaihtoväli on tuon 5tkm, mutta kuten täällä on jo kirjoitettukin, moottorit olivat jo silti usein lopussa 100tkm kohdalla,
                              jopa noin lyhyellä öljynvaihtovälillä.
                              Joten miten muka moottorit ja öljyt eivät ole kehittyneen 50-vuoden aikana?

                              Comment

                              • N42fun
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2009
                                • 60
                                • Uusimaa

                                Samoilla öljyillä voi ajaa nykykoneissa todella pitkään. Nykyaikaisen paljonkin ajetun öljyn voitelukyky pysyy niin hyvänä, että se voitelee kaikki liikkuvat osat vaikka vaihtovälin kaksinkertaistaa.

                                Se mikä noissa pitkissä vaihtoväleissä huolettaa on moottorin puhtaana pysyminen pidemmällä tähtäimellä, koska öljyn kyky sitoa palamisjätteitä tuppaa menemään alaspäin mitä enemmän niillä ajetaan. Moottorissa on kummiskin kaikenlaista osaa, jotka ovat arkoja epäpuhtauksille ja pienillekin kerrostumille. Näihin kuuluvat mm. erilaiset anturit, huohotinputkisto jne.

                                Vaikea arvioida onko huollontarpeenilmaisimen suositusta useammin vaihtaminen jotenkin vainoharhaista tai ei. Eipä se ainakaan omalla kohdalla ole mikään ongelma, kun se on itse tehtynä vajaan puolen tunnin homma ja maksaa 4L longlife öljyä (~40e) ja orkkissuodattimen (12e).

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎