Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    Originally posted by Hemi View Post
    Näistä ilmeisesti on siis kova kysyntä romiksilla, koska ne kuluu loppuun ennen aikojaan jos=kun mennään normaali huoltoväleillä.....eivävaihdellaedkesporttiakuukau denvälein....? Hmmmm...
    Ei niistä ole kun yleensä vaihtuu vaan öljypumppu, korjaamolla kun eivät ala putsaamaan.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      Originally posted by uijui View Post
      No paljonko sun lintallas on ajettu? Mulla on jokapäiväsessä ajossa kakkosautona -00 vuosmallin PSA:n (RANSKALAINEN) dieseli, jolla on ajettu yli puolmiljoonaa. Ja koneelle ei oo tehty mitään, apulaitteille kyllä. Voi olla, että uudetkin kestää mutta koittakaa nyt tajuta minkä takia vaikkapa M47 koneissa ahtoputket on alumiinia ja uudemmissa N47 muovia. Valmistuskustannukset, ei sen kummempaa....ei ole hirveän vaikea tästä sitten jatkaa päättelyä.... Ja kun kulutusta pitää pienentää (jossa BMW on tosin lapsenkengissä), kitkaa pitää pienentää = jossain kohtaa mennään yli.
      Ei nuo n-koneessakaan kyllä ole muovia ainakaan minulla, alumiinia. Ja hyvin on kestänyt 425tkm ajosuoritteen nämä "yli" menneet ahtoputket. Jopa niillä pidemmillä huoltoväleillä.

      Kyllä itse olen ainakin sitä mieltä, että perustekniikka kestää uusissa pitkään, mutta apulaitteiden käyttöikä on lyhyt. Itsellä on -74 100A Datsuni kesäautona ja siinä on huoltokirjassa muistaakseni koneen uudelleen rengastus jossakin 100tkm kohdalla
      Last edited by Antsah; 17-12-2010, 08:52.

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5153
        • Kuopio

        F1ssa siirrytään turbo koneiden myötä käyttämään koko kauden samoja öljyjä. Uusien valmistusteknologioiden ja hyvän viimeistelyn ansiosta tämä on täysin mahdollista. Kauden jälkeen samoilla öljyillä vielä ajetaan seuraavan vuoden testit.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • SkyMan
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2008
          • 518
          • Sirius

          Itse olen ajellut muutamalla bemun mallilla seuraavasti:

          E39 523i 170hv, vaihtovälit auton ilmoittamana n. 20tkm. Ajosuorite karkeasti 100tkm-200tkm. Kaikki ok.

          E46 320d 150hv, vaihtovälit auton ilmoittamana n.30-38tkm, ajosuorite karkeasti 80-180tkm. Kaikki ok.

          E91 320d 163hv, vaihtovälit auton ilmoittamana 30-35tkm, ajosuorite 100-190tkm, kaikki ok.

          Tällä hetkellä E91 318d 143hv, oma ajo vasta 100-140tkm ja vaihtoväli näyttäisi olevan tuossa 35tkm paikkeilla, kaikki toistaiseksi (kop kop) ok.

          +muut pikkubemut, joilla ajettu joskus aikanaan... silloinkin vaihtovalojen mukaan --> kaikki ok.

          Itse ainakin toistaiseksi luotan auton omiin "aivoihin" ja vaihtoväli-ilmoituksiin.
          Coffee isn´t my cup of tea

          Comment

          • Tom1s
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 669
            • .

            Originally posted by SkyMan View Post
            Itse olen ajellut muutamalla bemun mallilla seuraavasti:

            Taidat ajella pääsääntöisesti pitkää matkaa. Noinhan se pitäisi tietysti ollakkin ettei ongelmia ilmene.

            Formulaa on turha sotkea kun niiden kone ei kaupunkiajoa kylmässä nää ja öljykin on aivan siihen toimintaan tehtyä. Toisaalta kaverit vaihtaa kypärääkin melkeen kilpailun välein.
            F31 328i M-Sport

            Comment

            • uijui
              Bimmer Rookie
              • Jun 2010
              • 172
              • suomi

              Originally posted by Antsah View Post
              Ei nuo n-koneessakaan kyllä ole muovia ainakaan minulla, alumiinia. Ja hyvin on kestänyt 425tkm ajosuoritteen nämä "yli" menneet ahtoputket. Jopa niillä pidemmillä huoltoväleillä.

              Kyllä itse olen ainakin sitä mieltä, että perustekniikka kestää uusissa pitkään, mutta apulaitteiden käyttöikä on lyhyt. Itsellä on -74 100A Datsuni kesäautona ja siinä on huoltokirjassa muistaakseni koneen uudelleen rengastus jossakin 100tkm kohdalla
              tässä uudemmassa koneessa siis:

              Comment

              • SkyMan
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 518
                • Sirius

                Originally posted by Tom1s View Post
                Taidat ajella pääsääntöisesti pitkää matkaa. Noinhan se pitäisi tietysti ollakkin ettei ongelmia ilmene.
                Pitkää matkaa 95% kyllä juu. Tiedä sitten miten nuo vehkeet on omistusaikani päättymisen jälkeen pelanneet...
                Coffee isn´t my cup of tea

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by SkyMan View Post
                  Pitkää matkaa 95% kyllä juu. Tiedä sitten miten nuo vehkeet on omistusaikani päättymisen jälkeen pelanneet...
                  Takuulla ovat pelanneet.
                  Eli eiköhän ne inssit ole vaihtoväleille laskeneet myös kaupunkiajoa ja jopa pohjoisiin olosuhteisiin kylmäkäynnistykset huomioiden(muutoin Suomessa BMW ja kaikki muutkin valmistajat suosittelisi erilaisia vaihtovälejä).
                  Oli miten oli, nykykoneita ei todellakaan ajeta loppuun sen vuoksi että suositellut vaihtovälit olisivat liian pitkiä.
                  Nämä ihan itse "järjellä" päätellyt 10tkm:n vaihtovälit ovat nykyisin silkkaa taikauskoa ja siis pahimmanlaatuista taikauskoa.
                  Ehkä samalla kannataisi kysyä Astro-TV:stä mitä horoskoopit suosittelisivat vaihtoväliksi jos/kun se tehtaan antama ei millään kelpaa...."järkisyihin perustuen"?

                  Comment

                  • Peltsii
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 7061
                    • Turenki

                    Ensimmäisen kerran sanon sen:

                    Hemin kanssa samaa mieltä
                    DUCATI 1098 RACING EVO

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      Pakkohan se on hemiä uskoa. Kaikki +200tkm ajetut longlife bemut ovat loisto-ostoksia. Ihan parasta mitä jobbarien karsinoista löytyy. Mitään vikaa ei löydy ja toimii kuin omega seamaster, isältä pojalle. Uskokoon ken tahtoo... Oma tutkimus on osoittanut hieman muuta.

                      Comment

                      • uijui
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2010
                        • 172
                        • suomi

                        Originally posted by Juppe View Post
                        Pakkohan se on hemiä uskoa. Kaikki +200tkm ajetut longlife bemut ovat loisto-ostoksia. Ihan parasta mitä jobbarien karsinoista löytyy. Mitään vikaa ei löydy ja toimii kuin omega seamaster, isältä pojalle. Uskokoon ken tahtoo... Oma tutkimus on osoittanut hieman muuta.
                        Kyllä, kone tykkää varsinkin kun se on suunniteltu lähtemään ilman lämmitystä (mitä sillä nyt tekisi) -30 kelistä tulille, ja joku hevimies vetää lämän tiskiin 3 sekkaa lähdön jälkeen. Stten kun tullaan parkkiin kaasupohjassa niin jarrutetaan starttinapilla (mitä sitä jarruja kuluttamaan, kun sammutetulla koneellakin voi jarruttaa). Juuri tämmöseen käyttöön ne nämä suunnitteli. Ja lämmöt nous välissä paskojen termarien vuoks ehkä viiteenkymmeneen asteeseen. Tällä taktiikalla karsinasta löytyy hyviä vaihdokkeja

                        Ja itse ajan pitkää matkaa, en käynnistä autoa ilman esilämmitystä pakkasella, annan sen hetken lämmetä ennen ajoon lähtöä. Lämpösenä polen surutta kuin vierasta sikaa ja sammuttaessa annan käydä pienen hetken paikallaan. ja öljyt vaihtuu 20-30tkm välein. Kyllä ne tällä tavalla kestää pitkän vaihtovälin. Mutta vetelepä termarit paskana kaupunkiajo 30tkm samoilla öljyillä niin hyvä tulee.

                        Comment

                        • Peltsii
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 7061
                          • Turenki

                          Originally posted by uijui View Post
                          Kyllä, kone tykkää varsinkin kun se on suunniteltu lähtemään ilman lämmitystä (mitä sillä nyt tekisi) -30 kelistä tulille, ja joku hevimies vetää lämän tiskiin 3 sekkaa lähdön jälkeen. Stten kun tullaan parkkiin kaasupohjassa niin jarrutetaan starttinapilla (mitä sitä jarruja kuluttamaan, kun sammutetulla koneellakin voi jarruttaa). Juuri tämmöseen käyttöön ne nämä suunnitteli. Ja lämmöt nous välissä paskojen termarien vuoks ehkä viiteenkymmeneen asteeseen. Tällä taktiikalla karsinasta löytyy hyviä vaihdokkeja

                          Ja itse ajan pitkää matkaa, en käynnistä autoa ilman esilämmitystä pakkasella, annan sen hetken lämmetä ennen ajoon lähtöä. Lämpösenä polen surutta kuin vierasta sikaa ja sammuttaessa annan käydä pienen hetken paikallaan. ja öljyt vaihtuu 20-30tkm välein. Kyllä ne tällä tavalla kestää pitkän vaihtovälin. Mutta vetelepä termarit paskana kaupunkiajo 30tkm samoilla öljyillä niin hyvä tulee.
                          Meniköhän vähän yli tämä kommentti ?
                          DUCATI 1098 RACING EVO

                          Comment

                          • uijui
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2010
                            • 172
                            • suomi

                            Originally posted by Peltsii View Post
                            Meniköhän vähän yli tämä kommentti ?
                            Ei pahasti

                            On siinä asiaakin.... Mopo lähtee käsistä perjantai iltana parin huurteisen jälkeen.

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7061
                              • Turenki

                              Itsellä ei ole moottorissa esilämmitystä. Eilen vaihdoin talveen hyvin soveltuvat öljyt(teboil diamond 5w40) ja niillä mentiin viime talvikin, pakkasta alimmillaan noin -35c. Mukavasti lähti käyntiin, ei naputtanut nostimet eikä mikään mukkaan ja öljynpaine valokin sammui heti. Oletan siis, että öljy teki tehtävänsä niinkuin laboratorio kokeet osoittavat ja voitelu toimi. Moottoria en tietenkään rasita edes lähtemällä hiljalleen liikkeelle ennen muutaman minutin joutokäyntiä
                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • uijui
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2010
                                • 172
                                • suomi

                                Originally posted by Peltsii View Post
                                Itsellä ei ole moottorissa esilämmitystä. Eilen vaihdoin talveen hyvin soveltuvat öljyt(teboil diamond 5w40) ja niillä mentiin viime talvikin, pakkasta alimmillaan noin -35c. Mukavasti lähti käyntiin, ei naputtanut nostimet eikä mikään mukkaan ja öljynpaine valokin sammui heti. Oletan siis, että öljy teki tehtävänsä niinkuin laboratorio kokeet osoittavat ja voitelu toimi. Moottoria en tietenkään rasita edes lähtemällä hiljalleen liikkeelle ennen muutaman minutin joutokäyntiä
                                Sulla ei taida olla DPF:ää, turboa, dieseliä tankissa? Täytyisi itse valaista vähän, puhun pelkästään dieseleistä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎