Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • M_Power
    replied
    Noin 10 tkm vaihtovälillä mennään. Ei nyt tosin ihan perus käyttöautoja eikä long life öljyjä.
    Jos on pelkkää matka-ajoa, niin 15 tkm on ollut maksimi. Harrasteautolla jopa 6 tkm välein, ajokauden mukaan.
    Last edited by M_Power; 08-09-2011, 20:27.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Ei se pelaakaan. Tarkoitin vain sitä, että turbon pyörimisnopeus on täysin yhdentekevä seikka, sillä se tippuu heti kun kuormitus lakkaa ja on parkkiruutuun sammutettaessa kutakuinkin sama, kesti jälkikäyttö sitte 5 sekuntia tai 5 päivää.
    Onko se tuo turbon pieni koko joka saa kierrokset putoamaan nopeasti? Itsellä kokemuksia vain isoista ahtimista, jotka kyllä pyörii kauan sammutuksen jälkeen. Kokemus osoittanut myös, että ahtimet menee nopeasti vaihtoon jos ei ajon jälkeen tyhjäkäytä.

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ei ne kokonaan pysähdykkään tyhjäkäynnillä, mutta ei se kovaa enää pyörikkään. Miten jälkijäähdytys pelaa kun sammuttaa, vai mitä meinaat? En tiedä miten tuollaiset pikkuturbot, mutta ainakin isommissa tyhjäkäyntiä pitää olla 2-5min ennen sammutusta. Koska olet nähnyt perheenäidin tyhjäkäyttelevän sekunttiakaan nykydieseliä kaupanpihalla?
    Ei se pelaakaan. Tarkoitin vain sitä, että turbon pyörimisnopeus on täysin yhdentekevä seikka, sillä se tippuu heti kun kuormitus lakkaa ja on parkkiruutuun sammutettaessa kutakuinkin sama, kesti jälkikäyttö sitte 5 sekuntia tai 5 päivää.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Nimen omaan se kuumuus ja jälkijäähdytys, vai meinasitko joutokäyttää autoa kunnes kompurasiivet lakkaavat pyörimästä, kuinka se tapahtuu? Aika harvassa turbossa on niin hyvät laakerit, että ahdin viheltelee 100krpm pitkään vielä kuormituksen loputtuakin... Tuskin kukaan jälkikäyttöä harrastamatonkaan täydestä höngästä lyö konetta sammuksiin...


    Ei ne kokonaan pysähdykkään tyhjäkäynnillä, mutta ei se kovaa enää pyörikkään. Miten jälkijäähdytys pelaa kun sammuttaa, vai mitä meinaat? En tiedä miten tuollaiset pikkuturbot, mutta ainakin isommissa tyhjäkäyntiä pitää olla 2-5min ennen sammutusta. Koska olet nähnyt perheenäidin tyhjäkäyttelevän sekunttiakaan nykydieseliä kaupanpihalla?

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ei se kuumuus vaan turbo pyörii kovilla kierroksilla. Kone sammuksiin ja voitelu lakkaa -> Ahdin pyörii kuivana.
    Nimen omaan se kuumuus ja jälkijäähdytys, vai meinasitko joutokäyttää autoa kunnes kompurasiivet lakkaavat pyörimästä, kuinka se tapahtuu? Aika harvassa turbossa on niin hyvät laakerit, että ahdin viheltelee 100krpm pitkään vielä kuormituksen loputtuakin... Tuskin kukaan jälkikäyttöä harrastamatonkaan täydestä höngästä lyö konetta sammuksiin...

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by AlpinWeiss View Post
    Dieselin pakolämpötila on niin paljon pienempi kuin bensan, että jälkikäyttely ei ole yhtä merkittävässä asemassa, ellei nyt ihan laikka punaisena ole päästellyt.
    Ei se kuumuus vaan turbo pyörii kovilla kierroksilla. Kone sammuksiin ja voitelu lakkaa -> Ahdin pyörii kuivana.

    Leave a comment:


  • jokes911
    replied
    Tuossa viime viikolla Motonetissa vieraillessani osui silmä Motox öljyihin. Eli siis Motonetin itse branbäämään litkuun. 20l pönikkä MOTOX-Synergy Longlife 5W-30 täyttää ainakin tekstin mukaan LL-04 vaatimukset ja käy partikkelifiltterille....

    Ja 20l siis 85EUR!?!?!?!

    Kukas uskaltaa vaihtaa tuohon todelliseen halpaöljyyn? Tuotahan vois vaihtaa vähän useamminkin kuin Valvolinen Edgeä hintaan 40EUR 4 litraa

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by juuhee View Post
    kuulin tälläisen väitöksen et 30 tkm samoilla öljyillä kävisi eniten turbon päälle. ja et siks noita turpoja menis kun ajetaan niin paljon samoilla öljyillä.
    Tuntuu nuo turbot kestävän ihan riittävästi, 300 tkm ei ole mikään kummoinen matka. Sellaisiakin 535d pirssejä tästä maasta löytyy.
    Tosin löyyty kyllä vähemmällä mittarilukemallakin olevia missä turbo on jo huollettu tahi vaihdettu...

    Itselläni on ollut > 450 tkm ajettu turbodiesel orkkisturbolla.
    Tosin oli vain 15 tkm öljynvaihtoväli siinä vehkeessä,
    loppupäästä välit venyi jo lähelle 20 tkm...

    Leave a comment:


  • AlpinWeiss
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Tottakai vanhat öljyt syö turboa enemmän kuin uudet, paljonko on sitten eriasia.

    Ajosta suoraan sammutus taitaa olla suurin turbon syöjä. Nykyään ei kukaan(?) joutokäytä ajon jälkeen. Ohjeistetaanko sitä edes nykydieseleiden ohjekirjoissa?
    Dieselin pakolämpötila on niin paljon pienempi kuin bensan, että jälkikäyttely ei ole yhtä merkittävässä asemassa, ellei nyt ihan laikka punaisena ole päästellyt.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by juuhee View Post
    kuulin tälläisen väitöksen et 30 tkm samoilla öljyillä kävisi eniten turbon päälle. ja et siks noita turpoja menis kun ajetaan niin paljon samoilla öljyillä.
    Tottakai vanhat öljyt syö turboa enemmän kuin uudet, paljonko on sitten eriasia.

    Ajosta suoraan sammutus taitaa olla suurin turbon syöjä. Nykyään ei kukaan(?) joutokäytä ajon jälkeen. Ohjeistetaanko sitä edes nykydieseleiden ohjekirjoissa?

    Leave a comment:


  • AlpinWeiss
    replied
    Originally posted by juuhee View Post
    kuulin tälläisen väitöksen et 30 tkm samoilla öljyillä kävisi eniten turbon päälle. ja et siks noita turpoja menis kun ajetaan niin paljon samoilla öljyillä.
    Ohhoh, pitäisi jonkun varmaan kertoa asiasta myös autojen suunnittelijoille ja edustajille! Kyllä niitä turboja muutenkin menee, että sitä ei tarvitse pelätä, kyllä se sinunkin turbosi sieltä joskus hajoaa. Samoilla öljyillä tai oikein eriöljyillä! Diesel-koneen pakolämpötilakin on niin hurjaa luokkaa että itse vaihtaisin öljyt 5tkm välein, ja turbon varmuuden vuoksi n.10tkm välein. Renkaat kyllä ajelen kankaille.

    Leave a comment:


  • juuhee
    replied
    riisselille 30tkm liikaa??

    kuulin tälläisen väitöksen et 30 tkm samoilla öljyillä kävisi eniten turbon päälle. ja et siks noita turpoja menis kun ajetaan niin paljon samoilla öljyillä.

    Leave a comment:


  • HC91
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Eipä tuo huonosti ole kestänyt...
    ...eipä niin, mutta ei tuota mittavaa ajosuoritetta ole ollut häiriköimässä myöskään:
    -kylmäkäynnistykset/lämpötilan vaihtelut
    -lastutus
    -rääkkäävä ajotyyli
    -ikääntyminen

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Entä M70 tai ikivanha M30?
    Molempia ylhäältä ja alhaalta avanneena (kannentiivistehän se on se syy avaamiseen yleensä näissä, alakerran osalta taas vuotava öljypohjan tiiviste tai öljypumpun ketju niissä joissa se on) on ollut yllätyksenä erittäin vähäinen kuluminen, ts. tuntuma olisi että ko. ajomäärillä mitä niissäkin on ollut, moottori olisi kulunut huomattavasti enemmän. Eli ikuisia ovat (kunhan jäähdytysasiat muistetaan hoitaa ajoissa) OMAN huolto-ohjelmansa mukaan huollettuina. Toki nykyöljyillä vaihtoväliä olisi öljyn ominaisuuksien jatkuvan paranemisen vuoksi mahdollista kasvattaakin.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by WSE1 View Post
    ASIAA!! On se kumma kun miltei joka osa minkä purkaamoilta tilaa pitää tilata bildelsbasenin kautta ruotsiksi vaikka varaosahaun kautta suomeksi olisi toki helpompaa. Ruotsiksi on noin puolta halvempaa (!!!) vaikka käsittääkseni siellä on palkkataso parempi ja sosiaalikulut samoja kuin kotomaassamme. Mutta ehkäpä he vain myyvät enemmän, jolloin syntyy liikevaihtoa -> liikevoittoa?

    Suomalainen purkaamoyrittäjä ilmeisen usein kuvittelee vanhoista romuista purettujen osien olevan kullasta tehtyjä ja tykkää seisottaa niitä hyllyssä tai ilmeisesti hänessä on keräilijän vikaa enemmän kuin naapurimaan virkaveljessään ja joka osan hintaan lisätään reippasti tunnearvoa... parhaissa purkuosissa tätä tunnearvoa on niin paljon että aivan täysin uusi käyttämätön osa merkkiliikkeessä on halvempi, mutta siinähän ei, aivan oikein, voi vielä sitä tunnearvoa ollakaan, kas kun osahan on tällöin uusi ja käyttämätön.

    Kieltämättä löytyy kotomaastammekin muutamia purkaamoita joiden hinnoittelu mahdollistaa kaupan syntymisen näin internetinkin aikoina mutta heitä on sen verran harvakseltaan ettei joka osaa löydy.

    Niin, saksasta tilaamalla alittuu toki ruotsin hintatasokin mutta isommissa osissa toimituskulu syö kannattavuuden useimmiten.
    Täyttä asiaa !!!

    Nämä Suomalaiset romuttamon veijjarit ovat vissin raaka-aine pörssistä katsoneet kullan hinnan kehitystä viimeisen 10v ajalta ja sitoneet nämä käytettyjen osien hintansa kultaan.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎